راهنمای پشت کنکوری ها؛ از پشت کنکور تا قبولی پزشکی!

31 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 13 دقیقه
راهنمای پشت کنکوری ها؛ از پشت کنکور تا قبولی پزشکی!

احتمالا هنگام خواندن این محتوا ترکیبی از احساس ناامیدی، شک، استرس و شرمساری را تجربه می‌کنید، از کجا می‌دانم؟ چون من نه یک بار بلکه چهار مرتبه پشت کنکور مانده‌ام! مسیر پر پیچ‌وخمی را رفتم و آزمون و خطا کردم تا بالاخره راه رسیدن به موفقیت را پیدا کردم، از آنجایی که نمی‌خواهم شما مثل من بارها زمین بخورید و راه‌های مختلف را امتحان کنید، تصمیم گرفتم تجربیاتم را با شما به اشتراک بگذارم.

در واقع این مقاله یک نقشه و راهنمای پشت کنکوری‌ها است و قرار است بعد از مطالعه آن اصولی را یاد بگیرید که به کمک آن‌ها امسال را به بهترین سال تحصیلی‌تان تبدیل کنید. شاید روزی مثل من تجربیاتتان را با پشت کنکوری‌ها در میان بگذارید و به آن‌ها اطمینان دهید که دنیا به آخر نرسیده، هنوز فرصت داری!

بر اساس یک داستان واقعی

داستانی که می‌خواهم تعریف کنم کاملا واقعی است چون تک تک لحظاتش را تجربه کرده‌ام. بگذارید از سالی که تسلیم شدم شروع کنم، بله درست شنیدید من تسلیم شدم و بهای آن سال‌ها پشیمانی بود. از سال 90 تا 93 کنکور دادم، پایه علمی‌ام ضعیف بود و اصلا رشته دبیرستانم تجربی نبود!

نتیجه این شد که هر سال پیشرفت می‌کردم اما به هدفم نمی‌رسیدم. تابستان سال 93 تسلیم شدم و انتخاب رشته کردم، پروتز دندان تبریز شاید آزوی خیلی‌ها بود اما برای من مثل یک کابوس گذشت. چهار سالی که در دانشگاه درس می‌خواندم روزی نبود که به هدفم یعنی پزشکی فکر نکنم؛ من لیاقتم بیشتر از این‌ها بود.

تخفیف یهویی

 چطور مسیر زندگی‌ام عوض شد؟

روزی در آمفی تئاتر دانشکده پزشکی در جشنی شرکت کردم، دانشجوهای پزشکی با روپوش و گوشی پزشکی از راه رسیدند و در ردیف جلوی ما نشستند. خوب به یاد دارم که وقتی چراغ‌ها خاموش شد چقدر بابت اینکه الان در این دانشکده و در رشته مورد علاقه‌ام درس نمی‌خوانم گریه کردم، ترم 6 کارشناسی بودم اما اطمینان داشتم که به رشته پروتز تعلق ندارم.

آن روز تصمیمم را گرفتم؛ هیچکس به جز خودم نمی‌تواند حقم را به من پس بدهد. ترم آخر منابع مورد نیازم را تهیه کردم و از بهمن ماه که فارغ التحصیل شدم مطالعه را به صورت جدی شروع کردم، مهر همان سال من دانشجوی رشته مورد علاقه‌ام یعنی پزشکی بودم.

چه اتفاقی در آن پنج ماه افتاد؟

من در مدتی که برای آخرین بار خودم را برای کنکور آماده می‌کردم روی دو مورد کار کردم؛ اول روحیه‌ و تفکراتم و دوم بالا بردن اطلاعاتم. قبلا فقط درس می‌خواندم و تنها هدفم ساعت مطالعه بالا بود اما حالا می‌خواستم با اطلاعات کامل وارد میدان شوم.

چند روزی را صرف تحقیق در مورد بهترین روش‌های درس خواندن، برنامه ریزی و آزمون دادن کردم. با خودم خلوت کردم و سعی کردم دلایلی که مرا از موفقیت دور می‌کردند شناسایی کنم و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنم. چکیده‌ای از کارهای آن مدت را در ادامه می‌خوانید.

دنیا به آخر نرسیده، هنوز فرصت داری!

حرف و حدیث فامیل، عصبانیت والدین، سرزنش معلم‌ها، کنایه‌های اطرافیان همه این‌ها به زودی تمام می‌شود و چندان اهمیت ندارد، فعلا مهم‌ترین چیز پاسخ این سوال است؛ آیا واقعا می‌خواهی به جایگاهی برسی که لیاقتش را داری؟ شاید الان احساساتی باشی و از روی احساسات تصمیم بگیری.

می‌خواهم همه درس خواندن‌ها، آزمون دادن‌ها و تفریح نکردن‌های سال بعد را در یک کفه ترازو بگذاری و رسیدن به رشته مورد علاقه‌ات را هم در کفه دیگر؛ وزن کدام برای تو سنگین‌تر است؟ اگر در مورد پشت کنکور ماندن مطمئن هستی، تبریک می‌گویم چون هنوز فرصت داری. یک سال سریع می‌گذرد اما به این فکر کن که تا سال‌ها بابت تلاشی که در این یک سال کردی به خودت افتخار خواهی کرد.

پشت کنکوری برای شروع عجله نکن

بسیاری از داوطلبان به محض دیدن نتایج احساساتی می‌شوند و می‌خواهند بلافاصله مطالعه برای سال بعد را شروع کنند، به این ترتیب یا بعد از مدتی خسته می‌شوند یا در دور باطل تکرار اشتباهات قبلی می‌افتند، پس ابتدا:

برای پشت کنکور ماندن روحیه‌ت را بساز

نه می‌خواهم امسال را با یک ذهنیت بازنده شروع کنی و نه می‌خواهم الکی دل خوشت کنم و بگویم قرار است سال آینده همه چیز عالی پیش برود. قرار است گاهی غرغر بشنوی، حرفایی که دوست نداری بشنوی، گاهی به هدفت شک کنی یا خسته شوی. پس قبل از هر چیزی باید عزمت را جزم کنی که امسال خودت را نبازی و روحیه قوی داشته باشی.

ببین تو یک هدف بزرگ داری، بهای آن تلاش کردن و درس خواندن و حتی شنیدن حرف‌های ناخوشایند است اما قرار است نتیجه عالی شود و همه چیز را جبران کند.

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

لیست اشتباهات سال گذشته را بنویس

یک کاغذ بردار و لیستی از اشتباهات سال گذشته تهیه کن، در مقابل هر اشتباه راه‌حلش را بنویس. چند اشتباه رایج داوطلبان:

  • تست نمی‌زدم چون می‌ترسیدم بلد نباشم، راه حل: از تست‌های راحت‌تر و آموزشی شروع می‌کنم.
  • وقتم را در اینستاگرام هدر می‌دادم، راه‌حل: همه اپلیکیشن‌های غیر ضروری را حذف می‌کنم.
  • آنقدر کلاس شرکت می‌کردم که خسته می‌شدم، راه‌حل: از جزوه کلاس‌های سال گذشته استفاده می‌کنم و کلاس جدیدی ثبت نام نمی‌کنم.
  • تا دیر وقت بیدار می‌ماندم و روز بعد خسته بودم، راه‌حل: ساعت خوابم را تنظیم می‌کنم.
  • نوسانی درس می‌خواندم، راه‌حل: با کمترین ساعت مطالعه شروع می‌کنم بعد به تدریج آن را افزایش می‌دهم.

از صفر برنامه ریزی کن

فرقی نمی‌کند در چه سطحی هستی، اصلا فرض کن صفری و از صفر شروع کن؛ چرا؟

وقتی فکر می‌کنی مطالب را بلدی ناخودآگاه به دام اعتماد به نفس و غرور کاذب می‌افتی و در نتیجه در زمان مطالعه کردن کوتاهی می‌کنی؛ پس همه دروس را به صورت پایه‌ای یاد بگیر.

منابع را آپدیت کن

کتاب‌های قدیمی یا بدون کاربرد را از قفسه بردار و قفسه کتاب‌هایت را با منابع جدید و مناسب خودت پر کن. کدام منابع مناسب من هستند؟ برای فلان درس چه کتابی بخرم؟ برای هر درس چند منبع تهیه کنم؟ کتاب‌های کمک آموزشی مورد نیازم را از کجا بخرم؟

پاسخ همه سوالات شما در وب سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) وجود دارد، همچنین کافی است اسم درس و رشته تحصیلی‌‌ات را در وب سایت پایتخت کتاب جستجو کنی تا بهترین منابع را بیابی.

قبل از شروع مطالعه اطلاعاتت را آپدیت کن

اگر سال گذشته درس می‌خواندی و تلاش می‌کردی اما نتیجه نگرفتی به احتمال زیاد راه را اشتباه رفته‌ای و اگر درس نمی‌خواندی و از الان می‌خواهی شروع کنی، مسیرت را با روش درست شروع کن. پس توصیه می‌کنم روش مطالعه هر درس، انواع روش‌های تست‌زنی، تکنیک‌های آزمون دادن، خلاصه نویسی، تحلیل آزمون، مرور کردن و خلاصه هر آنچه که برای موفقیت در کنکور نیاز داری را یاد بگیر و حتی آن‌ها را در یک دفتر یادداشت کن که همیشه داشته باشی.

زیاد خواندن یا درست خواندن، مسئله این است!

زیاد خواندن یا درست خواندن
تمرکز در درس خواندن و تلاش برای یادگیری بسیار مهم‌تر از تعداد ساعت مطالعه است.

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان این است که برای موفقیت در کنکور چند ساعت درس بخوانیم؟ من اصلا منکر داشتن ساعت مطالعه بالا نمی‌شوم چون هیچکس مثلا با روزی سه ساعت درس خواندن رتبه برتر نشده؛ اما معتقدم که کمیت و کیفیت باید در کنار هم باشند.

داوطلبان می‌توانند در ابتدای کار با حداقل ساعت مطالعه‌ای که می‌توانند شروع کنند و به تدریج ساعت مطالعه را بالا ببرند؛ اما باید از ساعت مطالعه‌شان بهترین استفاده را ببرند. پس اینکه من ساعت‌ها کتابم را جلویم بگذارم اما با روش درستی درس نخوانم یا تمرکز نداشته باشم اصلا به درد نمی‌خورد، یا اگر فقط بخوانم و تست نزنم حداقل نتیجه را می‌گیرم.

چگونه کنکوری بخوانیم؟ روش هایی که فقط رتبه برترها می دانند!

مقاله مرتبط: چگونه کنکوری بخوانیم؟ روش هایی که فقط رتبه برترها می دانند!

پشت کنکوری‌ها درسنامه بخوانند یا کلاس شرکت کنند؟

شرکت در کلاس کنکور ضامن موفقیت هیچکس نیست به علاوه بسیاری از داوطلبان آنقدر در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند که انرژی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند. توصیه من این است که اگر داوطلبی در درسی ضعف دارد ابتدا یک منبع مناسب با یک درسنامه قوی تهیه کند، مدتی سعی کند با مطالعه درسنامه و کتاب درسی و نیز حل تست آموزشی پیشرفت کند و اگر بعد از مدتی هیچ پیشرفتی نداشت در کلاس کنکوری ثبت نام کند.

اصول برنامه ریزی برای پشت کنکوری‌ها

از آنجایی که امسال مدرسه نمی‌روید، زمان زیادی در اختیار دارید و می‌توانید در این مدت برای تحقق خواسته‌هایتان تلاش کنید؛ اما این موضوع نباید باعث شود که از اهمیت برنامه‌ریزی کردن غافل شوید. می‌توانید از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنید یا از یک مشاور کمک بگیرید و حتی خودتان برنامه‌ریزی کنید. در هر صورت به برنامه‌ای نیاز دارید که مو لای درزش نرود، چطور برنامه‌ای:

  • در برنامه روزانه باید حجم مطالب هر درس (از کدام صفحه تا کدام صفحه) و زمان مطالعه آن مشخص باشد.
  • تنوع را رعایت کنید و هر روز حداقل سه درس را در برنامه بگنجانید.
  • در برنامه‌هایتان زمان‌های جبرانی در نظر بگیرید.
  • ساعت مطالعه دروس را بر اساس نقاط ضعف و نیز اهمیت هر درس در کنکور تنظیم کنید.
  • نوسانی درس خواندن ممنوع، آهسته و پیوسته پیش بروید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید، هر هفته یک نصفه روز را به استراحت مطلق اختصاص دهید!
  • در برنامه زمان‌هایی را به مرور مطالب اختصاص دهید.
  • به ازای هر بازه مطالعاتی یک الی یک و نیم ساعته، 10 الی 20 دقیقه استراحت کنید.
  • هر شب روتین شبانه‌های کوتاه (20 دقیقه‌ای) برای حفظ کردن مطالب یا حل تست بیشتر داشته باشید.

مرور کردن و آزمون دادن دو کلید طلایی موفقیت

بیا جلوتر و خوب گوش کن چون قرار است دو راز طلایی موفقیت در کنکور را برایت فاش کنم، دو کار مهمی که من سال‌ها به غلط انجام می‌دادم اما بعد که اصلاحشان کردم معجزه شد؛ مرور کردن و آزمون دادن. تو هرچقدر خوب درس بخوانی باز هم مطالب را فراموش می‌کنی پس باید مرور کنی و تا اصول آزمون دادن و تحلیلش را یاد نگیری به جایی نمی‌رسی.

خیلی مختصر در مورد این دو کلید طلایی با تو صحبت می‌کنم اما مقالات کامل‌تر را می‌توانی در وب سایت پایتخت کتاب پیدا کنی.

  • مرور کردن: در پایان هر روز و نیز در پایان هر هفته مطالب را مرور کن، کافی است یادداشت‌ها، فرمول‌ها، خلاصه‌ها یا مطالبی که هایلایت کرده‌ای را مرور کنی پس وسواس نداشته باش!
  • آزمون دادن: یکی از بهترین روش‌های مرور، آزمون دادن و تحلیل آزمون است. هر دو سه هفته یکبار باید کل مطالب را مرور کنی، حجم مطالب زیاد است کجاها را مرور کنم؟ تحلیل آزمون به تو می‌گوید کدام مطالب را فراموش کرده‌ای پس در حین تحلیل آزمون آدرس و صفحه مربوط به سوالاتی که بلد نبودی را بنویس.
نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

مقاله مرتبط: نحوه صحیح مرور مطالب خوانده شده؛ بهترین ابزارها برای مرور کردن مطالب

انتخاب بهترین منابع برای پشت کنکوری‌ها

انتخاب بهترین منابع برای پشت کنکوری‌ها
انتخاب درست منابع عاملی برای تضمین موفقیت پشت کنکوری‌ها است.

سال کنکور باید حسابی حواست باشد که زمان ارزشمندت را تلف نکنی، بعضی از داوطلبان در انتخاب منابع دقت نمی‌کنند و وسط سال تحصیلی متوجه می‌شوند فلان کتاب اصلا به دردشان نمی‌خورد. امسال برای هر درس به دو منبع نیاز داری:

یک منبع دور اول که مناسب سطح خودت باشد و یک منبع دور دوم که شامل سوالات دشوار و چالشی است و باید بعد از منبع اولت آن را مطالعه کنی.

با توجه به مصاحبه‌هایی که با نفرات برتر کنکور شد، اکثر آن ها در انتخاب منابع درست، دقت بسیار دارند و از کتاب‌های انتشارات معتبر مانند خیلی سبز، نشر الگو، مهروماه، گاج، قلم چی و …. استفاده می‌کنند.

لایف استایل یک پشت کنکوری

لایف استایل یک پشت کنکوری
برای موفقیت در کنکور باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

اهمیت سبک زندگی کنکوری‌ها با اهمیت تلاش و مطالعه آن‌ها برابری می‌کند! برای تبدیل شدن به کسی که آرزویش را دارید باید همه چیز را تغییر دهید. از طرفی در سال کنکور باید ساعت‌ها درس بخوانید و مطالب دشوار را یاد بگیرید؛ پس باید حسابی از مغز و جسمتان مواظبت کنید. برای داشتن یک لایف استایل پشت کنکوری:

  • ساعت خوابتان را تنظیم کنید، بهترین زمان برای خواب از 11 شب تا 7 صبح است.
  • برای تجدید قوا یک چرت بعد از ظهر داشته باشید اما حتما کمتر از یک ساعت باشد.
  • هله هوله را حذف کنید، برای حفظ سلامتی و تامین انرژی از مغزها و میوه‌ها استفاده کنید.
  • صرف یک صبحانه کامل فراموش نشود.
  • هر روز حداقل 20 دقیقه قدم بزنید یا نرمش کنید.
  • پشت میز درس بخوانید نه روی تخت یا کف زمین.
  • اتاق مطالعه و میزتان را مرتب نگه دارید.
  • استفاده از گوشی را به زمان‌های خاصی محدود کنید.
  • اپلیکیشن فضاهای مجازی یا بازی‌ها را تا حد امکان حذف کنید.
  • تفریحاتتان را محدود کنید اما حذف نکنید؛ مثلا به جای تماشای یک سریال 60 قسمتی، یک فیلم کمدی کوتاه تماشا کنید.
  • یاد بگیرید که به موقع به هر چیزی که خلاف هدفتان هست نه بگویید.
  • هر شب قبل از خواب برنامه فردا را بنویسید.
  • هر روز کارها را به ترتیب اولویت انجام دهید.
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

پشت کنکوری حق نداری جا بزنی

من و همه کسانی که به هدفشان رسیده‌اند بارها ناامید شدیم، دچار استرس شدیم و احساس خستگی کردیم اما هرگز جا نزدیم. سال آینده حتما روزهایی پیش می‌آید که احساس خستگی کنی، آزمونت را خراب کنی یا امیدی برای قبولی در کنکور نداشته باشی، اشکال ندارد برای همه پیش می‌آید.

افراد موفق در اینجور مواقع دنبال دلیل حال بدشان می‌گردند، دلایل را روی کاغذ می‌نویسند و برای آن‌ها راه‌حل پیدا می‌کنند. این جمله را از من به یادگار داشته باش؛ بهترین محرک تو و مهم‌ترین دلیل حال خوبت میزان تلاش خودت است، هر چقدر بهتر تلاش کنی رضایتت از خودت بیشتر می‌شود و در نتیجه امید و انگیزه بیشتری خواهی داشت.

جمع بندی

در این محتوا سعی کردیم به پشت کنکوری‌ها کمک کنیم که نا امیدی و یاس خود را تبدیل به امیدواری و تلاش بیشتر کنند تا به نتیجه برسند. سپس راه‌های عملی برای موفقیت و در واقع راهنمای پشت کنکوری‌ها برای قبولی در رشته مورد علاقه‌شان را ارائه دادیم.

چند سوال متداول

کنکوری‌ها قبل از شروع برنامه ریزی چه کارهایی انجام دهند؟

بازسازی روحیه، تهیه لیست اشتباهات سال گذشته، آپدیت کتاب‌های کنکوری و اطلاعات داوطلب و برنامه ریزی از صفر.

پشت کنکوری‌ها درسنامه بخوانند یا کلاس شرکت کنند؟

بهتر است ابتدا مشکلاتشان را با کمک یک درسنامه و کتاب تست خوب برطرف کنند و اگر نشد در کلاس کنکور شرکت کنند.

اصول برنامه ریزی برای پشت کنکوری‌ها چیست؟

در برنامه حجم و زمان مطالعه دروس مشخص باشد، تنوع رعایت شود، زمان‌هایی برای جبران گنجانده شود، زمان‌هایی برای مرور و استراحت تعیین گردد.

چه کارهایی احتمال موفقیت پشت کنکوری‌ها را بالا می‌برد؟

تهیه منابع مناسب، شرکت در آزمون‌های آزمایشی، مرور کردن، خلاصه نویسی و داشتن یک لایف استایل صحیح.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. احمد هانی مرداد 4, 1403

    سلام خانم رسولی ممنون از شما 🌹
    درسته که امسال با تخمین رتبه های که زدم سراسری پزشکی قبول می شم ولی شهر مورد نظر نمی باشد!!
    احتمالا پشت بمونم!

    • پایتخت کتاب مرداد 5, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙

  2. سعید تیر 26, 1403

    سلام
    برای ترمیم معدل میشه همه درسا رو ترمیم زن یا محدودیت داره ؟

    • پایتخت کتاب تیر 27, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 همه رو میتونید

آخرین مقالات پایتخت کتاب