مباحث تست خیز ریاضیات گسسته کنکور

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 4 دقیقه
مباحث تست خیز ریاضیات گسسته کنکور

در کنکور دی ماه 1401 برای اولین بار تغییراتی در درس ریاضیات رشته ریاضی به وجود آمد که باعث غافلگیری برخی داوطلبان شد؛ اما اگر این تغییرات را به دقت بررسی کنیم متوجه می‌شویم که آنقدرها هم بد نیستند! تا کنکور دی ماه 1401 سوالات درس ریاضیات رشته ریاضی 55 عدد بود اما امسال این تعداد به 40 سوال می‌رسد و خبر خوب اینکه در کنکور گذشته سوالات درس ریاضیات گسسته به سختی سال‌های قبل نبوده است.

این یعنی حتی در فرصت کوتاه‌باقی مانده هم می‌توانید با مطالعه چند مبحث تست‌خیز و راحت‌ ریاضیات گسسته، درصد درس ریاضی را بهبود بخشید. مباحث تست خیز ریاضیات گسسته کنکور کدامند؟ این مباحث را از روی چه کتاب‌ها و منابعی مطالعه کنیم؟ موضوع این محتوا دقیقا همین است!

اهمیت ریاضیات گسسته در کنکور

سوالات درس ریاضیات در کنکور رشته ریاضی از کتاب‌های حسابان، هندسه، آمار و ریاضیات گسسته طرح می‌شود و از 40 سوال این درس در کنکور، مجموعا 5 سوال مربوط به درس ریاضیات گسسته است.

خوشبختانه بر خلاف سال‌های گذشته سوالات این درس بسیار منطقی و قابل حل بودند! منبع طرح این سوالات کتاب ریاضیات گسسته پایه دوازدهم است که شامل سه فصل یعنی گراف، نظریه اعداد و ترکیبات است. به نظر اکثر داوطلبان رشته ریاضی فصل گراف از دو فصل دیگر راحت‌تر است و البته این فصل پایه‌ درک ریاضیات گسسته را تشکیل می‌دهد.

تخفیف یهویی

در ادامه ابتدا توضیح کوتاهی در مورد هر فصل و درجه سختی آن می‌دهیم و بعد تعداد سوالات مطرح شده از هر فصل را در قالب یک جدول ارائه می‌کنیم.

گفتیم ریاضیات گسسته شامل سه فصل است؛ اما در وقت اندک باقی‌مانده کدام فصل‌ها ارزش مطالعه دارند و با مطالعه کدام فصل‌ها در زمان کوتاه باقی‌مانده می‌توانیم به نتیجه برسیم؟

فصل اول، نظریه گراف و کاربردهای آن: به هیچ عنوان سوالات این فصل را از دست ندهید، بهترین کار این است که برای این قسمت روی سوالات کنکور سراسری تمرکز کنید و بعد از یادگیری اولیه و تسلط روی تست‌های کنکور، روی سوالات کمی دشوارتر کار کنید.

فصل دوم، نظریه اعداد: این فصل دشوارترین فصل ریاضیات گسسته است و حتی اگر بخواهید در زمان باقی مانده بی‌خیال سوالات این مبحث بشوید حرکت منطقی و عاقلانه‌ای است!

فصل سوم، رابطه و ترکیبات: سوالات مربوط به این مبحث به سختی سوالات نظریه اعداد نیستند اما اکثرا به صورت ترکیبی با مباحث جبر مطرح می‌شوند. توصیه می‌کنم اگر روی مباحث جبر یک تسلط نسبی هم دارید، سوالات این فصل را از دست ندهید.

اسم مبحثتعداد سوالاتدرجه سختی سوالات
نظریه گراف و کاربردهای آن2متوسط و راحت
نظریه اعداد1سخت
رابطه و ترکیبات2متوسط
مباحث تست خیز حسابان کنکور

مقاله مرتبط: مباحث تست خیز حسابان کنکور

بهترین کتاب‌های ریاضیات گسسته کنکور

بهترین کتاب‌های ریاضیات گسسته کنکور
مباحث تست خیز ریاضیات گسسته کنکور، در بهترین کتاب‌های کنکوری به طور کامل کار شده است.

اگر امسال کنکور دارید و به دنبال کتاب‌هایی با درسنامه مختصر و کامل و سوالات کنکورهای اخیر هستید، کتاب‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

روش مطالعه ریاضیات کنکور؛ چگونه ریاضی را 100 بزنیم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه ریاضیات کنکور؛ چگونه ریاضی را 100 بزنیم؟

کتاب‌های ذکر شده بهترین کتاب‌ها برای جمع‌بندی ریاضیات گسسته کنکور هستند. اما اگر یازدهمی هستید و می‌خواهید ریاضیات گسسته را از پایه یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های زیر را مطالعه کنید:

  • آموزش شگفت انگیز ریاضی گسسته دوازدهم خیلی سبز
  • ریاضی گسسته و آمار و احتمال جامع کنکور مهروماه
  • ریاضی گسسته دوازدهم سه بعدی الگو
  • ریاضی گسسته و آمار و احتمال جامع الگو
  • ریاضی گسسته دوازدهم سیر تا پیاز گاج

همه این کتاب‌ها را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت و در عرض چند دقیقه از وب سایت پایتخت کتاب سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید. همچنین در وب سایت پایتخت کتاب در کنار لینک خرید هر کتاب، نمونه‌ای از کتاب مورد نظر وجود دارد که با مطالعه آن می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

چند سوال متداول

از هر فصل ریاضیات گسسته چند سوال در کنکور طرح می‌شود؟

در کنکور دی ماه 1401 از فصل نظریه گراف و کاربردهای آن 2 سوال، نظریه اعداد 1 سوال و رابطه و ترکیبات 2 سوال طرح شده است.

در زمان باقی مانده کدام فصول ریاضیات گسسته را مطالعه کنیم؟

فصل اول یعنی گراف‌ها را اصلا از دست ندهید و روی فصل سوم یعنی ترکیبات هم کار کنید.

بهترین کتاب‌های ریاضیات گسسته کنکور کدامند؟

کتاب‌های آموزش شگفت انگیز ریاضی گسسته دوازدهم خیلی سبز، ریاضی گسسته دوازدهم سیر تا پیاز گاج، ریاضی گسسته و آمار و احتمال جامع الگو.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب