برنامه یک ماهه کنکور تجربی، تو یک ماه دکتر شو!

28 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه یک ماهه کنکور تجربی، تو یک ماه دکتر شو!

کم نبودند داوطلبانی که تا ماه آخر خیلی خوب درس خواندند ولی ماه آخر ناامید شدند و ادامه ندادند و کل تلاش یک ساله‌شان به باد رفت و برعکس هم کم نبودند داوطلبانی که ماه آخر به خودشان آمدند و بیشتر و جدی‌تر تلاش کردند و توانستند درصد و ترازشان را دگرگون کنند!

اصلا مگر در عرض یک ماه می‌شود نتیجه گرفت؟ بله اما به شرط اینکه برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. ماه آخر چطور برنامه‌ریزی کنیم تا موفق شویم؟ روی کدام فصل‌ها بیشتر وقت بگذاریم و کدام مباحث را حذف کنیم؟ ماه آخر باید از کدام کتاب‌ها و منابع استفاده کنیم و این کتاب‌ها را از کجا خریداری کنیم؟ در این محتوا به همه این سوالات پاسخ داده‌ایم و همچنین برنامه یک ماهه کنکور تجربی را هم ارائه دادیم.

آیا در عرض یک ماه می‌شود نتیجه گرفت؟

سال کنکورم مشاوری داشتم که روی اهمیت مطالعه در ماه آخر خیلی تاکید می‌کرد، دلیل تاکیدش هم این بود که هر ساعت مطالعه در هفته‌های پایانی، معادل ساعت‌ها مطالعه در بازه مهر و آبان است. این موضوع حقیقت دارد؛ چون:

  • اولا: در هفته‌های پایانی سرعت مطالعه شما بالاتر می‌رود.
  • دوما: چون زمان محدود است با دقت و کیفیت بیشتری مطالعه می‌کنید .
  • سوما: و از همه مهم‌تر ماه آخر هر چیزی که بخوانید در حافظه بلندمدت شما ذخیره می‌شود.

بعضی از داوطلبان باز هم قانع نمی‌شوند و همچنان اعتقاد دارند که نمی‌شود ماه آخر کار زیادی انجام داد و رسما درس خواندن بی‌فایده است. ما داوطلب‌ها را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم و مزایای مطالعه در ماه آخر را برای هر گروه بررسی می‌کنیم.

تخفیف یهویی

  • داوطلبان قوی: کسانی که از اول سال با برنامه‌ریزی و مرتب درس خوانده‌اند و وضعیت خوبی دارند، در ماه آخر با شرکت در آزمون‌های سه روز یک بار و مرور مطالب به تسلط بسیار خوبی می‌رسند.
  • داوطلبان متوسط: ماه آخر دوره طلایی و بسیار مهمی برای این دسته از داوطلبان است، اگر داوطلبان سطح متوسط ماه آخر جمع‌بندی خوبی داشته باشند و بتوانند نقاط ضعفشان را شناسایی و برطرف کنند، شاهد پیشرفت چشم‌گیری در درصد و ترازشان خواهند بود.
  • داوطلبان ضعیف: ماه آخر می‌توانند مباحث کم حجم و راحت‌تر را مطالعه کنند و وضعیتشان را از صفر یا نزدیک صفر به وضعیف متوسط برسانند و به پیراپزشکی‌های خوب و پرطرفداری مثل پرستاری، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، هوشبری و اتاق عمل فکر کنند.
موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

اولویت بندی برای مطالعه هر درس

اولویت بندی برای مطالعه هر درس
برای داشتن بهترین برنامه یک ماهه کنکور تجربی، ابتدا باید اولویت مطالعاتی صحیح را پیدا کنید.

قبل از برنامه‌ریزی برای ماه آخر، ابتدا بیایید اولویت مطالعه در هر درس را مشخص کنیم. داوطلبان قوی بهتر است هیچ فصلی را حذف نکنند و زودتر آزمون‌های سه روز یک بار را شروع کنند، این داوطلبان حتی می‌توانند دو روز یک بار هم آزمون دهند.

داوطلبان متوسط قید فصل‌های خیلی سخت و سنگین یا مباحثی که واقعا در فهم آن‌ها مشکل دارند را باید بزنند، لطفا طمع نکنید چون باید از این یک ماه به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و تمرکزتان را روی مباحثی بگذارید که می‌توانید از آن‌ها نتیجه بگیرید.

توصیه ما برای داوطلبان ضعیف مطالعه مباحث آسان‌تر و پرسوال‌تر و حل تست و مرور منظم در ماه آخر مطالعه است تا بتوانند بهترین استفاده را از این زمان اندک ببرند.

در ادامه فصول مهم و پرسوال هر درس را بررسی می‌کنیم.

قرار است از ماه پایانی نهایت استفاده را ببرید و در این یک ماه نتیجه را متحول کنید؛ پس به یک برنامه‌ریزی عالی نیاز دارید! نگران نباشید در ادامه به شما می‌گویم که قرار است در این یک ماه دقیقا چه کارهایی انجام دهید:

  • آزمون‌های سه روز یک بار: حتی اگر حس می‌کنید چیز زیادی بلد نیستید؛ اما باز هم باید در ماه پایانی سه روز یک بار از خودتان آزمون بگیرید. از کنکورهای سال‌های گذشته و آزمون‌های آزمایشی معتبر استفاده کنید و آزمون‌ها را به دقت تحلیل کنید. بعد از تحلیل آزمون مباحثی که مشکل دارید را دقیقا مشخص کرده و تا آزمون بعدی آن‌ها را مطالعه کنید.
  • روتین‌های شبانه: حل 10 تست زمان‌دار از زیست و شیمی، مطالعه چند صفحه از متن کتاب زیست و زمین، 20 دقیقه مرور حفظیات شیمی، مرور فرمول‌های ریاضی و فیزیک، هر شب حل 5 تست ریاضی و 5 تست فیزیک کنکور؛ این‌ها مثال‌های خوبی برای روتین شبانه هستند.
  • مطالعه مجدد برخی دروس: ماه آخر زمان خوبی برای دیدن فیلم آموزشی یا مطالعه درسنامه‌های طولانی نیست؛ اما متن کتاب‌های زیست، شیمی و زمین شناسی باید ماه آخر یک دور خوانده شود.
  • امتحانات تشریحی: از امتحانات نهایی به ویژه امتحانات مربوط به دروس عمومی غافل نشوید، در فرجه هر امتحان در کنار مطالعه تشریحی برای آن امتحان، یک جمع‌بندی برای آن کتاب انجام داده و در نهایت یک آزمون تستی از آن درس حل کنید.
  • تورق سریع در هفته پایانی: هفته پایانی زمان خوبی برای تورق سریع کتاب‌های زیست و شیمی و زمین و نیز مرور فرمول‌ها و خلاصه‌های ریاضی و فیزیک است. در هفته آخر از مرور تست‌های برتر و سوال‌های نشان‌دار کنکور غافل نشوید!

توی هر درسی کدام فصل‌ها مهم‌ترند؟

گفتیم داوطلبان ضعیف یا کسانی که در این مدت کم کاری کرده‌اند و تازه می‌خواهند در یک ماه به صورت جدی مطالعه کنند، بهتر است از هر درس چند فصل مهم و پرسوال را انتخاب کرده و مطالعه کنند. این فصول را در قالب جدول زیر آورده‌ایم. (این مباحث پیشنهادی هستند و می‌توانید فصول دیگری را جایگزین آن‌ها کنید)

اسم درسمباحث مهم پیشنهادی
زیست شناسیگوارش، گردش مواد، گیاهی، تقسیم یاخته و کل کتاب دوازدهم
ریاضیمعادله نامعادله، تابع، معادله درجه2، حدوپیوستگی
زمین شناسیفصول 1، 3 و 5
فیزیکفصل 2 و 4 دهم، فصل 1و3 یازدهم، فصل 3و4 دوازدهم
شیمیجدول تناوبی، ساختار لوییس، آرایش الکترونی، مفاهیم فصل اول یازدهم، فصل3 یازدهم و فصل 3و4 دوازدهم
مهم ترین فصل ها

اهمیت کتاب‌های جمع‌بندی در چند هفته آخر

مهم‌ترین کارهای ماه آخر مرور سریع مطالب و حل آزمون است؛ برای مرور مطالب می‌توانید از خلاصه نویسی‌هایی که در طول سال نوشته‌اید، استفاده کنید.

ماه آخر لطفا کتاب‌های دیگر را کنار بگذارید چون شما زمان کافی برای مطالعه درسنامه‌های طولانی ندارید و فقط روی کتاب‌های جمع‌بندی تمرکز کنید؛ چون این کتاب‌ها مخصوص مرور و آزمون دادن در هفته‌های پایانی طراحی شده‌اند.

شما در ماه آخر به درسنامه‌های خلاصه احتیاج دارید تا سریع مطالب اصلی را مرور کنید. ،مرتب آزمون بدهید و تست زمان‌دار کار کنید. که همه این‌ها با کمک کتاب‌های جمع‌بندی برایتان میسر می‌شود.

برخی از بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور تجربی عبارتند از :

ماه پایانی وقت تنگ است و باید از لحظه لحظه آن استفاده کنید؛ پس توصیه می‌کنم به جای خرید حضوری منابع و هدر دادن یکی دو روز از زمان ارزشمندتان، کتاب‌های جمع‌بندی را به صورت آنلاین و از وب سایت‌های معتبر خریداری کنید.

یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید انواع کتاب‌های کنکوری و کمک درسی، وب‌سایت پایتخت کتاب است. همه منابع معرفی شده در این محتوا را می‌توانید با بهترین قیمت و به راحتی از وب‌سایت پایتخت کتاب خریداری کنید و آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

چند پرسش متداول

آیا در عرض یک ماه امکان قبولی در کنکور وجود دارد؟

هر داوطلبی با توجه به سطحی که دارد می‌تواند در ماه آخر وضعیتش را بهتر کند و حتی رشد زیادی در درصد و ترازش داشته باشد.

کدام فصل‌ها را ماه آخر مطالعه کنیم و چه فصل‌هایی را حذف کنیم؟

بهتر است فصل‌های طولانی، سخت یا کم اهمیت را حذف کنید و تمرکزتان را روی فصول مهم و پرسوال بگذارید. (در این محتوا به این فصل‌ها اشاره کردیم.)

بهترین کتاب‌های جمع‌بندی کنکور تجربی برای ماه آخر کدامند؟

جمع بندی فیزیک، ریاضی، شیمی و زیست شناسی کنکور رشته تجربی مهروماه، کتاب‌های موج آزمون و فصل آزمون رشته تجربی جامع کنکور و آزمون پلاس جامع کنکور گاج.

بهترین کتاب‌های جمع‌بندی ماه آخر را از کجا تهیه کنیم؟

همه منابع معرفی شده در این محتوا را می‌توانید با بهترین قیمت و به راحتی از وب سایت پایتخت کتاب خریداری کنید و آنها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. امیر خرداد 9, 1402

    اره بابا چرا قبول نشی ۱۶ مگه چشه؟ شما اگه ۲۰ میگرفتی ۴۰ درصد دروس نهایی رو داشتی الان که ۱۶ گرفتی ۳۲ درصد البته تفاوت روی دروس هم زیاده ولی کنکور خودش ۶۰ درصده و کاملا بیشتر نگران نباش قطعا قبولی اگه درصدای خوبی بیاری

  2. Hana خرداد 8, 1402

    ببخشید من معدل ام ۱۶ و دارم ترمیم انجام میدم اما باز هم بالا تیمدن نمره هام و میدونم همون ۱۶ میمونه اگه کنکور درصد های خوبی بزنم میشه امید داشت به قبولی؟

آخرین مقالات پایتخت کتاب