بهترین کتاب ریاضی کنکور برای داوطلبان ضعیف؛ با این منابع ریاضی رو از صفر یاد بگیر

08 آذر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
بهترین کتاب ریاضی کنکور برای داوطلبان ضعیف؛ با این منابع ریاضی رو از صفر یاد بگیر

فکر می‌کنید هر ساله چند داوطلب به خاطر ضعف در درس دشوار و دردسرساز ریاضیات در چند قدمی رسیدن به هدفشان در کنکور متوقف می‌شوند؟ تعداد زیادی از این داوطلبان اتفاقا وقت و انرژی کافی برای مطالعه ریاضی صرف می‌کنند اما باز هم پیشرفتی ندارند چون مسیر اشتباهی را برای یادگیری این درس انتخاب می‌کنند.

باور کنید ریاضی آن غول بی‌شاخ و دمی که در ذهنتان ساخته‌اید نیست، کافی است با این درس آشتی کنید تا به درس محبوبتان تبدیل شود. حالا چطور در ریاضی پیشرفت کنیم؟ چطور درصد ریاضی را در آزمون‌هایمان بیشتر کنیم؟ کافی است کتاب کنکوری مناسب خودتان را پیدا کنید، کتابی که دقیقا مناسب سطح شما تالیف شده باشد. در ادامه این محتوا قصد داریم بهترین کتاب‌ ریاضی کنکور برای داوطلبان ضعیف در تمام رشته‌ها را معرفی کنیم.

چرا هرچی ریاضی میخوانم پیشرفتی نمی‌کنم؟

داوطلبانی که در درس ریاضیات ضعف دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول به حدی از این درس فراری هستند که اصلا سمتش نمی‌روند و تلاشی در جهت یادگیری آن نمی‌کنند.
  • دسته دوم زمان زیادی برای یادگیری این درس صرف می‌کنند اما باز هم پیشرفتی ندارند! این دسته از داوطلبان به سرعت ناامید شده و به وضعیت داوطلبان دسته اول دچار می‌شوند؛ اما صبر کنید، شاید در جهت درستی تلاش نمی‌کنید.

بزرگترین اشتباه دانش‌آموزان در مطالعه ریاضیات این است که تصور می‌کنند باید ریاضی را مثل دروس دیگر مطالعه کنند. بارها شاهد این بوده‌ام که داوطلبی کتاب ریاضی را باز می‌کند و طوری آن را مطالعه می‌کند که گویی در حال خواندن زیست یا عربی است!

تخفیف یهویی

روش صحیح مطالعه درس ریاضی

عزیزان برای یادگیری ریاضی باید دست به قلم شوید! تا وقتی که فقط به حفظ کردن انبوهی از فرمول‌ها یا روخوانی مسائل حل شده اکتفا کنید، حتی به یادگیری درس جذاب ریاضی نزدیک هم نمی‌شوید. وقتی از داوطلبان می‌خواهم خودشان دست به کار شوند و شروع به حل مسائل ریاضی کنند اغلب آن‌ها می‌گویند من می‌ترسم نتوانم سوالات را جواب دهم یا هیچ ایده‌ای ندارم که اصلا از کجا شروع کنم.

بنابراین روش خواندن درس ریاضی مانند درس‌های حفظ کردنی نیست، شما زمانی که یک فرمول را حفظ می‌کنید، اگر برای آن تست نزنید، کاربرد این فرمول را متوجه نمی‌شوید و خیلی زود از حافظه‌تان پاک می‌شود.

برای غلبه به این ترس و علاقه‌مند شدن به درس ریاضی باید ابتدا دیدگاهتان را به این درس تغییر دهید و بعد کتابی را تهیه کنید که هم آموزش درست و قدم به قدمی داشته باشد و هم سطح سوالاتش مناسب شما باشد.

آشتی با درس شیرین ریاضی!

لطفا با این تفکر که من از ریاضی متنفرم، اصلا چرا باید ریاضی بخوانم، مگر به چه دردم می‌خورد یا من استعدادی در این زمینه ندارم، سراغ کتاب ریاضی‌تان نروید! اصلا اصراری ندارم که عاشق و دلباخته ریاضی شوید اما در مقابل این درس احساس ضعف و ناتوانی هم نداشته باشید. تفکر و دیدگاه شما بسیار مهم است پس این موضوع را دست کم نگیرید.

هیچ اشکالی ندارد که الان در این درس ضعف دارید؛ چون همیشه راهی برای پیشرفت کردن هست و قرار است در آینده متفاوت عمل کنید. بعد از تغییر دیدگاه باید به صورت عملی دست به کار شوید!

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان این است که برای تقویت درس ریاضی بهتر است کلاس ثبت نام کنم یا کتاب تست بخرم؟ اولا پاسخ این سوال به شرایط خودتان بستگی دارد، دوما حتی اگر کلاس هم ثبت نام کنید قطعا به یک کتاب تست مناسب نیاز دارید تا آموخته‌هایتان را تمرین کنید.

اگر شرایط یا هزینه لازم برای شرکت در کلاس کنکوری را ندارید، می‌توانید از کتاب‌هایی که مخصوص داوطلبان ضعیف طراحی شده‌اند استفاده کنید.

توصیه می‌کنم حتی اگر شرایط شرکت در کلاس را هم دارید، سعی کنید ابتدا خودتان به کمک یک منبع مناسب استارت یادگیری ریاضی را بزنید؛ چون هیچ کلاسی سرعت پیشروی‌اش را با سرعت یادگیری شما تنظیم نمی‌کند و ممکن است با برنامه کلاس‌های کنکوری هماهنگ نباشید و باز هم از یادگیری این درس ناامید شوید.

ویژگی‌های بهترین کتاب ریاضی برای داوطلبان ضعیف

ویژگی‌های بهترین کتاب ریاضی برای داوطلبان ضعیف
بهترین کتاب ریاضی برای داوطلبان ضعیف، کتاب‌های تک پایه با درسنامه‌های مفصل و کاربردی است.

شاید بگویید من چند کتاب ریاضی از چند انتشارات مختلف تهیه کرده‌ام اما دریغ از ذره‌ای پیشرفت! داوطلبان ضعیف باید ابتدا از منابع مناسب سطح خودشان شروع کنند، منابعی که ویژگی‌های خاصی دارند. هر کتاب تست ریاضی از سه قسمت درسنامه، تست و پاسخنامه تشکیل شده و این سه قسمت باید مناسب سطح داوطلبان ضعیف طراحی شده باشند.

ویژگی‌های بهترین کتاب ریاضی برای داوطلبان سطح ضعیف:

  • درسنامه‌ها: درسنامه این کتاب‌ها باید طوری باشند که داوطلب بتواند به تنهایی از پس مطالعه و یادگیری مطالب برآید و احساس کند در یک کلاس خصوصی با تدریس معلمی باتجربه شرکت کرده است. مطالب باید از پایه و قدم به قدم تدریس شوند و لحن کتاب روان و جذاب باشد.
  • تست‌ها و سوالات: داوطلبانی که در درس ریاضیات ضعف دارند، بهتر است بعد از مطالعه درسنامه‌ها، ابتدا تعدادی سوال تشریحی نسبتا راحت حل کنند و بعد به سراغ حل تست بروند. تست‌ها باید سطح بندی شده باشند و از آسان به دشوار چیده شوند؛ چون یک داوطلب ضعیف از همان ابتدا نباید سراغ تست‌های سخت و چالشی برود.
  • پاسخنامه: پاسخنامه‌ها باید طوری تالیف شده باشند که اگر جایی در درسنامه یا حل سوالات برای داوطلبان ابهام وجود داشت، با مطالعه پاسخنامه تشریحی بتوانند اشکالات خود را برطرف کنند.

بچه‌های کنکور تجربی از چه منبعی استفاده کنند؟

داوطلبان سطح ضعیف بهتر است به جای مطالعه کتاب‌های جامع از کتاب‌های تک پایه استفاده کنند؛ چون کتاب‌های تک پایه مطالب را مفصل‌تر تدریس می‌کنند.

کتاب‌های زیر بهترین منابع درس ریاضی برای داوطلبان ضعیف رشته تجربی هستند:

منابع مخصوص داوطلبان ضعیف کنکور ریاضی

ریاضیات درس اصلی و پاشنه آشیل بچه‌های کنکور ریاضی است؛ پس باید به طور ویژه‌ای روی این درس سرمایه گذاری کنند و حساسیت بیشتری روی انتخاب منابع این درس داشته باشند. کتاب‌های زیر بهترین منابع درس ریاضیات برای داوطلبان ضعیف کنکور ریاضی هستند:

منابع شروع از صفر ریاضی بچه‌های انسانی

یکی از اشتباهات بزرگ داوطلبان کنکور انسانی بی‌توجهی به درس ریاضیات است. اکثر این داوطلبان ترجیح می‌دهند زمانشان را صرف دروسی همچون عربی یا فلسفه و منطق کنند. اگر شما بر عکس رقبایتان عمل کنید و تایم کافی برای یادگیری درس ریاضی بگذارید و از کتاب‌های مناسبی استفاده کنید، یک گام بزرگ از رقبایتان جلو می‌افتید.

کتاب‌های زیر بهترین منابع درس ریاضیات برای داوطلبان ضعیف کنکور انسانی هستند:

در جدول زیر بهترین کتاب‌های ریاضی مخصوص داوطلبان سطح ضعیف تمام رشته‌ها را معرفی کرده‌ایم. همه محصولات زیر با تخفیف ویژه و تکرار نشدنی در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند.

توضیحات تکمیلی مربوط به هر منبع را می‌توانید در صفحه خرید هر محصول در وب سایت پایتخت کتاب مطالعه کنید و با اطلاعات کافی برای خرید بهترین منابع درس ریاضی تصمیم بگیرید.

رشته تحصیلیبهترین کتاب‌های ریاضی برای داوطلبان ضعیف
تجربیآموزش شگفت انگیز ریاضی تک پایه خیلی سبز ریاضی تک پایه رشته تجربی تست خیلی سبز ریاضی تک پایه میکرو گاج ریاضی تک پایه رشته تجربی تست الگو
ریاضیحسابان تک پایه تست خیلی سبز آمار و احتمال تست خیلی سبز هندسه تک پایه تست خیلی سبز آموزش شگفت انگیز ریاضی گسسته خیلی سبز ریاضی گسسته و آمار و احتمال کنکور میکرو گاج
انسانیریاضی و آمار تک پایه رشته انسانی میکرو گاج ریاضی و آمار تک پایه رشته انسانی تست خیلی سبز ریاضی و آمار تک پایه رشته انسانی مشاوران آموزش

فرمول موفقیت در درس ریاضیات

بعد از پرس و جو از داوطلبانی که در درس ریاضیات ضعف داشته‌اند اما توانسته‌اند این غول بزرگ را شکست دهند، به فرمول موفقیت در درس ریاضی به خصوص برای داوطلبان سطح ضعیف دسترسی پیدا کردیم. برای یادگیری اساسی این درس گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • گام اول: ابتدا یک درسنامه از کتاب کنکوری مناسب سطح‌تان انتخاب کنید و آن را به دقت مطالعه کنید.
  • گام دوم: بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه سراغ حل تست بروید، هیچ اشکالی ندارد اگر هنوز آمادگی انجام این کار را ندارید.
  • گام سوم: تست‌ها را به صورت آموزشی کار کنید؛ یعنی ابتدا یک سوال را حل کنید و بعد بلافاصله پاسخ آن را مطالعه کنید. (چند دقیقه برای حل تست زمان بگذارید اگر موفق به حل آن نشدید بخش ابتدایی پاسخ را مطالعه کنید. معمولا بعد از این می‌توانید آن تست را حل کنید، اگر باز هم موفق نشدید پاسخ را مطالعه کرده و راه‌حل را یاد بگیرید و یک بار خودتان آن تست را حل کنید.)
  • گام چهارم: بعد از اتمام یک فصل به روش بالا، همه فرمول‌های آن فصل را به همراه یک مثال برای هر فرمول یادداشت کنید.
  • در فواصل منظم فرمول‌ها را مرور کرده و تا می‌توانید تست بزنید.

سخن آخر

در این محتوا به یکی از معضلات بزرگ کنکوری‌ها در تمام گروه‌های آزمایشی؛ یعنی درس پرماجرا اما جذاب ریاضیات پرداختیم و برای حل این معضل بهترین کتاب‌ ریاضی کنکور برای داوطلبان ضعیف در همه گروه‌های آزمایشی را معرفی کردیم. ابتدا به دلایل درجا زدن داوطلبان در این درس پرداختیم، در ادامه منابع مناسب برای داوطلبان سطح ضعیف هر رشته را معرفی کردیم و در نهایت فرمول موفقیت در درس ریاضیات را ارائه کردیم.

اگر شما هم از کتاب خاصی برای پیشرفت در درس ریاضیات استفاده کرده‌اید یا سوالی در مورد انتخاب منابع درس ریاضیات در ذهنتان دارید، می‌توانید از طریق دیدگاه این محتوا آن را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب