پردرآمدترین رشته های هنر؛ پولسازترین رشته‌های هنری در ایران و جهان

14 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
پردرآمدترین رشته های هنر؛ پولسازترین رشته‌های هنری در ایران و جهان

هر ساله داوطلبان زیادی در کنار کنکور رشته های اصلی خود (ریاضی، تجربی و انسانی) در کنکور رشته هنر هم شرکت می‌کنند. رشته تحصیلی شما تعیین کننده آینده شغلی و جایگاه اجتماعی شما است؛ پس تنها در صورتی که احساس می‌کنید در رشته هنر استعداد دارید یا به آن علاقه‌مند هستید، این رشته را انتخاب کنید.

طبیعتا در کنار علاقه و استعداد درآمد هم یکی از معیارهای مهم برای انتخاب رشته است و ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم. هدف ما از نوشتن این محتوا بررسی بازار کار رشته‌های هنر در ایران و جهان، درآمد رشته‌های مختلف هنر، معرفی پردرآمدترین رشته‌های هنر و نیز بررسی بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به خارج از کشور است. پس اگر شما هم می‌خواهید با عشق و علاقه رشته هنر را انتخاب کنید و با هنرتان دنیا را به مکان زیباتری برای زندگی تبدیل کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بازار کار رشته‌های هنر در ایران و جهان

حقیقت این است که درآمد رشته‌های هنری طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ از درآمدهای کم تا درآمدهای رویایی. این تفاوت شامل درآمد یک رشته با رشته دیگر و حتی درآمد یک فرد با فرد دیگر در یک رشته مشابه است. از طرفی در این رشته‌ها استعداد و پشتکار حرف اول را می‌زند و هر چقدر به کارتان علاقه‌مندتر باشید و صرف نظر از درآمدتان بخواهید یک اثر هنری را خلق کنید، موفق‌تر خواهید بود.

شاید این جمله که هنر آب و نان نمی‌شود را بارها از والدین و اطرافیان شنیده باشید؛ خواهشا این حرف‌های بی‌اساس و قدیمی را دور بریزید. در ادامه با بررسی درآمدها خودتان متوجه می‌شوید که شرایط تغییر کرده و بازار کار رشته هنر در ایران و خارج از کشور در حال رشد و پیشرفت است.

تخفیف یهویی

درآمد رشته‌های هنر در ایران به چه چیزی بستگی دارد؟

رشته هنر رشته حساب و کتاب یا دو دو تا چهارتا کردن نیست، به زبان ساده‌تر اینطور نیست که شما یکسری مهارت‌های مشخص یاد بگیرید و بعد آن‌ها را دقیق اجرا کنید و موفق شوید. نکته مهم دیگر این است که شاید در برخی رشته‌ها هر چقدر مدرک تحصیلی شما بالاتر، شانس موفقیتتان بیشتر باشد؛ اما این موضوع باز هم در رشته هنر خیلی درست نیست.

رمز موفقیت در رشته هنر خلاقیت و نوآوری است!

یک طراح لباس را در نظر بگیرید؛ موفقیت او در گرو این است که در کارش خلاقیت به خرج دهد و سلیقه افراد مختلف را در نظر بگیرد نه اینکه فلان مدرک تحصیلی را داشته باشد. به همین دلیل ممکن است یک طراح لباس ماهیانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشد و یک طراح خلاق‌تر درآمدش از ماهی 50 میلیون تومان هم بیشتر شود!

موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور هنر | راز موفقیت کنکور هنر چیست؟

معرفی پردرآمدترین رشته‌های هنر

فکر می‌کنید بازار کار کدام رشته‌ها داغ‌تر است و چه رشته‌های هنری طرفدار بیشتری دارند؟ البته که همچنان معتقدیم علاقه و استعداد حرف اول را می‌زند اما رشته‌های زیر از جمله پردرآمدترین رشته‌های هنر هستند:

رشته پردرآمد و هیجان انگیز سینما

رشته پردرآمد و هیجان انگیز سینما
سینما یکی از مشاغل پرطرفدار و جذاب رشته هنر است

وقتی صحبت از تحصیل در رشته سینما به میان می‌آید اکثر افراد فقط به رشته‌هایی مثل بازیگری و کارگردانی فکر می‌کنند؛ در حالی که سینما شامل شاخه‌های مختلفی مثل فیلمنامه نویسی، تدوین، فیلم‌برداری، طراحی صحنه، گریم، دستیار کارگردان، مدیریت سینماها و سالن‌های نمایش و هر چیزی که مربوط به فرآیند تولید فیلم است، می‌شود. رشته سینما یک رشته پردرآمد اما با درآمدی بسیار متغیر است.

درآمد شما در این رشته به گرایشی که در آن فعالیت می‌کنید و نیز تجربه و توانمندی شما بستگی دارد.

رشته پردرآمد طراحی صنعتی، ترکیبی از هنر و صنعت

رشته پردرآمد طراحی صنعتی
برای موفقیت در رشته طراحی صنعتی علاوه بر داشتن خلاقیت و نوآوری باید مهارت بازاریابی نیز داشته‌باشید

در حقیقت رشته طراحی صنعتی صرفا یک رشته هنری نیست بلکه تلفیقی از هنر، صنعت و تجارت است؛ در نتیجه این رشته پتانسیل زیادی برای درآمدزایی دارد. موقعیت‌های شغلی دولتی و خصوصی زیادی برای این رشته فراهم شده است و درآمد آن به توانایی افراد در استفاده از نرم‌افزارهای طراحی،  صبر و حوصله زیاد، خلاقیت، مهارت حل مسئله و مهارت‌های بازاریابی و جذب مشتری بستگی دارد.

بگذارید خیالتان را راحت کنم، در این رشته پردرآمد بیکار نمی‌مانید اما همیشه لازم است علمتان را به روز نگه دارید.

رشته پردرآمد و خلاقانه گرافیک

رشته پردرآمد و خلاقانه گرافیک
گرافیک یکی از رشته‌های جذاب و هیجان انگیز محسوب می‌شود

گرافیک جزء جدا نشدنی هر صنعتی است؛ طرحی که روی تیشرت شما چاپ شده است، طرح پشت کتاب یا مجله‌ای که مطالعه می‌کنید، فضای وب سایتی که از آن بازدید می‌کنید، بازی کامپیوتری که انجام می‌دهید، طرح پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی و حتی انیمیشنی که از تماشای آن لذت می‌برید، ردپای گرافیک در همه این‌ها دیده می‌شود! پس خودتان می‌بینید که چقدر راه برای درآمدزایی در این رشته وجود دارد.

برنامه ریزی کنکور هنر 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور هنر 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

رشته پردرآمد و البته پرحاشیه بازیگری

رشته پردرآمد و البته پرحاشیه بازیگری
بازیگری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های هنر است

همه ما در یک برهه‌ای از زندگیمان دوست داشتیم بازیگر شویم حتی گاهی نقشی را در مقابل آینه بازی کردیم و تصور کردیم که روی صحنه نمایش ایستاده‌ایم! همه افراد ظاهر شیک و درآمد بالای بازیگری را می‌بینند؛ اما حقیقت این است که برای موفقیت در این رشته باید ویژگی‌هایی مثل صبر، سازگاری و انعطاف‌پذیری را در خود تقویت کنید.

درآمد رشته بازیگری هم طیف بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ طبیعتا درآمد یک سیاهی لشگر با یک سوپراستار برابری نمی‌کند! برخی از بازیگران معروف قراردادهای چند صد میلیون تومانی و حتی میلیاردی می‌بندند؛ اما یادتان باشد که در این مسیر راه درازی را طی کرده‌اند تا به چنین جایگاهی برسند؛ برای پیشرفت در این رشته باید استعداد، جسارت، تجربه و پشتکار داشته باشید.

رشته پردرآمد و لذت بخش عکاسی

رشته پردرآمد و لذت بخش عکاسی
عکاسی رشته‌ای با درآمد متغیر و بسیار کاربردی است

این روزها هر کسی با دوربین تلفن همراهش می‌تواند لحظات زیبا و خاطره انگیزش را ثبت کند. حالا شاید این به ذهنتان برسد که پس رشته عکاسی بازار کار خوبی ندارد و در واقع امروزه همه خودکفا شده‌اند و کسی نیازی به عکاس ندارد! اتفاقا نظر من کاملا مخالف است؛ چون هیچ وقت کیفیت کار یک فرد عادی با یک فرد حرفه‌ای یکسان نیست.

به علاوه فارغ التحصیلان رشته عکاسی می‌توانند در مشاغل متنوعی فعالیت کنند مثلا در آموزشگاه‌های عکاسی تدریس کنند، در تلویزیون، روزنامه و رسانه‌ها فعالیت کنند، آتلیه عکاسی تاسیس کنند، در موزه‌ها فعالیت کنند، به صورت آزاد فعالیت کنند و حتی در کارهای تبلیغاتی و آژانس‌های تبلیغاتی همکاری کنند و هر چقدر خلاقانه‌تر عمل کنند درآمد بیشتری خواهند داشت.

رشته پردرآمد طراحی مد و لباس

رشته پردرآمد طراحی مد و لباس
طراحی لباس از مشاغل آینده‌دار و جذاب رشته هنر است

من به شخصه عاشق لباس هستم و مد و طراحی‌های جدید و جالب را ستایش می‌کنم! رشته طراحی مد و لباس را با خیاطی اشتباه نگیرید، در واقع این رشته بسیار خلاقانه‌تر است و البته که باید پیش‌زمینه‌ای از علم خیاطی هم داشته‌باشید. طراحان لباس می‌توانند در کارخانه‌جات و تولیدی‌ پوشاک، سینما و تئاتر، تولید انبوه لباس، طراحی لباس‌های سفارشی، طراحی زیورآلات فعالیت کنند یا کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنند.

رشته طراحی مد و لباس آینده روشن و بازار کار خوبی دارد؛ چون مردم جامعه ما از پوشیدن لباس‌های تکراری خسته شده‌اند و دائم دنبال لباس‌های جدید و طرح‌های جذاب و خلاقانه هستند.

بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

مقاله مرتبط: بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

رشته جذاب دکوراسیون داخلی

رشته جذاب دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی یکی از مشاغل جذاب و پردرآمد رشته هنر است

دکوراسیون و طراحی محل زندگی، محل کار و حتی مکان‌هایی که فقط چند ساعت را در آن‌ها سپری می‌کنیم روی روحیه، درآمد و کیفیت زندگی ما موثر است. فارغ التحصیلان رشته دکوراسیون داخلی با خلاقیت و هنرشان مطب‌های روانشناسی، کلینیک‌های دندان‌پزشکی، ادارات، مراکز تفریحی، سالن‌های تشریفاتی، فضای هتل‌ها و نیز فضای قسمت‌های مختلف یک منزل مسکونی را زیبا و چشم‌نواز می‌کنند.

موقعیت‌های شغلی فراوانی به صورت تمام وقت، پاره وقت و دورکاری برای این رشته وجود دارد و درآمد آن هم مثل همه شاخه‌های هنری به میزان خلاقیت و پشتکار افراد بستگی دارد.

جدول مقایسه درآمد رشته‌های هنر در ایران

درآمدهایی که در این جدول ثبت شده‌اند به صورت حدودی هستند و همان طور که گفتیم درآمد افراد بر اساس استعداد و تجربه آن‌ها با هم فرق دارد:

رشتهدرآمد در ماه
سینمابسته به نوع رشته از 10 میلیون تا بیش از چند 100 میلیون تومان
طراحی صنعتیاز 20 میلیون به بالا
بازیگریبسیار متغیر و وابسته به نقش
طراحی مد و لباسحدود 30 میلیون تومان
دکوراسیون داخلیاز 20 میلیون تا 80 میلیون تومان
عکاسیمیانگین 30 میلیون تومان
گرافیکاز 10 میلیون تا 30 میلیون تومان

بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت

درآمد و بازار کار رشته‌های هنر به فرهنگ هر منطقه و کشور بستگی دارد و برخی از رشته‌ها موقعیت بهتری در برخی مناطق دارند و حتی برخی از رشته‌های هنری بومی یک کشور هستند. کشورهای یونان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، آلمان و کانادا از جمله بهترین کشورها برای مهاجرت‌اند.

رشته‌های تاریخ هنر، فیلم و هنرهای سینمایی، طراحی داخلی، هنرهای دیجیتال، طراحی صنعتی، عکاسی، طراحی مد و انیمیشن کامپیوتری هم پردرآمدترین رشته‌های هنری در خارج از کشور هستند.

مقایسه درآمد رشته‌های هنری در چند کشور مختلف

در ادامه درآمد رشته‌های پرطرفدار هنری را در کشورهای فرانسه، ایتالیا، کانادا، ترکیه و آلمان با هم مقایسه می‌کنیم، این درآمدها هم به صورت حدودی هستند و بر اساس توانمندی‌های فردی متغیرند:

  • رشته بازیگری
کشوردرآمد درسال
فرانسه42000 تا 73000 یورو
ایتالیا37000 تا 64000 یورو
کانادا41000 دلار
ترکیه50000 دلار
آلمان70000 یورو
  • رشته گرافیک
کشوردرآمد درسال
فرانسه31000 یورو
ایتالیا22700 یورو
کانادا53500 دلار
ترکیه25000 لیر
آلمان43000 یورو
  • رشته عکاسی
کشوردرآمد درسال
فرانسه33000 یورو
ایتالیا26000 یورو
کانادا47000 دلار
ترکیه53000 لیر
آلمان25500 یورو
  • رشته طراحی لباس
کشوردرآمد درسال
فرانسه68400 یورو
ایتالیا55000 یورو
کانادا75000 دلار
ترکیه117000 لیر
آلمان43000 یورو
  • رشته طراحی صنعتی
کشوردرآمد درسال
فرانسه40600 یورو
ایتالیا26000 یورو
کانادا59500 دلار
ترکیه55300 لیر
آلمان42300 یورو

جمع بندی

امروزه گرایش‌های مختلف رشته هنر به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی تبدیل شده است و بسیاری از دانشجوها حتی همزمان با ادامه تحصیل در این رشته می‌توانند کار کنند و از آن کسب درآمد کنند.

در این مقاله رشته‌های مختلف هنر را بررسی کردیم و در مورد پردرآمدترین رشته‌های هنر و آینده شغلی آن‌ها صحبت کردیم. همچنین در پایان چند مورد از بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت را معرفی کردیم.

چند سوال متداول

درآمد رشته های هنر در ایران به چه چیزی بستگی دارد؟

درآمد این رشته‌ها بیشتر از مدرک تحصیلی به خلاقیت، نوآوری و علاقه افراد بستگی دارد، در این رشته‌ها باید عشق را با کارتان تلفیق کنید.

پردرآمدترین رشته‌های هنر در ایران و جهان کدامند؟

رشته‌های سینما، طراحی صنعتی، گرافیک، بازیگری، طراحی لباس و مد و عکاسی از جمله پردرآمدترین رشته‌های هنر هستند.

بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت کدامند؟

رشته‌های تاریخ هنر، فیلم و هنرهای سینمایی، طراحی داخلی، هنرهای دیجیتال، طراحی صنعتی، عکاسی، طراحی مد و انیمیشن کامپیوتری.

رشته‌های هنر در کشورهای مختلف چقدر درآمد دارند؟

در این مقاله درآمد رشته‌های مختلف هنری را در قالب چند جدول در چند کشور مهاجرپذیر با هم مقایسه کرد‌ه‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب