فیلم برای کنکوری ها؛ 7 فیلم انگیزشی که باید دید

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 10 دقیقه
فیلم برای کنکوری ها؛ 7 فیلم انگیزشی که باید دید

هر داوطلب کنکوری حتی اگر بهترین عملکرد را هم داشته باشد گاهی اوقات احساس می‌کند انگیزه کافی برای ادامه دادن ندارد. برخی از مخاطبان این محتوا ممکن است به دلیل نداشتن انگیزه حتی درس خواندن را هم شروع نکرده باشند؛ چون فکر می‌کنند برای رسیدن به هدفشان به اندازه کافی خوب نیستند؛ یا امکانات لازم را ندارند.

شما زمانی که حالتان خوب نیست برای افزایش انگیزه چه کارهایی می‌کنید؟ یکی از بهترین کارهایی که خود من در سال کنکور برای روحیه گرفتن انجام می‌دادم و هنوز هم برایم جواب می‌دهد، تماشای فیلم‌های انگیزشی بود. بیایید در ادامه 7 فیلم عالی امیدبخش و انگیزشی که دیدنشان برای هر کنکوری واجب است را با هم بررسی کنیم.

تاثیر فیلم‌های انگیزشی در روحیه کنکوری‌ها

گاهی یک فیلم یا یک کتاب زندگی افراد را متحول می‌کند، برای من این موضوع با تماشای انیمیشن پاندای کونگ‌ فوکار اتفاق افتاد! درست جایی که فکر می‌کردم من به هیچ دردی نمی‌خورم، تنبلم و در حد هدفی که انتخاب کرده‌ام نیستم؛ با تماشای این انیمیشن به آینده امیدوار شدم. کاراکتر این انمیشین هم به اندازه آن موقع من به خودش بی‌اعتماد بود اما در نهایت به جایی رسید که آن را فقط در رویاهایش می‌دید!

در واقع فیلم دیدن فقط برای خوش‌گذرانی یا سپری کردن وقت نیست و گاهی از فیلمی پیامی دریافت می‌کنید که کل مسیر زندگی‌تان را متحول خواهد کرد.

تخفیف یهویی

اگر حالتان خوب نیست و نیاز به انگیزه دارید، یکی از فیلم‌های زیر را دانلود کنید، یک لیوان چایی برای خودتان بریزید و پیش به سوی حال خوب!

فیلم 2014 Whiplash ، هرگز دست از رویاهایت بر ندار

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که با وجود تلاش فراوان باز هم از سمت کسی تایید نمی‌شوید؟ آیا ساعت‌ها بی‌وقفه برای رسیدن به هدفتان تلاش کرده‌اید؟ اندرو نیمن شخصیت اصلی فیلم Whiplash یا شلاق، بارها تحقیر شد اما در مقابل، واکنش او تلاش بیشتر بود.

داستان فیلم: داستان این فیلم در مورد یک نوازنده تازه‌کار به اسم اندرو نیمن است که رویای پذیرفته شدن در هنرستان شیفر و آموزش دیدن نزد یک استاد موسیقی بسیار سخت‌گیر یعنی ترنس فلچر را دارد. او در کمال ناباوری پذیرفته می‌شود، شبانه روز تمرین می‌کند اما دائم مورد توهین، تحقیر و شکنجه استادش قرار می‌گیرد. اگر شما جای اندرو بودید ناامید می‌شدید؟

چرا باید این فیلم را ببینیم: اگر فکر می‌کنید تلاش شما به چشم کسی نمی‌آید، در کاری مدام شکست می‌خورید ولی رویای بزرگی در سر دارید این فیلم می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد.

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

فیلم رستگاری در شاوشنگ، حقت را از دنیا بگیر

آیا از جایگاه حال حاضرتان ناراضی هستید و در عین حال می‌خواهید هر طور که شده اوضاع را تغییر دهید؛ چون حق شما بسیار بیشتر از این موقعیت است؟

داستان فیلم: یک بانکدار جوان و بی‌گناه به جرم قتل همسرش به حبس طولانی در زندان شاوشنگ محکوم می‌شود؛ اما کل قضیه یک توطئه است و این بانکدار نمی‌خواهد تسلیم سرنوشت شود. او به تدریج راهی پیدا می‌کند که حتی در زندان هم فرد مفیدی باشد و از زمانش به خوبی استفاده کند ولی نمی‌خواهد باقی عمرش را در زندان به سر ببرد؛ چون هنوز آرزوهای زیادی دارد که می‌داند لایق رسیدن به تک تک آن‌ها است. به نظر شما راهی برای رهایی از این موقعیت وجود دارد؟

 چرا باید این فیلم را ببینیم: این فیلم مخصوص کنکوری‌هایی است که می‌دانند حقشان رسیدن به جایگاه بهتری است و اگرچه بین آن‌ها  و رهایی از موقعیت کنونی فاصله زیادی وجود دارد؛ اما می‌خواهند جانانه برای رسیدن به حقشان بجنگند.

فیلم 2016 Dangal، محدودیت را نپذیر

شاید هنوز هم از طرف جامعه محدودیت‌هایی برای دخترها وجود داشته باشد اما هیچ حسی بدتر از این نیست که بدانید پدرتان شما را یعنی یک دختر را نمی‌خواسته و آرزو داشته به جای شما پسری داشته باشد که رویاهایش را تحقق بخشد!

داستان فیلم: یک کشتی‌گیر پرتلاش آرزوی گرفتن مدال طلا را داشته اما به ناچار به خاطر همسر و فرزندانش از کشتی فاصله می‌گیرد و امید دارد روزی فرزند پسرش او را به آرزویش برساند. این کشتی‌گیر هرگز صاحب فرزند پسر نمی‌شود و این موضوع زندگی دختران او را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تا اینکه دو دختر بزرگتر او تصمیم می‌گیرند با وجود محدودیت‌ها، پدر را به آرزویش برسانند.

چرا باید این فیلم را ببینیم: شاید فکر کنید برای رسیدن به هدفتان امکانات لازم را ندارید؛ مثلا در مدارس خاص تحصیل نکرده‌اید و حتی شرایط شرکت در کلاس‌های کنکور را هم ندارید. با این حال محدودیت را نپذیرید چون اراده انسان می‌تواند جایگزین همه کم و کاستی‌ها شود.

فیلم سخنرانی پادشاه، با نقص‌هایت بجنگ

آیا با وجود یک نقص جسمی می‌توان همچنان به اهداف بزرگ فکر کرد؟ آیا می‌توانیم با اراده و تلاش به نقص‌هایمان غلبه کنیم؟

داستان فیلم: داستان در مورد پادشاه جورج ششم است که در سال 1936 به تخت نشسته و کشورش در موقعیت حساسی قرار دارد، او برای افزایش روحیه مردمش باید سخنرانی‌های امید بخشی بکند اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ پادشاه با لکنت زبان شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

چرا باید این فیلم را ببینیم: گاهی در موقعیتی قرار می‌گیریم که مجبوریم با بزرگترین نقص‌ها و نقاط ضعفمان مبارزه کنیم. شما به عنوان یک کنکوری چه نقطه ضعف بزرگی دارید که بین شما و هدفتان قرار گرفته است؟ خبر خوب اینکه هر نقص و ضعفی را می‌توانید با نیروی اراده و تلاش از پای درآورید.

بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

مقاله مرتبط: بهترین جملات انگیزشی کنکور؛ بخون و تسلیم نشو!

فیلم در جستجوی خوشبختی، فیلم مورد علاقه من

چه احساسی دارد که همه چیزت را از دست بدهی و حتی افراد مهم زندگی‌ات تو را ترک کنند و به معنی واقعی کلمه زندگی‌ات از هم بپاشد؟ آیا در چنین شرایطی حاضر هستی دوباره از صفر شروع کنی؟

داستان فیلم: این فیلم بر اساس زندگی کریس گاردنر ساخته شده‌است. او در ابتدای جوانی‌اش روی فروش اسکنرهای پزشکی سرمایه‌گذاری کرد اما در این راه همه چیزش را از دست داد. همسرش او و پسرش را ترک کرد و کریس و پسرش بی‌خانمان شدند. اما او همچنان رویای بزرگ و به نظر اطرافیان خنده‌داری در سر داشت؛ کریس می‌خواست در بزرگترین بازار فروش سهام امریکا کار کند!

چرا باید این فیلم را ببینیم: هرچقدر هم زندگی سخت شده باشد، حتی اگر همه چیزتان را از دست داده باشید و مجبور باشید از صفر شروع کنید، هنوز امید داشتن بزرگترین سرمایه است.

مهم نیست هدفتان چقدر برای موقعیت و امکانات کنونی شما بزرگ است، هرگز حرف کسانی که می‌گویند شما توان رسیدن به هدفتان را ندارید باور نکنید.

فیلم فارست گامپ، بمب حال خوب کن

فکر می‌کنید بهره هوشی چقدر روی موفقیت افراد تاثیر دارد؟ آیا برای رسیدن به موفقیت و تحقق اهدافمان به هوش زیادی نیاز داریم؟

داستان فیلم: فارست کودکی است که از مشکلات جسمانی مختلفی رنج می‌برد و بهره هوشی کمتری نسبت به هم سن و سال‌هایش دارد؛ اما مادر او ناامید نمی‌شود و او را مجاب کرده که با وجود همه این مشکلات هنوز هم می‌تواند به اندازه بقیه افراد خوشبخت باشد.

چرا باید این فیلم را ببینیم: این فیلم یکی از شاهکارهای سینمای جهان است و محال است با دیدن آن حالتان خوب نشود! قول می‌دهم بعد از دیدن این فیلم نگاهتان به دنیای اطراف و از همه مهم‌تر خودتان و توانایی‌هایتان تغییر خواهد کرد.

افسردگی در دوران کنکور؛ علائم، دلایل و درمان سریع

مقاله مرتبط: افسردگی در دوران کنکور؛ علائم، دلایل و درمان سریع

فیلم انجمن شاعران مرده، سرشار از انرژی مثبت

آیا هدف ما از درس خواندن و تلاش کردن صرفا قبولی در یک رشته خاص است یا باید بزرگتر فکر کنیم و هدفمان لذت بردن از زندگی و حتی همین روزهای به ظاهر سخت پشت کنکوری بودن است؟

داستان فیلم: چند دانش‌آموز دبیرستانی تحت فشار خانواده و جو خشک و سخت‌گیر مدرسه هستند اما با آمدن دبیر ادبیات جدید یعنی جان کیتینگ همه چیز عوض می‌شود. کیتینگ به شاگردانش یاد می‌دهد که رسالت اصلی ما در این دنیا استفاده از فرصت‌ها و لحظات است تا زندگی ارزشمندی داشته باشیم.

چرا باید این فیلم را ببینیم: اگر فکر می‌کنید درس خواندن برایتان یکنواخت شده و به شدت تحت فشار هستید، به دیالوگ‌های قشنگ و حس و حال این فیلم نیاز دارید. کل پیام فیلم این است که دم را غنیمت شمارید و در حال انجام هرکاری که هستید سعی کنید از مسیرتان لذت ببرید.

چند دیالوگ زیبای فیلم‌های انگیزشی

بعد از تماشای فیلم‌های انگیزشی می‌توانید دیالوگ‌های زیبا و تاثیر گذار این فیلم‌ها را یادداشت کنید و روی میز مطالعه یا دیوار اتاقتان بچسبانید. در ادامه برخی از دیالوگ‌‌های زیبای این فیلم‌ها را آورده‌ایم:

  • دم را غنیمت بشمارید، از زمان حال استفاده کنید و زندگی خود را شگفت انگیز کنید. (انجمن شاعران مرده)
  • پزشکی، حقوق، مهندسی و… این هدف‌ها برای ادامه زندگی ضروری هستند، اما شعر، زیبایی، لذت, عشق و…این‌ها دلیل ما برای ادامه زندگی هستند. (انجمن شاعران مرده)
  • باید برای شنیدن صدای درونی‌تان تلاش کنید زیرا هرچقدر دیرتر شروع کنید این صدا را کمتر می‌شنوید. (انجمن شاعران مرده)
  • تو یه رویا داری… باید ازش محافظت کنی. آدمایی که خودشون نتونستن کاری رو انجام بدن، به تو میگن که تو هم نمیتونی! اما اگه چیزی رو میخوای، باید بری و هرجور شده به دستش بیاری. (در جستجوی خوشبختی)
  • من قوی‌ام چون یه زمانی ضعیف بودم! شجاعم چون یه زمانی ترسو بودم! و عاقلم چون یه زمانی احمق بودم! (در جستجوی خوشبختی)
  • یادت باشه امید چیز خوبیه، شاید بشه گفت بهترین چیزهاست و چیزهای خوب هیچ وقت نمی‌میرند. (رستگاری در شاوشنگ)
  • بعضی پرنده‌ها برای قفس آفریده نشده‌اند، پر و بالشون بیش از اندازه نورانیه. (رستگاری در شاوشنگ)
  • من ترجیح میدم توی 34 سالگی داغون و ورشکسته بمیرم اما باشن کسایی که سر میز شام در موردم صحبت کنن تا اینکه طوری زندگی کنم که توی 90 سالگی پولدار و هوشیار باشم و کسی اصلا یادش نیاد من کی بودم. (شلاق)

سخن آخر

هزاران سال است که آدم‌ها به دنیا می‌آیند و می‌میرند و در این فاصله با سختی‌ها و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی افراد در سخت‌ترین شرایط بزرگترین شاهکارها را خلق می‌کنند و در مقابل ضعف‌ها، محرومیت‌ها و حرف‌های منفی اطرافیان می‌ایستند.

فیلم‌های زیادی در مورد زندگی این افراد ساخته شده که در این محتوا برخی از این فیلم‌های انگیزشی را معرفی کردیم. شما به عنوان یک داوطلب کنکوری در حال گذراندن یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین مراحل زندگی‌تان هستید و قطعا گاهی برای ادامه مسیر به یک نیروی محرکه نیاز دارید. چه نیروی محرکه‌ای بهتر از تماشای سرگذشت انسان‌های بزرگی که به سختی‌های زندگی غلبه کرده‌اند؟

کسی چه می‌داند شاید روزی داستان زندگی شما برای سایر افراد آموزنده و امید بخش شود!

اگر نمی‌دانید مطالعه برای کنکور را از کجا شروع کنید یا ناامید و بی‌انگیزه شده‌اید، توصیه می‌کنم سری به وب سایت پایتخت کتاب بزنید و از مقالات انگیزشی و مشاوره‌های رایگان آن استفاده کنید.

فیلم‌هایی که دراین مقاله معرفی کردیم تنها تعدادی از فیلم‌های انگیزشی سینمای جهان هستند. شما چه فیلمی را پیشنهاد می‌دهید؟ کدام فیلم شما را بیشتر از همه تحت تاثیر قرار داده‌است و انگیزه‌ای بسیار قوی در رساندن شما به موفقیت بوده‌است؟ لطفا در قسمت نظرات نام فیلم‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب