تفاوت دفترچه های کد a،b،c،d در کنکور سراسری

08 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 5 دقیقه
تفاوت دفترچه های کد a،b،c،d در کنکور سراسری

کم کم به رقابت بزرگ و نفس‌گیر کنکور سراسری نزدیک می‌شویم و در این روزهای پایانی برخی داوطلبان به این نتیجه رسیده‌اند که آمادگی کافی برای شرکت در کنکور را ندارند؛ اما دوست دارند به هر قیمتی که شده امسال به دانشگاه بروند؛ حتی به قیمت تقلب در کنکور!

سازمان سنجش برای بالا بردن امنیت فرآیند کنکور تمهیداتی در نظر گرفته که یکی از آن‌ها تفاوت در دفترچه‌های سوال است. تفاوت دفترچه های کد a،b،c،d در کنکور سراسری در چیست؟ آیا با وجود تفاوت دفترچه‌ها باز هم می‌شود تقلب کرد؟ چرا نباید در کنکور تقلب کنیم؟ در این محتوا قرار است به این سوالات پاسخ دهیم.

تفاوت دفترچه‌های کنکور سراسری چیست؟

اگر دفترچه‌های سوال مربوط به کنکورهای اخیر را نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که هر دفترچه با یکی از حروف a,b,c,d مشخص شده است؛ یعنی برای هر گروه آزمایشی چهار دفترچه سوال متفاوت داریم. اما این به چه معنا است؟ آیا سوالات هر دفترچه با دیگری فرق دارد؟

در واقع سوالات در همه دفترچه‌ها یکسان هستند و فقط ترتیب سوالات با هم فرق دارد.

تخفیف یهویی

مثلا ممکن است سوال اول در دفترچه a سوال دهم در دفترچه c باشد؛ بنابراین پاسخ‌نامه و کلید تصحیح هر دفترچه هم با دفترچه دیگر تفاوت دارد.

قوانین جلسه کنکور 1404، قوانینی که هر داوطلب باید بداند.

مقاله مرتبط: قوانین جلسه کنکور 1404، قوانینی که هر داوطلب باید بداند.

علت تفاوت دفترچه‌های کنکور

علت تفاوت دفترچه‌های کنکور
تفاوت دفترچه های کد a،b،c،d در کنکور سراسری به دلیل جلوگیری از تقلب داوطلبان در جلسه کنکور است.

دلیل تفاوت دفترچه‌های کنکور بالا بردن امنیت کنکور و کاهش امکان تقلب کردن است، بنابراین دفترچه شما واطرافیانتان کدهای متفاوتی دارند.

پس حواستان باشد که اگر سر جلسه کنکور از بغل دستی‌تان جواب سوالی را دریافت کردید خیلی خوشحال نباشید چون کد دفترچه و چینش سوالات دفترچه او با شما متفاوت است، به احتمال زیاد پاسخ اشتباهی دریافت کرده‌اید و با این کار فقط یک امتیاز منفی کسب می‌کنید!

تا اینجا متوجه شدید که به دلیل تفاوت دفترچه‌های کنکور امکان تقلب با داوطلب کنار دستی یا نفر جلویی‌تان بسیار بعید است؛ اما ممکن است بپرسید پس چطور سالیانه تعداد زیادی از داوطلبان در کنکور سراسری تقلب می‌کنند؟

موضوع این نیست که در کنکور به هیچ وجه امکان تقلب وجود ندارد؛ بلکه مسئله مهم این است که اگر متوجه شوند که شما در کنکور تقلب کرده‌اید، عواقب بسیار ناخوشایندی برایتان خواهد داشت و در واقع بهتر است ریسک نکنید.

داوطلبانی که در حین تقلب در جلسه کنکور دیده شوند، برای چند سال از شرکت مجدد در کنکور محروم می‌شوند و حتی ممکن است به پرداخت جریمه نقدی هم محکوم شوند!

گول کلاهبردارها را نخورید!‌

کلاهبردارها از اضطراب و استرس داوطلبان در این روزهای پایانی سواستفاده می‌کنند و در ازای دریافت هزینه‌های سنگین قول تحویل سوالات کنکور یا پاسخ‌نامه را به داوطلبان می‌دهند. این در حالی است که امنیت سوالات کنکور بسیار بالا است و امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

در واقع طراحان سوالات کنکور تا پایان برگزاری کنکور در قرنطینه به سر می‌برند و احتمال لو دادن سوالات وجود ندارد. پس داوطلبانی که برای کنکور امسال آماده نیستند چه کار کنند؟ با همه این تفاسیر تنها راه باقی‌مانده برای این داوطلبان ناامیدی است؟ قطعا خیر!

راهکار جایگزین تقلب در کنکور

ببینید همه کسانی که در کنکور سراسری موفق شده‌اند از راه درستش پیش رفته‌اند؛ یعنی هیچ امیدی به تقلب کردن یا خریدن سوالات نداشتند و نتیجه زحمات خودشان را گرفتند. اگر امسال به هر دلیلی نتوانسته‌اید خودتان را برای شرکت در کنکور آماده کنید، به جای فکر کردن به راه‌هایی مثل تقلب یا از دست دادن امیدتان بیایید یک بار دیگر برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید.

اگر واقعا می‌خواهید به هدفتان برسید ارزشش را دارد که یک سال دیگر به خودتان زمان دهید و این بار بیشتر و به روش درست تلاش کنید. برای همین باید استارت کار را درست بزنید و با برنامه‌ریزی مناسب پیش بروید.

همچنین نیاز به دریافت یکسری اطلاعات در این زمینه دارید، خبر خوب اینکه لزومی به گرفتن مشاور و هزینه کردن نیست چون در وب‌سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) همه اصول موفقیت در کنکور به صورت رایگان آموزش داده شده است.

سخن آخر

شاید در مورد تفاوت دفترچه‌های کنکور سراسری شنیده باشید، این موضوع حقیقت دارد و در کنکور چهار دفترچه‌ سوال با کد a,b,c,d داریم.

در این مقاله در مورد علت تفاوت دفترچه های کد a،b،c،d در کنکور سراسری، یعنی پیشگیری از تقلب در جلسه کنکور صحبت کردیم و گفتیم که تقلب کردن حتی اگر امکان‌پذیر هم باشد در نهایت به ضرر داوطلب تمام شده و عواقبی همچون محرومیت دارد.

در نهایت هم گفتیم که اگر امسال برای شرکت در کنکور سراسری آماده نیستید، برای رسیدن به هدفتان یک شانس دوباره به خودتان بدهید و با مطالعه مقالات رایگان انگیزشی و مشاوره‌ای وب‌سایت پایتخت کتاب، اصول صحیح برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور را یاد بگیرید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. فاطمه تیر 29, 1403

    سلام با کلید سوالایی که برای کنکور تیر منتشر شده میشه سوالای دفترچه bرو چک کرد. ؟
    کلید سوالایی که منتشر شده aهستش

    • مشاور کنکور حسین دلدار مرداد 1, 1403

      سلام پایتختی 💙
      خیر گزینه ها جابه جاست

  2. Pk تیر 26, 1403

    فقط یک کلید از سوالات کنکور منتشر میشه ..دفترچه من c بود اما در کنکور اردیبهشت فقط کلید A منتشر شد.

    • پایتخت کتاب تیر 27, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 تمامی کلید ها منتشر میشن برای کنکور تیر

  3. مانی تیر 22, 1403

    اون کد عددی بالای کد حروف تاثیری داره؟یعنی مثلا دفترچه بی با کد ۱۲۲ با دفترچه بغل دستی ک ممکنه بی باشه ولی یک کد عددی متفاوتی داشته باشه چه فرقی خواهد داشت؟گزینه ها ممکنه فرق داشته باشه یا چینش گزینه ها…؟

    • پایتخت کتاب تیر 23, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙هم چینش سوالات هم گزینه ها فرق داره

  4. مانی تیر 22, 1403

    ممکن هست حتی دفترچه های با کد یکسان تفاوت داشته باشند؟مثلا دفترچه بی در ترتیب چینش گزینه ها با دفترچه بی دیگر تفاوت داشته باشد؟چون اتفاق افتاده سه نفر با کد یکسان کنار همدیگر نشستند و تونستند تقلب کنند

    • پایتخت کتاب تیر 23, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙نه شما دفترچتون با نفر جلویی
      عقبی سمت چپ و راستتون متفاوته

آخرین مقالات پایتخت کتاب