نا امیدی در سال کنکور؛ علل و راهکارهای غلبه بر آن

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
نا امیدی در سال کنکور؛ علل و راهکارهای غلبه بر آن

کنکور یکی از بزرگترین چالش‌های زندگی بسیاری از ما بوده و هست. این موقعیت استرس‌زا برای هر کسی اذیت‌کننده است و ممکن است نتیجه کنکور، مسیر آینده شما را تغییر دهد. اما نگران نباشید؛ ما امروز اینجا هستیم تا به شما بگوییم چطور از پس این چالش بربیایید و ناامیدی در کنکور را فراموش کنید. اما اگر احساس می‌کنید ادامه دادن و درس‌خواندن برایتان سخت‌تر از قبل شده و دیگر مثل قبل با انگیزه نیستید، احتمالا نزدیک به حالت ناامیدی قرار گرفته‌اید و باید هرچه زودتر راه‌حلی برای آن پیدا کنید.

ناامید شدن اصلا چیز عجیبی نیست و باید بدانید به جز شما، ‌افراد زیادی هستند که ناامیدی در سال کنکور را تجربه می‌کنند. ممکن است نتیجه بد یک آزمون، درصدهای پایین در برخی درس‌ها و رقابتی که بین شما و هم‌کلاسی‌هایتان وجود دارد،‌ باعث ناامیدی شما شده باشد. در این مقاله از بلاگ پایتخت کتاب در کنار شما هستیم تا علت‌های ناامیدی خود را بشناسید، دوباره انگیزه خود را پیدا کنید و بتوانید پرانرژی مسیر کنکور را ادامه دهید.

علت ایجاد ناامیدی در سال کنکور

ناامیدی در دوران کنکور می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. گاهی این احساس شما، چند علت مختلف را هم‌زمان دارد. پس باید اتفاقات استرس‌زا و ناامیدکننده را در اطرافتان پیدا کنید تا در مرحله بعد بتوانید بر آن غلبه کنید. در اینجا چند مورد از شایع‌ترین موضوعاتی که باعث ناامیدی در سال کنکور می‌شود را برایتان آورده‌ایم.

  • عدم آمادگی کافی: یکی از دلایل اصلی ناامیدی در سال کنکور، آمادگی ناکافی برای امتحان است. اگر شما به‌اندازه کافی مطالعه و تمرین نکنید، بعید است که در امتحان موفق شوید که همین موضوع موجب می‌شود احساس ناامیدی داشته باشید.
  • عدم اطمینان به خود: عدم اطمینان به خود در کنکور به معنای عدم اعتماد به توانایی‌ها و استعدادهای خودتان در موفقیت در آزمون کنکور است. این احساس ممکن است به دلیل تجربه‌های ناموفق، فشار و استرس در شما به وجود بیاید. اگر فاقد اعتمادبه‌نفس کافی هستید و به توانایی‌های خود شک دارید، همین احساس موجب می‌شود به سمت ناامیدی در کنکور سوق داده شوید و تلاش و انگیزه خود را برای آزمون‌های بعدی کمتر کنید.
  • فشار روانی و اجتماعی: فشار روانی و اجتماعی نیز می‌تواند منجر به ناامیدی در سال کنکور شود. فشار خانواده، دوستان، معلمان و جامعه بر شما می‌تواند باعث استرس و ناراحتی‌تان شود که درنهایت باعث می‌شود فکر کنید به اندازه کافی،‌ قوی نیستید و شاید نتوانید رتبه دلخواهتان را به‌دست بیاورید.
  • نتیجه بد در آزمون‌های قبلی: اگر شما در آزمون‌های قبلی نتایج ضعیفی کسب کرده باشید، ممکن است احساس ناامیدی و ناراحتی کنید. این احساس می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس و انگیزه آزمون‌های بعدی شما تأثیر بگذارد.
  • انتظارات بالا: گاهی شما انتظارات زیادی از خود و آینده‌ای که می‌خواهید داشته باشید، دارید. وقتی این انتظارات برآورده نشود، ممکن است احساس ناامیدی و ناراحتی کنید.

برای مقابله با احساسات ناامید کننده مهم است که شما اعتمادبه‌نفس، برنامه‌ریزی مناسب و کنترل خوبی بر فشارهای روانی و اجتماعی داشته باشید و البته حمایت خانواده و دوستان هم بسیار کمک کننده است.

تخفیف یهویی

چگونه از ناامیدی در کنکور عبور کنیم؟

برای اینکه بتوانید دوباره انگیزه خود را در کنکور به‌دست بیاورید، باید بتوانید موارد ناامیدکننده اطرافتان را حذف کنید و شرایطتان را تغییر دهید. فراموش نکنید که برخی از چالش‌های شما شخصی هستند بنابراین باید راه‌حل مخصوص خودتان را پیدا کنید. ما اینجا به شما کمک می‌کنیم تا یاد بگیرید چگونه با این کارها،‌ ناامیدی را فراموش کنید و پرتلاش و مصمم مسیر کنکور را پشت سر بگذارید.

  • تغییر نگرش: به‌جای اینکه به ناامیدی فکر کنید، سعی کنید طرز فکر خود را تغییر دهید و به خود اعتماد کنید. هر چه بیشتر به خود ایمان داشته باشید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. مطالعه کتاب‌های روانشناسی و یا کمک‌گرفتن از یک مشاور می‌تواند به تغییر نگرشتان کمک کند.
  • برنامه‌ریزی مناسب: برنامه‌ریزی منظم و مطالعه روزانه می‌تواند به شما در قبولی در کنکور کمک کند. زمان‌بندی صحیح مطالعه و استفاده از منابع آموزشی متنوع، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. برخی از پلنرها و کتاب‌های برنامه‌ریزی مخصوص کنکور، می‌تواند انگیزه شما را برای منظم‌بودن بیشتر کند. همراه من دفتر برنامه ریزی هفتگی کنکور مهروماه یکی از این پلنرهای مفید است که می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • استفاده از منابع آموزشی: اطلاعات و منابع آموزشی موجود در مورد کنکور را بیاموزید و از آن‌ها استفاده کنید. کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و دوره‌های آموزشی می‌توانند به شما در درک بهتر مطالب و آمادگی برای امتحانات کمک کنند.
  • تمرین مستمر: تمرین و حل سؤالات امتحانات قبلی می‌تواند به درک بهتر مباحث و افزایش سرعت و دقت شما کمک کند. سعی کنید به‌طور منظم تمرین کنید و با سؤالات قبلی آشنا شوید.
  • حفظ سلامتی: مراقب سلامتی خود باشید. خواب کافی، تغذیه صحیح و ورزش منظم می‌تواند به تمرکز بیشتر و مطالعه بهتر کمک کند.
  • اطلاعات درست: برای اطمینان از درک صحیح سرفصل‌های امتحانی، بهتر است از منابع معتبر و مطالب آموزشی رسمی استفاده شود. از منابع تضمین‌شده مورد تائید وزارت آموزش‌وپرورش استفاده کنید.
  • حمایت از خود: خود را تشویق کنید و به خود ایمان داشته باشید. از دوستان، خانواده و مشاوران تحصیلی کمک بخواهید و در مورد نگرش‌ها و احساسات خود با آن‌ها صحبت کنید.
  • مدیریت استرس: استرس و فشار می‌تواند عامل کاهش اعتمادبه‌نفس باشد؛ بنابراین، مهارت‌های مدیریت استرس می‌تواند به شما کمک کند تا با فشارها و استرس‌های کنکور بهتر کنار بیایید و به خود اطمینان پیدا کنید؛ اما همیشه باید در نظر داشته باشید که نتیجه کنکور تنها عامل موفقیت در زندگی نیست و ممکن است در آینده فرصت‌های دیگری برای شما پیش بیاید.
استرس کنکور؛ چگونه استرسم را برای کنکور کنترل کنم؟

مقاله مرتبط: استرس کنکور؛ چگونه استرسم را برای کنکور کنترل کنم؟

  • تمرکز بر پیشرفت شخصی: به‌جای تمرکز بر مقایسه خود با دیگران، بهتر است شما روی پیشرفت شخصی خود تمرکز کنید. با مقایسه با خود قبلی خود، می‌توانید به خود اطمینان پیدا کنید و احساس پیشرفت را تجربه کنید.
  • ارزیابی قوت‌ها و ضعف‌ها: شناخت قوت‌ها و ضعف‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند تا بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نقاط ضعف خود را بهبود بخشید. با تمرکز بر روی قوت‌ها، می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

والدین چه نقشی در کاهش ناامیدی در کنکور دارند؟

پدر و مادر نقش بسیار مهمی در کاهش ناامیدی در سال کنکور دارند. می‌توانید این بخش از مقاله را با پدر و مادرتان به اشتراک بگذارید. این نقش شامل موارد زیر است:

  • ارائه حمایت: شما به‌عنوان والد باید از فرزندان خود حمایت کنید و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تقویت کنید. شما باید به فرزندان خود نشان دهید که با تلاش و تمرین می‌توانند به موفقیت برسند و هیچ‌چیز دست‌نیافتنی نیست.
  • ارائه راهنمایی: باید فرزندان خود را راهنمایی کنید و اطلاعات لازم را در مورد روش‌های یادگیری، مدیریت زمان و استفاده از منابع مناسب به آن‌ها بدهید.
  • ایجاد محیط مناسب: باید محیط مناسبی را برای یادگیری و تمرین در اختیار فرزندان خود قرار دهید. این محیط شامل محیطی آرام، وجود منابع لازم و امکان دسترسی به اینترنت هست. علاوه بر این باید به ایجاد فضای مناسب برای استراحت و تفریح ​​فرزندان کنکوری خود توجه کنید.
  • تشویق و تحسین: باید تلاش و پیشرفت فرزندان خود را تشویق و ستایش کنید. حتی اگر در آزمون به نتیجه مطلوب نرسیدند، باید به فرزندان خود نشان دهید که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید تا پیشرفت کنند.
  • ایجاد تعادل: باید تعادل مناسبی بین انتظارات خود و واقعیت موجود ایجاد کنید. باید به فرزندان خود بیاموزید که تلاش و پیشرفت شخصی مهم‌تر از نتیجه نهایی است و هدف اصلی آن‌ها باید یادگیری و رشد باشد.

به‌طورکلی با حمایت، راهنمایی، ایجاد فضای مناسب، تشویق، تمجید و تعادل می‌توانید در کاهش ناامیدی از درس خواندن مؤثر باشید و به موفقیت فرزندان خود کمک کنید.

ترس از شکست در سال کنکور، غلبه بر ترس به روش رتبه های برتر

مقاله مرتبط: ترس از شکست در سال کنکور، غلبه بر ترس به روش رتبه های برتر

شما از ناامیدی قوی‌تر هستید!

در این مقاله در مورد ناامیدی در سال کنکور، دلایل به وجود آمدن آن و راه‌های رهایی از آن صحبت کردیم. درنهایت باید بگوییم ناامیدی در ماه های پایانی کنکور یک احساس طبیعی است و بسیاری از دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند؛ اما خود دانش‌آموزان و والدینشان می‌توانند با روش‌هایی که گفته‌شد، به کاهش ناامیدی کمک کنند و فرزندان خود را در مسیر موفقیت هدایت کنند.

پیشنهاد ما این است که تنها به‌جای تمرکز بر نتیجه نهایی، به فرآیند یادگیری و پیشرفت شخصی توجه کنید. همچنین والدین باید به فرزندان خود یادآوری کنند که هیچ‌چیز غیرقابل دستیابی وجود ندارد و با تلاش و تمرین می‌توانند به هدف خود برسند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. آرتا اردیبهشت 2, 1403

    سلام وقتتون بخیر من درسامو تا اینجا تقریبا خوب خوندم ولی واقعا هرکاری میکنم نمیتونم ادامه بدم .. همش به این فکر میکنم که خب تهش که چی بشه یا اینکه به زندگی بعد مرگ و ابدی بودن و … فکر میکنم و افسرده تر میشم و هرچقدر هم که تلاش میکنم نمیتونم جلوی افکارم رو بگیرم

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 2, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙ما همه توی مسیر هستیم و همه یه انتهای واحد داریم که مرگ هست
      اینکه توی این مسیر چقدر میتونیم مفید باشیم یا پیشرفت کنیم مهمه

  2. مریم فروردین 21, 1403

    بسیار هم عالی بود

    • پایتخت کتاب فروردین 22, 1403

      💙

  3. Mohammad مهر 22, 1402

    متوجه شدم با آدم های دیگ خیلی اختلاف دارم و میدونم این اختلاف دیگ جبران ناپذیره مدارس سمپاد،غیردولتی ،نمونه از منی که دولتی میخونم خیلی جلوترن خب پس دیگ امیدی نمیشه داشت

  4. مهدی شهریور 13, 1402

    زمانی باقی نمونده من بدبخت ترینم

  5. z تیر 22, 1402

    چه فایده دیگ امکان ترمیمم نیس امیدمون به چی باشه

آخرین مقالات پایتخت کتاب