برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

14 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برای امتحان نهایی زیست چی بخونم؟ با این کتاب‌ها زیست 20 شو

تعداد دانش‌آموزانی که موفق می‌شوند نمره دلخواهشان را در امتحان نهایی زیست‌شناسی کسب کنند، زیاد نیست؛ در حالی‌که اکثر بچه‌های باپشتکار تجربی زمان زیادی را صرف مطالعه زیست می‌کنند. شما عزیزان از اهمیت این درس آگاه هستید و به این نتیجه رسیده‌اید که زیست درسی مفهومی است و برای یادگیری عمیق مفاهیم آن، باید حداقل یک منبع کمک درسی مناسب خودتان تهیه کنید.

اما چیزی اکثر دانش‌آموزان نمی‌دانند و ممکن است برایشان چالش‌ برانگیز باشد این است که از بین منابع متنوع این درس، کدام کتاب زیست را باید انتخاب کنند. در این محتوا قصد داریم شما را برای انتخاب بهترین منابع امتحان نهایی زیست کمک کنیم تا دیگر نمره ۲٠ زیست برای دانش‌آموزان یک آرزو نباشد.

بارم بندی درس زیست در امتحان نهایی

حتما خودتان متوجه شده‌اید که مطالب فصول مختلف درس زیست شناسی به نحوی با یکدیگر ارتباط دارند و حتی برخی مطالب پیش‌نیاز سایر مطالب‌اند؛ این یعنی برای یادگیری زیست نباید هیچ مبحثی را حذف یا حتی کمتر از سایر مباحث مطالعه کنید.

حتی بررسی بارم‌بندی فصل‌های مختلف زیست در امتحان نهایی هم این گفته‌ها را تایید می‌کند. در جدول زیر بارم‌بندی درس زیست در امتحان نهایی را مشاهده می‌کنید:

تخفیف یهویی

اسم فصلبارم نمره آن
مولکول‌های اطلاعاتی2/5
جریان اطلاعات در یاخته2/5
انتقال اطلاعات در نسل‌ها2/5
تغییر در اطلاعات وراثتی2/5
از ماده به انرژی2/5
از انرژی به ماده2/5
فناوری‌های نوین زیستی2/5
رفتارهای جانوران2/5
جمع کل۲٠
جدول بارم بندی امتحان نهایی زیست

قبل از اینکه منابع امتحان نهایی زیست را معرفی کنیم، می‌خواهیم به شما روش صحیح استفاده از این منابع را یاد بدهیم. در واقع قرار است روش مطالعه کتاب درسی و کتاب‌های کمک درسی را به صورت گام به گام برایتان توضیح دهیم.

یادتان باشد که صرفا با حفظ کردن مطالب کتاب زیست به جایی نمی‌رسید و باید مفاهیم این درس شیرین و جذاب را درک کنید و به صورت اصولی یاد بگیرید.

  • ابتدا یک گفتار را در حد فهم اولیه (نه حفظ کردن) از روی کتاب درسی بخوانید.
  • آن گفتار را از روی درسنامه کتاب کمک‌آموزشی مطالعه کنید و بلافاصله چند سوال برای آن حل کنید.
  • بار دیگر به کتاب درسی بازگردید، حالا با دید متفاوتی به مطالب نگاه کنید، سعی کنید مفهوم هر جمله و پاراگراف را بفهمید و حتی خودتان را جای طراح سوال بگذارید و ببینید از این مباحث چه سوال‌هایی می‌توانید طرح کنید.
  • بعد از اینکه یک فصل را به این روش خواندید، نمونه سوالان امتحانی مربوط به آن فصل را حل کنید.
  • وقتی بعد از طی مراحل بالا به یک تسلط نسبتا خوب رسیدید، سعی کنید کل مطالب فصل را در قالب یک نمودار درختی خلاصه کنید. از نوشتن توضیحات اضافی بپرهیزید و تنها کلمات کلیدی را یادداشت کنید، حتی نکاتی که از فصل‌های دیگر با این فصل ارتباط دارند را هم یادداشت کنید.

تذکر: این خلاصه‌ها صرفا برای مرور و یادآوری مطالب هستند و نباید جای مطالعه مجدد و موشکافانه متن کتاب درسی را بگیرند.

فراموشی نکات زیست؛ اینجوری بخون که فراموش نکنی

مقاله مرتبط: فراموشی نکات زیست؛ اینجوری بخون که فراموش نکنی

کتاب درسی، مهم‌ترین منبع زیست نهایی

اگر دقت کرده باشید ما همیشه توصیه می‌کنیم برای هر درسی حتما اولین منبع مطالعاتی شما کتاب درسی باشد، حتی برای دروسی که کتاب درسی آن‌ها کمی ناقص است یا مطالب آن در برخی بخش‌ها گنگ و نامفهوم ارائه شده‌اند.

به جرات می‌توانیم بگوییم کتاب درسی زیست دوازدهم کامل‌ترین و مهم‌ترین کتاب بچه‌های تجربی است و مطالب آن روان، کامل و قابل فهم هستند اما برای درک بهتر این مفاهیم، لازم است از یک منبع کمک‌آموزشی مناسب هم استفاده کنید.

پس بهتر است به عنوان اولین گام برای ۲٠ گرفتن در امتحان نهایی درس زیست، جدیدترین چاپ کتاب درسی زیست شناسی دوازدهم را تهیه کنید. برای خرید کتاب‌ های درسی با بالاترین کیفیت و جدیدترین چاپ می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید.

با این کتاب‌ها زیست نهایی رو ۲٠ بگیر

در گذشته خیلی وقت‌ها برای من پیش می‌آمد که مطلبی را از روی کتاب درسی زیست می‌خواندم و برداشتی از آن می‌کردم اما بعد از مطالعه درسنامه کتاب کمک‌آموزشی متوجه می‌شدم برداشت من درست و کامل نبوده است. یا گاهی از کنار برخی نکات مهم و کلیدی بی‌توجه رد می‌شدم و بعد از مطالعه درسنامه‌ها تازه می‌فهمیدم به کدام قسمت‌ها باید توجه بیشتری کنم.

این یعنی کتاب های کمک درسی شما را در درک بهتر زیست کمک می‌کنند، به علاوه همیشه برای تثبیت آموخته‌ها و آشنایی با نمونه سوالات زیست، به حل سوالات امتحانی این درس نیاز دارید.

برای دست‌یابی به همه نکات گفته شده، باید بهترین منبع زیست شناسی مناسب خودتان را بیابید. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین کتاب‌های امتحان نهایی زیست را معرفی کرده‌ایم.

1- ماجراهای من و درسام زیست خیلی سبز

حتی ضعیف‌ترین دانش‌آموزان هم به کمک کتاب ماجراهای من و درسام زیست دوازدهم خیلی سبز می‌توانند از پس پاسخ دادن به سوالات دشوار امتحان نهایی برآیند. روند این کتاب کاملا آموزشی است. درسنامه‌های کامل با لحنی روان، وجود کادرهای جداگانه برای بررسی شکل‌های کتاب درسی و نیز کادرهایی مخصوص مشاوره امتحانات نهایی، از ویژگی‌های این کتاب است.

بخش دوم این کتاب شامل سوالات و پرسش‌های متنوعی است، سوالات این کتاب انواع تیپ سوالات امتحانات نهایی همچون سوالات تشریحی، جای خالی، درست و نادرست و دو گزینه‌ای را پوشش می‌دهند. برای مطالعه این منبع باید زمان کافی داشته باشید و مطالعه آن را از ابتدای سال تحصیلی آغاز کنید.

2- سیر تا پیاز زیست شناسی دوازدهم گاج

محتوای این کتاب بر پایه ارائه آموزش کامل و خط به خط درس زیست شناسی پایه دوازدهم است، بخش آموزش و درسنامه در این کتاب بسیار پررنگ است و می‌توان گفت کل تمرکز کتاب روی آموزش اصولی و پایه‌ای درس زیست از طریق درسنامه و 20 ساعت فیلم آموزشی است.

مطالعه سیر تا پیاز زیست شناسی دوازدهم گاج را به دانش‌آموزانی که ضعف اساسی در درس زیست دارند و در مدرسه آموزش مناسبی برای این درس دریافت نمی‌کنند توصیه می‌کنیم. البته با توجه به اینکه در این کتاب خبری از سوال و پرسش نیست، توصیه می‌کنم در کنار این منبع از یک منبع سوال محور هم استفاده کنید.

3- بانک نهایی زیست شناسی دوازدهم خیلی سبز

دو منبع قبلی درسنامه محور بودند اما منابعی که از این به بعد معرفی می‌کنیم، منابع کم حجمی هستند که تمرکزشان روی ارائه نمونه سوالات امتحانی متنوع و استاندارد است. کتاب بانک نهایی زیست دوازدهم خیلی سبز، شامل ۱۲ دوره امتحانات نوبت اول و دوم زیست شناسی به همراه پاسخنامه تشریحی کامل و دقیق است.

یادتان باشد که این منبع مناسب داوطلبانی است که یک تسلط نسبتا خوب روی کتاب درسی دارند و می‌خواهند بیشتر نمونه سوال کار کنند. البته این کتاب درسنامه‌های خلاصه و جمع‌وجوری دارد که بیشتر برای مرور سریع نکات مهم کاربرد دارند.

4- امتحانت زیست شناسی دوازدهم مهروماه

اگر شب امتحانی هستید و تا برگزاری امتحان نهایی زیست زمان زیادی در اختیار ندارید، طبیعتا دنبال یک منبع خلاصه و در عین حال کامل هستید که بتوانید آن را در فرجه کوتاه امتحانات مطالعه کنید.

کتاب امتحانت زیست دوازدهم مهروماه با درسنامه‌های خلاصه و کاربردی، ارائه نمونه سوالات امتحانی به همراه پاسخ تشریحی و فلش کارت حاوی نکات مهم و برگزیده، بهترین منبع برای دانش‌آموزان دقیقه نودی است.

5- شب امتحان زیست دوازدهم خیلی سبز

شب امتحان زیست دوازدهم خیلی سبز حقیقتا منبع بسیار خوبی برای آمادگی در فرجه کوتاه امتحانات و شب امتحان است. کل درسنامه این کتاب در چند صفحه خلاصه شده و شامل نکات مهم و اصلی زیست دوازدهم است.

همچنین، با مطالعه نکات ارزشمند مشاوره‌ای این کتاب، متوجه می‌شوید که چطور باید درس زیست را برای امتحانات نهایی مطالعه کنید. ۴ دوره آزمون پایانی نوبت اول و ۸ دوره آزمون پایانی نوبت دوم به همراه پاسخنامه تشریحی کامل و مفصل، نقطه قوت این کتاب هستند. شاید حجم این کتاب کم به نظر برسد اما می‌تواند شما را در مدت زمان کوتاهی به خوبی برای شرکت در امتحانات نهایی آماده کند.

به صورت خلاصه، بهترین کتاب ها برای امتحان نهایی زیست به شرح زیر می باشد. شما می توانید هرکدام از این کتاب ها را که خواستید از وب سایت پایتخت کتاب سفارش دهید و درب منزل دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر برای هر کتاب بر روی محصولات زیر کلیک کنید:

سخن آخر

حتی دانش‌آموزان سخت‌کوش و باپشتکار هم فکر می‌کنند کسب نمره ۲٠ امتحان نهایی زیست بسیار رویایی و دور از ذهن است؛ چون حجم مطالب زیست دوازدهم بسیار زیاد است یا این مطالب دشوار و مفهومی هستند. در حالی که اگر منابع زیست شنایی مناسب خودتان را پیدا کنید و بدانید از این منابع چطور استفاده کنید، می‌توانید با کسب نمره ۲٠ این درس یک گام بزرگ به هدفتان نزدیک‌تر شوید.

در این محتوا بهترین منابع امتحان نهایی زیست را معرفی کردیم و در مورد روش صحیح مطالعه برای امتحان نهایی زیست هم صحبت کردیم. همه منابع معرفی شده را می‌توانید با تخفیف ویژه از وب‌سایت فروشگاه پایتخت کتاب خریداری کنید. اگر تجربه استفاده از این منابع را دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر دانش‌آموزان در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب