بهترین منابع ژنتیک کنکور؛ تحلیل بهترین کتاب ژنتیک

19 فروردین 1403
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
بهترین منابع ژنتیک کنکور؛ تحلیل بهترین کتاب ژنتیک

من از ژنتیک متنفرم، هر چقدر تلاش می‌کنم باز هم نمی‌توانم سوالات ژنتیک را حل کنم، آیا می‌توانم مبحث ژنتیک را برای کنکور حذف کنم؟ ببینید ژنتیک مبحث نسبتا دشوار و پیچیده‌ای است و فقط شما نیستید که با مطالعه این درس مشکل دارید؛ اما اگر روش صحیح مطالعه این درس را یاد بگیرید و از یک کتاب ژنتیک کنکوری خوب استفاده کنید، متوجه می‌شوید که این درس برعکس ظاهرش چقدر درس شیرین و جذابی است.

مبحث ژنتیک را چطور مطالعه کنیم؟ بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور کدامند؟ کدام کتاب ژنتیک مناسب من است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات ادامه محتوا را مطالعه کنید.

نحوه مطالعه ژنتیک کنکور

وقتی روش صحیح مطالعه یک درس را یاد بگیرید، نصف مسیر پیشرفت در آن درس را طی کرده‌اید. اینکه داوطلبی عملکرد خوبی در درس زیست شناسی داشته باشد، دلیل نمی‌شود که حتما ژنتیک را هم به همان خوبی یاد بگیرد. چون روش مطالعه ژنتیک از اساس با روش مطالعه زیست فرق دارد؛ در واقع ژنتیک یک ترکیب پررو است؛ ترکیبی از زیست و ریاضی! حالا چطور از پس این ترکیب پررو برآییم؟

  • ابتدا یک فصل از ژنتیک را از روی کتاب درسی روخوانی کنید، هدف این است که ذهن شما کمی آماده شود.
  • از درسنامه کتاب ژنتیک کنکور یک مبحث کوچک (نه کل فصل) را به دقت بخوانید.
  • چند مثال تشریحی یا تست آموزشی حل کنید.
  • سراغ مبحث بعدی بروید و این مراحل را تکرار کنید.
  • وقتی یک فصل کامل تمام شد، برای کل فصل تست زمان‌دار بزنید.
روش مطالعه زیست کنکور؛ چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

مقاله مرتبط: روش مطالعه زیست کنکور؛ چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

تخفیف یهویی

ترتیب مطالعه فصول ژنتیک

کل ژنتیک کنکور شما شامل 7 فصل است و مباحث به دو دسته ژنتیک مولکولی و ژنتیک مندلی یا جمعیت تقسیم می‌شوند. نکته مهم این است که فصول مربوط به ژنتیک مولکولی شامل مطالب پایه‌ای علم ژنتیک هستند و باید ابتدا این فصول را مطالعه کنید.  ترتیب مطالعه فصول ژنتیک به صورت زیر است:

  • فصول ۶ و۷ یازدهم (ژنتیک مولکولی)
  • فصول ۱ و ۲ دوازدهم (ژنتیک مولکولی)
  • فصل ۳ دوازدهم (ژنتیک مندلی)
  • فصل ۷ یازدهم (ژنتیک جانوری)
  • فصل ۸ یازدهم (ژنتیک گیاهی)
بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

مقاله مرتبط: بهترین منابع زیست کنکور 1403؛ منابع رتبه برترها

بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور تجربی

بیایید ابتدا با ویژگی‌های بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور آشنا شویم و در ادامه چند کتاب ژنتیک پرطرفدار را با هم بررسی کنیم. یک کتاب ژنتیک استاندارد باید حتما درسنامه خوب و قوی داشته باشد، درسنامه‌ای که مطالب موجود در کتاب درسی را تکمیل کند. کیفیت درسنامه باید به حدی باشد که داوطلب هر کجا احساس کرد حین مطالعه کتاب درسی می‌لنگد، با مراجعه به درسنامه کتاب ژنتیک کنکور مشکلش را برطرف کند.

به علاوه باید بعد از تدریس هر مبحث یا فرمول چند مثال برای یادگیری عملی مباحث آورده شود و در نهایت یک کتاب ژنتیک کنکوری خوب باید به تعداد کافی تست داشته باشد. از جمله بهترین منابع برای مطالعه ژنتیک کنکور عبارتند از:

  • کتاب‌های ژنتیک کنکور لقمه طلایی مهروماه
  • ژنتیک کنکور تخته سیاه و جیبی
  • ژنتیک کنکور خیلی سبز

کتاب ژنتیک کنکور لقمه طلایی مهروماه

این کتاب محبوب‌ترین کتاب ژنتیک کنکور است، چون درسنامه کتاب ژنتیک کنکور لقمه طلایی مهروماه به حدی دقیق و کامل است که شما را از مطالعه هر منبع دیگری بی‌نیاز می‌کند.

ژنتیک کنکور لقمه مهروماه

در این کتاب چند آیتم منحصر به فرد در بخش درسنامه وجود دارد که فرآیند یادگیری داوطلبان را تسریع می‌کند:

  • نکته باران: در این قسمت همه نکات ترکیبی که مربوط به یک مبحث هستند، یک جا جمع‌آوری شده‌اند.
  • جدول‌ها و باکس‌های مخصوص جمع بندی
  • نکته ترکیبی: در این قسمت نکات جدید و نکاتی که از سوالات کنکورهای اخیر استخراج شده‌اند ارائه شده است.

کتاب ژنتیک کنکور تخته سیاه

شاید بتوان گفت کتاب ژنتیک کنکور تخته سیاه مفصل‌ترین درسنامه را از میان کتاب‌های ژنتیک کنکور دارد. درسنامه‌های این کتاب نه تنها کل مباحث کتاب‌های درسی را پوشش داده‌اند؛ بلکه حتی از سطح کتاب‌های درسی فراتر رفته و یک سروگردن بالاتر از نیاز معمول داوطلبان هستند. این کتاب از نظر تعداد و تنوع تست‌ها هم کامل است و بیشترین تعداد تست را در بین کتاب‌های ژنتیک کنکوری دارد.

کتاب جیبی ژنتیک کنکور خیلی سبز

جیبی ژنتیک کنکور خیلی سبز

اگر می‌خواهید نکات مهم و اصلی ژنتیک را در قالب یک کتاب کوچک و جمع‌وجور همه جا همراهتان داشته باشید تا حتی در زمان‌های مرده هم دست از مطالعه این مبحث شیرین نکشید، توصیه من به شما کتاب جیبی ژنتیک کنکور خیلی سبز است. درسنامه‌های این کتاب خلاصه‌تر از دو منبع قبلی هستند و بیشتر تمرکز مولف این کتاب، روی طراحی تست و سوال است. سوالات این کتاب تنوع بسیار خوبی دارند و تعدادی از تست‌های این منبع چالشی و دشوار هستند.

برای تهیه بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور تجربی می‌توانید به پایتخت کتاب مراجعه کرده و منابع مورد نیازتان را با کمترین قیمت خریداری کنید و آن‌ها را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید. چرا که پایتخت کتاب مرجع خرید کتاب های کنکور تجربی است و برای شما جدیدترین کتاب های کنکور از تمامی انتشارات از جمله مهروماه، خیلی سبز، گاج و … را فراهم می کند.

بهترین منابع جمع بندی ژنتیک کنکور

گفتیم اکثر داوطلبان کنکور تجربی از مطالعه بخش ژنتیک فراری هستند و حتی این قسمت را حذف می‌کنند، در حالی که هر سال طراحان سوال کنکور تعدادی سوال نسبتا راحت و قابل پاسخگویی از این درس طرح می‌کنند که واقعا حیف است این سوالات را از دست بدهید. حتی اگر تا برگزاری کنکور چند هفته فرصت دارید، باز هم می‌توانید با مطالعه منابع زیر سوالات ژنتیک را نجات دهید:

روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

مقاله مرتبط: روش جمع بندی کنکور؛ از کی و چطور جمع بندی کنیم؟

کدام کتاب ژنتیک کنکور مناسب من است؟

پاسخ این سوال به این موضوع بستگی دارد که شما از یک کتاب ژنتیک کنکوری چه می‌خواهید؟ اگر هدفتان از تهیه کتاب ژنتیک کنکور یک درسنامه قوی و کامل است، کتاب ژنتیک کنکور لقمه طلایی مهروماه بهترین درسنامه را بین منابع معرفی شده دارد. اگر بیشتر به دنبال حل تست هستید و از منبع مورد نظرتان توقع تست‌های متنوع و فراوان دارید، کتاب‌های ژنتیک کنکور تخته سیاه و جیبی ژنتیک کنکور خیلی سبز منابع بهتری برای شما هستند.

تعداد و تنوع تست‌ها در کتاب تخته سیاه بیشتر است اما سطح سوالات کتاب جیبی خیلی سبز، دشوارتر از کتاب تخته سیاه است. کتاب لقمه طلایی مهروماه از لحاظ تستی کمی ضعیف‌تر عمل کرده است.

نکات مهم تست زنی ✍(تقویت مهارت تست زنی)

مقاله مرتبط: نکات مهم تست زنی ✍(تقویت مهارت تست زنی)

سخن آخر

راز موفقیت در هر درسی یادگیری روش صحیح مطالعه آن درس به‌علاوه تهیه بهترین منابع کمک درسی است. این موضوع برای یادگیری مبحث دشوار و بد قلق ژنتیک هم صدق می‌کند! در این محتوا ابتدا در مورد روش صحیح مطالعه ژنتیک صحبت کردیم و گفتیم بهتر است درس ژنتیک را به ترتیب خاصی مطالعه کنید. در ادامه ویژگی‌های کلی یک کتاب ژنتیک کنکوری خوب را گفتیم و تعدادی از بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور را معرفی کردیم. سعی کردیم این منابع را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. در صورتی که علاقه مندید مقاله “بهترین منابع کنکور تجربی” را نیز مطالعه کنید.

برای تهیه بهترین کتاب‌های ژنتیک کنکور تجربی می‌توانید به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کرده و منابع مورد نیازتان را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب