مباحث تست خیز کنکور ریاضی

30 خرداد 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
مباحث تست خیز کنکور ریاضی

شاید فکر کنید زمان کمی تا برگزاری کنکور سراسری باقی‌مانده و نمی‌توانید در این مدت کوتاه کار خاصی برای قبولی در کنکور انجام دهید. متاسفانه تعداد زیادی از داوطلبان در روزها و هفته‌های پایانی ناامید می‌شوند و به جای استفاده از این روزهای ارزشمند، برای شرکت در کنکور سال بعد برنامه‌ریزی می‌کنند.

در حالی که اگر یک استراتژی مناسب برای این روزها داشته باشید می‌توانید در همین زمان کوتاه هم به نتایج قابل قبولی برسید. مهم‌ترین استراتژی ما برای موفقیت در کنکور ریاضی در مدت زمان کوتاه تا برگزاری کنکور، مطالعه مباحث تست خیز کنکور ریاضی است.

در این محتوا قصد داریم مباحث تست خیز هر درس را به تفکیک مشخص کنیم، تعداد سوالات هر مبحث را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت بهترین کتاب‌ها برای مطالعه مباحث تست خیز کنکور ریاضی را معرفی کنیم.

موفقیت در زمان کوتاه با مطالعه مباحث تست خیز

احتمالا وسوسه شده‌اید که در روزهای باقی‌مانده همه مباحث و کتاب‌ها را یک دور مطالعه و مرور کنید تا خیالتان راحت شود؛ اما با توجه به حجم زیاد مطالب کنکور ریاضی این کار در عمل شدنی نیست! پس چاره چیست؟ بیایید به جای مطالعه کل مباحث هر درس، تعدادی از مباحث تست خیز و نسبتا راحت را انتخاب کنید و وقت و انرژی‌تان را برای مطالعه و تست‌زنی این مباحث بگذارید.

تخفیف یهویی

بهترین کار این است که با تست‌زنی به خصوص حل تست‌های کنکورهای گذشته، روی فصول پرسوال هر درس به تسلط برسید. این جمله را یادتان باشد:

برای پاسخ‌دهی به سوالات کنکور،  مطالعه 60 درصد مطالب با تسلط صددرصدی بسیار بهتر از مطالعه صددرصد مباحث با تسلط 60 درصدی است!

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مباحث تست خیز درس ریاضیات کنکور ریاضی
با مطالعه مباحث تست خیز کنکور ریاضی، می‌توانید در زمان اندک باقی‌مانده تا کنکور بهترین نتیجه را کسب کنید.

بیایید با مهم‌ترین درس رشته ریاضی یعنی درس ریاضیات شروع کنیم. سوالات درس ریاضیات در کنکور سراسری از کتاب‌های ریاضیات گسسته، هندسه، حسابان و آمار و احتمال مطرح می‌شود، در ادامه در مورد مباحث تست ‌خیز هر کتاب صحبت می‌کنیم :

مباحث تست خیز ریاضیات گسسته

ریاضیات گسسته شامل موارد زیر است:

  • سه فصل نظریه گراف و کاربردهای آن: دو سوال در کنکور
  • نظریه اعداد: یک سوال در کنکور
  • رابطه و ترکیبات: دو سوال در کنکور

فصل گراف راحت‌ترین فصل این کتاب است و بهتر است برای سوالات این فصل خودتان را آماده کنید. سوالات مربوط به نظریه اعداد اکثرا دشوار هستند و صرف نظر کردن از این فصل کار منطقی است! در نهایت بهترین کار مطالعه کامل فصل گراف و آمادگی نسبی برای سوالات فصل رابطه و ترکیبات است.

تند خوانی برای کنکور ؛ ترفندهای طلایی برای یادگیری 20 برابری

مقاله مرتبط: تند خوانی برای کنکور ؛ ترفندهای طلایی برای یادگیری 20 برابری

مباحث تست خیز هندسه

در کنکور سراسری در مجموع 11 سوال به درس هندسه اختصاص دارد که عبارتند از:

  • هندسه پایه: 6 سوال
  • هندسه دوازدهم: 5 سوال

اگر داوطلب پایه دوازدهم هستید، از آنجایی که به تازگی در امتحان نهایی هندسه شرکت کرده‌اید و آمادگی نسبتا خوبی برای آن دارید، بهتر است با حل تست بیشتر خودتان را برای پاسخ‌دهی به سوالات هندسه کتاب دوازدهم آماده کنید.

مباحث تست خیز حسابان

مباحث معادله و نامعادله، تابع، مثلثات، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق از جمله مباحث تست خیز درس حسابان هستند و در مجموع از این مباحث 11 سوال در کنکور سراسری مطرح می‌شود. این مباحث پایه درس ریاضیات را تشکیل می‌دهند و مطالعه آن‌ها در زمان باقی‌مانده از جمله کارهای واجب هر داوطلب رشته ریاضی است!

مباحث تست خیز آمار و احتمال

از آمار و احتمال در کنکور گذشته 6 سوال طرح شده که این سوالات جزء سوالات نسبتا راحت درس ریاضیات کنکور بوده‌اند. بنابراین از جمله مباحث تست‌خیز ریاضی می‌توان به مباحث گزاره‌ها، آمار توصیفی و احتمال اشاره کرد.

مباحث تست خیز درس فیزیک کنکور ریاضی

برخی فصول فیزیک دوازدهم مانند حرکت شناسی و دینامیک بسیار دشوار و مفهومی هستند و اگر تا امروز این مباحث را مطالعه نکرده‌اید بهتر است در زمان باقی‌مانده هم آن‌ها را کنار بگذارید.

مباحث دما و گرما، نوسان و موج، الکتریسیته ساکن و الکتریسیته جاری، فیزیک هسته‌ای و فیزیک اتمی از جمله مباحث تست خیز فیزیک رشته ریاضی هستند و این مباحث در مجموع تعداد قابل توجهی از سوالات کنکور را به خود اختصاص می‌دهند.

خبر خوب اینکه مطالعه این مباحث راحت‌تر از فصول دشواری همچون دینامیک هستند و مطالعه و تست‌زنی از آن‌ها در زمان باقی‌مانده امکان پذیر است.

اسم مبحثتعداد سوالات
دما و گرما5
جریان الکتریکی و مدار4
الکتریسیته ساکن5
نوسان و موج4
فیزیک هسته‌ای2
فیزیک اتمی2
مجموع22

مباحث تست خیز درس شیمی کنکور ریاضی

شاید تا الان بیشتر زمانتان را برای مطالعه دروس ریاضی و فیزیک صرف کرده و نسبت به درس شیمی کم‌توجهی کرده‌اید؛ پس در زمان باقی‌مانده هر روز دست کم دو سه ساعت را برای مطالعه این درس در نظر بگیرید تا خودتان تاثیر شگفت‌انگیز این درس را در نتیجه کنکور ببینید.

بیایید با مطالعه این مباحث تست‌خیز و نسبتا راحت که حدود 50 درصد شیمی کنکور شما هستند شروع کنید:

اسم فصلتعداد سوالات
کیهان زادگاه الفبای هستی3
رد پای گازها در زندگی3
پوشاک، نیازی پایان ناپذیر6
قدر هدایای زمینی را بدانیم4
شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری4
شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر2
مجموع22

هر بازه‌ای از سال تحصیلی منابع و کتاب‌های مخصوص به خودش را دارد و مثلا در بازه جمع‌بندی و روزهای پایانی نمی‌توانید مطالب را از روی منابعی که در طول سال استفاده می‌کردید مطالعه کنید.

در این مدت زمان کوتاه باقی‌مانده به کتاب‌هایی نیاز دارید که همه نکات و تست‌های مهم و پرتکرار کنکورهای گذشته را در یک حجم مناسب ارائه دهند.

از جمله بهترین منابع برای مطالعه مباحث تست خیز کنکور ریاضی عبارتند از:

بهتر است در روزهای باقی‌مانده اهمیت بیشتری به زمانتان بدهید و حتی یک ساعت از آن را هم به هدر ندهید. به همین منظور منطقی است که بخواهید به جای خرید حضوری منابع مورد نیاز، خرید اینترنتی از وب‌سایت‌های معتبر را امتحان کنید. پایتخت کتاب یکی از وب‌سایت‌های معتبر و پرطرفداری است که می‌توانید کتاب‌های مورد نیازتان را با مناسب‌ترین قیمت از آن خریداری کنید.

برنامه یک ماهه کنکور ریاضی، در یک قدمی مهندسی

مقاله مرتبط: برنامه یک ماهه کنکور ریاضی، در یک قدمی مهندسی

سخن آخر

موفقیت در کنکور ریاضی حتی در این زمان کوتاه باقی‌مانده هم هنوز امکان‌پذیر است؛ شرط موفقیت در این مدت کوتاه باقی‌مانده شناسایی مباحث تست خیز کنکور ریاضی و به تسلط رسیدن روی این مباحث است. در این مقاله در مورد مباحث تست خیز کنکور ریاضی به تفکیک هر درس صحبت کردیم و تعداد سوالات مربوط به هر مبحث را هم در قالب یک جدول ارائه دادیم.

در انتها در مورد بهترین منابع برای مطالعه در دوران کوتاه جمع‌بندی صحبت کردیم و برخی از این منابع را هم معرفی کردیم. همچنین یک راه خوب برای صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها به شما نشان دادیم و آن هم خرید اینترنتی کتاب‌های مورد نیازتان از وب‌سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) است.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ایناز بهمن 3, 1402

    خیلی مفید بود ، ممنونم ازتون

    • پایتخت کتاب بهمن 3, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

آخرین مقالات پایتخت کتاب