اگه صفری اینجوری برای کنکور اردیبهشت درس بخون؛ ویژه کنکور تجربی

25 آذر 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
اگه صفری اینجوری برای کنکور اردیبهشت درس بخون؛ ویژه کنکور تجربی

تعداد زیادی از کنکوری‌های عزیز تا تحت فشار قرار نگیرند و احساس خطر نکنند، درس خواندن برای کنکور را شروع نمی‌کنند. خیلی وقت‌ها مشاوران سعی دارند در تابستان یا مهرماه داوطلبان را قانع کنند که زمان را از دست ندهند و هر چه سریع‌تر شروع کنند؛ اما متاسفانه اکثر شما عزیزان به ندای درونتان که می‌گوید ای بابا ولش کن هنوز کلی زمان داری گوش می‌کنید!

نتیجه اینکه چند ماه مانده به کنکور همین داوطلبان خوش خیال و خونسرد با استرس و نگرانی از من می‌پرسند که اگر از الان شروع کنم شانس موفقیت دارم؟ چند ساعت باید درس بخوانم؟ چقدر تست بزنم؟ برای شروع از صفر چه مباحثی را حذف کنم و کدام مطالب را بیشتر بخوانم؟ در ادامه همراه ما باشید تا برنامه شروع مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت را با هم بررسی کنیم.

از الان شروع کنم دیر نیست؟

نمی‌دانم در زمان مطالعه این محتوا تا برگزاری کنکور اردیبهشت چقدر زمان باقی مانده است؛ اما می‌دانم که اگر امروز شروع نکنید یک ماه دیگر سخت پشیمان خواهید شد! الان که این محتوا را می‌نویسم بیشتر از 4 ماه تا کنکور اردیبهشت زمان داریم و به جرات می‌گویم که اگر زمان باقی‌مانده را سخت کار کنید و بیشتر تمرکزتان را روی تست‌زنی برای دروس اختصاصی بگذارید، به احتمال زیاد رتبه شما در منطقه خودتان سه رقمی خواهد شد.

افکار شیطانی که مدام در گوشتان می‌گویند کنکور اردیبهشت را بیخیال شو و بگذار در زمان مناسب برای کنکور تیر آماده شویم را از خود دور کنید!

تخفیف یهویی

 به خصوص روی صحبتم با عاشقان شغل مقدس معلمی است؛ عزیزان برای شرکت در کنکور فرهنگیان، امسال فقط همین فرصت اردیبهشت ماه را دارید؛ پس آسان از دستش ندهید.

در زمان باقی مانده چه کارهایی می‌شود انجام داد؟

خب گفتم که اگر از زمان باقی‌مانده نهایت استفاده را بکنید، می‌توانید روی رتبه سه رقمی در منطقه خودتان حساب باز کنید و عاشقان فرهنگیان هم می‌توانند برای رسیدن به هدفشان بسیار امیدوار باشند. در ادامه قصد دارم صحبت‌هایم را با سند و مدرک به شما اثبات کنم!

در زمان باقی مانده تا کنکور اردیبهشت ما 135 روز در اختیار داریم، در این بازه زمانی می‌توانید:

  • اگر روزی 10 ساعت درس بخوانید تا روز کنکور 1350 ساعت مطالعه کرده‌اید و این معادل 9 ماه درس خواندن داوطلبی است که روزی 5 ساعت در روز درس می‌خواند! (شاید معادل ساعت مطالعه خودتان در ماه‌های ابتدای سال باشد)
  • اگر روزی 150 عدد تست بزنید، شما تا برگزاری کنکور 20250 تست زده‌اید و این یعنی شخم زدن کتاب‌های درسی!
  • اگر فکر می‌کنید زمان کمی در اختیار دارید، می‌توانید بیشتر تمرکزتان را روی پایه دوازدهم بگذارید؛ این یعنی 50 درصد سهم سوابق تحصیلی و 70 درصد از سوالات کنکور 1403.
  • اگر روزی یک ساعت زمین شناسی بخوانید، در کنکور اردیبهشت در بدترین حالت این درس را 60 درصد می‌زنید و حسابی ترازتان را بالا می‌کشید.

چطوری برای کنکور از صفر شروع کنم؟

فکر می‌کنم اکثر شما عزیزان به آینده امیدوارتر شده‌اید و در حال حاضر سوال بزرگی که ذهنتان را مشغول کرده این است که چطور مطالعه برای کنکور اردیبهشت را از صفر شروع کنم؟

اگر تا به امروز برنامه‌ریزی منسجمی نداشته‌اید و خبری از ساعت مطالعه بالا و حتی تست‌زنی در برنامه‌هایتان نبوده، دو هفته آینده را به شکل‌گیری عادات جدید و تثبیت آن‌ها اختصاص بدهید.

دقت کنید که قرار است به تدریج به هدفمان یعنی روزی 10 ساعت مطالعه و حل 150 تست برسیم؛ پس عجله نکنید و نگران نباشید.

کاری که باید انجام بدهینحوه شروع
برنامه ریزیبرای تنظیم برنامه از مقالات وب سایت ما استفاده کن.
ساعت مطالعهاز کمترین ساعتی که در توان داری شروع کن و یک هفته با این ساعت درس بخوان تا عادت کنی، بعدها به ساعت مطالعه‌ات اضافه کن.
تست‌زنیفعلا با تست‌های راحت و آموزشی شروع کن.
تنظیم خوابدو هفته صبح‌ها ساعت 7/30 بیدار شو و تا شب اصلا نخواب.

راحت‌ترین فصل‌های کنکور 1403 (رشته تجربی)

شاید بخواهید در ابتدای مسیر برخی فصول را حذف کنید، در این بازه از سال چنین حرکتی تا حدی منطقی و قابل قبول است؛ برای مثال داوطلبی که تا امروز نتوانسته با زیست گیاهی ارتباط برقرار کند، می‌تواند فصول گیاهی را حذف کرده و تمرکزش را روی سایر فصول درس زیست بگذارد.

با این حال برخی فصول و مباحث راحت و رتبه‌آور هستند و اگر آن‌ها را حذف کنید ضرر می‌کنید، کدام مباحث:

اسم درسپایه تحصیلیاسم مبحث یا فصل
زیستدهمفصل1 گفتار 2و3، فصل5 گفتار 1و2، فصل7 گفتار 1
یازدهمفصل2 گفتار 1و2، فصل3، فصل9 گفتار2
دوازدهمفصل1 گفتار1، فصل3، فصل5 گفتار2، فصل7
شیمیدهمفصل 1 و 2
یازدهمفصل 1
دوازدهمفصل 3
ریاضی مباحث معادله نامعادله، توابع نمایی و لگاریتمی، مثلثات، حدوپیوستگی، مشتق
فیزیکدهمگرما و فشار
یازدهممغناطیس و القا
دوازدهماتمی و هسته‌ای

قبل از اینکه استارت کار را بزنید لازم است 6 گام زیر را طی کنید، در واقع اگر گام‌های زیر به درستی طی نشوند، حتی از 12 ساعت مطالعه روزانه هم نتیجه چندانی نخواهید گرفت.

گام اول، شناسایی پیش نیازها

حتما اکثر شما به فکر حذف کردن تعدادی از مباحث هستید اما حواستان باشد که حذفیات شما جزء مباحث پایه‌ای و پیش‌نیازها نباشند. مثلا در ریاضی رشته تجربی مباحث معادله نامعادله، قدر مطلق و جز صحیح پیش نیاز سایر مطالب هستند یا چون اکثر فصول زیست انسانی و جانوری با هم ارتباط دارند، بهتر است چیزی از این قسمت زیست حذف نکنید.

گام دوم، انتخاب منابع

گام دوم، انتخاب منابع
در مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت، انتخاب منابع کمک درسی متناسب با سطح علمی داوطلبان، نقش حیاتی در موفقیت آن‌ها دارد.

به جرات می‌توان گفت انتخاب منابع مهم‌ترین مرحله از بین این 6 گام است؛ چون:

یک منبع مناسب و استاندارد حتی از شرکت در بهترین کلاس‌های کنکوری هم در موفقیت داوطلبان موثرتر است.

در جدول زیر بهترین منابع شروع از صفر را برای داوطلبان کنکور تجربی آورده‌ایم، همه این منابع با تخفیف ویژه در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند:

اسم درسمنابع شروع از صفر
زیست شناسیزیست شناسی تک پایه تست خیلی سبز
ریاضیریاضی رشته تجربی جامع کنکور خیلی سبز
فیزیکآموزش شگفت انگیز فیزیک تک پایه رشته تجربی خیلی سبز
شیمیشیمی دوازدهم تست مبتکران و شیمی مبتکران تک جلدی واجب برای پایه‌ها

گام سوم، تست‌زنی

حتی اگر از تست زدن می‌ترسید و با خودتان می‌گویید من که چیزی بلد نیستم و درصدهایم خیلی پایین هستند، باز هم باید حداقل روزانه 100 تست بزنید. حتی اگر صفر صفر باشیم؟ بله، چون قرار است سوالات را به صورت آموزشی حل کنید و روند یادگیری‌تان را تکمیل کنید.

در واقع اصلا فعلا هدف ما سنجش شما نیست بلکه هدف این است که با حل تست‌های آموزشی مطالب در ذهنتان تثبیت شوند و مهارت تست‌زنی را بیاموزید. برای آشنایی با انواع روش‌های تست‌زنی می‌توانید محتوای نکات مهم تست زنی را مطالعه کنید.

گام چهارم، آزمون و سنجش

آیا داوطلبی که تازه از صفر شروع کرده هم باید آزمون بدهد؟ بله قطعا، چون هر داوطلبی در هر سطحی به سنجش احتیاج دارد و اساسا مطالعه بدون سنجیدن مفت نمی‌ارزد!

البته بهتر است داوطلبی که از میانه سال تحصیلی درس خواندن را شروع کرده، در آزمون‌های آزمایشی موسسات شرکت نکند چون به بودجه بندی‌ها نمی‌رسد و در نهایت ناامید می‌شود.

حالا چاره چیست؟ این داوطلب بعد از اینکه مدتی از شروع مطالعه‌اش گذشت، باید خودش در منزل از خودش آزمون بگیرد و این آزمون‌ها را به دقت تحلیل کرده و نقاط ضعفش را برطرف کند.

گام پنجم، مرور

بدون مرور کردن هر چه رشته‌اید پنبه می‌شود؛ چون حجم مطالب آنقدر بالا است که فراموشی جزئیات به سرعت اتفاق می‌افتد. حتما زمانی که برنامه‌تان را تنظیم می‌کنید، زمان‌هایی برای مرور مطالب در نظر بگیرید.

یادتان باشد منظور ما از مرور این نیست که مجدد همه چیز را از ابتدا تا انتها بخوانید؛ بلکه قرار است تعدادی تست از مبحث مورد نظر انتخاب کرده و حل کنید، به این ترتیب متوجه می‌شوید کدام قسمت‌ها را فراموش کرده‌اید.

می‌توانید آخر شب‌ها زمان کوتاهی را به مرور دروس همان روز اختصاص دهید یا آخر هفته‌ها خیلی سریع یادداشت‌ها و تست‌های علامتدار همان هفته را مرور کنید.

گام ششم، جمع‌بندی

باید هر داوطلبی 5 هفته پایانی را به جمع‌بندی اختصاص دهد؛ پس در زمان تنظیم برنامه بلندمدت حتما حواستان به این نکته بسیار مهم و حیاتی باشد.

در دوران جمع بندی شما هر سه روز یکبار از خودتان آزمون می‌گیرید، این آزمون را تحلیل کرده و مباحثی که فراموش کرده‌اید را شناسایی می‌کنید و در دو روز و نصف باقی مانده تا آزمون بعدی، مطالبی که شناسایی کرده‌اید را می‌خوانید.

80 درصد فیزیک در چهار ماه

حالا رسیدیم به قسمت مورد علاقه داوطلبان؛ یعنی برای هر درسی کدام مبحث را بخوانم تا به فلان درصد برسم؟ در ادامه مباحث پیشنهادی برای دروس تخصصی رشته تجربی را بیان می‌کنیم، هر داوطلب با توجه به نقاط ضعف و قوت خودش می‌تواند برخی مباحث را تغییر دهد.

برای درس فیزیک با مطالعه این مباحث در مدت چهار ماه می‌توانید به درصد 80 برسید:

  • اندازه گیری
  • حرکت شناسی
  • ویژگی‌های فیزیکی مواد
  • موج و نوسان
  • گرما و فشار
  • فیزیک اتمی و هسته‌ای
  • مغناطیس
  • الکتریسیته ساکن

60 درصد ریاضی در سه ماه

ریاضی درسی است که به تمرین و تکرار فراوان نیاز دارد و باید در زمان مطالعه آن توجه ویژه‌ای به فصول پیش نیاز داشته باشید. با مطالعه این مباحث در عرض سه ماه می‌توانید از صفر به درصد 60 برای درس ریاضی رشته تجربی برسید:

  • پیش نیازها: معادله نامعادله، قدر مطلق و جز صحیح
  • تابع
  • حدوپیوستگی
  • مشتق
  • آمار و احتمال

80 درصد شیمی در چهار ماه

شیمی درسی مهم و استراتژیک و در عین حال روان و شیرینی است و با کمی تلاش و مداومت می‌توانید درصدهای بالایی در این درس کسب کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر در این درس، حتما هر روز یک ساعت و نیم مطالعه شیمی را در برنامه خود داشته باشید و می‌توانید مباحث زیر را اولویت قرار دهید:

  • فصل 1و2 دهم کامل
  • مفاهیم فصل 3
  • فصل 2و3 یازدهم
  • فصل 2،3 و 4 دوازدهم

لطفا بجز فصول گیاهی هیچ کدام از فصول درس زیست شناسی را حذف نکنید؛ چون این درس پاشنه آشیل کنکور تجربی است و وای از آن روزی که داوطلبی عاشق پوشیدن روپوش سفید باشد اما در مطالعه درس زیست کوتاهی کند! من در زیست شناسی صفر صفرم، چطور خودم را بالا بکشم؟ با روش زیر:

  • ابتدا یک گفتار را از کتاب درسی بخوان. (نیازی نیست حفظ کنی در حد فهم اولیه کافی است.)
  • اگر وقت داری درسنامه آن قسمت را بخوان؛ اما اگر وقت تنگ است یا درسنامه خیلی طولانی است، سراغ حل تست به روش آموزشی برو.
  • بعد از حل هر تست پاسخنامه را بخوان و تک تک گزینه‌ها را بررسی کن.
  • نکات مهم را در حاشیه کتاب بنویس.
  • مجدد همان گفتار را اما حالا عمیق‌تر و دقیق‌تر از روی کتاب درسی مطالعه کن.
  • در انتها تعدادی تست زمان‌دار بزن.

سخن آخر

به عنوان مشاور در طول روز بارها سوال پرتکرار اگر از الان برای کنکور اردیبهشت شروع کنم دیر نیست را از داوطلبان می‌شنوم. از آنجایی که فاصله 130 روزه‌ای با برگزاری مرحله اول کنکور 1403 و آزمون فرهنگیان داریم، این موضوع که چطور مطالعه برای کنکور را آغاز کنم به دغدغه همه داوطلبان حتی خونسردترین آن‌ها تبدیل شده است.

در این محتوا در مورد اینکه چطور مطالعه از صفر برای کنکور اردیبهشت را آغاز کنید، چه گام‌هایی را طی کنید، از کدام منابع استفاده کنید و در زمان باقی مانده کدام فصول را بخوانید صحبت کردیم. اگر هنوز هم سوال بی‌پاسخی در ذهن شما باقی‌مانده، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

تا روز کنکور اردیبهشت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

1350 ساعت مطالعه، بیش از 20 هزار تست، تسلط کامل روی دروس دوازدهم و رسیدن به حداقل درصد 60 برای درس زمین شناسی از جمله کارهایی است که در زمان مانده می‌توانید انجام دهید.

بهترین منابع برای شروع از صفر کدامند؟

در متن محتوا و در قالب یک جدول بهترین منابع شروع از صفر برای دروس زیست شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی را ارائه کرده‌ایم.

برای شروع از صفر کدام مباحث را نباید حذف کنم؟

شما اجازه ندارید پیش نیازها را حذف کنید؛ چون در این صورت در زمان مطالعه سایر فصول به مشکل برخواهید خورد.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. مهرشاد عرفانی دی 14, 1402

    سلام وقت به خیر من تازه شروع کردم واسه خوندن کنکور از همه چی عقب افتادم به نظرتون امتحانات مدرسمو بیخیال بشم با همون ۹ و ۱۰ ردشون کنم بره ضعفای پایمو تا حدی تو این دی ماه جبران کنم؟ ۴ ماه مونده برنامه مطالعاتی هم از کسی گرفتم منتها تو برنامه برای دی ماه دهم و یازدهم وارد کرده

    • پایتخت کتاب دی 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 به نظر من انقدر راحت از دروس نیمسال اول دوازدهم عبور نکنید چون برای امتحانات نهایی کارتون بسیار سخت میشه و ۵٠ درصد نتیجه شما وابسته به نمرات امتحانات نهایی هست. بهترین کار اینه که در ادامه و در کنار برنامه‌تون هر روز یک الی دو ساعت برای دروس نیمسال اول دوازدهم زمان بگذارید.

  2. Maha دی 13, 1402

    سلام وقتتون بخیر
    من فارغ‌التحصیل هستم و امسال می خواهم کنکور بدم
    تراز سوابقی که به من دادن ۸۰۰۰ هست
    می خواستم بپرسم آیا این تراز امسال کمتر می شود یا تغییر نمی کند و اینکه آیا ترمیم امسال می تواند تراز خوبی به یک فارغ‌التحصیل بدهد
    آیا همه ی درس ها حتی آنهایی که ۲۰ شدن را دوباره باید داد

    • پایتخت کتاب دی 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 تراز سوابق تحصیلی در هر سال به درجه سختی و سطح سوالات اون سال بستگی داره، برای مثال ممکنه تراز نمره ۱۸ یک امتحان سخت بالاتر از تراز نمره ۱۹ یک امتحان متوسط باشه. حالا چون فعلا نمی‌دونیم سطح سوالات امسال چطوریه نمی‌تونیم به طور قطع در این مورد نظری بدیم. ممکنه ترازتون امسال تغییر کنه، قطعا ترمیم میتونه تراز نمرات داوطلبان رو بهتر کنه اما بهتره برای نمرات زیر ۱۹ ترمیم انجام بدید و از نظر من نمره ۲٠ نیازی به امتحان مجدد نداره.

  3. F دی 4, 1402

    سلام میشه لطفا برای ریاضیا هم راهنمایی کنید؟

    • پایتخت کتاب دی 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 مقاله ش آمادس امروز یا فردا منتشر میشه

  4. امیرم دی 4, 1402

    سلام وقتتون بخیر من سطح درسی متوسطی دارم و مثلا تقریبا ترازم 6000 هستش و تا الان کم کاری کردم بنظرتون از اول دی تا تیر صد خودم رو بذارم میتونم که یکی از سه تا دانشگاه تهران رو بیارم؟یعنی امکانش هست

    • پایتخت کتاب دی 5, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 یکی از سه تا دانشگاه تهران رو برای چه رشته‌ای مد نظرتون هست؟ از دی ماه تا کنکور تیر ۶ ماه زمان دارید که اگر درست و اصولی و منظم درس بخونید و در نهایت جمع‌بندی مناسبی داشته باشید، می‌تونید میانگین درصد خیلی خوبی کسب کنید و قطعا شانس بالایی برای قبولی در دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه تهران خواهید داشت. اما کنکور ۵٠ درصد ماجرا است و ۵٠ درصد نتیجه شما رو سوابق تحصیلی‌تون تعیین می‌کنه که با توجه به هدفتون باید میانگین نمرات شما بالای ۱۹ باشه، با این حال تردید نداشته باشید و در هر سطحی هستید شروع کنید، ثابت قدم باشید و ناامید نشید قطعا روزبه‌روز بیشتر پیشرفت می‌کنید تا به هدفتون برسید، موفق باشید.

  5. Boo آذر 29, 1402

    سلااام
    خیلی مفید و عالی بود دمتون گرم . ایشالا خبر قبولیمو به پایتخت کتاب بدم😂❤

    • پایتخت کتاب آذر 30, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خوشحالیم که براتون مفید بوده. ایشالا بهترین ها براتون رقم بخوره

  6. Sahra آذر 9, 1402

    ممنون از مطالب خوب و مفید تون
    منم تا امشال همش میگفتم کنکور نمیخوام بدم اما امسال که دوازدهمم از مهر ماه کلی فکر کردم و در آخر الان که آذر ماه هستیم تصمیم گرفتم کنکور ثبت نام کنم و تا الان هیچ کاری نکردم سالای قبل ام فقط میخوندم که قبول شم چون نمیخواستم کنکور بدم آلان که فقط 4 ماه به کنکور مونده میخوام شروع کنم ولی خیلی سر در گمم

    • پایتخت کتاب آذر 10, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 حوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب