روابط عاطفی در سال کنکور؛ سیر تا پیاز عاشقی کنکوری ها

16 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
روابط عاطفی در سال کنکور؛ سیر تا پیاز عاشقی کنکوری ها

چند وقت پیش با یکی از دانش‌آموزان سخت‌کوشم که متاسفانه بدجور دچار افت تحصیلی شده بود در مورد وضعیتش صحبت می‌کردیم و موضوع اصلی صحبت ما این بود که چرا مدتی است حواس‌پرت شده و تمرکز سابق را ندارد؟ ظاهرا هیچ دلیل قابل قبولی برای این قضیه وجود نداشت تا اینکه او بالاخره اعتراف کرد که بله عاشق شده است و گفت خیلی عجیب است چون دوستم می‌گفت رابطه عاطفی در سال کنکورش کمک بزرگی به او کرده تا بهتر برای خواسته‌هایش بجنگد! شاید شما هم مثل دانش‌آموزم از اینکه بدانید نظر من کاملا در مورد عاشقی کنکوری‌ها برعکس است ناراحت شوید؛ اما باور کنید یا نه تاثیرات روانی منفی و مخرب روابط عاطفی در سال کنکور بسیار بیشتر از این حرفا است؛ اصلا خود حضرت حافظ هم گفته که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها! اگر صبر کنید تا پایان این مقاله دلیل این صحبتم را برایتان توضیح ‌می‌دهم.

دلیل عاشق شدن در سال کنکور چیست؟

نه تنها من بلکه روان‌شناسان هم هنوز نتوانسته‌اند بفهمند که دقیقا چرا و به چه علتی عاشق می‌شویم! اما چند دلیل احتمالی برای این موضوع وجود دارد. همه ما از لحظه‌ای که چشم باز می‌کنیم به نوعی با عشق و علاقه والدین و اطرافیان احاطه شده‌ایم و با این احساس آشنایی کاملی داریم؛ در واقع رابطه‌ عاطفی نوعی نیاز اساسی و مهم برای ما است. اوج شکل‌گیری مفاهیم و هیجانات عاطفی در سن 17 18 سالگی؛ یعنی درست در سال کنکور است و از این رو در این سن افراد بالاترین سطح هیجانات را تجربه می‌کنند. یک دانش‌آموز کنکوری را تصور کنید که در اوج احساسات است، از طرف مدرسه و خانواده تحت فشار برای قبولی در کنکور است و در عین حال هیچ آموزش درستی از طرف مدرسه یا خانواده، برای مدیریت احساسات خود دریافت نکرده است؛ نتیجه‌اش می‌شود یک رابطه عاطفی اغلب مخرب و مضر در سال کنکور!

تاثیرات روابط عاطفی در سال کنکور

عشق احساس فوق‌العاده‌ای است که همه دیر یا زود تجربه‌اش می‌کنند؛ اما متاسفانه عاشق شدن شامل مجموعه‌ای از احساسات و اتفاقات غیر منتظره است و احتمالا تجربه آن برای یک دانش‌آموز احساساتی و دل نازک کنکوری به قیمت زیادی تمام می‌شود! لطفا زود قضاوت نکنید، من به هیچ وجه قصد ندارم احساسات پاک شما را بی‌رحمانه قضاوت کنم بلکه برعکس می‌خواهم ابتدا ماهیت این احساسات را بشناسید، تاثیر آن روی برنامه کنکورتان را بدانید و در انتها با آگاهی کامل برای مدیریت احساساتتان اقدام کنید. قبول دارید که برای موفقیت در سال کنکور باید زمان را به درستی مدیریت کنید، حواستان حسابی جمع باشد و با فکری آسوده درس بخوانید؟ خب بیایید ببینیم عاشقی در سال کنکور چه تاثیری روی عوامل موفقیت در کنکور دارد.

عشق و عاشقی در سال کنکور و حواس پرتی

حتما از مادربزرگ‌هایتان شنیده‌اید که عاشق بی‌حواس است، علم عصب شناسی هم این موضوع را تایید می‌کند. بررسی‌های عصب شناسی نشان می‌دهد که در مغز ما قسمتی وجود دارد که اگر نورون‌های آن بخش تحریک شوند، فرد به عامل تحریک کننده معتاد می‌شود؛ حقیقت جالب این است که محل معتاد شدن و عاشق شدن در مغز ما دقیقا یک قسمت مشترک است! یک کنکوری عاشق که به عشق اعتیاد پیدا کرده درست شبیه به یک معتاد بی‌قرار می‌شود و همه فکر و ذهنش پیش معشوق است؛ حالا شما به من بگویید با وجود عشق و عاشقی در سال کنکور می‌توانید روی حل کردن مسائل ریاضی یا نوشتن واکنش‌های شیمی تمرکز کنید؟ بسیار بعید می‌دانم!

تخفیف یهویی

روابط عاطفی در سال کنکور و مدیریت زمان

یک نفر می‌گفت من می‌توانم بین رابطه عاطفی و مطالعه درس‌هایم در سال کنکور تعادل برقرار کنم؛ اما بیایید مسئله را از یک دیدگاه دیگر هم بررسی کنیم. پایه و اساس عشق بر اساس توجه کردن است حتی اگر بخواهید بیشتر زمانتان را صرف مطالعه کنید و فرض کنیم توانسته‌اید مدیریت فکر و احساساتتان را به دست بگیرید، باز هم طرف مقابل توقع توجه بیشتری از شما دارد و این یعنی باید زمان قابل توجهی را صرف برآورده کردن این خواسته او بکنید. تلفنی صحبت کردن، چت کردن یا قرار ملاقات گذاشتن هر روز بخش زیادی از زمان شما را به خودش اختصاص می‌دهد؛ از این گذشته قول می‌دهم که شاید یک دیدار یا صحبت عاشقانه را بتوانید در نیم ساعت خلاصه کنید اما بعد از آن ساعت‌ها به همان نیم ساعت فکر خواهید کرد! ببینم یادتان نرفته که یکی از ستون‌های مهم موفقیت در سال کنکور مدیریت زمان است؟

روابط عاطفی در سال کنکور و عذاب وجدان

خود من وقتی مشغله زیادی دارم نمی‌توانم از هیچ تفریحی لذت ببرم و دائم فکرم درگیر کارهای نکرده است و به زبان ساده عذاب وجدان راحتم نمی‌گذارد. خیلی از مواقع کنکوری‌های عاشق در دور باطل عذاب وجدان گیر می‌کنند؛ یعنی تمام مدت فکرشان درگیر آزمون آخر هفته، امتحانات مدرسه، تست‌های نزده و درس‌های خوانده نشده است و این موضوع روی رابطه عاطفی آنها در سال کنکور تاثیر منفی می‌گذارد و به همین دلیل دچار عذاب وجدان می‌شوند و چون حال روحی خوبی ندارند خوب درس نمی‌خوانند و باز هم عذاب وجدان… مغز ما ظرفیت محدودی دارد و باید در سال کنکور از هر نوع فکر اضافه‌ یا عذاب وجدانی رهایش کنید. اگر مغز را به کامپیوتر تشبیه کنیم، لازم است تا حد امکان فایل‌های اضافی آن را پاک کنید تا جا برای ذخیره و طبقه‌بندی داده‌های مهم‌تر باقی بماند؛ بیایید رو راست باشیم، شتر سواری که دولا دولا نمی‌شود!

چند توجیه غلط برای داشتن روابط عاطفی در سال کنکور

توجیه کردن یعنی شما می‌دانید که اشتباه می‌کنید اما باز هم با دلایل غیر منطقی و الکی بهانه می‌تراشید تا به یک کار اشتباه ادامه بدهید؛ رابطه عاطفه در سال کنکور کمک می‌کند بیشتر تلاش کنم و انگیزه بگیرم! من به خاطر رسیدن به عشقم تلاش می‌کنم تا در کنکور موفق شوم و آینده خوبی بسازم! ما با هم درس می‌خواهیم و همدیگر را تشویق می‌کنیم! ما اشکالات درسی‌مان را با هم برطرف می‌کنیم و با هم برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ همه این جملات اگرچه در ظاهر قشنگ هستند اما در اصل توجیه‌های بسیار اشتباهی برای عاشقی کردن در سال کنکورند. در پاسخ این توجیه‌ها باید بگویم که اولا منشا انگیزه باید درونی باشد چون عمر قوی‌ترین انگیزه‌های بیرونی هم بسیار کوتاه است، دوما مگر شریک عاطفی شما معلم یا مشاور است که اشکالات درسی‌تان را برطرف کند و برایتان برنامه‌ریزی کند؟

انواع روابط عاطفی سمی در سال کنکور

تا کنون فرض ما یک رابطه عاطفی نرمال و عادی در سال کنکور بود؛ اما از این نکته غافل نشوید که در سنین نوجوانی (سن یک داوطلب کنکوری) و با شرایط استرس‌زای یک کنکوری، احتمال تجربه کردن روابط عاطفی سمی و مضر در سال کنکور زیاد است. اگر چه معتقدیم که رابطه عاطفی از هر نوعی که باشد برای داوطلبان در سال کنکور سم است؛ اما در ادامه توجهتان را به روابط عاطفی مخرب و آسیب رسان جلب می‌کنم:

  • عشق و علاقه یک طرفه
  • عاشق معلم یا استاد خود شدن
  • رابطه با یک فرد غیر منطقی و پرتوقع
  • روابط عاطفی پرخطر از لحاظ جنسی
  • شکست عشقی خوردن و پایان یافتن رابطه عاطفی

جلوگیری از عاشق شدن در سال کنکور

من معتقدم که احساسات و نیازهای طبیعی را نباید سرکوب کرد بلکه باید راه مدیریت کردن آنها را یاد بگیریم؛ متاسفانه این قضیه در مورد عشق و عاشقی در سال کنکور صدق نمی‌کند و توصیه اکید من این است که در این سال اصلا عاشق نشوید چون مدیریت آن برای یک کنکوری واقعا کار سخت و حتی غیر ممکنی است. برای جلوگیری از عاشق شدن در سال کنکور نباید خودتان را در معرض طغیان کردن احساسات قرار دهید؛ پس تا حد امکان از دیدن فیلم‌های رمانتیک یا گوش کردن به آهنگ‌های عاشقانه خودداری کنید و حتما از دوستی که خودش درگیر عشق و عاشقی است و شما را تشویق می‌کند هم دوری کنید.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی عاشقی کنکوری‌ها

یکی از محیط‌هایی که به احتمال زیاد شما را در دام عاشقی می‌اندازد، شبکه‌های اجتماعی هستند. در این فضا شما می‌توانید با تعداد زیادی کاربر از سراسر دنیا به راحتی ارتباط برقرار کنید، یادتان باشد که شخصیت اکثر افراد در شبکه‌های اجتماعی با خود واقعی آنها زمین تا آسمان فرق دارد و هر کسی می‌کوشد در این فضاها خودش را خفن‌تر و ایده‌آل‌تر از چیزی که هست نشان دهد! در یک اجتماع از داوطلبان کنکوری عضو هستید تا از جدیدترین اخبار کنکور با خبر شوید، سوال‌های درسی‌تان را بپرسید و جزوه‌هایتان را به اشتراک بگذارید؟ یک روز کسی پیامی در این گروه می‌گذارد و دنبال ویدیوی تدریس یکی از اساتید است، از قضا شما آن فیلم را دارید و عکس‌های پروفایل طرف مقابل هم چقدر باحال و جذاب‌اند، پس صرفا محض کمک کردن و خیرخواهی به او پیام می‌دهید؛ حواستان هست!؟ باز هم که درگیر یک توجیه اشتباه شدید و خودتان را فریب دادید!

پاسخ‌دهی به نیاز عاطفی در دوران کنکور

باور کنید من تمام احساسات شما را درک می‌کنم و بابت داشتن چنین احساساتی سرزنشتان نمی‌کنم؛ اما قبل از اینکه وارد هر رابطه‌ای شوید و به قول خودتان به نیاز عاطفی‌تان پاسخ دهید، چند دقیقه چشمانتان را ببندید و به آینده‌تان فکر کنید. ده سال دیگر موقعیت شما کاملا تغییر کرده، از خودتان بپرسید که ده سال دیگر موقعیت مناسب برای انجام چه کاری را ندارید؛ عاشق شدن یا قبولی در رشته مورد علاقه‌تان؟ ده سال دیگر به عنوان یک فرد جذاب، پخته و عاقل قطعا موقعیت‌های بیشتری برای عاشق شدن و جذب جنس مخالف را دارید اما بیایید قبول کنید که در سن 30 سالگی نه زمان و نه انرژی کافی نخواهید داشت تا در کنکور شرکت کنید و به هدفتان برسید. امسال صددرصد در خدمت درس‌هایتان باشید؛ قول می‌دهم که نیاز عاطفی‌تان بی‌پاسخ نخواهد ماند!

اولویت تو در حال حاضر چیست؟

همه این حرفا را زدیم تا قانعتان کنیم که کمی احساسات پرشورتان را در سال کنکور کنترل کنید و دور عاشقی در سال کنکور را خط بکشید. اگر هنوز هم قانع نشده‌اید و مخالف تک تک صحبت‌های من هستید، اشکالی ندارد فقط لطفا به یک سوال پاسخ دهید؛ اولویت زندگی‌ات در حال حاضر چیست؟ اگر از شش سالگی تا کنون روزهای زیادی را از خواب بیدار شدید و به مدرسه رفتید و باز هم هیچ هدفی ندارید، لطفا بیخیال مطالب این مقاله شوید اما اگر همیشه هدفی در سر داشته‌اید امسال همان سالی است که باید هرچه در توان دارید بگذارید تا به هدفتان برسید. قبل از عاشقی در سال کنکور از خودتان بپرسید؛ امسال اولویت من چیست؟ اگر پاسخ‌تان قبولی در کنکور است پس اولویت‌های بعدی می‌توانند در صف انتظار بمانند!

در سال کنکور عاشق شدم، حالا چه کنم!؟

دیالوگ معروف فیلم درباره الی را یادتان هست؟ یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی‌پایان است. برای شمایی که در سال کنکورت درگیر روابط عاطفی شده‌ای دو توصیه دارم؛ این‌ها همان توصیه‌هایی است که به دانش‌آموزم در مورد عاشقی در سال کنکور کردم:

  • اگر می‌توانی به رابطه‌ات پایان بده؛ نمی‌توانی؟ حالت خیلی بدتر از چیزی که هست می‌شود؟ خب موقتا تا بعد از کنکور به رابطه‌ات پایان بده ببین محبوبت صبر می‌کند و آیا بعد گذشتن این مدت زمان هنوز هم برای یکدیگر مناسب هستید؟
  • رابطه‌ات را مدیریت کن؛ چند قانون در رابطه‌تان وضع کنید مثلا دیدارها هر چند وقت یک بار و طبق برنامه‌ریزی باشد یا زمان مکالمه و چت فقط در ساعات خاصی باشد. هر چند من بعید می‌دانم یک عاشق به چنین قانون‌هایی پایبند بماند ولی شما حتما امتحانش کنید.

سخن آخر

ایده‌آل‌ترین زندگی، زندگی است که در آن هر چیزی درست سر موقع مناسب خودش اتفاق بیوفتد. شما در هر دورانی از زندگی‌تان یکسری اهداف و اولویت‌ها دارید که چه بسا کیفیت زندگی آینده‌تان در پس تحقق این اهداف باشد. داوطلبان در سال کنکور در سنی هستند که احساسات و عواطفشان به اوج خود می‌رسد و اصلا عجیب نیست که بخواهند عاشق شوند؛ اما بنا به دلایلی که در این مقاله کامل توضیح دادم، روابط عاطفی در سال کنکور آسیب‌ها و ضررهای زیادی برای آنها خواهد داشت. در این مقاله در مورد سیر تا پیاز عاشقی کنکوری‌ها صحبت کردیم.

سوالات متداول

دلیل عاشق شدن در سال کنکور چیست؟

در سال کنکور داوطلبان در اوج هیجانات عاطفی هستند، برای موفقیت در کنکور تحت فشارند و دوست دارند به تبع همسن و سالان خود وارد رابطه عاطفی شوند؛ هرچند اگر بتوانند این موضوع را کنترل کنند نتایج مثبت آن را در آینده خواهند دید.

تاثیرات منفی روابط عاطفی در سال کنکور چیست؟

از جمله مهم‌ترین تاثیرات عاشقی در سال کنکور، از دست دادن زمان و کاهش کمیت مطالعه و حواس پرتی و افت تمرکز در در نتیجه کاهش کیفیت مطالعه است.

چطور از عاشق شدن در سال کنکور پیشگیری کنیم؟

سر خودتان را با برنامه‌ها و اهداف درسی‌تان حسابی شلوغ کنید و از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که باعث شعله‌ور شدن احساساتان می‌شوند خودداری کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ستار بهمن 30, 1401

    🤍

آخرین مقالات پایتخت کتاب