مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 7 دقیقه
مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟

یکی از سوالات مهم و رایج دانش‌آموزان در دوران کنکور این است که برای کدام درس بخوانم؟ مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟ این سؤال‌ها شاید در نگاه اول ساده به نظر برسند، اما یکی از مهم‌ترین مسائل در این دوره برای شما هستند. اگر داوطلب محصل کنکور هستید، پس تا به الان بار‌ها به این موضوع فکر کرده‌اید. این دوراهی انتخاب و عمل برای شما حتماً مشکل است، و نمی‌دانید بر روی کدام یک از این دو مبحث تمرکز کنید.

اما اگر حدس ما درست باشد و شما دانش آموز تلاشگری باشید، باور دارید که با داشتن یک برنامه می‌توانید به هردو آن‌ها رسیدگی کنید و مسیر موفقیت خود را رقم بزنید. به هرحال این دو مسیر چالش‌های خود را دارد و ما ترجیح می‌دهیم که شما با موفقیت مسیر تحصیلی خود را طی کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید درس‌های مدرسه را با کنکور خود پیش ببرید؟ اگر می‌خواهید بدانید به چه راهکار‌ها یا برنامه‌هایی برای موفقیت در این مسیر نیاز دارید؟ لازم است این مطلب را با دقت مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم که به تک تک سؤالات شما پاسخ دهیم تا شما را از این دغدغه بزرگ نجات دهیم؛ پس تا انتهای این محتوا همراه ما باشید.

برای مدرسه بخوانیم یا کنکور؟

کنکور یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموزان است؛ یکی از چالش‌های این دوران این است که برای کنکور بخوانم یا مدرسه؟ با کدام پیش بروم؟ درواقع دانش‌آموزان نمی‌دانند که درس‌های مدرسه اولویت بیشتری دارند یا درس‌های کنکور.

تخفیف یهویی

از آنجا که هم درس‌های مدرسه مهم هستند هم کنکور، باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم هردو آن‌ها را مدیریت کنیم چون نمی‌توان فقط یکی از این دو را انتخاب کرد.

یکی از اتفاق‌های مشابهی که برای بسیاری از دانش‌آموزان پیش آمده؛ این است که دبیران مدرسه گاهی قصد گرفتن امتحان درسی داشته‌اند، اما از طرفی داوطلب مجبور بوده است که طبق برنامه درسی خود یک درس دیگر را بخواند. در این شرایط دانش‌آموز نمی‌داند باید چه راهکاری به کار بگیرد که در هیچ کدام از آن دو اختلال ایجاد نشود.

 در واقع دانش‌آموزانی که داوطلب کنکور نیز هستند، نیاز به یک برنامه‌ریزی کنکوری دقیق و اصولی دارند تا بتوانند به خوبی هم کلاس‌های درسی و هم کنکور یا آزمون‌های آزمایشی را مدیریت کنند.

اجازه بدهید ساده‌تر توضیح دهیم؛ اگر شما برنامه درسی هدفمندی داشته باشید، به هیچ مشکلی مانند مشکل بالا برخورد نمی‌کنید! در واقع گیج نمی‌شوید که باید برای کنکور بخوانم یا مدرسه؟ و یا با کدام روش پیش بروم؟ ما در ادامه سه روش کاربردی برای پاسخ به این سؤال آورده‌ایم؛ امیدواریم برای شما مفید باشد.

3 روش برای پیش‌بردن هم‌زمان مدرسه و کنکور

3 روش برای پیش‌بردن هم‌زمان مدرسه و کنکور
مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟ با برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌توانید هر دو را به بهترین نحو پیش ببرید.

همه دانش‌آموزانی که نمی‌دانند اولویت با کدام است؛ کنکور یا مدرسه؟ یا برای پیش بردن دروس خود با مشکلاتی روبه‌رو هستند، لازم است بدانند که هیچ وقت برنامه‌های کلاسی و کنکوری و آزمون‌های مختلف با یکدیگر هماهنگ نمی‌شوند! درنتیجه شما باید از قبل روش‌هایی را انتخاب کنید تا موفق شوید که تمام دروس را مطالعه کنید.

ما برای کمک به شما ۳ روش بسیار ساده اما کارآمد انتخاب کرده‌ایم تا نگران درس خواندن همزمان کنکور و مدرسه نباشید.

روش درس روز در همان روز

این تکنیک بسیار معروف و آسان است. شاید بپرسید چگونه بعد از مدرسه درس بخوانیم؟ با این روشی که به شما می‌گوییم نیاز نیست زمان زیادی را صرف کنید. به این صورت است که شما در طول روز که در مدرسه به سر می‌برید باید با تمرکز کامل به دروس همان روز مدرسه توجه داشته باشید تا آن‌ها را به طور کامل یاد بگیرید.

بعضی از دانش‌آموزان بیان می‌کنند که نمی‌توانند سر کلاس، دروس را بیاموزند اما این یک باور اشتباه و نادرست است. زمانی که شما با دقت کامل به درس توجه داشته باشید موضوع را می‌فهمید و هنگامی که مباحث را مطالعه می‌کنید زمان کمتری را صرف خواندن دوباره آن مطلب خواهید کرد؛ و با این کار شما زمان بسیار زیادی را ذخیره می‌کنید.

وقتی که مطلب را یادگرفته‌اید، دیگر چه نیازی به گذاشتن زمان برای یادگیری آن مطلب دارید؟ مانند این است که سعی کنید آدمی که در رودخانه شنا کرده است را خیس کنید! او کاملاً خیس است و کار شما اتلاف زمان است.

به یاد داشته باشید که زمان یادگیری مطلبی که هیچ شناختی نسبت به آن ندارید خیلی طولانی‌تر از خواندن مطالبی است که قبلا یاد گرفته‌اید.

روش درست مطالعه دروس مدرسه

شما در تکنیک درس روز در همان روز، یاد گرفتید که در کلاس درس مطالب را بیاموزید. پس از آن نوبت به تثبیت مطالب می‌رسد که برای این کار نیازمند در نظر گرفتن یک زمان مشخص در روز برای آن دروس هستید.

پیشنهاد می‌کنیم در نهایت یک تا دو ساعت برای مرور و تثبیت آن درس در نظر بگیرید و پس از مرور مطالب، زمان باقی‌مانده روز خود را به خواندن مطالب درسی کنکور اختصاص دهید.

مرور‌های قبل کلاس

پس از یادگیری و تثبیت مطالب مدرسه اگر دبیر شما قصد پرسش کلاسی و یا امتحان داشت، شما می‌توانید قبل از کلاس یک مرور ساده و اجمالی داشته باشید تا مطالب را به یاد بیاورید و آمادگی لازم را بدست بیاورید.

بنابراین حتی اگر امتحان نداشته باشید شما آمادگی لازم را در ارائه آموخته‌های خود دارید و نیازی به برنامه‌ریزی برای صرف زمان زیاد برای یادگیری آن دروس ندارید.

تا اینجا سعی کردیم پرسش دانش‌آموزان محصل برای درس خواندن را پاسخ دهیم، اما اطمینان داریم که پرسش این یا آن؟ با کدام پیش بروم؟ برای تمام داوطلب‌های کنکوری وجود دارد. چرا که پیش بردن دو کار پر چالش برای تمام افراد کاری مشکل است.

با این حال ممکن است در تعطیلات پایان هفته، تعطیلات نوروز یا دیگر تعطیلات رسمی باشید، یا شاید امتحانات مدرسه به پایان رسیده‌باشد یا اینکه مدرسه را به صورت غیرحضوری شرکت می‌کنید. اگر در این شرایط هستید و هنوز برای برنامه‌ریزی سردرگمید، نیاز نیست نگران باشید؛ ما برای شما سه پیشنهاد داریم:

  • برای در نظر گرفتن زمان برای هر درس باید به نوع درس و روش مطالعه آن دقت کامل شود. برای مثال بعضی از داوطلبین در زمان شروع مطالعه دوست دارند که با یک درس عمومی شروع کنند و بعضی با دروس اختصاصی که این موضوع به خود دانش‌آموز بستگی دارد.
  • نکته‌ای که باید به آن توجه شود، اهمیت دروس و نقاط قوت و ضعف است. این دوره زمان تمرکز بر روی نقاط ضعف و تبدیل آن به نقاط قوت است؛ از طرفی باید نقاط قوت فراموش نشود و تعادل خوبی بر روی هر دو وجود داشته باشد.
  • قابل انعطاف بودن برنامه و قابل اجرا بودن آن بسیار مهم است. برنامه‌ای اصولی و مناسب است که اگر شما به هر علتی در یک روز نتوانستید آن را اجرا کنید، در روز‌های بعدی بتوانید آن را جبران کنید و مشکلی ایجاد نشود.

سخن آخر

اطمینان داریم که بین درس‌های مدرسه و کنکور دیگر مردد نیستید، اما اگر در بین دوستان خود این سوال را می‌شنوید که درس‌های مدرسه یا کنکور؟ با کدام پیش بروم؟ توصیه کنید تا این مطلب را بخوانند.

شما با رعایت کردن این نکات ریز و مهم به یک برنامه‌ریزی متناسب برای دروس خود دست پیدا می‌کنید و در نهایت می‌توانید به زمان‌بندی درستی برای تعادل بین مدرسه و کنکور دست پیدا کنید. برای شما آرزوی موفقیت داریم و دوست داریم در لحظات پر چالش به ما سر بزنید، ما همیشه برای دغدغه‌های شما پاسخی پیدا خواهیم کرد.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب