بهترین منابع دروس عمومی 📚️ برای امتحانات ترمیم معدل چی بخونیم؟

17 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
بهترین منابع دروس عمومی 📚️ برای امتحانات ترمیم معدل چی بخونیم؟

دروس عمومی مظلوم‌ترین و در عین حال سرنوشت سازترین دروس برای موفقیت هر داوطلب هستند. مظلوم‌ترین از این بابت که داوطلبان حاضرند ساعت‌ها زمان برای مطالعه دروس تخصصی صرف کنند و انواع کتاب‌های کمک آموزشی را برای یادگیری بهتر این دروس تهیه کنند؛ اما تازه چند روز مانده به برگزاری امتحانات پایان ترم یاد دروس عمومی می‌افتند!

به شما قول می‌دهم که اگر منابع مناسبی برای این دروس داشته باشید و دل به کار بدهید و از همین فردا مطالعه منظم دروس عمومی را در برنامه‌تان قرار دهید، بعدها زمان دریافت نتیجه کنکور خدا را بابت چنین تصمیمی بارها شکر می‌کنید!

در ادامه این محتوا دلیل اهمیت بالای این دروس را با هم بررسی می‌کنیم و بهترین منابع دروس عمومی و روش مطالعه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

عمومی‌ها، تاثیرگذارترین دروس در نتیجه کنکور

شاید این تیتر کمی اغراق آمیز به نظر برسد اما اجازه بدهید دلیل نوشتن چنین تیتری را توضیح دهم! همان طور که می‌دانید سهم سوابق تحصیلی برای کنکور 1403، 50 درصد است و از این 50 درصد 28 درصد؛ یعنی سهم بیشتری به دروس عمومی تعلق دارد.

تخفیف یهویی

حالا می‌خواهم خودتان به این سوال پاسخ دهید که خواندن کتاب فارسی پایه دوازدهم و کسب نمره 20 برای این درس راحت‌تر است یا مطالعه سه کتاب سنگین فیزیک برای کنکور و کسب نمره 20 در درس فیزیک پایه دوازدهم؟

دلیل اینکه گفتیم دروس عمومی تاثیرگذارترین دروس در نتیجه کنکور هستند، سهم بیشتر آن‌ها از سوابق تحصیلی (28 درصد) و حجم کمتر و مطالب راحت‌تر این دروس نسبت به دروس تخصصی است.

استراتژی مطالعه دروس عمومی

اکثر داوطلبان تصور می‌کنند مطالعه دروس عمومی تا قبل از برگزاری امتحانات نهایی، نوعی وقت تلف کردن است. این داوطلبان ترجیح می‌دهند زمانشان را برای مطالعه و تست‌زنی دروس تخصصی صرف کنند و با خوشان می‌گویند یک ماه مانده به برگزاری امتحانات مطالعه عمومی‌ها را شروع می‌کنم!

تجربیات داوطلبان سال گذشته نشان می‌دهد کسانی که مطالعه جدی دروس عمومی را به فرجه امتحانات نهایی موکول کرده بودند، به شدت از تصمیم خود پشیمان شدند! پس برای مطالعه عمومی‌ها چطور برنامه ریزی کنیم؟

توصیه می‌کنم در برنامه روزانه‌تان به ازای هر 5 ساعت مطالعه دروس تخصصی، یک ساعت مطالعه عمومی‌ها را قرار دهید.

برای مثال کسی که روزانه 8 ساعت درس می‌خواند، باید حداقل یک ساعت و نیم از کل زمان مطالعه‌اش را به دروس عمومی اختصاص دهد.

بهترین منابع عمومی برای ترمیم معدل

بهترین منابع عمومی برای ترمیم معدل
مطالعه کتاب‌های درسی در کنار بهترین منابع دروس عمومی می‌تواند شما را به موفقیت برساند.

خب حالا مطالعه دروس عمومی را چطور شروع کنم؟ برای مطالعه این دروس کتاب درسی کافی است یا باید منابع دیگری را هم خریداری کنم؟ برای شروع لازم است برای هر کدام از دروس عمومی یک منبع کمک آموزشی تهیه کنید.

یک منبع کمک آموزشی مناسب شما را در فهم مطالب کتاب درسی کمک می‌کند و با حل نمونه سوالات این کتاب‌ها می‌توانید خودتان را برای کسب نمره 20 در امتحانات نهایی یا ترمیم معدل آماده کنید.

در ادامه برای تک تک دروس عمومی ابتدا روش مطالعه و بعد بهترین منابع را معرفی خواهیم کرد.

برترین منابع فارسی + روش مطالعه

بین تمام دروس عمومی، درس فارسی بیشترین ضریب و بالاترین اهمیت را دارد. برای یادگیری این درس باید بدانید که درس فارسی از چند قسمت اصلی؛ یعنی معنی نثر و شعر، قرابت معنایی، دستور زبان و مطالب حفظی همچون تاریخ ادبیات و معنی لغات تشکیل شده است.

روش مطالعه: بهتر است برای امتحانات نهایی درس فارسی را به صورت درس به درس بخوانید (برعکس کنکور که داوطلبان این درس را مبحثی مطالعه می‌کردند) ابتدا هر درس را یک دور از روی کتاب درسی بخوانید، سپس برای یادگیری قسمت‌های مفهومی همچون معنی شعرها یا دستور زبان از کتاب کمک آموزشی کمک بگیرید و حتما برای درک این مطالب نمونه سوال و مثال آموزشی حل کنید. در نهایت مطالب حفظی همچون لغات، املا و تاریخ ادبیات را مطالعه کنید.

منابع: منابع زیر، کتاب‌های برگزیده پایتخت کتاب برای موفقیت در امتحان نهایی درس فارسی هستند:

برترین منابع دین و زندگی + روش مطالعه

شاید فکر کنید دین و زندگی درسی راحت و حفظ کردنی است و نیازی به خرید منبع کمک آموزشی برای این درس ندارید، در حالی که با بررسی سوالات امتحان این درس در خرداد ماه سال گذشته متوجه می‌شوید که چقدر اشتباه فکر می‌کنید.

روش مطالعه: برای مطالعه این درس ابتدا یک دور متن هر درس را از روی کتاب درسی بخوانید، سپس برای مطالعه معنی و پیام آیات از کتاب کمک درسی استفاده کنید، چند نمونه سوال و مثال حل کنید و پیام آیات و نکات مهم را به کتاب درسی منتقل کنید، بار دیگر به کتاب درسی بازگردید و یک دور کامل آن درس را از روی کتاب درسی بخوانید.

یادتان باشد که باید روی کتاب درسی دینی به تسلط کامل برسید و مطالب را از بر کنید؛ به همین منظور به مرورهای منظم و فراوان نیاز دارید.

منابع: کتاب‌های زیر، منابع برگزیده وب سایت پایتخت کتاب برای موفقیت در امتحان نهایی درس دین و زندگی هستند.

برترین منابع عربی+ روش مطالعه

عربی از آن درس‌های خطرناکی است که اکثر داوطلبان از مطالعه آن فراری هستند؛ اما پشت ظاهر خشک این درس، مطالب شیرین و جذابی قرار دارد که اگر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید حتی می‌توانید موفق به کسب نمره 20 در امتحان نهایی این درس شوید.

از آنجایی که اکثر داوطلبان در درس عربی ضعف پایه‌ای دارند، توصیه می‌کنم حتما در کنار کتاب درسی از یک کتاب کمک درسی مناسب استفاده کنید.

روش مطالعه: برای مطالعه راحت‌تر درس عربی، بهتر است هر درس از کتاب دوازدهم را به دو قسمت ترجمه و قواعد تقسیم کنید. برای مطالعه هر درس با خواندن لغات آن درس شروع کنید، سپس ترجمه متن هر درس را یک بار از روی کتاب درسی بخوانید و با مراجعه به کتاب کمک درسی اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

برای قسمت قواعد وقت بیشتری بگذارید و گام به گام با کتاب کمک آموزشی پیش بروید، از حل تمرینات کتاب درسی و نمونه سوالات مشابه آن غافل نشوید!

منابع: کتاب‌های زیر، منابع برگزیده وب سایت پایتخت کتاب برای موفقیت در امتحان نهایی درس عربی هستند:

برترین منابع زبان + روش مطالعه

روش مطالعه درس زبان هم از برخی جهات شبیه به درس عربی است، برای یادگیری این درس باید روی قسمت‌هایی همچون شنیدن (Listening)، نوشتن (Writing)، گرامر و لغات به تسلط برسید و برای یادگیری این مهارت‌ها حتما به یک منبع کمک آموزشی مناسب در کنار کتاب درسی نیاز خواهید داشت.

توصیه می‌کنم روزانه 20 دقیقه برای حفظ و مرور لغات زبان زمان بگذارید.

منابع: کتاب‌های زیر، منابع برگزیده وب سایت پایتخت کتاب برای موفقیت در امتحان نهایی درس زبان انگلیسی هستند:

سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی هم اهمیت دارند؟

متاسفانه باید به اطلاعتان برسانم که دو درس سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی جزء دروس عمومی هستند و در نتیجه کنکور شما تاثیر دارند. البته تاثیر این دروس بسیار کمتر از درسی مثل فارسی است اما به هر حال سعی کنید نمره خوبی در این دروس کسب کنید.

ممکن است بگویید درس‌های خودمان کم بود این دو درس هم از ناکجا آباد پیدا شدند! به دوازدهمی‌ها توصیه می‌کنم سر کلاس این دو درس خوب تمرکز کنند و بعد از اتمام کلاس زمان کوتاهی برای مرور مطالبی که یاد گرفته‌اند بگذارند، به این ترتیب شب امتحان با یک مرور کوتاه مطالب برایتان یادآوری می‌شوند.

  • نکته مهم: من می‌خواهم در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنم، آیا باید سلامت و بهداشت و علوم اجتماعی را هم امتحان بدهم؟ اگر داوطلب نظام جدید هستید باید امتحان این دروس را بدهید اما اگر دیپلم شما برای نظام قدیم است، احتیاجی به شرکت در این امتحانات ندارید.

روتین شبانه و نجات زمان‌های مرده

می‌خواهم راهکاری به شما نشان دهم که با صرف کمترین زمان و حتی با استفاده از زمان‌های مرده بتوانید در دروس عمومی به پیشرفت چشمگیری برسید. زمان‌های مرده زمان‌هایی هستند که اصلا به چشمتان نمی‌آیند مثلا زمان رفت و برگشت به مدرسه، تایم انتظار در مطب دندان‌پزشکی و… از جمله زمان‌های مرده هستند.

حالا می‌خواهم برای دروس عمومی یک روتین داشته باشید، در زمان‌های مرده یا اوقاتی که انرژی زیادی برای حل تست و مطالعه جدی دروس ندارید، از این روتین استفاده کنید. در ادامه مثالی برای درک بهتر این موضوع می‌آوریم:

  • فرض کنید شما سر ظهرها دچار افت انرژی می‌شوید، بهتر است در این بازه به جای مطالعه دروس تخصصی، در حد 20 دقیقه لغات زبان و لغات فارسی را مرور کنید. در راه رفت و برگشت به مدرسه لغات عربی و تاریخ ادبیات فارسی را مرور کنید و آخر شب 20 دقیقه برای حل چند درک متن زبان و عربی زمان بگذارید.

آیا امتحان درسی که پارسال ترمیم کرده‌ام را بدهم؟

یکی از سوالاتی که بارها در قسمت دیدگاه محتواهای وب سایت پایتخت کتاب دیده‌ام این است که آیا امتحان درسی که پارسال ترمیم کرده‌ام را بدهم؟ متاسفانه سال گذشته شاهد این بودیم که نمرات یکسان داوطلبان مختلف که در دو سال متفاوت امتحان داده‌بودند، ترازهای متفاوتی داده بود.

برای مثال تراز نمره 19 داوطلبی که سال 1401 امتحان داده بود از تراز نمره 18 امتحانات سال 1402 کمتر بود. اما نیازی نیست بابت این مسئله نگران شوید، ممکن است ترازها کمی بالا و پایین شوند و این موضوع به درجه سختی سوالات آن سال و عملکرد داوطلبان بستگی دارد؛ اما همیشه نمرات بالا (19 به بالا) تراز خوبی خواهند داشت و اجباری برای شرکت مجدد در امتحانات این دروس نیست.

بهترین منابع دروس عمومی برای امتحانات ترمیم معدل

در جدول زیر بهترین منابع دروس عمومی برای امتحانات ترمیم معدل و امتحانات نهایی را معرفی کرده‌ایم، تمام منابع زیر را می‌توانید به صورت آنلاین و با تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

اسم درس عمومیبهترین منابع برای امتحانات نهایی (ترمیم معدل)
فارسیبانک نهایی فارسی دوازدهم خیلی سبزغول امتحان فارسی دوازدهم مبتکرانشب امتحان فارسی دوازدهم خیلی سبزفارسی دوازدهم بنی هاشمی
دین و زندگیدینی بهمن آبادی دوازدهم بستغول امتحان دین و زندگی دوازدهم مبتکرانفرمول بیست دین و زندگی دوازدهم رشته انسانی گاجراه نهایی دین و زندگی دوازدهم دریافت
عربیبانک نهایی عربی دوازدهم خیلی سبزفرمول بیست عربی دوازدهم گاجعربی دوازدهم بنی هاشمیشب امتحان عربی دوازدهم خیلی سبزشب امتحان عربی دوازدهم رشته انسانی خیلی سبز
زبانشب امتحان زبان انگلیسی دوازدهم خیلی سبزغول امتحان زبان انگلیسی دوازدهم مبتکرانفرمول بیست زبان انگلیسی دوازدهم گاجزبان انگلیسی دوازدهم بنی هاشمی

سخن آخر

کنکوری‌ها و دوازدهمی‌های عزیز لطفا دروس مظلوم و به شدت مهم عمومی را دریابید تا در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شوید! در این محتوا در مورد اهمیت دروس عمومی و تاثیر آن‌ها روی نتیجه نهایی داوطلبان کنکور 1403 و نیز استراتژی مطالعه دروس عمومی صحبت کردیم و روش مطالعه و بهترین منابع دروس عمومی را معرفی کردیم.

همچنین سعی کردیم به سوالات پرتکرار در مورد دروس عمومی پاسخ دهیم، اگر هنوز هم در این زمینه سوالی دارید می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب