برنامه یک ماهه کنکور ریاضی، در یک قدمی مهندسی

28 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
برنامه یک ماهه کنکور ریاضی، در یک قدمی مهندسی

شاید بگویید درس‌های رشته ریاضی اکثرا محاسباتی و دشوار هستند و نمی‌توان در یک ماه آخر کار زیادی برای موفقیت در رشته ریاضی انجام داد! اما آیا می‌دانستید که سال‌های گذشته تعداد زیادی از داوطلبان با مطالعه هدفمند و برنامه‌ریزی درست در همین مدت زمان یک ماهه به نتایج خوبی رسیده‌اند و در رشته‌های مهندسی پرطرفدار پذیرفته شده‌اند.

ماه آخر برای مهندس شدن چطور برنامه‌ریزی کنیم؟ بیشتر وقتمان را روی کدام فصل‌ها و مباحث بگذاریم؟ ماه آخر از چه کتاب‌هایی استفاده کنیم؟ اصلا آیا کسی با مطالعه در ماه آخر به نتیجه رسیده است؟ در این محتوا قصد داریم به همه این سوالات پاسخ دهیم و همچنین برنامه یک ماهه کنکور ریاضی را هم ارائه دهیم.

یک ماه آخر چکار کنیم؟

یک ماه آخر سرتان حسابی شلوغ است و استرس امتحانات نهایی و نزدیک شدن به برگزاری کنکور یک لحظه هم رهایتان نمی‌کند؟ این موضوع قابل درک است اما یادتان باشد که در این بازه تعداد زیادی از رقبایتان ناامید می‌شوند و میدان را خالی می‌کنند؛ پس زمان خوبی است که شما بازی را دست بگیرید!

به داوطلبان دوازدهمی توصیه می‌کنم که حسابی برای امتحانات نهایی وقت بگذارید؛ چرا؟ چون:

تخفیف یهویی

  • اولا: با گرفتن نمره خوب در این امتحانات 40 درصد سهم سوابق تحصیلی را به دست می‌آورید.
  • دوما: به تسلط نسبتا خوبی برای پاسخ به سوالات پایه دوازدهم کنکور می‌رسید.

برنامه‌ریزی برای ماه آخر بسیار مهم و حساس است و هر کسی باید با توجه به سطح علمی و هدفش این کار را انجام دهد. در ادامه داوطلبان را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم.

داوطلبان قوی: هر هفته دو یا سه آزمون بدهید، آزمون‌ها را به دقت تحلیل کنید و تا می‌توانید تست دشوار و زمان‌دار کار کنید تا به تسلط بیشتری برسید. هفته آخر از مطالعه فرمول‌ها و حفظیات شیمی غافل نشوید.

داوطلبان متوسط: توصیه می‌کنم مباحث دشوار، وقت‌گیر یا کم اهمیت را حذف کنید تا زمان کافی برای مطالعه مباحثی داشته‌باشید که می‌توانید از آن‌ها نتیجه خوبی بگیرید. برای تقویت ریاضی و فیزیک به جای مطالعه درسنامه‌های طولانی، تا می‌توانید تست بزنید و از مرور مطالب حفظی شیمی غافل نشوید. برای پیشرفت در درصد و تراز بیشتر به دنبال مطالعه مبحثی از هر فصل باشید که در آن مشکل دارید نه مطالعه کل فصل.

داوطلبان ضعیف: بهترین کار این است که تمرکزتان را روی فیزیک و شیمی و برخی مباحث راحت درس ریاضی بگذارید؛ مباحث ریاضیات به هم پیوسته هستند و برای یادگیری هر مبحث لازم است پیش‌نیازی از برخی مباحث داشته‌باشید. اما برای فیزیک و شیمی این موضوع کمتر صدق می‌کند.

موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ریاضی | راز موفقیت کنکور ریاضی چیست؟

برنامه‌ریزی گام به گام برای ماه آخر (ویژه کنکور ریاضی)
برای داشتن بهترین برنامه یک ماهه کنکور ریاضی، باید مباحث پرسوال هر درس را بشناسید.
  • گام اول انتخاب مباحث مهم

داوطلبان قوی بهتر است هیچ مبحثی را حذف نکنند اما داوطلبان متوسط باید تمرکزشان را روی فصول پر‌سوال و مهم بگذارند و داوطلبان ضعیف بهتر است از هر درسی چند فصل راحت‌تر و نسبتا پرسوال را مطالعه کنند.

  • گام دوم آزمون‌های سه روز یک بار

داوطلبان قوی بهتر است در هفته سه آزمون کار کنند؛ اما دو آزمون در هفته برای داوطلبان متوسط و ضعیف کافی است.

حتی اگر حس می‌کنید هیچ آمادگی ندارید، باز هم در منزل از خودتان آزمون بگیرید. چون لازم است حتما سوالات کنکورهای اخیر را کار کنید و خیلی اوقات با حل کردن تست می‌توانید یادگیری یک مبحث را کامل کنید.

  • گام سوم مطالعه تشریحی

در امتحانات نهایی راه‌حل‌ها بسیار مهم هستند و جواب آخر بارم کمی دارد؛ پس روش مطالعه تشریحی و حل تشریحی سوالات را یاد بگیرید. به علاوه بعد از تشریحی خواندن متوجه می‌شوید که از پس تست‌ها هم بهتر بر‌می‌آیید!

  • گام چهارم مرور با تست

ویدیو آموزشی و درسنامه‌های مفصل را کنار بگذارید، بعد از مطالعه فرمول‌های هر درس، بهترین کار حل تست و تحلیل پاسخ‌ها است.

  • گام پنجم روتین شبانه

در برنامه روزانه‌تان آیتم‌های کوتاه 20 دقیقه‌ای به عنوان روتین داشته باشید؛ برای مثال 20 دقیقه مرور حفظیات شیمی، 20 دقیقه حل مسائل شیمی یا حل زماندار تعدادی تست ریاضی و فیزیک و یا مرور فرمول‌های مهم.

ماه آخر کدام فصل‌ها را بخوانم؟

اگر مطالعه برای کنکور را تازه شروع کرده‌اید و به اصطلاح صفر هستید، منطقی‌ترین کار مطالعه انتخابی مباحث پرسوال‌تر و راحت‌تر است. ببینید مطالعه کدام فصول برای شما راحت‌تر و نتیجه‌بخش است و بعد بررسی کنید که از آن فصول چند سوال در کنکور سراسری مطرح می‌شود.

در ادامه در قالب یک جدول چند فصل را برای مطالعه در ماه آخر پیشنهاد می‌دهیم، این مباحث پیشنهادی هستند و می‌توانید آن‌ها را با مباحث دیگری جایگزین کنید:

نام درسمباحث پیشنهادی
شیمیفصل 1و2 دهم، فصل1 یازدهم و فصل 3و4 دوازدهم
فیزیکمغناطیس، صوت، فصل 4 دوازدهم
هندسهماتریس، بردارها
گسستهگراف و کاربردها
فهرست

آیا کسی با مطالعه در ماه آخر نتیجه گرفته است؟

داوطلبان زیادی بوده‌اند که با مطالعه هدفمند و کافی در ماه آخر به نتایج درخشانی رسیده‌اند، اکثر این داوطلبان در زمان شروع در سطح متوسط یا حتی ضعیف بوده‌اند اما با تلاش در چند هفته پایانی توانسته‌اند درصد و ترازشان را زیر و رو کنند!

ما برای حرفمان مدرک داریم و چه مدرکی بهتر از کارنامه‌های داوطلبان سال‌های گذشته:

منطقه داوطلبرتبه منطقهرتبه کشوریرشتهدانشگاه
121543555مهندسی پلیمرامیرکبیر
125814347مهندسی برقاصفهان
128264839مهندسی عمرانشهید بهشتی
212763927مهندسی کامپیوتردانشگاه رازی
213324104مهندسی پلیمرامیرکبیر
214684506مهندسی شیمیعلم و صنعت ایران
33644441مهندسی شیمیدانشگاه تهران
34415039مهندسی معماریدانشگاه هنر اصفهان
34495105مهندسی مواد و متالوژیعلم و صنعت ایران

ماه آخر زمان یادگیری مطالب از صفر نیست و طبیعتا زمان کافی برای مطالعه درسنامه‌های طولانی و حل تست‌های جزئی و خط به خط ندارید.

در ماه آخر به منابعی نیاز دارید که نکات مهم و برجسته هر فصل را نهایتا در یکی دو صفحه جمع کرده باشد تا بتوانید مرور خوبی روی نکات اصلی داشته باشید.

به علاوه این منابع باید به تعداد کافی آزمون شبیه به کنکور داشته باشند تا با حل تست‌های جامع و استاندارد بتوانید خودتان را برای کنکور آماده کنید؛ کتاب‌هایی که همه این ویژگی‌ها را دارند و بهترین منابع برای مطالعه در ماه آخر هستند، کتاب‌های جمع‌بندی هستند. بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور ریاضی برای ماه آخر کدامند؟

پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

مقاله مرتبط: پردرآمدترین رشته های مهندسی، 7 رشته پولساز مهندسی

معرفی بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور ریاضی

ز جمله بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور ریاضی عبارتند از:

  • کتاب‌های جمع‌بندی حسابان، ریاضی گسسته و آمار و احتمال، هندسه و شیمی کنکور از انتشارات مهروماه
  • کتاب‌های جمع‌بندی ریاضی گسسته و آمار و احتمال، هندسه دوازدهم، فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی خیلی سبز
  • کتاب‌های فصل آزمون و موج آزمون انشارات گاج

همه این کتاب‌ها به همراه صدها کتاب کنکوری و کمک آموزشی برای همه پایه‌ها و دروس را می‌توانید به صورت آنلاین از وب‌سایت پایتخت کتاب سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

برای مطالعه مطالب مشاوره‌ای و انگیزشی و نیز اطلاع از آخرین اخبار مربوط به کنکور سراسری و امتحانات نهایی، به وب‌سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) مراجعه کنید.

چند پرسش متداول

برنامه‌ریزی یک ماهه برای کنکور ریاضی چگونه است؟

گام اول انتخاب مباحث مهم، گام دوم آزمون‌های سه روز یک بار، گام سوم مطالعه تشریحی، گام چهارم مرور با تست و گام پنجم روتین شبانه.

ماه آخر از چه کتاب‌هایی استفاده کنیم؟

بهترین منابع برای مطالعه در ماه آخر کتاب‌های جمع بندی هستند؛ چون حجم درسنامه‌ها کم است و این کتاب‌ها منابع خوبی برای زدن تست زمان‌دار هستند.

بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور ریاضی برای ماه آخر کدامند؟

کتاب‌های جمع بندی حسابان، ریاضی گسسته و آمار و احتمال، هندسه و شیمی کنکور از انتشارات مهروماه و جمع بندی فیزیک جامع کنکور رشته ریاضی خیلی سبز.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. آیدین فروردین 29, 1403

    عالی خیلی خوب بود توضیحتون

    • پایتخت کتاب فروردین 29, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

  2. ریحانه خرداد 10, 1402

    کاش برای کنکور تجربی هم برنامه یک ماهه می دادید :((((((

آخرین مقالات پایتخت کتاب