5 چالش ضروری کنکوری برای دانش آموزان، پر قدرت شروع کن

30 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
5 چالش ضروری کنکوری برای دانش آموزان، پر قدرت شروع کن

نمی‌دانم در زمان مطالعه این محتوا چقدر برای کنکور آمادگی دارید، شاید یک داوطلب پشت کنکوری باشید که امسال را با امید و آرزوی زیادی آغاز کرده‌اید! در هر صورت همیشه ابتدای سال تحصیلی و مهر ماه دانش‌آموزان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند و گاهی این چالش‌ها برایشان به یک معضل بزرگ تبدیل شده و کل زندگی‌شان را بهم می‌ریزند.

حالا فرض کنید کنکوری هم باشید، قطعا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بعد از صحبت کردن با داوطلبان مختلف، متوجه شدیم اکثر شما عزیزان با پنج چالش ضروری در آغاز سال کنکور مواجه هستید، بیایید با هم این پنج چالش ضروری کنکوری برای مهر ماه را بشناسیم و برای مدیریت آن‌ها دنبال راه‌حل باشیم.

کنترل اوضاع را در دست بگیرید

متاسفانه برخی از داوطلبان کنکوری فکر می‌کنند افراد موفق در سال کنکور با هیچ چالشی مواجه نمی‌شوند و اگر خودشان با یک مشکلی مواجه شوند سریع دست و پایشان را گم کرده و تسلیم می‌شود. عزیزان باور کنید حتی نفر اول کنکور هم سال کنکورش با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، اما تفاوت یک کنکوری موفق با یک داوطلب عادی در نحوه برخورد و مدیریت کردن این مشکلات است.

شاید فکر کنید زمانی که از چالش حرف می‌زنیم منظورمان شکستن شاخ غول و انجام کارهای عجیب است! در حالی که گاهی مسئله به ظاهر ساده‌ای همچون تنظیم ساعت خواب، می‌تواند یک چالش جدی باشد و موفقیت شما را به خطر بی‌اندازد.

تخفیف یهویی

در ادامه قصد داریم به پنج چالش ضروری کنکور برای مهر ماه بپردازیم، شاید تا به حال حتی فکر نکرده باشید که برخی مسائل چقدر مهم و سرنوشت‌ساز هستند!

اولین و شاید مهم‌ترین چالش داوطلبان کنکوری این است که چطور بین تکالیف و امتحانات مدرسه با تست‌زنی و کنکوری خواندن تعادل برقرار کنم. اکثر داوطلبان از اینکه همه کارهایشان را نصفه و نیمه رها می‌کنند شکایت دارند و در نهایت بیشتر این داوطلبان فقط یک جنبه قضیه را انتخاب می‌کنند و مثلا فقط روی تست‌زنی و برنامه آزمون‌ها تمرکز می‌کنند.

زمانتان را به دو قسمت تقسیم کنید، نیمی از زمان را به مطالعه تشریحی و بعد تستی دروس دوازدهم اختصاص دهید و در نیمه دیگر تایمتان، مطالعه و تست‌زنی دروس مربوط به یکی از پایه‌ها را قرار دهید.

می‌دانید که امسال نمرات امتحانات نهایی و نتیجه کنکور تاثیر برابری دارند؛ پس هیچ تکلیف و امتحانی در مدرسه بیخود و اضافی نیست. بنابراین با این گونه برنامه ریزی کردن از مهر ماه و همین ابتدای کار یاد می‌گیرید که زمان را به درستی مدیریت کنید.

تنظیم ساعت خواب، دومین چالش کنکوری

تنظیم ساعت خواب، دومین چالش کنکوری
تنظیم ساعت خواب، یکی از 5 چالش ضروری کنکوری برای دانش آموزان است.

شرط می‌بندم اکثر کسانی که در حال مطالعه این محتوا هستند تابستان الگوی خواب درستی نداشته‌اند؛ یعنی به احتمال زیاد اکثر داوطلبان در طول تابستان تا دیر وقت بیدار می‌ماندند و صبح تا ظهر در خواب خوش بودند! پس طبیعی است که با آغاز سال تحصیلی خواب و بیداری به یک چالش برای کنکوری‌ها تبدیل شود.

در طول مهر ماه شاهد چرت زدن دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس هستیم و ممکن است این دانش‌آموزان برای جبران کم خوابی خود عصرها چند ساعتی بخوابند و اوضاع را بدتر کنند.

برای تنظیم ساعت خواب کافی است دو هفته صبح‌ها سر وقت بیدار شوید و تا شب اصلا نخوابید، در ابتدا کار دشواری است اما بعد از دو هفته ساعت ۱٠ شب از شدت خستگی بی‌هوش می‌شوید و ۶ صبح سرحال و شاداب بیدار خواهید شد!

خوردن صبحانه، سومین چالش کنکوری

شاید بگویید اینکه اصلا چالش نیست، خوردن یا نخوردن صبحانه چه تاثیری در موفقیت من در کنکور دارد!؟ اما توصیه می‌کنم که اگر تا امروز عادت صبحانه خوردن نداشته‌اید، لطفا از مهر ماه و آغاز سال تحصیلی تلاش کنید که این عادت مهم را در خودتان ایجاد کنید، چرا؟

ببینید مغز یک کنکوری در طول روز بیشتر از سایر افراد به انرژی و سوخت نیاز دارد و هیچ آدمی به اندازه کنکوری‌ها مجبور نیست انرژی‌اش را تا پایان روز مدیریت کند.

شاید باور نکنید اما خوردن صبحانه کمک می‌کند در تمام طول روز انرژی بالایی داشته باشید، کمتر احساس خواب آلودگی کنید، مطالب را سریع‌تر یاد بگیرید و حتی مصرف صبحانه خلق و خوی شما را هم بهتر می‌کند.

می‌توانید صبح را با خوراکی‌های مورد علاقه‌تان شروع کنید و از شب قبل صبحانه فردا را آماده کنید.

مدیریت گوشی و فضای مجازی، سومین چالش کنکوری
مدیریت گوشی و فضای مجازی، یکی از 5 چالش ضروری کنکوری برای دانش آموزان است.

بارها برای خودم پیش آمده که وسط یک کار مهم تصمیم گرفته‌ام فقط ده دقیقه اینستاگرامم را چک کنم یا کمی با گوشی‌ام بازی کنم و بعد این ده دقیقه چند ساعت طول کشیده است! سال کنکور حتی یک ساعت هم ارزش دارد، این را من نمی‌گویم بلکه کنکوری‌هایی که به بهانه همین ده دقیقه‌ها زمان را از دست داده‌اند و شکست خورده‌اند با تمام وجود جمله را درک می‌کنند.

حالا دوست عزیزم می‌خواهم از اول مهر گوشی‌ات را پاکسازی کنی و همه برنامه‌های اضافی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند را حذف کنی. قول می‌دهم بعد از چند روزی این موضوع برایت عادی می‌شود و جای خالی تفریحات مخربی که داشتی را حس نمی‌کنی، در عوض بعدها به خاطر تصمیم درستی که گرفتی و اراده‌ای که از خودت نشان دادی افتخار خواهی کرد.

دروس ضعیف، پنجمین چالش کنکوری

در مهر ماه چون داوطلبان به تازگی مطالعه برای کنکور را شروع کرده‌اند، برای اولین بار متوجه نقاط ضعفشان در تعدادی از دروس می‌شوند. واکنش اکثر داوطلبان به این قضیه یک واکنش احساسی و سرشار از اضطراب و سردرگمی است، در حالی که ضعف داشتن در برخی مباحث و حتی دروس کاملا طبیعی است؛ در غیر این صورت تا برگزاری کنکور به شما چند ماه زمان نمی‌دادند!

برای مدیریت این چالش، بهتر است به جای شرکت در انواع و اقسام کلاس‌های کنکوری، ابتدا یک کتاب کنکوری مناسب سطحتان خریداری کنید و سعی کنید دروس ضعیف را مرتب روزی نیم ساعت مطالعه کنید.

اگر نمی‌دانید کتاب‌های کنکوری مناسبتان چه کتاب‌هایی هستند، مقالات وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب و توضیحات مربوط به منابع مختلف را در این وب سایت مطالعه کنید.

پنج چالش کنکوری و روش مدیریت آنها

در انتها خلاصه‌ای از پنج چالش کنکوری ضروری برای مهر ماه و روش مدیریت این چالش‌ها را در قالب جدول زیر آورده‌ایم، در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مقالات کامل و مفصلی در مورد نحوه مدیریت تک تک این چالش‌ها وجود دارد:

چالش کنکوری برای مهر ماه 💣روش مدیریت چالش 💡
تعادل بین مدرسه و کنکور 👀نصف زمانت رو به مطالعه تشریحی دوازدهم و نصف دیگرش رو به تست‌زنی یکی از پایه‌ها اختصاص بده
تنظیم ساعت خواب 😴دو هفته صبح‌ها به موقع بیدار شو و اصلا تا شب نخواب
مصرف صبحانه🍳🧀خوراکی‌های مورد علاقه‌ت رو از شب قبل آماده کن
مدیریت گوشی و فضای مجازی 📲تمام برنامه‌های غیر ضروری گوشیت رو حذف کن
دروس ضعیف 🤕کتاب کنکوری مناسب خودت رو از پایتخت کتاب بگیر و روزی نیم ساعت درسی که ضعیفی رو کار کن
سیکل معیوب پشت کنکور ماندن، دیگه نباید شکست بخوری

مقاله مرتبط: سیکل معیوب پشت کنکور ماندن، دیگه نباید شکست بخوری

سخن آخر

حتی خفن‌ترین و درس‌ خوان‌ترین داوطلبان هم سال کنکور با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند؛ اما این داوطلبان به خوبی از پس مدیریت مشکلات خود برمی‌آیند. چه بهتر که از مهر ماه و همان ابتدای سال تحصیلی این چالش‌ها را شناسایی کنید و برای مدیریت آنها به دنبال راه‌حل باشید.

در این محتوا در مورد پنج چالش پرتکرار کنکوری‌ها برای مهر ماه صحبت کردیم و روش مدیریت هر چالش را هم ارائه دادیم. از شما کنکوری‌های عزیز دعوت می‌کنم اگر در حال حاضر مشکلات دیگری هم دارید، آن‌ها را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب