شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته ریاضی)

09 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، اگه صفری اینجوری درس بخون (ویژه رشته ریاضی)

اگر از همین امروز تصمیم گرفته‌ای که از صفر درس خواندن برای کنکور اردیبهشت را شروع کنی، این محتوا را از دست نده چون به احتمال زیاد این محتوا حاوی مطالب سرنوشت‌سازی برای تو است. می‌دانم شروع از صفر آن هم زمانی که سه ماه از سال تحصیلی گذشته و تا کنکور اردیبهشت چیزی حدود 120 روز فرصت باقی مانده کار راحتی نیست.

احتمالا در حال حاضر بزرگترین سوالی که ذهنت را مشغول کرده این است؛ اگر از الان شروع کنم به کنکور اردیبهشت می‌رسم؟ بعد هم می‌پرسی که شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت را چطور استارت بزنم؟ چه مباحثی را بخوانم، چند ساعت درس بخوانم و ده‌ها سوال مشابه! نگران نباش، قرار است در این محتوا پاسخ همه سوالاتت را پیدا کنی و حتی اگر صفر صفر هم باشی، کمکت می‌کنیم که به کنکور اردیبهشت ماه برسی.

چرا کنکور اردیبهشت؟ بهتر نیست تا تیر صبر کنم؟

همین ابتدای مقاله می‌خواهم بگویم درست است که در عنوان مقاله نوشته‌ایم ویژه کنکور ریاضی؛ اما اکثر قسمت‌های مقاله به نحوی نوشته شده‌ که برای همه داوطلبان از همه گروه‌های آزمایشی مفید و کاربردی باشند. حالا برگردیم سر این سوال که چرا کنکور اردیبهشت؟ بهتر نیست برای کنکور تیر برنامه‌ریزی کنم؟

تجربه سال گذشته نشان داد برگزاری امتحانات نهایی و ترمیم نمره آن هم درست چند هفته قبل از کنکور، باعث شد داوطلبان به جمع‌بندی برای کنکور نرسند و تا حدی بین تشریحی خواندن و تست‌زنی سردرگم شوند. از طرفی اکثر رقبای شما این روزها جل می‌زنند و به بهانه اینکه برای کنکور تیر آماده می‌شوم، درس خواندن را رها می‌کنند. پس تعداد زیادی از شرکت کنندگان کنکور اردیبهشت سیاهی لشکرند!

تخفیف یهویی

برای شروع دیر نیست؟

هر دو ساعت درس خواندن در دی ماه به اندازه یک هفته مطالعه در شهریور و مهر ارزش دارد! هر چقدر به برگزاری کنکور اردیبهشت نزدیکتر می‌شویم، فاصله بین درس خواندن و تست زدن با کنکور دادن کمتر شده و سر جلسه یادآوری مطالب بهتر صورت می‌گیرد.

اگر در شهریور یا مهر نهایتا روزی 4 ساعت درس می‌خواندید، قرار است از این به بعد روزانه حداقل ده ساعت مطالعه داشته باشید؛ که البته به تدریج به این ساعت مطالعه می‌رسیم پس نگران نباشید.

من دانش‌آموزان زیادی را می‌شناسم که از تیر و مرداد مطالعه برای کنکور اردیبهشت 1403 را آغاز کرده‌اند اما در حال حاضر خسته شده‌اند و درس خواندن را رها کرده‌اند. اگر شما مصمم و بااراده از امروز تا کنکور اردیبهشت طبق برنامه پیش بروید، به نسبت این دسته داوطلبان نتیجه بسیار بهتری می‌گیرید.

حتی اگر از ابتدای سال تا امروز یک ساعت هم درس نخوانده باشید و تازه بخواهید استارت مطالعه برای کنکور اردیبهشت را بزنید، به کمک برنامه‌ریزی می‌توانید حتی بهتر از حد انتظارتان هم نتیجه بگیرید. اما چطور از صفر برنامه‌ریزی کنیم؟

چون زمان محدود است اجازه داری برخی مباحث و فصول را حذف کنی، در پاراگراف بعدی در مورد این مباحث بیشتر صحبت می‌کنیم.

حالا نقشه کلی راه ما تا کنکور اردیبهشت 1403 این است که در دی ماه دروس پایه دهم، در بهمن ماه دروس یازدهم و در اسفند دروس دوازدهم را بخوانیم و در فروردین مرور و جمع‌بندی کنیم.

برای هر پایه باید به این صورت برنامه‌ریزی کنید؛ مثلا دی ماه باید دروس دهم را بخوانم، فرض کنیم فیزیک دهم 150 صفحه است و من 30 روز زمان دارم پس باید روزی 5 صفحه فیزیک دهم بخوانم. سپس برای همه دروس به این شکل برنامه‌ریزی کنید؛ البته در برنامه‌هایتان زمان‌های جبرانی و تایم مرور هم در نظر بگیرید.

اگر صفری این مباحث را حذف کن

کدام مباحث را برای کنکور اردیبهشت حذف کنم؟اگر داوطلبی این سوال را اول سال تحصیلی از من می‌پرسید جوابم به او این بود؛ هیچ مبحثی، تنبلی نکن! اما در این بازه از سال تحصیلی مجازید برخی فصول و مباحث دشوار یا کم اهمیت‌تر را حذف کنید.

البته حواستان باشد حذفیات شما از پیش نیازها نباشد؛ برای مثال اگر معادله نامعادله را حذف کنید، احتمالا چیز زیادی از مبحث تابع یاد نمی‌گیرید! لیست حذفیات پیشنهادی ما را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اسم درسحذفیات پیشنهادی
ریاضیهندسه، مقاطع مخروطی، حد بی‌نهایت و کاربرد مشتق
فیزیکحرکت شناسی، دینامیک، کار و انرژی
شیمیمسائل فصل 3 دهم، مسائل فصل 2 یازدهم و مسائل فصل4 دوازدهم

برای شروع از صفر چند ساعت بخوانم؟ چند تست بزنم؟

بهترین حالت این است که در ایام مدرسه روزی 5 الی 6 ساعت و در روزهای تعطیل حداقل روزی 10 ساعت درس بخوانید و برای هر درسی روزانه 30 الی 40 تست آموزشی بزنید.

البته اگر به این ساعت مطالعه عادت ندارید، از حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید. برای مثال هفته اول روزی 4 ساعت درس بخوانید و هفته بعد یک الی دو ساعت به ساعت مطالعه‌تان اضافه کنید. می‌توانید بازه‌های 90 دقیقه‌ای درس بخوانید و بین هر دو بازه 30 دقیقه استراحت کنید.

اگر نمی‌دانید تست‌زنی آموزشی به چه صورتی است، می‌توانید مقاله نکات مهم تست زنی را مطالعه کنید. در واقع بهتر است در روزهای عادی هفته تست آموزشی بزنید و روزهای تعطیل تست زماندار کار کنید.

سوالی که خیلی از من پرسیده می‌شود؛ حالا که در این زمان از صفر شروع کرده‌ام، آزمون شرکت کنم؟ بهتر است چند آزمون جامع هفته‌های پایانی را شرکت کنید (مثلا چند آزمون آخر سنجش)؛ چون به بودجه‌بندی حال حاضر آزمون‌ها نمی‌رسید.

چطور حوصله درس خواندن پیدا کنم؟

چطور حوصله درس خواندن پیدا کنم؟
برای شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، حوصله و انرژی بالایی نیاز دارید.

تعدادی از بچه‌ها از نداشتن انگیزه شکایت دارند و می‌پرسند چطور دل و دماغ درس خواندن پیدا کنم؟ اولا هر روز به خودتان یادآوری کنید که زمان زیادی تا کنکور ندارید، زمان شما کم نیست، کافی است اما زمان اضافی برای هدر دادن ندارید. همچنین می‌توانید از تکنیک زیر استفاده کنید:

  • تکنیک 5 دقیقه‌ای برای مواقعی که حوصله درس خواندن ندارید: ابتدا میز مطالعه‌ات را مرتب کن، بعد کتاب مربوط به درسی که به آن علاقه داری را باز کن و با خودت بگو می‌خواهم فقط 5 دقیقه درس بخوانم. 5 دقیقه برای مطالعه آن درس زمان بگذار و سعی کن در این مدت کوتاه همه حواست به درست باشد.

 در اکثر مواقع بعد از اتمام این 5 دقیقه داوطلب انگیزه‌ پیدا می‌کند و تا ساعت‌ها می‌تواند درس بخواند.

چطور با کندخوانی خداحافظی کنم؟

اکثر داوطلبان با معضل کندخوانی دست به گریبان هستند و ممکن است به خاطر همین مشکل با خودشان فکر کنند که تا کنکور اردیبهشت نمی‌توانند دروس را به اتمام برسانند.

اولا: بدانید که این مشکل یکی از رایج‌ترین مشکلات بین کنکوری‌ها است.

دوما: باید مدتی برای ترک عادت کندخوانی تلاش کنید و زود ناامید نشوید.

در جدول زیر راهکارهای غلبه بر کندخوانی را توضیح داده‌ایم:

به جای ایناین کارو انجام بده!
حجم و زمان تعیین کنمن می‌خواهم این ده صفحه را در یک ساعت بخوانم.
فقط در حد فهم مطالعه کن، لزومی ندارد دور اول چیزی را حفظ کنیاگر مطلبی را فهمیدی بگذر، برای حفظ کردن ساعت‌ها در یک صفحه توقف نکن، حفظ کردن به مرور اتفاق می‌افتد.
بلافاصله بعد از مطالعه تست آموزشی بزنحتی اگر می‌ترسی همه تست‌ها را اشتباه حل کنی، باز هم اجازه بده یادگیری‌ات با تست تکمیل شود
خلاصه نویسی نکنحاشیه نویسی کن!
به عقب برنگرداگر حس می‌کنی فراموش کردی، تست بزن
ویدیوهای طولانی نبینفقط برای قسمتی که متوجه نشدی ویدیو ببین

چطور از صفر به قبولی فرهنگیان برسم؟

نتیجه کنکور فرهنگیان به چند عامل بستگی دارد؛ نمرات کتبی نهایی شما، آزمون کنکور تخصصی ریاضی، دفترچه اختصاصی فرهنگیان و مصاحبه عملی.

حالا اگر از الان تا کنکور اردیبهشت خوب درس بخوانید، به میانگین درصد 50 در کنکور تخصصی رشته ریاضی می‌رسید. از دو درس تخصصی دفترچه فرهنگیان درس هوش و استعداد منبعی ندارد و بیشتر شبیه یک آزمون هوش است و اگر از امروز تا کنکور اردیبهشت روزی یک ساعت درس تعليم و تربيت اسلامي را بخوانید تا روز کنکور می‌توانید چند بار آن را دوره کنید.

حالا بعد از کنکور اردیبهشت می‌توانید با خیال راحت خودتان را برای امتحانات نهایی (ترمیم نمره) و مصاحبه عملی فرهنگیان آماده کنید.

همه کنکوری‌ها بدون استثنا یک سری عادات مخرب دارند که ممکن است آن‌ها را از هدفشان دور کند اما فرق کسانی که موفق می‌شوند با سایر داوطلبان این است که افراد موفق، برای مدتی دور این عادات غلط را خط می‌کشند. هیچ اتفاقی نمی‌افتد اگر تا اردیبهشت تمام شبکه‌های اجتماعی را حذف کنید، برنامه‌ها و قرارهای دورهمی با دوستانتان را کنسل کنید و به جای هر شب گیم زدن، دروس آن روز را مرور کنید.

اصلا بیایید یک قولی بدهید که تا کنکور اردیبهشت قید هر کسی یا هر چیزی که مانع بین شما و هدفتان است را بزنید، باور کنید بعدا به خاطر این تصمیم مهم به خودتان افتخار خواهید کرد!

صحبتی با دوازدهمی‌ها

ممکن است سوال بزرگی ذهن دوازدهمی‌ها را به خود مشغول کرده باشد؛ ما که دی ماه باید تمرکزمان روی امتحانات پایان ترم باشد، چطور برنامه شما را اجرا کنیم؟ امتحانات دی ماه فرصت بسیار خوبی برای دوازدهمی‌ها است که دروس نیمسال اول دوازدهم را خوب جمع‌بندی کنند و پرونده آن‌ها را ببندند.

پس در این بازه 70 درصد زمانتان را برای مطالعه تشریحی و تستی دروس نیمسال اول بگذارید و 30 درصد زمانتان را به مطالعه دروس پایه دهم اختصاص دهید.

حالا طبیعتا نمی‌توانید در دی ماه پایه دهم را تمام کنید و از آن طرف ممکن است تا اواسط اسفند درگیر دروس دهم و یازدهم باشید. هیچ اشکالی ندارد، از آنجایی که دروس نیمسال اول را در دی ماه خوب مطالعه کرده‌اید، می‌توانید در اسفند ماه فقط دروس نیمسال دوم دوازدهم را بخوانید و در فروردین کل پایه دوازدهم را مرور کنید.

چند راز مهم شروع از صفر برای کنکور اردیبهشت

برای شروع از صفر کنکور اردیبهشت ما در مورد نکات اصلی و کلیات صحبت کردیم اما یک سری جزئیات مهم و ریزه‌کاری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • دروسی که در آن‌ها ضعف دارید را در نیمه اول روز مطالعه کنید.
  • عصر تا شب را به مطالعه دروس راحت‌تر و مرور و تست‌زنی اختصاص دهید.
  • تلاش کنید با کمک درسنامه و تست مطالب را یاد بگیرید نه کلاس و فیلم.
  • فقط برای مباحثی که در فهم آن‌ها مشکل دارید کلاس بروید یا ویدیو تماشا کنید.
  • یک نصفه روز را به استراحت مطلق اختصاص دهید.
  • از مرور مطالب غافل نشوید، گاهی برای مرور کافی است تعدادی تست از آن مبحث حل کنید.
  • از بقچه‌ای درس خواندن خودداری کنید!
  • هرگز خودتان را با کسانی که چند ماه است شروع کرده‌اند مقایسه نکنید.

سخن آخر

برای داوطلبان تنبل و بهانه‌جو دست دست کردن و سوال پرسیدن راحت‌تر از درس خواندن و استارت زدن است؛ اما شما متفاوت باشید و از همین امروز مطالعه را به طور جدی شروع کنید؛ چون تا کنکور اردیبهشت زمان کافی برای موفقیت در اختیار داریم.

در این محتوا در مورد شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت 1403 و اینکه روزی چند ساعت درس بخوانیم، چه تعداد تست بزنیم، کدام مباحث را حذف کنیم و حتی چطور در خودمان انگیزه مطالعه به وجود بیاوریم صحبت کردیم.

سعی کردیم به تمام سوالاتی که در ذهن شما عزیزان وجود دارند پاسخ دهیم؛ اما اگر هنوز هم سوالی در مورد شروع از صفر برای موفقیت در کنکور اردیبهشت دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

چرا کنکور اردیبهشت اهمیت دارد؟

چون اکثر داوطلبان در ماه‌های دی و بهمن خسته می‌شوند و ممکن است دیگر به طور جدی برای کنکور اردیبهشت تلاش نکنند و هدف خود را کنکور تیر بدانند؛ پس تعداد زیادی از رقبای شما در کنکور اردیبهشت سیاهی لشکر هستند.

برای شروع از صفر کنکور اردیبهشت دیر نیست؟

اگر از ابتدای دی ماه به طور جدی برنامهریزی کرده و به برنامه‌هایتان پایبند باشید، زمان کافی برای موفقیت در کنکور اردیبهشت 1403 در اختیار دارید.

برای شروع از صفر چند ساعت بخوانیم؟ چه تعداد تست بزنیم؟

ابتدا با روزی 4 ساعت شروع کنید و به تدریج به روزی 10 ساعت برسید، برای هر درسی در طول روز 30 الی 40 تست آموزشی بزنید.

چطور برای کنکور اردیبهشت انگیزه درس خواندن پیدا کنیم؟

با کمک تکنیک 5 دقیقه‌ای، این تکنیک را به طور کامل در متن مقاله توضیح داده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. طاهری دی 10, 1402

    سلام ممنون از مطلب جامع و کامل تون..
    فقط ی خواهش داشتم..امکانش هست برای رشته تجربی هم ،درمورد شروع از صفر ،ی مطلب بنویسین🙏❤❤

  2. مریم دی 10, 1402

    خیلی ممنون عالی مرسی بابت دلداری تون عشقی ❤

    • پایتخت کتاب دی 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

  3. رئوف دی 10, 1402

    میشد بهتر هم باشه

    • پایتخت کتاب دی 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 لطفا نظرات تون رو به ما بگید تا برطرف کنیم

  4. محمد دی 10, 1402

    یکی از بهترین‌های ایران هستید واقعا ممنون

    • پایتخت کتاب دی 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 ممنون از این انرژی خوبتون

  5. ... دی 10, 1402

    عالی بود ممنون

    • پایتخت کتاب دی 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  6. Erric دی 9, 1402

    مقاله عالی

    • پایتخت کتاب دی 9, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب