چگونه کنکوری بخوانیم؟ روش هایی که فقط رتبه برترها می دانند!

01 شهریور 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
چگونه کنکوری بخوانیم؟ روش هایی که فقط رتبه برترها می دانند!

شاید شما هم شنیده باشید که فلان دانش‌آموز در مدرسه عملکرد خوبی داشت اما کنکورش را خراب کرد! احتمالا اشتباه چنین دانش‌آموزی و البته تعداد زیادی از داوطلبان کنکور، این است که تفاوتی بین کنکوری خواندن با درس خواندن برای مدرسه قائل نمی‌شوند. آیا کنکوری خواندن با درس خواندن برای امتحانات مدرسه فرق دارد؟

واقعیت این است که اگر می‌خواهید خودتان را برای کنکور آماده کنید، وقت آن رسیده که روش 12 ساله‌ای که در مدرسه داشتید را تغییر دهید! بیایید با هم ببینیم چگونه کنکوری بخوانیم؟ یک داوطلب کنکوری در سال کنکور دقیقا باید چه کارهایی انجام دهد و چطور برای کنکور مطالعه کند، بد نیست از روش‌هایی که رتبه برترها استفاده می‌کنند کمک بگیریم.

آیا کنکوری خواندن با درس خواندن برای مدرسه فرق دارد؟

این سوال درست مثل این است که بپرسید آیا بازی کردن برای تیم ملی فوتبال با گل کوچیک بازی کردن در پارک محله‌مان فرق دارد! قطعا کنکوری خواندن با درس خواندن برای امتحانات مدرسه تفاوت دارد و در واقع سال کنکور باید بسیار حساب شده‌ و با برنامه‌‌ عمل کنید. البته قصدم از گفتن این جملات ناامید کردن شما نیست، بلکه می‌خواهم از حال و هوای مدرسه و شب امتحانی بودن در بیایید.

من 12 سال با یک روش درس خواندم و به آن عادت کردم، چطور می‌توانم روش مطالعه‌ام را عوض کنم؟ در سال کنکور باید کارهای خاصی را انجام دهید و انقدر این کارها را تکرار کنید تا عادات جدید را جایگزین عادات قبلی کنید، چه کارهایی؟ در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم.

تخفیف یهویی

مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

مقاله مرتبط: مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

ویژگی‌های مهم کنکوری خواندن

گفتیم که کنکوری خواندن با درس خواندن برای مدرسه فرق دارد، در واقع درس خواندن برای کنکور چند ویژگی مهم دارد مثل:

  • در سال کنکور چیزی به اسم شب امتحان نداریم و شما نمی‌توانید به بهانه شب امتحان درس‌ها را تلنبار کنید.
  • حفظ کردن مطالب جواب نمی‌دهد، شاید یکی دو روز قبل از امتحانات مدرسه مطالب را حفظ کنید و نمره خوبی بگیرید؛ اما سال کنکور باید همه چیز را مفهومی یاد بگیرید.
  • سر جلسه کنکور باید به سوالات چند درس مختلف پاسخ دهید.
  • زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چه برای مطالعه دروس و چه برای پاسخ‌گویی سر جلسه کنکور.
  • باید از حافظه بلندمدت کمک بگیرید، چطوری؟ با مرور کردن.

چگونه برای کنکور مفهومی درس بخوانیم؟

خب اولین چیزی که باید از این به بعد آویزه گوشتان کنید این است که مطالب را حفظ نکنید و دروس را مفهومی بخوانید. حالا این چه معنی دارد؟ زمانی که شما صرفا یک جمله را حفظ می‌کنید اگر طراح کمی آن را تغییر دهد شما به آسانی در دامش می‌افتید؛ مثلا یکی از سوالات هوشمندانه و دام‌دار زیست شناسی این جمله است؛ گره سینوسی دهلیزی پشت دیواره دهلیز راست قرار دارد. این جمله غلط است چون این گره روی دیواره پشتی دهلیز راست قرار دارد نه پشت آن! اینجا کسی که فقط کلمات را حفظ کرده فریب می‌خورد؛ چطور مفهومی بخوانیم که فریب طراحان را نخوریم؟

  • با مثال زدن (مثلا دهلیز راست را به یک اتاق تشبیه کنید)
  • با تجسم کردن
  • خودتان را جای طراح سوال بگذارید.
  • مطالب را با هم ترکیب کنید.

برای کنکور تشریحی بخوانیم یا تستی؟

ماهیت سوالات کنکور تستی است پس منطقی است که شما هم برای کنکور تستی درس بخوانید. البته برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک و مسائل شیمی بهتر است بعد از یادگیری هر فرمول، ابتدا چند مثال تشریحی کار کنید بعد سراغ تست بروید. ببینید در واقع تشریحی خواندن و تست زدن مکمل هم هستند و هر کجا که لازم است باید مطالب را تشریحی بخوانید اما یادتان باشد که سوالات کنکور مثل سوالات امتحانات مدرسه رک و پوست‌کنده نیستند و طراح تا جایی که بتواند با کلمات بازی می‌کند؛ پس این شد:

ابتدا مطالب را خوب یاد بگیرید، چند مثال تشریحی کار کنید و بعد تا می‌توانید تست بزنید.

رتبه برترها چطور برای کنکور مطالعه می‌کنند؟

رتبه برترها چطور برای کنکور مطالعه می‌کنند؟
رتبه برترها بسیار اصولی و منظم درس می‌خوانند.

در سال کنکور داشتن ساعت مطالعه بالا مهم است اما چطور مطالعه کردن اهمیت بیشتری دارد. در واقع قرار نیست شما فقط به واسطه روزانه 10 یا 12 ساعت درس خواندن به هدفتان برسید. من سال‌ها در مورد این موضوع تحقیق کردم چون خودم از آن دسته کسانی بودم که علی‌رقم ساعت مطالعه بالایی که داشتم به هدفم نمی‌رسیدم! مصاحبه رتبه برترها را خواندم با افراد موفق صحبت کردم و نتیجه‌اش شد چیزی که در ادامه خلاصه‌اش را در اختیارتان قرار می‌دهم.

برنامه ریزی به سبک رتبه برترها

لطفا برنامه هیچ کس را کپی نکنید، شما باید برنامه شخصی سازی شده خودتان را داشته باشید. قبل از آن تکلیف این‌ موارد را مشخص کنید؛ هدف من چیست؟ چند ساعت در روز می‌توانم درس بخوانم؟ در کدام درس‌ها ضعف دارم؟ دزدهای زمان من کدامند؟ هر چند برنامه‌ریزی کردن یک مبحث مفصل است اما کاری که من همیشه انجام می‌دهم و از آن نتیجه می‌گیرم این است;

از شب قبل لیست کارهای فردا را بنویسید، آن‌ها را به ترتیب اولویت مرتب کنید، در مقابل هر کار تایم تقریبی مورد نیاز آن را بنویسید و در مقابل هر کاری که انجام دادید، یک تیک بزنید. آخر روز عملکردتان را ارزیابی کنید، چقدر از برنامه را اجرا کردید؟ چرا کوتاهی کردید؟ کجاها زمان را هدر دادید؟ هدف شما برای فردا چیست؟

برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

تست‌زنی به روش رتبه برترها

شکایت برخی از داوطلبان این است که ما مطالب را می‌خوانیم و احساس می‌کنیم همه چیز را بلدیم اما نمی‌توانیم تست بزنیم یا وقت کم می‌آوریم. برای تست‌زنی باید این ترتیب را رعایت کنید:

ابتدا یک مبحث را از روی کتاب درسی بخوانید، بعد درسنامه مربوط به آن را مطالعه کنید و بعد تست آموزشی بزنید.

تست آموزشی به این صورت است که برای آن زمان در نظر نمی‌گیرید و بعد از حل هر سوال بلافاصله پاسخنامه را چک می‌کنید. در این مرحله اکثر داوطلبان تنها می‌توانند 30 درصد سوالات را حل کنند پس اگر از هر 10 سوال 7 سوال را بلد نبودید کاملا طبیعی است و به جای ناامید شدن، باید پاسخنامه‌ها را خوب مطالعه کنید. در نهایت بعد از طی همه این مراحل به حل تست زماندار می‌رسیم.

نکات مهم تست زنی ✍(تقویت مهارت تست زنی)

مقاله مرتبط: نکات مهم تست زنی ✍(تقویت مهارت تست زنی)

خلاصه نویسی به روش رتبه برترها

خلاصه نویسی به روش رتبه برترها
خلاصه نویسی یکی از رازهای موفقیت رتبه برترها است.

چطور خلاصه نویسی کنیم؟ فرض کنید می‌خواهید سه ماه بعد درسی که الان خوانده‌اید را مرور کنید، کدام نکات اصلی و مهم را می‌نویسید که بعد از سه ماه با مرور آن‌ها کل مبحث را یادآوری کنید؟ باید چند بار این کار را انجام دهید تا روش مخصوص به خودتان را پیدا کنید اما بیایید چند اشتباه رایج در خلاصه نویسی را با هم مرور کنیم:

  • جزوه نویسی به جای خلاصه نویسی، قرار است نکات مهم و اصلی را بنویسید نه حواشی را.
  • قبل از اتمام یک مبحث خلاصه نویسی کردن.
  • کپی کردن خلاصه نویسی بقیه افراد.
  • نوشتن عین جملات و عبارت‌ها
  • پراکنده نویسی
خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

مقاله مرتبط: خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

انتخاب منابع به روش رتبه برترها

هیچ رتبه برتری به بهانه خوب بودن یک منبع بی‌درنگ آن را تهیه نمی‌کند، بلکه ابتدا خوب تحقیق می‌کند تا متوجه شود کدام منابع برای او مناسب‌تر هستند.

شما برای هر درسی به دو کتاب کنکوری احتیاج دارید؛ یک کتاب کنکوری مناسب سطح خودتان (منبع دور اول) و یک کتاب سطح بالاتر (منبع دور دوم).

بعد از تسلط روی منبع سطح اول، باید از منبع سطح دوم تست‌های دشوار و چالشی بزنید. اگر به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید و رشته تحصیلی و درس مورد نظرتان را انتخاب کنید، با انواع منابع و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید و می‌توانید بهترین کتاب‌ها را انتخاب کنید.

آزمون دادن به سبک رتبه برترها

آزمون دادن به سبک رتبه برترها
آزمون دادن و تحلیل آزمون مسیر شما را برای رسیدن به موفقیت در کنکور هموار می‌کند.

در سال کنکور حتما باید آزمون و سنجش را در برنامه‌تان داشته باشید، حتی اگر تازه درس خواندن را شروع کرده‌اید و فکر می‌کنید برای آزمون دادن اطلاعات و علم کافی ندارید. به علاوه هدف ما فقط شرکت در آزمون نیست، بلکه هدف اصلی از آزمون دادن تحلیل آزمون است.

تنها با تحلیل آزمون است که متوجه نقاط ضعفتان می‌شوید و می‌توانید برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که برنامه راهبردی آزمون‌ها می‌تواند یک نقشه راه کلی برای شما باشد.

مرور به سبک رتبه برترها

آفت بزرگ درس خواندن برای کنکور فراموشی است و با این حجم زیاد از مطالب، فراموشی یک امر کاملا طبیعی است. اما این آفت یک پادزهر دارد به اسم مرور کردن مطالب!

رتبه برترها همیشه در پایان روز یک تایم کوتاه را برای مرور سریع مطالب در نظر می‌گیرند، و هفته‌ای یک مرتبه کل دروس آن هفته را مرور می‌کنند.

البته حواستان باشد که زمان مرور در دام وسواس گرفتار نشوید، قرار است مرور کردن فقط زمان کوتاهی را از شما بگیرد نه کل روز را. برای مرور کردن از خلاصه‌ نویسی‌ها، تورق جزوه و کتاب و نیز حل تست کمک بگیرید.

رتبه برترها چگونه جمع‌بندی می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در چند هفته پایانی کنکور انجام دهید، جمع‌بندی مطالب است. اکثر داوطلبان در هفته‌های پایانی احساس می‌کنند مطالب را فراموش کرده‌اند و البته این احساس تا حدی درست است! به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حداقل در 6 هفته پایانی تمرکزتان را روی جمع‌بندی مطالب بگذارید.

به این صورت که هر سه روز یک بار از خودتان یک آزمون بگیرید (از سوالات کنکورهای اخیر یا آزمون‌های آزمایشی استفاده کنید)، آزمون را تحلیل کنید تا متوجه شوید کدام مطالب را فراموش کرده‌اید و در دو و نیم روز باقی مانده تا آزمون بعدی قسمت‌هایی که فراموش کرده‌اید را مرور کنید. یکی از منابع واجب برای این دوران، کتاب‌های جمع‌بندی هستند که با مناسب‌ترین قیمت در فروشگاه پایتخت کتاب موجودند.

روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

چگونه با پایه ضعیف برای کنکور بخوانیم؟

پایه من ضعیف است آیا شانسی برای موفقیت در کنکور دارم؟ قطعا بله اما باید بیشتر تلاش کنید! اول از هر چیز باید روش مطالعه صحیح درس‌ها، انواع روش‌های تست‌زنی، برنامه‌ریزی، مرور و… را یاد بگیرید. با جستجو در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب می‌توانید کاملا رایگان مقالات مربوط به این موضوعات را مطالعه کنید. بعد باید منابع مناسب سطح‌تان را خریداری کنید.

در سال کنکور با شرکت در کلاس کنکوری وقتتان را هدر ندهید، یک منبع استاندارد می‌تواند کار یک کلاس کنکوری را برایتان انجام دهد. اگر نمی‌توانید به بودجه‌بندی آزمون‌ها برسید، هر چند وقت یکبار در منزل از خودتان آزمون بگیرید. صبر داشته باشید، گاهی بلافاصله نتیجه زحمتتان را نمی‌بینید.

وقتی بذر درخت بامبو را می‌کارند در چهار سال اول هیچ رشدی ندارد و سال پنجم فقط یک جوانه کوچک از خاک بیرون می‌آید؛ اما بعد از چند ماه ناگهان ارتفاع درخت به بیشتر از 30 متر می‌رسد.

چطور لایف استایل کنکوری داشته باشیم؟

باید در سال کنکور کل زندگی‌تان را با هدفتان هماهنگ کنید اما لطفا برای کنکوری خواندن قید همه چیز را نزنید! این یعنی یک لایف‌استایل کنکوری داشته باشید؛ مثلا ساعت خواب و بیداری‌تان را تنظیم کنید، استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانید، تفریحاتتان را محدود کنید، از خوراکی‌های مفید و مغذی استفاده کنید، هر روز نرمش کنید و خلاصه برای هر کاری برنامه داشته باشید.

متاسفانه برخی از داوطلبان از آن طرف بام افتاده‌اند و فکر می‌کنند برای کنکوری خواندن باید قید خواب و خوراک و نظافت شخصی و استراحتشان را بزنند! امسال درس خواندن اولویت مهم زندگی شما است اما برای انجام این اولویت باید به اندازه کافی استراحت کنید، 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و در همه چیز تعادل را رعایت کنید.

سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

نتیجه گیری

برای کنکوری خواندن باید با سبک درس خواندن برای مدرسه و شب امتحان خداحافظی کنید و مثل رتبه برترها رفتار کنید؛ یعنی برنامه‌ریزی داشته باشید، روش صحیح تست‌زنی را یاد بگیرید، خلاصه نویسی کنید، منابع مناسبی تهیه کنید، آزمون بدهید و مرور و جمع‌بندی را فراموش نکنید.

در این مقاله به سوال چگونه کنکوری بخوانیم؟ به طور کامل پاسخ دادیم و سعی کردیم راه‌هایی را برای برنامه‌ریزی کردن و موفقیت در کنکور ارائه دهیم.

سوالات متداول

آیا کنکوری خواندن با درس خواندن برای مدرسه فرق دارد؟

بله و در این محتوا در مورد کنکوری خواندن به سبک رتبه برترها صحبت کردیم.

چگونه برای کنکور مفهومی درس بخوانیم؟

مطالب را در ذهنتان تجسم کنید، برای خودتان مثال بزنید و به جای حفظ کردن تک تک کلمات از ابعاد گوناگون به یک عبارت نگاه کنید.

برای کنکور تشریحی بخوانیم یا تستی؟

ابتدا مطالب را از کتاب درسی و درسنامه بخوانید، بعد تعدادی مثال تشریحی حل کنید و در ادامه تا جایی که می‌توانید تست بزنید.

چگونه کنکوری بخوانیم؟

برنامه ریزی داشته باشید، روش صحیح تست‌زنی را یاد بگیرید، خلاصه نویسی کنید، منابع مناسبی تهیه کنید، آزمون بدهید و مرور و جمع‌بندی را فراموش نکنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. Sara شهریور 24, 1402

    دمتون گرم ،عالی بود 🤍😍

    • پایتخت کتاب شهریور 24, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  2. Mohammad شهریور 8, 1402

    واقعا کمک کرد…♡

    • پایتخت کتاب شهریور 9, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  3. مهسا شهریور 1, 1402

    واقعا عالی بود دد

  4. M مرداد 24, 1402

    سلام . مطالب عالی بود اما بی عدالتی ها پس چی ؟ تو اصلاح الکترونیکی اوراق یکی اصلاح میکنه میشی ۱۹ یکی اصلاح میکنه میشی ۱۴ این بی انصافیه در حق زحمات دانش اموزا

  5. لینا مرداد 23, 1402

    سلام جلوی این نا عدالتی رو بگیرین و حمایت کنید
    در محاسبه نمرات سوابق تحصیلی پشت کنکوری‌ها بازنگری شود

  6. Mitra مرداد 22, 1402

    عالی

آخرین مقالات پایتخت کتاب