فراموشی نکات زیست؛ اینجوری بخون که فراموش نکنی

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 6 دقیقه
فراموشی نکات زیست؛ اینجوری بخون که فراموش نکنی

درس زیست یکی از مهم‌ترین درس‌ها در دوران تحصیل شما به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید این درس پر از اطلاعات و نکات مهمی است که ممکن است فراموش کنید. برای جلوگیری از فراموشی نکات زیست می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید؛ مانند تمرین و تکرار مطالب، استفاده از روش‌های یادآوری و تکرار، ایجاد ارتباط بین اطلاعات یا حتی استفاده از فناوری. اما دقیقاً چه کاری باید انجام دهید تا آنچه می‌خوانید از یادتان نرود؟

در این مقاله از وبلاگ پایتخت کتاب قصد نداریم از مشکلات فراموشی برای شما بگوییم. می‌خواهیم علت‌های آن را پیدا کنیم و راهکار‌هایی را به شما یاد بدهیم که بتوانید در درس زیست، که نکات مشابه زیادی دارد موفق عمل کنید و مثل رتبه های برتر کنکور درس بخوانید.

چرا نکات زیست را فراموش می‌کنم؟

شاید از خودتان بپرسید چرا زیست یادم میره؟! فراموشی نکات زیست یک اتفاق کاملا طبیعی برای همه دانش‌آموزان کنکوری است. این اتفاق در بسیاری از موارد به خاطر فعالیت‌های روزمره و تغییرات شیمیایی در مغز شما اتفاق می‌افتد. برای مثال داشتن اضطراب در امتحان باعث می‌شود، نکاتی در ذهن شما محو شود. تلاش کردیم از دلایل فراموشی نکات درسی برای شما بگوییم، تا با آگاهی به آن‌ها بتوانید از این مسائل عبور کنید.

  • استرس: استرس می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در مغز شما شود که ممکن است باعث خرابی نورون‌های مغزی و در نتیجه منجر به فراموشی مطالب شود. استرس بی‌جا می‌تواند شما را از پا دربیاورد، پس بهتر است با آرامش و برنامه‌ریزی پیش بروید.
  • عدم خواب کافی و تغذیه نامناسب: خواب به موقع و به اندازه به شما کمک می‌کند تا اطلاعات درسی خود را به خاطر بسپارید و در زمان پاسخگویی به سؤالات تست، آرامش بیشتری داشته باشید. همچنین اگر علاوه بر کم‌خوابی، از مواد غذایی کم‌ارزش مانند فست فود و خوراکی‌های غیر مغذی برای رفع گرسنگی خود استفاده کنید، هرگز نمی‌توانید تمرکز و میزان توجه قابل قبولی برای دریافت نکات درسی داشته باشید.
  • فراموش نکنید نیاز به مرور و تکرار مطالب دارید؛ شما نیاز دارید مانند ورزشکاری که هر روز ورزش می‌کند تا بدن ورزیده‌ای داشته باشد، هر روز مطالعه کنید تا مغز خود را نسبت به مطالب سخت‌تر ورزیده و آماده‌تر کنید.

چگونه زیست بخوانم تا فراموش نکنم؟

ممکن است در حین پاسخ به سؤالات تست یا آزمون خود، با فراموشی نکات زیست مواجه شوید، مطمئناً این موضوع شما را مضطرب کرده است. فراموشی نکات زیست مانند زمانی است که وارد یک مجلس مهمانی می‌شوید و خیلی از افراد حاضر در آن مجلس را می‌شناسید و شروع به گفتگو با آن‌ها می‌کنید؛ عده دیگری نیز وجود دارند که فکر می‌کنید نمی‌شناسید، اما قبلاً آن‌ها را دیده‌اید.

تخفیف یهویی

برخی از نکات زیست هم همینطور است؛ تصور می‌کنید که نمی‌دانید، اما در واقع فقط فراموش کرده‌اید و به خوبی آن‌ها را تشخیص نمی‌دهید. بنابراین شما نیاز دارید زمانی که آن‌ها را مطالعه می‌کنید، با خلاقیت خود طوری درس بخوانید که برای شما همیشه به یادماندنی باشند.

برای افزایش کیفیت به خاطر سپردن مطالب و برای جلوگیری از فراموشی آن‌ها، می‌توانید از روش‌های پیشنهادی ما استفاده کنید. بهتر است برای بررسی دقیق‌تر کاغذ و قلم کنار دست خود داشته باشید.

با دقت بخوانید

در نگاه اول این راه‌حل کلیشه‌ای به نظر می‌رسد و جمله مشهوری است که احتمالاً خیلی زیاد آن را شنیده‌اید، اما با دقت خواندن یعنی چه؟ یعنی با توجه و با تمرکز، یک مطلب را مطالعه کردن. تمرکز در هنگام مطالعه مهم‌ترین نکته است. سعی کنید عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید.

تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

مقاله مرتبط: تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

تمرین روزانه

درست است که تمرین و تکرار مطالب می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات را به خوبی یاد بگیرید، اما دلیل نمی‌شود بتوانید به طور کامل آن‌ها را به خاطر بسپارید! به عقیده ما، شما نیاز دارید که به صورت روزانه، مطالبی را با تکرار و تمرین به حافظه بلند مدت خود بفرستید، اگر تصور می‌کنید حداقل یک ساعت در هر روز زمان نیاز دارید؛ این برنامه‌ریزی را هرچه سریع‌تر شروع کنید.

دسته‌بندی نکات درسی

زیست شناسی گیاهی موضوعی خیلی سبز

برای تمرین و عدم فراموشی نکات زیست، پیشنهاد می‌کنیم نکات را دسته‌بندی کنید. شما می‌توانید با اولویت‌بندی نکات، از مهم‌ترین یا سخت‌ترین به ساده‌ترین، طبقه‌بندی کنید. یا می‌توانید مباحث را به صورت موضوعی به دو بخش زیست جانوری و زیست گیاهی تقسیم‌بندی کنید و برای هرکدام از کتاب‌های جمع‌بندی مخصوص خودش کمک بگیرید. مثلا برای جمع‌بندی زیست گیاهی، کتاب زیست شناسی گیاهی موضوعی خیلی سبز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در صورتی که برای تمرین نکات زیست برنامه‌ریزی می‌کنید، دقت کنید که از سخت به آسان شروع کنید تا قورباغه زشت خود را اول قورت بدهید!

ابزار‌های یادآوری

اگر در درس زیست نیاز به یادآوری برخی نکات مشکل یا مشابه دارید، حتماً از ابزار‌های متنوع استفاده کنید. اگر از لوازم و روش‌هایی که خیلی دوست دارید در این تکنیک استفاده کنید، درصد موفقیت شما بیشتر خواهد شد. برای مثال؛ ممکن است دوست داشته باشید نکات را در یک دفترچه کوچک بنویسید تا در مسیر مدرسه به خانه مطالعه کنید. شاید فردی بصری باشید و بخواهید با نقاشی یا پرینت تصاویر و چسباندن به جلوی میز تحریر خود، نکات را برای خود تکرار کنید. همینطور می‌توانید از روش‌های دیگر مانند اپلیکیشن‌های یادآوری گوشی و کتاب‌های جیبی استفاده کنید.

تصویرسازی

زیست شناسی تصویری کنکور لقمه مهروماه

برای به خاطر سپردن مطالب گاهی می‌توانید با جستجو تصاویر در اینترنت یا مطالعه یک مقاله از موضوع مرتبط، برای خودتان شرایط تصور قوی‌تری از آن نکته ایجاد کنید. اگر نقاشی را دوست دارید، می‌توانید نقاشی خلاصه برخی فصل‌های کتاب زیست را بکشید و جلوی دیدتان بچسبانید. استفاده از برخی از کتاب‌ها مانند کتاب زیست شناسی تصویری کنکور لقمه مهروماه می‌تواند به تقویت حافظه تصویری شما برای درس زیست کمک کند.

دانلود بخشی از کتاب
99

برنامه‌ریزی

نداشتن برنامه‌ریزی برای مطالعه و مرور، از دلایل مهم فراموشی نکات زیست شما است. با توجه به اینکه شما دانش‌آموز هستید، بنابراین ذهن آماده‌تری برای به خاطر سپردن نکات دارید. بهتر است از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از ترفند‌های به روز، موفقیت خود را در این درس تثبیت کنید.

زیست یکی از دروس بسیار مهم است که نباید از آن برای کنکور یا آزمون نهایی غافل شوید، پس به طور روزانه برای خواندن و مرور نکات آن برنامه‌ریزی داشته باشید، تا هرگز نگرانی بابت فراموشی آن نداشته‌باشید.

دیگر نکات زیست را فراموش نمی‌کنی!

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین راهکار‌ها را برای جلوگیری از فراموشی نکات زیست به شما ارائه بدهیم. اطمینان داریم که با رعایت این نکات می‌توانید خط به خط دروس زیست خود را به خاطر بسپارید. بنابراین اگر می‌خواهید به دوستان خود نیز کمک کنید که مثل شما زیست را قورت بدهند، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با آن‌ها به اشتراک بگذارید؛ این مقاله می‌تواند به آن‌ها نیز کمک کند. برایمان در بخش نظرات بنویسید که اصلی‌ترین چالش شما در یادگیری نکات درس زیست چیست؟

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب