ماشین حساب در کنکور؛ ببریم یا نه ؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 7 دقیقه
ماشین حساب در کنکور؛ ببریم یا نه ؟

کنکور سراسری دارای یک‌سری قوانین و مقررات است که داوطلبان باید از آن‌ها آگاه باشند تا با مشکل مواجه نشوند. یکی از این قوانین وسایلی است که بردن آن‌ها در جلسه کنکور ممنوع است و مهم‌ترین آن‌ها ماشین‌حساب است. اگر داوطلبی همراه خود ماشین‌حساب به جلسه کنکور ببرد، تخلف محسوب می‌شود و عواقب جدی برای او در پی دارد.

به‌دلیل اهمیت این موضوع و برای آگاهی بیشتر شما، در این مقاله قصد داریم در مورد بردن ماشین حساب در کنکور صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مشکل عدم استفاده از ماشین حساب در کنکور

با پیشرفت فناوری، تحول عظیمی در دستگاه‌ها و وسایل الکترونیکی ایجاد شده‌است و آن‌ها قابلیت‌ها و امکانات قابل‌توجهی را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهند. ماشین‌حساب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و مدل‌های پیشرفته‌ای از آن‌ها روانه بازار شده است.

بسیاری از ماشین‌‌حساب‌های امروزی دارای حافظه داخلی هستند و می‌توان برروی آن‌ها فرمول‌ها و داده‌های مختلفی را ذخیره کرد.

تخفیف یهویی

بنابراین از آن‌جایی که امکان تقلب و سوءاستفاده از ماشین‌حساب وجود دارد، سازمان سنجش همراه‌ داشتن ماشین حساب در آزمون را برای داوطلبین ممنوع اعلام کرده است.

هر فردی که این قانون را نادیده بگیرد و ماشین‌حساب به جلسه کنکور ببرد، متخلف محسوب می‌شود و با محرومیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

شاید از خود بپرسید که چرا بردن ماشین‌حساب‌های ساده که دارای حافظه داخلی و قابلیت‌های پیشرفته‌ای نیستند، آزاد نیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در برخی از آزمون‌هایی که از سوی سازمان سنجش برگزار می‌شود، امکان استفاده از ماشین‌حساب ساده وجود دارد، اما برای کنکور سراسری این‌گونه نیست.

مجازات بردن ماشین حساب در جلسه آزمون چیست؟

مجازات بردن ماشین حساب در جلسه آزمون چیست؟
استفاده از ماشین حساب در کنکور ممنوع است و مجازات سنگینی دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم ماشین‌حساب جزو وسایل ممنوعه کنکور محسوب می‌شود و داوطلبان مجاز نیستند آن را به جلسه کنکور ببرند.

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، افرادی که از این قانون سرپیچی کنند، با محرومیت‌های جدی مواجه خواهند شد و ممکن است تا چند سال اجازه شرکت در کنکور را نداشته‌باشند.

علت چنین مجازات‌های سنگینی این است که ماشین‌حساب به‌عنوان یک وسیله قابل استفاده برای تقلب درنظر گرفته می‌شود و به‌همین دلیل سخت‌گیری زیادی برای آن وجود دارد. بنابراین داوطلبان باید این مسئله را جدی بگیرند و از همراه‌داشتن ماشین حساب در کنکور خودداری کنند.

وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

مقاله مرتبط: وسایل مورد نیاز کنکور 1403؛ سر جلسه کنکور چی ببریم؟

چند روش محاسبات سریع ریاضی

با توجه به اینکه در کنکور امکان بردن ماشین‌حساب وجود ندارد، افرادی که داوطلب شرکت در کنکور ریاضی و تجربی هستند، باید بتوانند عملیات اصلی ریاضی شامل جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را خیلی سریع و بدون ماشین‌حساب انجام دهند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به پاسخ سوالاتی که نیاز به این‌گونه محاسبات دارند، برسند.

در این قسمت قصد داریم، چند روش سریع محاسبات ضرب را به شما آموزش دهیم تا برای پاسخ‌دهی به سوالات کنکور از آن‌ها استفاده و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

روش سریع ضرب در ۱۰۱ بدون ماشین حساب

اگر می‌خواهید یک عدد دو رقمی را در ۱۰۱ ضرب کنید، کافی است در جواب، آن عدد را دو بار پشت‌سرهم بنویسید. به مثال زیر توجه کنید:

  • 6767 = 101 * 67

در حالت کلی اگر عددی داشته باشیم که رقم ابتدا و انتهای آن یک باشد و بین این دو، تعدادی صفر وجود داشته‌باشد، در صورتی‌که بخواهیم آن را در یک عدد دو رقمی ضرب کنیم، به تعداد یکی کمتر از صفرها، صفر می‌گذاریم و عدد دو رقمی را دو طرف آن‌ها می‌نویسیم. مثال زیر می‌تواند نکته گفته‌شده را برای شما روشن کند.

  • 1000132 = 1000 * 32
  • 75000075 = 1000001 * 75

روش سریع ضرب در ۹۹ بدون ماشین حساب

برای این‌کار، دو صفر به عددی که قصد داریم در ۹۹ ضرب کنیم، اضافه می‌کنیم و سپس عدد اصلی را از عدد به‌دست‌آمده کم می‌کنیم. مانند نمونه زیر:

  • 2376 = 24 – 2400 = 99 * 24

روش سریع ضرب در ۱۵ بدون ماشین حساب

ابتدا عدد مورد نظر را در ۱۰ ضرب می‌کنیم. سپس عدد به‌دست‌آمده را با نصف خود جمع می‌کنیم. مانند مثال زیر:

  • 840 = 560 + (2 / 560) = 15 * 56

روش سریع ضرب عدد دو رقمی در ۱۱

عددی که قرار است در ۱۱ ضرب شود را با فاصله از یکدیگر بنویسید. آن دو عدد را با هم جمع کنید و عدد به‌دست‌آمده را بین آن‌ها قرار دهید. اگر عدد حاصل‌شده، دو رقمی باشد، دهگان آن را با عدد سمت چپ جمع کنید.به مثال زیر توجه کنید.

  • 72*11 —> 7  2 —> 7+2=9 —> 79*11=792

رتبه‌های برتر و استفاده از ماشین حساب!

افرادی که در کنکور به رتبه‌های برتر دست‌ یافته‌اند، نظرات جالبی در مورد استفاده از ماشین حساب دارند. در ادامه پای صحبت‌های سه تن از آن‌ها می‌نشینیم.

پژمان شهبازی رتبه یک کنکور ریاضی سال ۹۴: او می‌گوید: «یادم نمی‌آید که تا به‌حال از ماشین‌حساب برای محاسبات ریاضی استفاده کرده باشم. زیرا کسی که به استفاده از ماشین‌حساب عادت کرده است، نمی‌تواند یک‌دفعه این عادت را کنار بگذارد و یک‌ماه مانده به کنکور بدون ماشین‌حساب، محاسبات را انجام دهد. به‌نظر من، سرعت در محاسبات، یکی از مهم‌ترین نکات تست‌زدن است که من به آن اهمیت زیادی می‌دادم.»

علی عجم رتبه دو کنکور تجربی سال ۹۲: او درباره استفاده از ماشین حساب در کنکور می‌گوید: «استفاده از ماشین حساب را از سال دوم دبیرستان به‌طور کامل کنار گذاشتم، زیرا اعتقاد داشتم که به‌کارگیری این وسیله محاسباتی، چیزی جز گول‌زدن خودم نیست. داوطلبان کنکور باید بپذیرند که دیگران نیز با محاسبات ریاضی چالش دارند. اما باید تلاش کنند تا بدون ماشین‌حساب، محاسبات‌شان را انجام دهند تا بتوانند در زمان محدود خود به تست‌های کنکور پاسخ صحیح دهند.»

روژان ربانی رتبه ۷ کنکور ریاضی سال ۹۱: او نیز می‌گوید: «از سال اول دبیرستان، تمام محاسبات ریاضی را به‌صورت دستی و بدون استفاده از ماشین‌حساب انجام می‌دادم. همچنین هر مسئله را تا آخر حل می‌کردم تا به جواب برسم. با این کار دقت و سرعتم را افزایش می‌دادم.»

برای کنکور چی بپوشیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟

مقاله مرتبط: برای کنکور چی بپوشیم که بهترین نتیجه را بگیریم؟

سخن پایانی

در این مقاله در مورد استفاده از ماشین حساب در کنکور صحبت کردیم. این وسیله یکی از وسایل ممنوعه کنکور است که همراه داشتن آن تخلف محسوب می‌شود و محرومیت‌هایی را برای فرد متخلف به همراه دارد. بنابراین شرکت‌کنندگان در کنکور باید قوانین آن را جدی بگیرند تا به دردسر نیفتند.

همچنین به داوطلبان کنکور توصیه می‌کنیم که ترفندهای محاسبات ریاضی را بیاموزند، تا بتوانند سوالات محاسباتی کنکور را خیلی سریع حل کنند و وقت کم نیاورند.

سوالات پرتکرار

در این قسمت به سوالات رایجی که در مورد ماشین حساب در کنکور پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

۱- آیا بردن ماشین‌حساب به جلسه کنکور مجاز است؟

خیر. مجاز نیست و با متخلفان برخورد می‌شود.

۲- مجازات بردن ماشین‌حساب به جلسه کنکور چیست؟

این تخلف می‌تواند داوطلب را با محرومیت‌های چندساله از شرکت در کنکور مواجه کند.

۳- چه راهی برای انجام محاسبات ریاضی در کنکور وجود دارد؟

داوطلبان با یادگیری یک‌سری ترفندهای محاسباتی و تمرین زیاد می‌توانند، سرعت و دقت خود را در انجام محاسبات ریاضی افزایش دهند.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. فرشته اسفند 3, 1402

    برای ارشد رشته های حسابداری به چه صورته؟سال های قبل استفاده نشده؟
    من ۱۵۰ هزار منهای ۱۶۹،۵۰۰ ضرب در ۳۷،۵ درصد رو با چه سرعتی حل کنم؟و وقتی کل سوال ها به این صورت هست؟برای حسابداری آزمون حل ریاضی نیست،آزمون بلد بودن فرمول روش و تحلیل هست

  2. حمید فروردین 30, 1402

    حتی ماشین حساب ساده هم نمیشه برد؟

    • پایتخت کتاب فروردین 30, 1402

      سلام
      خیر متاسفانه ممنوع هستش

آخرین مقالات پایتخت کتاب