امسال تو خرخون کلاس باش! گرفتن بهترین نتیجه با سه تکنیک جادویی

10 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
امسال تو خرخون کلاس باش! گرفتن بهترین نتیجه با سه تکنیک جادویی

همه ما حداقل در یکی از مقاطع تحصیلی یک همکلاسی درس خوان داشتیم که هیچ وقت رمز و راز موفقیتش را نمی‌دانستیم و خرخوان کلاس صدایش می‌کردیم! حقیقت این است که هیچ کدام از ما بدمان نمی‌آمد آن خرخوان بی‌رقیب کلاس باشیم فقط راهش را بلد نبودیم.

رمز موفقیت شاگرد اول‌ها چیست؟ آیا تکنیک جادویی به کار می‌برند یا نیروی ماورایی دارند؟ قطعا نه! این دانش‌آموزان در کنار برنامه‌ریزی و پشتکار از یک سری اصول به ظاهر ساده و کوچک پیروی می‌کنند و در انجام کارهایشان ثبات و تداوم دارند.

فکر می‌کنم الان که سال تحصیلی به تازگی آغاز شده، بهترین زمان برای پرده برداشتن از رمز و راز بچه درس‌ خوان‌های کلاس است، پس این محتوا را تا انتها مطالعه کن تا به کمک سه تکنیک جادویی امسال تو خرخوان کلاس باشی!

آیا واجب است بچه درس خوان کلاس باشیم؟ این موضوع چه سودی برای ما دارد؟ خب همان طور که می‌دانید راه ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان درس خواندن است؛ اما اکثر دانش‌آموزان به اشتباه فکر می‌کنند عادت درس خواندن را باید همان سال کنکور در خودشان به وجود بیاورند.

تخفیف یهویی

هیچ رتبه برتری سال آخر ناگهان درس خوان نشده بلکه همه داوطلبان موفق از همان اول خرخوان کلاس بودند یا حداقل دوست داشتند اینطور باشند.

مزیت دیگر درس خوان بودن این است که شب امتحان فشار چندانی روی شما نیست، حتما برایتان پیش آمده که وقتی خواندن درسی را به شب امتحان موکول می‌کنید، چنان مضطرب می‌شوید که نصف بازدهی حالت معمولی‌تان را هم ندارید. در چنین شرایطی دانش‌آموزان فقط یک آرزو دارند، کاش در طول سال درس می‌خواندم!

چند عادت بچه درس‌خوان کلاس

چند عادت بچه درس‌خوان کلاس
فقط با چند تکنیک ساده امسال تو خرخون کلاس باش!

توصیه می‌کنم از فردا بچه درس خوان کلاس را زیر نظر بگیرید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که او عادت‌های به ظاهر ساده‌ای دارد که باعث موفقیتش شده‌اند. شاید به نظر شما حتی بعضی از این عادت‌ها چندان جالب و خوشایند نباشند و فکر کنید با چنین رفتارهایی فقط باعث می‌شوید بقیه همکلاسی‌ها شما را مسخره کنند.

قول می‌دهم بعد از مدتی همه به اراده و تلاش شما احترام می‌گذارند و تحسینتان می‌کنند، در ضمن چه چیزی در زندگی‌تان ماندگارتر است، موفقیت‌ها و دستاوردهایتان یا حرف همکلاسی‌ها؟ در ادامه توجه شما را به چند عادت بچه درس خوان‌ها جلب می‌کنم:

  • سعی می‌کنند در کلاس‌ها غیبت نکنند.
  • در ردیف‌های اول کلاس می‌نشینند.
  • قبل از کلاس یک پیش‌خوانی کوتاه ده دقیقه‌ای دارند.
  • تکالیفشان را خودشان انجام می‌دهند و هرکجا اشکال داشته باشند سوال می‌کنند.
  • شب امتحانی نیستند.
  • برای هر کاری برنامه‌ریزی دارند.
  • درگیر حاشیه نمی‌شوند.
  • منتظر روز امتحان نیستند و همیشه آماده‌اند.

می‌دانم که همیشه دوست دارید چند تکنیک و راه جادویی یاد بگیرید و به کمک آن‌ها به موفقیت برسید، در واقع اکثر بچه درس‌ خوان‌ها از سه تکنیک فوق‌العاده موثر و نسبتا ساده استفاده می‌کنند. اشتباه نکنید! قرار نیست چند کلمه جادویی به زبان بیاورید و ناگهان شاگرد اول کلاس شوید، بلکه قرار است اصولی پیش بروید و حداکثر نتیجه را از تلاشتان بگیرید.

تکنیک فاینمن:

این تکنیک اصلا سخت نیست، کافی است درسی که خوانده‌اید را برای یک شخص فرضی توضیح دهید، هر کجای کار گیر کردید هیچ اشکالی ندارد به کتاب یا جزوه مراجعه کنید و سعی کنید به ساده‌ترین زبان و با ذکر مثال مطالب را توضیح دهید.

تکنیک امتحان پشت برگه:

بعد از مطالعه هر درسی به خصوص اگر فردا از آن درس امتحان یا پرسش دارید، می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. به این صورت که روی یک برگه تعدادی سوال بنویسد و پشت برگه به سوالات پاسخ دهید. بعد از اتمام این امتحان هر قسمتی که مشکل داشتید را مجدد مطالعه کنید.

تکنیک اکتیو ریکال:

این تکنیک مخصوص داوطلبانی است که موقع مطالعه وسواس دارند و بارها و بارها یک مطلب را می‌خوانند، سری بعد به جای ده دور خواندن یک پاراگراف، این تکنیک را استفاده کنید. به این صورت که فقط یک مرتبه و با تمرکز مطلبی را بخوانید، بعد چشمانتان را ببندید و سعی کنید جزئیات را به یاد آورید سپس می‌توانید اشکالاتتان را از روی کتاب مطالعه کنید.

برای اجرای این تکنیک می‌توانید بعد از یک دور مطالعه، تعدادی تست بزنید حتی اگر کاملا آماده نیستید!

ساده‌ترین راه برای خرخوان شدن

دانش‌آموزان اغلب از من می‌خواهند یک روش راحت و بی‌دردسر برای درس خوان شدن به آن‌ها یاد بدهم، خود من دروس سنگین دانشگاهی را با کمک همین روش می‌خوانم و هر روز برای هر درس نهایتا ۳٠ دقیقه زمان می‌گذارم. حالا روش راحت شاگرد زرنگ شدن چیست؟

  • مرحله اول: سر کلاس به درس‌ها خوب گوش کن.
  • مرحله دوم: همان روز هر درسی که گرفته‌ای را یک دور بخوان.
  • مرحله سوم: وسواس ممنوع، نیازی نیست دروس را حفظ کنی فقط کافی است زیر نکات مهم خط بکشی.
  • مرحله چهارم: روی کاغذ هرچیزی که فهمیدی را به زبان ساده بنویس.

حتی در مدارس عادی هم کولاک کن!

حتی در مدارس عادی هم کولاک کن!
با انتخاب بهترین منابع، امسال تو خرخون کلاس باش!

شاید فکر کنید درس خوان شدن به امکانات آنچنانی نیاز دارد و برای موفقیت در کنکور یا امتحانات نهایی باید حتما در مدارس خاصی مثل تیزهوشان تحصیل کنید. این قضیه تا چند سال پیش تا حد زیادی درست بود؛ اما خوشبختانه این روزها با صرف کمترین هزینه‌ها می‌توانید بهترین امکانات آموزشی را فراهم کنید.

حتی اگر در درسی به شدت ضعف دارید و تدریس معلمتان در مدرسه اصلا تعریفی ندارد، می‌توانید با خرید یک کتاب کمک درسی استاندارد و مناسب همه مشکلاتتان را برطرف کنید.

از کجا بفهمم چه کتابی برای من مناسب است؟ در قسمت وبلاگ سایت فروشگاه پایتخت کتاب بهترین منابع هر درس معرفی شده است و این منابع را می‌توانید با تخفیف باورنکردنی و قیمت عالی از این وب سایت خریداری کنید.

سخن آخر

حتما قبول دارید که خرخوان بودن از ابتدای تولد همراه هیچکس نیست و بچه زرنگ‌های کلاس تنها کاری که می‌کنند این است که اصولی را برای رسیدن به جایگاهشان رعایت می‌کنند. در این محتوا ابتدا در مورد مزایای درس خوان بودن صحبت کردیم، در ادامه عادت‌های کوچک اما موثر شاگرد زرنگ‌ها را نام بردیم و در مورد سه تکنیک برای خرخوان شدن صحبت کردیم.

در انتها گفتیم برای درس خوان شدن حتما نیازی نیست در مدارس خاص درس بخوانید یا امکانات آموزشی آنچنانی داشته باشید، کافی است منبع مناسب خودتان را پیدا کنید. در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب و در صفحه خرید هر منبع، توضیحاتی در مورد آن کتاب ارائه شده که شما را در خرید منبع مناسب سطحتان راهنمایی می‌کند. در قسمت دیدگاه این محتوا بگویید که شما برای درس ‌خوان شدن چه پیشنهادی دارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. میکائیل یزدانی اسفند 3, 1402

    مثل همیشه مطالب عالی بودند
    اما رسیدن به یه جایگاهی راحته اما نگه داشتنش سخته
    مهم اینه وقتی به جایگاه مورد نظر رسیدیم دچار غرور نشیم که کار دستتون ن میده

    • پایتخت کتاب اسفند 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. مهرانه دی 21, 1402

    برای درس خوان شدن فقط درس بخوانید هرچه میتوانید همین:)

    • پایتخت کتاب دی 22, 1402

      💙

  3. بدبخت آذر 4, 1402

    دوست گرامی این موارد فقط در قبل دبیرستان امکان پذیر بود و خیلی راحت بود اما الان واقعا این امکان نیست . همه درسا نیازه حفظ باشیم و همش نکته هست حتی اون ده دقیقه پیش خوانی موثر نیست بلکه ۲ ساعت لازمه

  4. متین آذر 2, 1402

    سلام ممنون بابت راهنمایی شما درست است من زیاد گوشی نگاه میکنم و هم لپ تاپ خودم واقعا دوست دارم از شر آنها خلاص بشم اما نمیدونم چکار کنم شما راه کاری پیشنهاد میدهید؟؟

    • پایتخت کتاب آذر 7, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون از لطف شما، حتما برنامه‌های غیر ضروری مثل بازی‌ها یا شبکه‌های اجتماعی رو حذف کنید و برای استفاده از گوشی یک تایم مشخص و محدودی در نظر بگیرید. این تایم رو به عنوان پاداش برای خودتون تعیین کنید، برای مثال اگر برنامه امروزم رو تکمیل کردم یک ساعت با گوشی کار کنم. موفق باشید

  5. مارسی آبان 27, 1402

    عالی بود میشه بازم بزارید …. 📚💚

    • پایتخت کتاب آبان 28, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که مفید بوده برای شما

  6. پدر چهار بچه آبان 27, 1402

    سلام خیلی ممنون که با کمترین تبلیغات مطالب مهم و کاربردی نوشتید ممنون از زحماتتون

    • پایتخت کتاب آبان 27, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که مفید بوده برای شما

آخرین مقالات پایتخت کتاب