چطور تعداد تست های غلط را کم کنم؟ 6 اشتباه رایج تست‌زنی در آبان

24 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
چطور تعداد تست های غلط را کم کنم؟ 6 اشتباه رایج تست‌زنی در آبان

دانش‌آموزی داشتم که حاضر بود درطول روز ساعت‌ها درس بخواند اما حتی یک عدد تست هم نمی‌زد، همیشه هم این دلیل را می‌آورد که می‌ترسم غلط جواب دهم و اعتماد به نفسم را از دست بدهم! یکی از دلایلی که داوطلبان در آبان ماه ناامید می‌شوند و آن طور که باید و شاید دل به درس خواندن نمی‌دهند، این است که علی‌رقم مطالعه دروس باز هم از پس حل تست‌ها برنمی‌آیند.

چطور تعداد تست‌های غلط را کم کنم؟ تا چه تعداد غلط زدن قابل قبول است؟ مشکل کار من کجا است؟ برای پاسخ دادن به این سوالات می‌خواهیم 6 اشتباه رایج تست‌زنی در آبان ماه را بررسی کنیم، قول می‌دهم بعد از شناسایی و رفع این اشتباهات یک پیشرفت بزرگ در تست‌زنی خواهید داشت.

برای هر درس چه تعداد تست بزنم؟

داوطلبانی که به تازگی درس خواندن برای کنکور را آغاز کرده‌اند اکثرا این سوال در ذهنشان پیش می‌آید که برای هر درسی چه تعداد تست بزنم؟ اصلا لزومی دارد تست بزنم؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا باید ببینیم هدف ما از تست‌زنی چیست؟

داوطلبان توجه کنند این که ما روی تست‌زنی تاکید می‌کنیم برای این نیست که سوالات کنکور تستی هستند بلکه هدف اصلی ما تکمیل فرآیند یادگیری است.

تخفیف یهویی

گاهی شما مطلبی را می‌خوانید و تصور می‌کنید صفر تا صدش را یاد گرفته‌اید؛ اما بعد از حل چند تست متوجه می‌شوید نکات زیادی را زمان مطالعه از قلم انداخته‌اید و حتی برخی مطالب را اشتباه متوجه شده‌اید. پس تا جایی تست بزنید که یادگیری‌تان کامل شود؛ البته در ادامه می‌گوییم که نباید مثلا کل روز را به زدن تست برای زیست سپری کنید!

هیچ اشکالی ندارد که اشتباه بزنی!

بیایید دیدتان را به تست‌زنی عوض کنید. دوستان هدف از تست زدن مچ‌گیری نیست پس اگر چند سوال را پشت سر هم غلط جواب دادید خودتان را نبازید و کل تلاشتان را زیر سوال نبرید.

توصیه می‌کنم در ماه‌های ابتدایی سال بیشتر تست آموزشی کار کنید و دغدغه تست زمان‌دار یا درصدگیری را نداشته باشید.

اگر می‌خواهید با انواع روش‌های تست‌زنی آشنا شوید، می‌توانید محتوای نکات مهم تست زنی را مطالعه کنید. حالا ممکن است بپرسید پس کی تست زمان‌دار بزنم؟ کی درصد بگیرم؟

اگر از همین ابتدا دغدغه شما درصد و زمان باشد، دیگر به فکر تحلیل پاسخ‌ها و یادگیری نکات نیستید و ممکن است اعتماد به نفستان را از دست بدهید و اصلا سمت تست‌زنی نروید. شما در حال حاضر در مرحله یادگیری هستید و هنوز به تسلط نرسیده‌اید!

تا چه تعداد تست غلط قابل قبول است؟

زمانی که شما برای اولین بار تست‌های یک مبحث را کار می‌کنید، کاملا طبیعی است که تعداد قابل توجهی از تست‌ها را بلد نباشید. حتی گفته‌اند اگر داوطلبی بتواند به 30 درصد تست‌هایی که برای اولین بار از یک مبحث می‌زند درست پاسخ دهد هم قابل قبول است؛ یعنی بار اول از هر 10 تست به 3 تست هم بتوانید درست پاسخ دهید، کافی است.

زمانی که به تست‌هایی که می‌زنید به عنوان ابزاری برای یادگیری بیشتر نگاه کنید و پاسخنامه‌ها را به دقت مطالعه کرده و نکات هر سوال را یاد بگیرید، بعد از مدتی هم تعداد تست‌های غلط شما کم می‌شود هم می‌توانید در زمان استاندارد به سوالات پاسخ دهید.

اشتباهات رایج تست‌زنی
همه داوطلبان توانایی تست زدن دارند فقط کافی است اشتباهات رایج تست‌زنی خود را پیدا کنید.

در ادامه می‌خواهم در مورد 6 عادت غلط داوطلبان در زمان تست زدن صحبت کنم، به جرات می‌توان گفت که اکثر داوطلبان از روی ناآگاهی این اشتباهات را تکرار می‌کنند و بعد نتایج نامطلوبشان را به اینکه هوش کافی برای یادگیری ندارند یا توانایی تست‌زنی ندارند، نسبت می‌دهند.

فاصله انداختن بین درس خواندن و تست زدن

یکی از دلایلی که تعداد تست‌های غلط‌تان زیاد است این است که بین خواندن یک مبحث و حل تست‌های آموزشی آن فاصله می‌اندازید. بهترین کار این است که بلافاصله بعد از خواندن کتاب یا درسنامه، برای آن قسمت تعدادی تست آموزشی بزنید. (یعنی بدون در نظر گرفتن زمان تست بزنید و بعد از حل هر تست پاسخ آن را مطالعه کنید).

خیلی کم یا خیلی زیاد تست زدن

تعداد نرمال تست برای هر درس تخصصی، روزانه 20 الی 40 تست است و اشتباهی که داوطلبان انجام می‌دهند این است که برای مثال اگر تعداد تست‌های مربوط به یک درسنامه از کتاب زیست 300 عدد باشد، داوطلب فکر می‌کند باید حتما کل 300 تست را همین امروز بزند. نتیجه اینکه تا پایان شب تنها کاری که کرده‌است حل تست‌های یک مبحث کوچک از زیست بوده‌است.

پس اگر تعداد تست‌های مبحثی زیاد بود نیازی نیست تمام تست‌های مربوط به آن را کار کنید بلکه فقط مضرب‌های خاصی را بزنید؛ مثلا یک در میان سوالات را حل کنید.

عجله داشتن برای زدن تست زمان‌دار

قطعا سر جلسه کنکور مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد و حتما باید داوطلبان در منزل تست زمان‌دار حل کنند؛ اما اینکه بعد از یک بار خواندن مطلبی بخواهید سریع سراغ تست زماندار بروید اشتباه است.

یادگیری چند مرحله دارد و شما با یک دور خواندن درسی فقط به یک یادگیری سطحی و اولیه می‌رسید، حالا بعد از یادگیری و حل تست آموزشی به مرور به تسلط کافی می‌رسید و می‌توانید تست زمان‌دار بزنید.

فقط به درصدت فکر کردن

درست است که درصد پایین در یک درس به ما هشدار می‌دهد که احتمالا مطالب آن درس را به خوبی یاد نگرفته‌ایم؛ اما گاهی داوطلبان این را به عنوان هشدار تلقی نمی‌کنند و فقط با یک درصد پایین کل تلاششان را زیر سوال می‌برند.

لطفا بیشتر از اینکه خودتان را درگیر اعداد و ارقام کنید، ببینید چرا به سوالات اشتباه پاسخ داده‌اید و کدام قسمت‌ها به مطالعه بیشتری نیاز دارند.

تحلیل نکردن تست‌ها و آزمون‌ها

گاهی داوطلبان فقط تست می‌زنند تا به وظیفه خود عمل کنند؛ برای مثال مشاورم داخل برنامه نوشته امروز 20 تست ریاضی بزنم و من هم فقط رفع تکلیف می‌کنم بدون اینکه زمان بگذارم و پاسخ تست‌ها را تحلیل کنم.

باز هم تاکید می‌کنم هیچ اشکالی ندارد که تستی را غلط بزنید، پاسخنامه را مطالعه کنید و سعی کنید نکات و راه‌حل‌های مربوط به هر سوال را یاد بگیرید.

توقع بیش از حد داشتن

هرگاه در هر زمینه‌ای از خودتان توقع بیش از حد داشته باشید، ناخودآگاه با هر اشتباه کوچکی مضطرب می‌شوید و عملکردتان به شدت افت می‌کند. قبل از تست زدن به خودتان نگویید من دو ساعت این مبحث را خواندم و سنگ تمام گذاشته‌ام پس نباید تستی را غلط بزنم؛ بلکه به خودتان یادآوری کنید که شما تا روز قبل از کنکور در حال یادگیری هستید و طبیعی است که گاهی نکته‌ای را بلد نباشید.

چطور تعداد تست‌های غلط را کم کنم؟

تست‌زنی مهارت است، اگر تا به حال تجربه رانندگی داشته‌اید بهتر متوجه صحبت‌های من می‌شوید؛ چون درست همان طوری که روزهای اول رانندگی‌تان کمی گیج به نظر می‌رسید و استرس دارید، وقتی تازه شروع به تست‌زنی می‌کنید، کند پیش می‌روید یا به نظر می‌رسد از پس حل سوالات برنمی‌آیید؛ اما در ادامه با تکرار و تمرین به تسلط می‌رسید.

برای کم کردن تعداد تست‌های غلط اقدامات زیر به کارتان می‌آید:

  • درسنامه و کتاب را خوب و با دقت مطالعه کنید.
  • صورت سوال را با دقت بخوانید و زیر کلمات کلیدی مانند دارد، به جز و… خط بکشید.
  • در دروس محاسباتی سعی کنید راه‌حل‌ها را یاد بگیرید تا از آن‌ها برای حل سوالات مشابه استفاده کنید.
  • از تکنیک رد گزینه استفاده کنید.
  • از روی طمع به سوالات شک‌دار پاسخ ندهید.

در جدول زیر خلاصه‌ای از مطالب گفته شده؛ یعنی اشتباهات رایج داوطلبان در زمان تست‌زنی را همراه با راهکارهایی برای کاهش تعداد تست‌های غلط ارائه کرده‌ایم:

اشتباهات رایج تست‌زنیراهکار کاهش تعداد تست‌های غلط
عجله برای حل تست زمان‌داردور اول فقط تست آموزشی کار کن
مطالعه ناقص درسنامهدرسنامه‌ها را با دقت بخوان و بلافاصله تست آموزشی بزن
حل تمام تست‌های یک مبحثبه صورت مضربی تست بزن
درگیر درصد و تعداد تست‌های غلط شدنپاسخنامه را مطالعه کن و نکات و راه‌حل‌ها را یاد بگیر

سخن آخر

خیلی وقت‌ها داوطلبان از من می‌پرسند نمی‌شود یک درس را چند مرتبه بخوانم و بعد سراغ تست‌زنی بروم؛ چون می‌ترسم تعداد تست‌های غلطم زیاد شود و ناامید شوم! در این محتوا به 6 اشتباه رایج تست‌زنی در آبان ماه و اوایل شروع مطالعه برای کنکور اشاره کردیم و راهکارهایی برای کاهش تعداد تست‌های غلط ارائه دادیم.

در انتها اگر هنوز هم سوالی در این زمینه در ذهنتان دارید یا راهکار دیگری برای کاهش تعداد تست‌های غلط به ذهنتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. علیرضا آذر 3, 1402

    سلام خانوم خستهونباشید لطفا راجب مطالبی ک مقدمه گفتین هم صحبت کنین ک وقتی ما از تست زدن می‌ترسیم ک غلط بزنیم بعد اعتماد ب نفسمون کم شه

    • پایتخت کتاب آذر 4, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله حتما به لیست کارهامون اضافی میکنیم تا مقاله ش رو منتشر کنیم.

  2. بهرام قشقایی آبان 27, 1402

    سلام
    مفید و کاربردی بود
    تشکر و قدردانی

    • پایتخت کتاب آبان 27, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که مفید بوده برای شما

  3. Sama آبان 26, 1402

    خیلی ممنون عالی بود مطلبتون
    فقط من تست که میزنم حوصله تحلیل کردنشو ندارم هرکاری میکنم حوصلم نمیکشه تا اخر تحلیل کنم مثلا ۱۰ تا که تحلیل میکنم دیگه بقیه رو حوصلم نمیکشه

    • پایتخت کتاب آبان 26, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون از نظر و لطف شما. بهتره که دور اول تست آموزشی بزنید، یعنی زمان در نظر نگیرید و درصد نگیرید. تست‌ها را تک به تک حل کنید، یعنی به محض حل هر تست جوابش رو همون لحظه مطالعه کنید. بعد از حل چند تست اگر خسته شدید یک استراحت کوتاه کنید و دوباره شروع کنید.

  4. Sana آبان 25, 1402

    مرسی عالی بود

    • پایتخت کتاب آبان 26, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت که برای شما مفید بوده.

  5. علی آبان 25, 1402

    عالی

  6. مهدی آبان 24, 1402

    سلام خواستم تشکر کنم واقعا کاربردیه مطالب شما

    • پایتخت کتاب آبان 24, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که مفید بوده برای شما

آخرین مقالات پایتخت کتاب