چطوری در ایام مدرسه 6 ساعت درس بخوانیم؟ بهترین ساعت ها برای درس خواندن

17 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
چطوری در ایام مدرسه 6 ساعت درس بخوانیم؟ بهترین ساعت ها برای درس خواندن

وقتی به دانش‌آموزان مخصوصا بچه‌های دهم یازدهمی‌ها می‌گویم در روزهایی که مدرسه داری سعی کن 5 یا 6 ساعت درس بخوانی، به حدی تعجب می‌کنند و از نشدنی بودن این کار قاطعانه حرف می‌زنند که گویی از آن‌ها خواسته‌ام شاخ غول بشکنند!

در حقیقت این دانش‌آموزان خدایی نکرده تنبل نیستند بلکه بلد نیستند زمانشان را چطور مدیریت کنند؛ در نتیجه همیشه وقت کم می‌آورند و فکر می‌کنند روزی 6 ساعت درس خواندن خیلی رویایی و دور از ذهن است.

در این محتوا قصد داریم به دانش‌آموزان یاد بدهیم که چطوری در ایام مدرسه 6 ساعت درس بخوانید؟ و در مورد بهترین ساعت‌ها برای درس خواندن صحبت کنیم تا کیفیت مطالعه‌تان را بالا ببرید.

روزی چند ساعت درس بخوانم؟

خیلی وقت‌ها بچه‌ها سر ساعت مطالعه چانه می‌زنند، به همین دلیل قبل از هر چیزی باید بگویم عزیزان هر چقدر کیفیت و کمیت مطالعه شما بالاتر باشد، شانس موفقیت و رسیدن به اهدافتان هم بیشتر می‌شود؛ پس با کسی که تعارف نداریم، برای آینده خودتان وقت و انرژی می‌گذارید!

تخفیف یهویی

حالا تعدادی از دانش‌آموزان عادت دارند حتما برای آن‌ها ساعت مطالعه یا برنامه خاصی مشخص کنیم، هیچ اشکالی ندارد چون هدف از نوشتن این محتوا هم همین است. اگر می‌خواهید بدانید هر دانش‌آموزی در هر مقطع تحصیلی باید روزانه چند ساعت مطالعه داشته باشد، به جدول زیر توجه کنید:

مقطع تحصیلیمیانگین ساعت مطالعه روزهای مدرسهمیانگین ساعت مطالعه روزهای تعطیل
دهم4 تا 6 ساعتحدود 8 ساعت
یازدهم4 تا 6 ساعتحدود 8 ساعت
دوازدهمحداقل 6 ساعت10 ساعت
پشت کنکوریحداقل 10 ساعت10 ساعت

توجه: هر داوطلبی باید حداقل یک نصفه روز در طول هفته را برای استراحت کردن در نظر بگیرد.

ساعت مطالعه‌هایی که در جدول قبل ذکر کردیم، میانگین ساعت مطالعه هر دانش‌آموز است. حالا ممکن است کسی روزی نیم ساعت کمتر یا بیشتر درس بخواند. به علاوه گاهی داوطلبانی که عادت به درس خواندن ندارند، این ساعت مطالعه‌ها را خیلی ایده‌آل می‌دانند و معتقدند که نمی‌توانند در این حد درس بخوانند. البته این داوطلبان حق دارند؛ چون برای ما هم کیفیت مهم است و هم کمیت.

اگر داوطلبی اصلا به درس خواندن عادت ندارد، می‌تواند هفته اول با حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارد آغاز کند و بعد به تدریج به ساعت‌های نوشته شده در جدول برسد.

دوستان دقت کنید که کمیت برای ما مهم است و برای مثال هیچ کنکوری با روزی دو ساعت درس خواندن نتیجه نمی‌گیرد؛ اما کیفیت مهم‌تر هم هست پس لطفا صرفا ساعت مطالعه پر نکنید و از کیفیت غافل نشوید!

بهترین ساعت‌ها برای درس خواندن

گاهی تنها دلیل اینکه داوطلبان نمی‌توانند به اندازه کافی درس بخوانند و میانگین ساعت مطالعه آن‌ها از استاندارد کمتر است، این است که زمان‌های مناسبی را برای درس خواندن انتخاب نمی‌کنند.

سعی کنید طبق یک الگوی ثابت و صحیح درس بخوانید، اینکه من صبح‌ها سخت از خواب بیدار می‌شوم و یا شب‌ها فقط بازدهی دارم، را لطفا کنار بگذارید.

در جدول زیر بهترین و بدترین ساعت‌ها برای درس خواندن را آورده‌ایم تا بتوانید ساعت مطالعه و کیفیت درس خواندن‌تان را افزایش دهید:

بهترین ساعت‌ها برای درس خواندنبدترین ساعت‌ها برای درس خواندن
صبح‌ها ساعت 8بعد از ساعت 11 شب
یک ساعت بعد از مدرسه و کلاسبلافاصله بعد از ناهار و شام
نیم ساعت بعد از درس خواندنبلافاصله بعد از کلاس و مدرسه
از 8 صبح تا 12 ظهر و 2 عصر تا 10 شب (با استراحت بین بازه‌های مطالعه)سر ظهرها (به دلیل خواب‌آلودگی و گرسنگی)

اینجوری در ایام مدرسه روزی 6 ساعت درس بخوان

اینجوری در ایام مدرسه روزی 6 ساعت درس بخوان
شما می‌توانید با برنامه‌ریزی و انتخاب بهترین ساعت ها برای درس خواندن، 6 ساعت مطالعه در ایام مدرسه داشته باشید.

فکر می‌کنم تا اینجا متوجه برخی نکات اصلی شده‌اید و مثلا می‌دانید چه ساعت‌هایی بهتر است مطالعه کنید و به چه اندازه درس بخوانید. در ادامه می‌خواهم دقیق‌تر به این موضوع بپردازم و یک برنامه کلی به شما ارائه دهم که با کمک آن بتوانید در ایام مدرسه روزی 6 ساعت درس بخوانید:

  • از 7 صبح تا 3 عصر: مدرسه رفتن و استراحت بعد از مدرسه.
  • از 3 عصر تا 30/6 عصر: دو بازه مطالعاتی یک و نیم ساعته همراه 30 دقیقه استراحت بین دو بازه.
  • از 7 عصر تا 30/10 شب: دو بازه مطالعاتی یک و نیم ساعته دیگر همراه 30 دقیقه استراحت.
  • نیم ساعت قبل از خواب: پیش خوانی دروس فردا (اختیاری)
  • از 11 شب به بعد: بخواب.

به اینجای کار که می‌رسیم تعداد زیادی از داوطلبان می‌گویند من خیلی دوست دارم به برنامه شما عمل کنم حتی یکی دو روزی هم به این منوال درس می‌خوانم اما بعد ادامه نمی‌دهم، چطور به برنامه‌هایم پایبند باشم؟

طی کردن 6 گام زیر شما را در پایبندی به برنامه‌ ریزی‌هایتان کمک می‌کنند.

  • اولویت‌بندی کن: در ابتدای هر روز لیستی از کارهای روزانه بنویسید و آن‌ها را به ترتیب اهمیت مرتب کنید، در پایان روز خودتان متوجه می‌شوید که کارهای مهم‌تان را انجام داده‌اید و حتی زمان اضافی هم برایتان باقی مانده است.
  • انگیزه داشته باش: برای پایبندی به برنامه ابتدا یک هدف برای خودتان مشخص کنید و با خودتان قرار بگذارید که در صورت اجرایی کردن آن هدف کار لذت بخشی انجام خواهید داد؛ برای مثال من اگر بتوانم در طول روز به برنامه‌هایم برسم شب 30 دقیقه سریال کمدی می‌بینم یا آخر هفته به رستوران مورد علاقه‌ام می‌روم.
  • خوب بخواب: اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، تنظیم ساعت خوابتان است. لطفا تحت هر شرایطی حتما شب‌ها حداقل 7 ساعت بخوابید و عصرها در حد 40 دقیقه چرت بزنید و استراحت کنید.
  • به اندازه استراحت کن: تعدادی از داوطلبان عادت دارند برنامه روزانه‌شان را طوفانی آغاز کنند و مثلا سه ساعت پشت سرهم و بی‌وقفه درس بخوانند. اکثر اوقات این داوطلبان از شدت خستگی نمی‌توانند ادامه دهند و برنامه‌هایشان را ناقص رها می‌کنند؛ پس حتما به ازای هر یک و نیم ساعت درس خواندن حداقل 20 دقیقه استراحت کنید.
  • انرژی خوارها را بشناس: گاهی فکر و خیال زیادی، نشخوار ذهنی، استرس بیش از حد یا غرق شدن در فضای مجازی بخش زیادی از انرژی شما را خواهد گرفت و در نهایت متوجه می‌شوید با اینکه ساعت‌ها در اتاق و پشت میز مطالعه نشسته بودید؛ اما ساعت مطالعه خیلی کمی داشته‌اید.
  • گاهی سخت نگیر: برای همه ما زمان‌هایی پیش می‌آید که حال جسمی یا روحی خوبی نداریم، هیچ اشکالی ندارد که در چنین روزهایی به خودمان سخت نگیریم و کمتر مطالعه کنیم. البته حرف من اصلا به این معنی نیست که منتظر بمانید همه چیز ایده‌آل و عالی باشد بعد درس خواندن را شروع کنید!

سخن آخر

شاید تصور کنید دانش‌آموزانی که در ایام مدرسه روزانه 6 ساعت درس می‌خوانند از یک سیاره دیگر آمده‌اند یا قدرت خارق العاده‌ای دارند! در حالی که در این محتوا به شما اثبات کردیم که چطوری در ایام مدرسه 6 ساعت درس بخوانید؟ و بهترین ساعت‌ها برای درس خواندن کدام‌اند و حتی یک برنامه کلی برای این کار را هم ارائه دادیم.

در انتها هم در مورد 6 گام برای عمل کردن و پایبندی به برنامه‌ها صحبت کردیم. اگر هنوز هم فکر می‌کنید 6 ساعت مطالعه از توان شما خارج است یا در این مورد سوالی در ذهنتان دارید، می‌توانید آن‌ را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید. 

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. محمد فروردین 27, 1403

    اولین مقاله ای بود که تا اخر خوندم از بس که خوب توضیح داده شده بود ممنون🙏

    • پایتخت کتاب فروردین 27, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم از این بابت

  2. آیلا فروردین 13, 1403

    سلام من در ایام مدرسه خیلی بخوام بخونم بالای ۴ ساعت میخونم ولی به ۶ ساعت نمی‌رسه به دلیل اینکه من کلاس زبانم میرم و اونم تکالیف و اینا داره واسه همینم من کمتر از ۴ ساعت می‌خوابم و

    • پایتخت کتاب فروردین 13, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙 لطفا سوال خودتون رو کامل بپرسید

  3. تینا آذر 7, 1402

    سلام خسته نباشید ♡
    ممنونم بابت مقاله خوبیتون. ببخشید من اراده ام خیلی ضعیفه ، مثلا برنامهکاملا یزی که میکنم ، با اینکه برنامه ام استاندارد هست و

    • پایتخت کتاب آذر 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 حوشحالیم که براتون مفید بوده

  4. تینا آذر 7, 1402

    سلام خسته نباشید ♡
    ممنونم بابت نقاله خوبیتون♡

    ببخشید من اراده ام ضعیفه مثلا یک

  5. علی آذر 5, 1402

    سلام
    من پشت کنکوریم، درسا رو هم خوب بلد نیستم
    دارم میخونم ولی روند مطالعاتیم با کتابای خیلی سبز خیلی طولانی میشه، مثلا یک گفتار یک روز طول میکشه
    چ کنم که این روند مطالعاتی رو سرعتش رو بیشتر کنم؟

    • پایتخت کتاب آذر 6, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که برای موفقیت در کنکور، نه تنها باید درس‌ها را خوب بلد باشید، بلکه باید به موقع و با کیفیت مناسب مطالعه کنید. بنابراین، بهتر است که روند مطالعاتی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به شما اجازه مطالعه بهتر و سریع‌تر را بدهد. برای افزایش سرعت مطالعه، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

  6. ریحانه آبان 24, 1402

    سلام . دهم تجربی ام
    من ساعت مطالعه ام زیاده ولی کیفیت نداره ؟؟!!! (6h)
    همش دارم درسای مدرسمو میخونم هی میخونم میخونم … آخرشم که فردا میرم مدرسه از درسای حفظی هیچی یادم نیست … تازه کل روزمم رفته هیچی ام تست نزدم !!!!
    کند خوانم ؟ بد خوانم ؟ حفظم ضعیغه؟ حافظم مشکل داره؟

    • پایتخت کتاب آبان 24, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بعید می‌دونم مشکل از حافظه شما باشه، به احتمال زیاد روش‌های مطالعه شما اشتباهه. اگر یک جمله رو چند بار می‌خونید و بعد از مطالعه یک صفحه مدام به عقب برمی‌گردید، احتمالا وسواس مطالعاتی دارید و این موضوع باعث کند خوانی شما شده. توصیه می‌کنم مقاله وسواس در مطالعه، چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟ رو از وبلاگ پایتخت کتاب مطالعه کنید.

آخرین مقالات پایتخت کتاب