تغییرات امتحان نهایی 1402 ؛ همه مواردی که باید بدانید!

25 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
تغییرات امتحان نهایی 1402 ؛ همه مواردی که باید بدانید!

امتحانات نهایی همیشه و در تمام دوره‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند؛ اما امسال به نظر می‌رسد که این اهمیت چند برابر هم شده است! وقتی تغییرات جدیدی در کنکور سراسری یا امتحانات نهایی تصویب می‌شود، اخبار مختلف و گاها ضد‌ونقیضی از منابع مختلف منتشر می‌شود و همین موضوع داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند. توصیه می‌کنیم اخبار را فقط از منابع معتبری مثل سایت سازمان سنجش یا وب سایت پایتخت کتاب دریافت کنید.

در سال 1402 تاثیر نمرات امتحانات نهایی به چه صورتی است؟ آیا امکان ترمیم نمرات وجود دارد؟ چرا امسال دروس عمومی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند؟ آیا امتحانات داوطلبان پایه‌های دهم و یازدهم هم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند؟  این‌ها سوالات مهمی هستند که این روزها ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده‌اند؛ ما هم در این محتوا تلاش می‌کنیم بهترین پاسخ را به این سوالات بدهیم و تمام تغییرات امتحان نهایی 1402 را برسی کنیم.

تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی 1402

قبل از هر چیزی می‌خواهم در مورد تفاوت بین تاثیر مثبت و تاثیر منفی نمرات امتحانات نهایی صحبت کنم. تا قبل از کنکور 1402 تاثیر نمرات امتحانات نهایی به صورت مثبت بود؛ یعنی اگر داوطلبی امتحانات نهایی را هم خراب می‌کرد خیلی اهمیت نداشت چون اصل کار همان درصدهای کنکورش بودند.

به بیان ساده‌تر اگر در صورت اعمال نمرات امتحانات نهایی تراز کنکور داوطلبی بهتر می‌شد، نمرات او را در نظر می‌گرفتند و اگر تاثیر منفی روی تراز نهایی کنکور داشت، از تاثیر نمرات امتحانات نهایی صرف نظر می‌کردند.

تخفیف یهویی

امسال قضیه کاملا فرق دارد و تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور 1402 به صورت تاثیر 40 درصدی قطعی است؛ یعنی نمرات امتحانات نهایی شما چه خوب باشند چه بد، 40 درصد از نمره نهایی کنکورتان را تشکیل می‌دهند.

عقل سلیم چه حکم می‌کند؟ امتحانات نهایی امسال را خیلی جدی بگیرید!

آیا امتحانات شهریور سخت است؟ هر آنچه که باید بدانید

مقاله مرتبط: آیا امتحانات شهریور سخت است؟ هر آنچه که باید بدانید

در کنکور 1402 از دروس عمومی هیچ سوالی طرح نمی‌شود؛ با شنیدن این خبر خیلی هم خوشحال نشوید! هر چند از دروس عمومی سوالی در کنکور طرح نمی‌شود اما این به معنی کم‌اهمیت شدن این دروس نیست؛ چون نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی در نتیجه نهایی کنکور شما تاثیر زیادی دارد. این یعنی چه؟

یعنی دوازدهمی‌ها نباید به بهانه حذف دروس عمومی از کنکور بیخیال مطالعه این درس‌ها شوند بلکه برعکس چون تنها راه تاثیر این دروس از طریق نمرات امتحانات نهایی است، باید خودشان را حسابی برای امتحانات نهایی دروس عمومی آماده کنند.

یک درس اختصاصی مثل ریاضی را در نظر بگیرید، از 100 درصد نمره این درس در کنکور، 60 درصد مربوط به خود آزمون کنکور و 40 درصد مربوط به امتحانات نهایی است اما برای درس عمومی مثل زبان، تنها چیزی که اهمیت دارد نمره امتحان نهایی این درس است.

تغییرات امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم

آیا امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم هم به صورت نهایی برگزار خواهند شد؟ آیا نمرات این پایه‌ها هم در نتیجه کنکور تاثیر خواهند داشت؟

یادتان باشد که فقط در صورتی نمره درسی در نتیجه کنکور تاثیر داده می‌شود که امتحان آن به صورت هماهنگ کشوری برگزاری شده باشد.

طبق آخرین اخبار، امسال امتحانات مربوط به دو درس از پایه دهم و دو درس از پایه یازدهم به صورت هماهنگ کشوری برگزاری می‌شود اما اینکه آیا نمرات این دروس در نتیجه کنکور تاثیر داده می‌شوند یا نه فعلا مشخص نیست.

در هر صورت توصیه من به شما این است که مطالعه این دو درس را حتما جدی بگیرید؛ چون هر امتحانی که به صورت هماهنگ کشوری برگزار شود دارای اهمیت ویژه‌ای است و ممکن است نمره آن در نتیجه کنکور تاثیر داشته باشد.

  • برای رشته تجربی:
پایه تحصیلیدروس هماهنگ کشوری
دهمفارسی و زیست شناسی
یازدهمریاضی و عربی، زبان و قرآن
تجربی
  • برای رشته ریاضی:
پایه تحصیلیدروس هماهنگ کشوری
دهمفارسی و فیزیک
یازدهمحسابان و عربی، زبان و قرآن
ریاضی
  • برای رشته انسانی:
پایه تحصیلیدروس هماهنگ کشوری
دهمفارسی و عربی، زبان و قرآن
یازدهمریاضی و آمار، علوم و فنون ادبی
انسانی
  • برای رشته علوم و معارف اسلامی:
پایه تحصیلیدروس هماهنگ کشوری
دهمفارسی و عربی، زبان و قرآن
یازدهمریاضی و آمار، اصول عقاید
علوم معارف اسلامی
بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

مقاله مرتبط: بهترین کتاب برای امتحان نهایی دوازدهم ؛ تحلیل و بررسی

با توجه به تاثیر قطعی معدل در نتیجه کنکور، تکلیف داوطلبان فارغ التحصیلی که نمرات پایینی دارند چه می‌شود؟

هر داوطلبی که فارغ‌التحصیل دوره متوسطه از سال 84 به بعد و دارنده مدرک پیش دانشگاهی از سال 91 به بعد است، می‌تواند برای هر درس نهایی که از نمره‌اش راضی نیست، در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند.

البته یادتان باشد که:

  • اولا: ترمیم معدل درست نیست و بهتر است بگوییم امتحان ترمیم نمره چون نمره کسب شده در معدل نهایی داوطلب هیچ تاثیری ندارد و صرفا برای پذیرش در دانشگاه‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دوما: شرکت در امتحانات ترمیم هیچ ضرری ندارد؛ چون حتی اگر نمره امتحان ترمیم از نمره قبلی شما بدتر شود، همان نمره قدیمی داخل کارنامه را برایتان در نظر می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت نام در امتحانات ترمیم معدل، می‌توانید به یکی از مدارس بزرگسالان شهرتان مراجعه کنید.

برنامه امتحانات نهایی دوازدهم تجربی 1402

مقاله مرتبط: برنامه امتحانات نهایی دوازدهم تجربی 1402

قوانین شرکت در امتحانات نهایی ۱۴۰2

قوانین شرکت در امتحانات نهایی ۱۴۰2
دانستن تغییرات امتحان‌نهایی 1402 برای موفقیت در کنکور الزامی است.

برای شرکت در امتحانات نهایی قوانینی وجود دارد، طبیعتا عدم رعایت هر قانون به عنوان تخلف تلقی می‌شود و می‌تواند عواقب بدی مثل درج نمره صفر در کارنامه داشته باشد. پس سعی کنید حتما از این قوانین پیروی کنید:

  • نباید به جای دانش‌آموز فرد دیگری در جلسه امتحان شرکت کند.
  • دانش‌آموزان باید از ساعت ۷ در محل برگزاری آزمون حاضر باشند؛ چون درب حوزه‌ها راس ساعت7/40 بسته خواهد شد.
  • همراه داشتن کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر الزامی است.
  • همراه داشتن تلفن همراه، ساعت هوشمند، هندزفری، کتاب، جزوه و یادداشت تخلف محسوب می‌شود.
  • در جلسه امتحان صحبت کردن، به هم زدن آرامش، جابه‌جا شدن یا خروج از جلسه ممنوع است.

چند سوال متداول

تاثیر نمرات امتحانات نهایی 1402 به چه صورت است؟

به صورت 40 درصد تاثیر قطعی در تراز نهایی کنکور سراسری است.

آیا مطالعه دروس عمومی هم اهمیت دارد؟

دروس عمومی اهمیت ویژه‌ای دارند چون از این دروس در کنکور سوالی طرح نمی‌شود و صرفا نمرات امتحانات نهایی این درس‌ها در نتیجه کنکور تاثیر داده می‌شود.

آیا امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم هم به صورت نهایی است؟

امسال در هر پایه امتحان دو درس به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و احتمال دارد نمره این امتحانات در نتیجه کنکور تاثیر داشته باشد.

امسال در هر پایه امتحان دو درس به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و احتمال دارد نمره این امتحانات در نتیجه کنکور تاثیر داشته باشد.

آیا امکان ترمیم نمرات امتحانات نهایی وجود دارد؟ بله، هر داوطلب فارغ التحصیل دوره متوسطه از سال 84 به بعد و دارنده مدرک پیش دانشگاهی از سال 91 به بعد، می‌تواند در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. ریحانه اسفند 27, 1402

    سلام یازدهم فنی هستم می خواستم تو کنکور سراسری شرکت کنم و از امسال ۴ درس عمومی رو امتحان بدم و ثبت سوابق و تحصیلی کنم . ۴ درس عمومی از کتاب های فنی و خودمون هست یا کتاب های شاخه نظری رو باید بخونم؟

    • پایتخت کتاب اسفند 29, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 نظری رو باید مطالعه کنید

  2. طاها یازدهم اسفند 21, 1402

    سلام میخواستم بدونم میشه حوزه امتحانیمو تغییر بدم آخه من مال روستام ولی شهرمون درس میخونم بخاطر مسافت زیاد نمی تونم امتحانا رو شهر بدم و میخوام بیام روستامون امتحانارو بدم

    • پایتخت کتاب اسفند 23, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 این موضوع رو باید با آموزش و پرورش منطقه تون هماهنگ باشید

  3. ایدا بهمن 8, 1402

    سلام.من امسال دوازدهمم ..‌.اگه امسال کنکور قبول نشم باید برای سال بعد نهایی یازدهمو امتحان بدم ؟؟؟
    لطف کنید جواب بدید ….

    • پایتخت کتاب بهمن 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙معلوم نیست بعد کنکور میگن که چکار باید بکنین

آخرین مقالات پایتخت کتاب