پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
پردرآمدترین رشته های تجربی ؛ با این رشته ها پول پارو کن!

رشته تجربی هر ساله بیشترین تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری را به خود اختصاص می‌دهد و اگر بخواهیم واقع بین باشیم، اکثر داوطلبان رشته تجربی به امید قبولی در رشته‌های پرطرفدار و البته پردرآمد وارد این رشته می‌شوند. در زمان انتخاب رشته بسیاری از داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی خود مردد می‌شوند و نمی‌دانند که رشته دانشگاهی‌شان را صرفا بر اساس علاقه انتخاب کنند یا بازار کار آن را هم در نظر بگیرند و اصلا کدام رشته‌ها پردرآمد هستند. با رشته‌های پردرآمد تجربی آشنایی دارید؟ آیا رشته پزشکی واقعا درآمدی رویایی دارد؟ کدام رشته‌های تجربی می‌توانند سریع ما را به درآمد برسانند؟ کدام رشته‌های تجربی در خارج از کشور پرطرفدار هستند؟ برای رسیدن به پاسخ همه این سوالات این محتوا را تا انتها مطالعه کنید.

رشته‌های پرطرفدار تجربی کدامند؟

طبیعتا انتخاب اول اکثر داوطلبان تجربی یکی از سه رشته اصلی یعنی پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی است که البته هم قبولی در این رشته‌ها و هم خواندن آنها در دانشگاه کار دشواری است؛ از قدیم گفته‌اند هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! رشته پرستاری یکی از پردرآمدترین رشته‌های تجربی است که طول مدت تحصیل آن در مقطع کارشناسی چهار سال است، بازار کار خوبی دارد و رشته بسیار مناسبی برای مهاجرت است. سایر رشته‌های علوم پزشکی مثل رادیولوژی، مامایی، اتاق عمل و هوشبری و علوم آزمایشگاهی هم از جمله رشته‌هایی هستند که درآمد قابل قبولی دارند. رشته‌های فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی و علوم تغذیه از آن دسته رشته‌هایی هستند که به اندازه پزشکی زحمت و سختی و استرس ندارند اما به شدت پردرآمد هستند و تازه طول مدت تحصیل آنها بسیار کمتر از رشته پزشکی است!

روش مطالعه کنکور تجربی؛ چگونه کنکور تجربی را شبیه سازی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه کنکور تجربی؛ چگونه کنکور تجربی را شبیه سازی کنیم؟

رشته پزشکی، برای رسیدن به درآمد کمی صبر کنید

در صدر لیست رشته‌های پرطرفدار تجربی، رشته پزشکی قرار دارد. طول مدت تحصیل این رشته در دوره عمومی هفت سال است و برخی از پزشکان عمومی به صورت پزشک خانواده مشغول به کار می‌شوند یا بعد از گذراندن دوره‌های کوتاه زیبایی، اقدام به تاسیس کلینیک زیبایی می‌کنند که در هر دو صورت می‌توان به درآمد خوبی رسید. اما اگر به دنبال درآمد رویایی هستید، لازم است بعد از دوره عمومی حدود چهار سال تحصیلی کنید و مدرک دکتری تخصصی بگیرید.

تخفیف یهویی

رشته دندان‌پزشکی، لاکچری و پر درآمد

اگر فکر می‌کنید برای رسیدن به درآمد خوب نمی‌توانید به اندازه طول مدت تحصیل پزشکی صبر کنید، رشته دندان‌پزشکی گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. چون دانشجویان این رشته بعد از 6 و نیم سال تحصیل، بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند و برای رسیدن به درآمد عالی گرفتن تخصص دندان‌پزشکی الزامی نیست.

رشته داروسازی، شیک و پول‌ساز

طول مدت تحصیل در رشته داروسازی هم از رشته پزشکی کمتر است و داروسازها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند. شغل داروسازی نسبتا بی‌دردسر و کم مشغله و در عین حال پردرآمد است و اگر دوست ندارید شخصا یک داروخانه را اداره کنید، می‌توانید در داروخانه سایر افراد به عنوان مسئول فنی کار کنید.

پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

رشته پرستاری، یک شغل پولساز برای زرنگ‌ها

پرستاری یکی از رشته‌هایی است که بازار استخدام دولتی آن حسابی داغ است؛ علاوه بر این پرستاران علاوه بر کار کردن در بخش دولتی می‌توانند در بیمارستان‌های خصوصی هم مشغول به کار شوند و تازه اگر زرنگ باشند می‌توانند با تاسیس شرکت‌های پرستاری در منزل، واقعا پول پارو کنند!

رشته فیزیوتراپی، تاپ و پولساز

یکی از تاپ‌ترین کارشناسی‌ها، کارشناسی فیزیوتراپی است و دلیل این موضوع شغل تمیز و کم دغدغه همراه با درآمد عالی این رشته است. اگر مطب خودتان را تاسیس کنید می‌توانید به درآمد بسیار خوبی برسید اما از آن بهتر این است که برخی از کارشناسان فیزیوتراپی اقدام به تاسیس کلینیک می‌کنند و در کنار اشتغال‌زایی، درآمدشان را چند برابر می‌کنند.

سایر رشته‌های پردرآمد تجربی

آیا فقط رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی پردرآمد هستند یا رشته‌های پردرآمد دیگری هم وجود دارند که با شرکت در کنکور تجربی می‌توانیم در آنها تحصیل کنیم و به درآمد خوبی برسیم؟ برخی از رشته‌های تجربی کمتر شناخته شده‌اند اما در صورت ادامه تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید به درآمد بسیار خوبی برسید؛ رشته‌های میکروبیولوژی و روان‌شناسی از جمله این رشته‌ها هستند. دو رشته ساخت اعضای مصنوعی و ساخت پروتزهای دندانی هم از جمله رشته‌های پولساز و پردرآمد رشته تجربی هستند؛ اما هر کسی برای کار در این دو رشته ساخته نشده چون این رشته‌ها نیاز به مهارت فنی بالای و تمرین سخت و چند ساله دارند.  

رشته‌های پردرآمد تجربی در خارج از کشور

برخی از داوطلبان هم با هدف مهاجرت از کشور انتخاب رشته می‌کنند و می‌خواهند در رشته‌ای تحصیل کنند که با مدرک آن رشته به راحتی بتوانند مهاجرت کنند. همچنین برخی از رشته‌ها هم در خارج از کشور درآمد بیشتری دارند؛ برای مثال رشته ساخت پروتزهای دندانی در ترکیه و آلمان رشته تاپ و پرطرفداری است و آینده شغلی بسیار خوبی دارد. اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید بهتر است در یکی از رشته‌های زیر تحصیل کنید:

  • پرستاری
  • پزشکی
  • داروسازی
  • دامپزشکی
  • دندان‌پزشکی
  • میکروبیولوژی
  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • علوم آزمایشگاهی
  • اتاق عمل و هوشبری
  • مامایی

پزشکی پردرآمدتر است یا دندان‌پزشکی؟

اگر فقط مقطع دکتری عمومی این دو رشته را در نظر بگیریم، طبیعتا با دکتری عمومی دندان‌پزشکی درآمد بهتری نسبت به دکتری عمومی پزشکی خواهید داشت. اما پزشکانی که مدرک دکتری تخصصی دارند، درآمدهای خیلی خوب و حتی رویایی در ماه دارند؛ برای مثال دکتری تخصصی پاتولوژی یا دکتری تخصصی رادیولوژی بعد از تاسیس آزمایشگاه تخصصی یا مرکز رادیولوژی، به درآمدهای عالی و چند صد میلیونی می‌رسند. هرچند این نکته را هم نباید فراموش کنیم که برخی پزشکان عمومی با تاسیس کلینیک زیبایی به درآمد بیشتری نسبت به دندان‌پزشکان می‌رسند.

درآمد مهم‌تر است یا علاقه؟

نمی‌توان گفت که برای انتخاب رشته دانشگاهی صرفا علاقه معیار است یا فقط درآمد و بازار کار اهمیت دارد؛ بلکه قبل از انتخاب رشته باید بازار کار، طول مدت تحصیل، علاقه و توانایی‌های شخصی‌تان را در نظر بگیرید. واقعیت این است که اگر فقط بر اساس علاقه رشته‌ای را انتخاب کنید و در آن رشته به درآمد نرسید یا دیر به درآمد برسید، احتمالا سرخورده می‌شوید. برعکس اگر فقط به خاطر درآمد رشته‌ای را انتخاب کنید که از آن نفرت دارید و نمی‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید، خیلی زود عطایش را به لقایش می‌بخشید و رهایش می‌کنید. پس اگرچه این محتوا در مورد پردرآمدترین رشته‌های تجربی بود اما در نظر داشته باشید که برای انتخاب رشته و شغل آینده‌تان باید ملاک‌های دیگری هم داشته باشید.

موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

آیا خواندن رشته‌های پرطرفدار تجربی به زحمتش می‌ارزد؟

ببینید اگر هدف شما فقط پول درآوردن است، صادقانه بگویم راه‌های زیادی به جز درس خواندن وجود دارند که حتی سریع‌تر و راحت‌تر از درس خواندن شما را به هدفتان می‌رسانند. قبولی در رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد تجربی سخت است و حتی سخت‌تر از آن خواندن این رشته‌ها در دانشگاه است، به علاوه رشته‌ای مثل پزشکی یازده سال از عمرتان را می‌گیرد تا به درآمد قابل توجهی برسد یا رشته‌ای مثل پرستاری بسیار حساس، پر استرس و پرمسئولیت است. لازم است به جز پول درآوردن به درس خواندن، کمک به دیگران و خدمت بی‌چشم داشت هم علاقه داشته باشید تا در نهایت به این نتیجه برسید که خواندن فلان رشته تجربی و تحمل کردن سختی‌هایش واقعا ارزشش را داشت!

چند سوال متداول

رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد تجربی کدامند؟

رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، دامپزشکی، پرستاری و میکروبیولوژی از جمله رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد تجربی هستند.

پزشکی پردرآمدتر است یا دندان‌پزشکی؟

معمولا درآمد یک دندان‌پزشک عمومی از یک پزشک عمومی بیشتر است اما در صورت گرفتن تخصص پزشکی، درآمد پزشکان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

آیا خواندن رشته‌های پرطرفدار تجربی به زحمتش می‌ارزد؟

بستگی به دیدگاه و هدف خودتان دارد؛ آیا تنها هدف شما از درس خواندن پول درآوردن است؟ راه‌های بهتری برای رسیدن به پول وجود دارد!

کدام رشته‌های تجربی در خارج از کشور پردرآمد هستند؟

پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، رادیولوژی، مامایی و فیزیوتراپی از رشته‌های پردرآمد در خارج از کشور هستند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. علیرضا دی 28, 1402

    عالی،متشکرم

    • پایتخت کتاب دی 28, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت که مفید بوده

  2. Hana آبان 1, 1402

    سلام میشه نظرتون رو راجب رشته پوست و مو بگین

  3. M.B مهر 21, 1402

    درود بر شما. مطالب بسیار خوب بود.

    • پایتخت کتاب مهر 21, 1402

      خوشحالیم از این بابت💙

  4. ممد مرداد 18, 1402

    سلا رشته میکروبیولوژی به هیچ عنوان پولساز نیست به هیچ عنوان

  5. مهدی تیر 28, 1402

    درود بر شما. مطالب بسیار خوب بود.
    رشته پزشکی در مقطع عمومی اصلا پردرآمد محسوب نمیشه و حتی قابل قبول هم نیست. مگر اینکه شخص وارد حوزه زیبایی بشه.

  6. بینام اردیبهشت 31, 1402

    سلام.
    بازارکار رشته شنوایی شناسی به شدت افت کرده و اصلا جز پولسازها نمیشه به حسابش آورد!!!! در ضمن چالش و سختی این شغل کم نیست!!

آخرین مقالات پایتخت کتاب