معیار انتخاب مدرسه؛ ویژگی مدرسه خوب چیست؟

10 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
معیار انتخاب مدرسه؛ ویژگی مدرسه خوب چیست؟

خیلی وقت‌ها پدر مادرها از من می‌پرسند آیا تحصیل در یک مدرسه ممتاز در موفقیت فرزندان ما تاثیر دارد یا این هم یکی از بهانه‌های دانش آموزان برای درس نخواندن و تنبلی کردن است؟ واقعیت این است که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد داوطلبانی که در مدارس خوب درس خوانده‌اند و آموزش مناسب و کافی در مدرسه دریافت کرده‌اند، در امتحانات نهایی و کنکور سراسری موفق‌تر ظاهر شده‌اند.

البته تحصیل در مدرسه خوب مانند ده‌ها امکانات آموزشی دیگر، به تنهایی ضامن موفقیت هیچ دانش آموزی نیست؛ اما در مقابل اگر داوطلب آموزش مناسبی در مدرسه دریافت نکند، مجبور است به سختی و با صرف هزینه‌های هنگفت آن را جبران کند. تا انتهای این محتوا همراه ما باشید تا با هم معیارهای انتخاب مدرسه را بررسی کنیم و ببینیم ویژگی یک مدرسه خوب چیست؟

تاثیر مدرسه در موفقیت دانش آموزان

موفقیت در کنکور یا امتحانات نهایی یک فرمول نسبتا ثابتی دارد؛ در واقع یک دانش‌آموز برای موفقیت به برنامه‌ریزی، مشاوره و راهنمایی، اراده و نظم شخصی و نیز امکانات آموزشی مناسب که در راس آن‌ها تحصیل در یک مدرسه خوب است نیاز دارد. هر کدام از این معیارها غایب باشد، مسیر دستیابی به موفقیت برای دانش‌آموز دشوار خواهد شد.

حالا تحصیل در یک مدرسه خوب دقیقا چقدر روی موفقیت داوطلبان تاثیر دارد؟ زمانی که داوطلب درسی را برای اولین بار یاد می‌گیرد، اگر یادگیری او خوب و کامل باشد، با کمی مطالعه یا حل سوال در منزل می‌تواند روی مبحث مورد نظر به تسلط برسد.

تخفیف یهویی

به علاوه دانش‌آموزان در سن حساسی هستند و تاثیرپذیری آن‌ها از محیط اطراف بسیار بالا است؛ پس قطعا قرارگیری در یک جو رقابتی سالم به نفع داوطلب خواهد بود.

آیا همه رتبه برترها در مدارس ممتاز تحصیل کرده‌اند؟

واقعیت این است که دیگر گذشت آن زمانی که دانش‌آموزان با حداقل امکانات و تنها با تکیه بر اراده و تلاش خودشان به موفقیت می‌رسیدند. طی چند سال اخیر افزایش چشمگیر رقابت بین داوطلبان از یک سمت و مفهومی شدن سوالات کنکور هم از سمت دیگر باعث شده مسیر رسیدن به موفقیت دشوارتر از قبل شود و برای طی کردن این مسیر به امکانات خوبی احتیاج داشته باشیم.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد اکثر رتبه برترها در مدارس خاصی مانند تیزهوشان، غیر انتفاعی یا نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند.

البته هنوز هم داوطلبانی در مدارس دولتی هستند که به موفقیت‌های بزرگی می‌رسند. موضوع این است که این داوطلبان مجبورند کمبودهای درسی محل تحصیلشان را با شرکت در کلاس‌های کنکوری جبران کنند.

انتخاب مدرسه در کدام مقطع اهمیت دارد؟

انتخاب مدرسه در کدام مقطع اهمیت دارد؟
یکی از مهمترین معیار‌های انتخاب مدرسه برای موفقیت دانش‌آموزان انتخاب درست مقطع تحصیلی است.

اکثر داوطلبان و والدین آن‌ها تصور می‌کنند انتخاب مدرسه تنها در مقطع متوسطه دوم اهمیت دارد؛ چون قرار است بعد از گذراندن این مقطع داوطلب در امتحانات سرنوشت‌ساز نهایی و کنکور سراسری شرکت کند. در حالی که یادگیری اصولی مطالب باید از پایه و اساس شکل بگیرد؛ یعنی از همان دوران دبستان باید به فکر انتخاب یک مدرسه خوب باشید.

دانش آموزان لازم است برنامه‌ریزی کردن، رقابت سالم، تلاش کردن، مفهومی خواندن و تمام عناصر دخیل در موفقیت را از همان ابتدا و دوران دبستان یاد بگیرند.

حالا من دبیرستانی هستم و تا امروز در مدرسه خوبی تحصیل نکرده‌ام، هیچ اشکالی ندارد ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!

انواع مدارس در ایران

در یک تقسیم ‌بندی کلی مدارس در ایران به دو دسته مدارس عادی یا دولتی و مدارس خاص تقسیم می‌شوند، مزیت تحصیل در مدارس دولتی رایگان بودن امکانات آموزشی است. در حالی که برای ورود به برخی مدارس خاص مانند غیر انتفاعی باید هزینه پرداخت کنید و یا برای تحصیل در مدارسی مانند تیزهوشان و نمونه دولتی باید از پس یک آزمون نسبتا دشوار برآیید.

در نهایت طبق ضرب المثل هر چقدر پول بدهی همان اندازه آش می‌خوری، در ازای پرداخت هزینه یا قبولی در آزمون‌های ورودی، می‌توانید از امکانات آموزشی بهتری برخوردار شوید.

برای انتخاب مدرسه چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم؟ آیا همین که آن مدرسه اسمش بر سر زبان‌ها افتاده یا هر سال تعداد زیادی قبولی کنکور دارد، برای انتخاب آن کافی است؟ در ادامه به 8 مورد از معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب اشاره کرده‌ایم.

  • کادر مدرسه

مدیریت مدرسه حرف اول را در کیفیت آموزشی هر مدرسه می‌زند، یک مدیر خوب و دلسوز کادر آموزشی حرفه‌ای و مناسبی را انتخاب می‌کند، نیازهای دانش‌آموزان را درک می‌کند و به دغدغه‌های آن‌ها اهمیت می‌دهد. طبیعتا بعد از مدیریت، کادر معلمان اهمیت زیادی دارند.

در مورد اهمیت معلم هر درس این را بگویم که تشویق یک معلم می‌تواند سرنوشت یک دانش‌آموز را دگرگون کند و در مقابل بداخلاقی، تحقیر یا تدریس ضعیف یک معلم می‌تواند باعث شود دانش‌آموزی تا ابد از درس خاصی متنفر شود.

  • امکانات آموزشی مدرسه

یک مدرسه خوب مدرسه‌ای است که مدیریت آن علاوه بر گلچین کردن کادر آموزشی، به فکر فراهم کردن یک محیط جذاب و دلچسب برای تحصیل بهتر دانش‌آموزان باشد. تهویه کلاس‌ها، نور آن‌ها، امکانات الکترونیک و اینترنتی، حضور مشاور و روانشناس، حتی امکانات هنری و ورزشی مدرسه، عوامل بسیار مهمی در پیشرفت و شکوفایی خلاقیت داوطلبان محسوب می‌شوند.

البته گاهی برخی مدارس خاص از آن طرف بام می‌افتند؛ برای مثال با برگزاری انواع کلاس‌های غیر ضروری و فشرده داوطلب را خسته می‌کنند.

  • جمعیت دانش‌آموزان

یکی از ایرادهایی که می‌توانیم از مدارس دولتی بگیریم تعداد زیاد دانش‌آموزان هر کلاس است، طبیعتا زمانی که جمعیت کلاس کمتر است معلم فرصت کار کردن با تک تک دانش‌آموزان و پاسخ‌گویی به سوالات همه آن‌ها را پیدا می‌کند. کادر مدرسه و مدیریت مدرسه هم می‌توانند نظارت بهتر و دقیق‌تری روی دانش‌آموزان داشته باشند.

  • فضا و جو مدرسه

اکثر دانش‌آموزان در سن کودکی و نوجوانی هستند و خودتان بهتر از من می‌دانید که در این سن افراد به شدت تحت تاثیر جو هم سن و سال‌هایشان قرار می‌گیرند. اگر اطراف دانش‌آموزی با دوستان و همکلاسی‌های درس خوان و هدفمند پر شود طبیعتا بیشتر مشتاق درس خواندن می‌شود تا زمانی که اطراف او را افراد بی‌خیال و خوش گذران پر کنند.

البته حواستان باشد که جو رقابتی باید سالم باشد و دانش آموز را تشویق کند، یک جو رقابتی مسموم باعث می‌شود دانش‌آموز سرشار از استرس شود و اعتماد به نفسش را از دست بدهد.

  • ویژگی‌های شخصیتی خود دانش آموز

حالا ما هر چقدر هم در مورد امکانات آموزشی، سطح علمی مدرسه یا جو رقابتی صحبت کنیم در نهایت باید در زمان انتخاب مدرسه، شخصیت هر دانش‌آموز را هم در نظر داشته باشیم. برای مثال دانش‌آموزی که اعتماد به نفس کمی دارد، علاقه‌ای به کار گروهی ندارد و دوست دارد خودش با کمک کتاب‌های کمک درسی مطالب را به تدریج یاد بگیرد، با قرار گرفتن در یک جو رقابتی و سخت‌گیرانه فقط آشفته می‌شود و ممکن است پسرفت کند.

  • میزان ارتباط با والدین

اکثر والدین تمایل دارند در جریان فعالیت‌های فرزندشان در مدرسه باشند؛ پس قطعا میزان برقراری ارتباط با والدین از جمله معیارهای مهم برای انتخاب مدرسه است. همچنین مدارسی که از نظرات والدین در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی خود استفاده می‌کنند، معمولا مدارس موفق‌تری هستند.

  • میزان شهریه مدرسه

برخی دانش‌آموزان از پس آزمون مدارسی همچون نمونه دولتی و تیزهوشان برنمی‌آیند اما تمایل دارند در مدارس با جمعیت کمتر و امکانات آموزشی بهتر تحصیل کنند. مدارس غیر انتفاعی گزینه مناسبی برای این داوطلبان هستند اما شهریه برخی از این مدارس به ویژه در شهرهای بزرگ سر به فلک می‌کشد. بسیار مهم است که مدرسه‌ای را انتخاب کنید که می‌توانید از پس پرداخت هزینه‌های آن برآیید.

  • فاصله مدرسه تا منزل دانش آموزان

برخی دانش‌آموزان برای تحصیل در یک مدرسه سطح بالا روزانه مسیر زیادی را طی می‌کنند، حتی ممکن است مدرسه داوطلب در شهر محل زندگی او نباشد! این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بخش زیادی از زمان دانش‌آموزان طی این رفت و آمدها هدر می‌رود و در نهایت دانش‌آموز خسته می‌شود و انرژی کمی برای درس خواندن خواهد داشت.

البته ممکن است برای تعدادی از دانش‌آموزان تحصیل در یک مدرسه خاص به حدی مهم باشد که فاصله و مسافت مدرسه تا منزل دانش‌آموز برای او اهمیتی نداشته باشد.

تفاوت مدارس دولتی و غیر دولتی

در جدول زیر امکانات و شرایط تحصیل در مدارس عادی و غیر دولتی را با هم مقایسه کرده‌ایم تا خودتان با توجه به شرایطی که دارید بتوانید در این مورد تصمیم بگیرید که تحصیل در کدام مدرسه برای شما مناسب‌تر است:

نوع مدرسهدولتیغیر دولتی
هزینهبدون هزینههمراه با هزینه یا آزمون ورودی
سطح آموزشمعمولیبالا و پیشرفته
امکانات غیر درسیمعمولا ضعیفاکثرا پیشرفته
کلاس‌های فشرده و اضافیبه تعداد بسیار محدودبه تعداد زیاد
رقابتکم تا معمولیبالا و گاهی مخرب
ساعاتی که دانش آموز در مدرسه سپری می‌کندمعمولا از 8 صبح تا 1 عصراکثرا تا 3 عصر طول می‌کشد
جمعیت کلاس‌هابالاکم

ما که در مدارس عادی تحصیل می‌کنیم و امکان و شرایط درس خواندن در مدارس خاص را نداریم چکار کنیم؟ آیا شانسی برای موفقیت داریم؟ قطعا بله، درست است که امکانات آموزشی مدارس خاص بالاتر از مدارس دولتی است و عوامل دیگری همچون جمعیت کم کلاس و رقابت بین داوطلبان باعث شده افراد زیادی این دسته از مدارس را برای تحصیل انتخاب کنند؛ اما دانش‌آموزان موفق زیادی از مدارس دولتی فارغ التحصیل شده‌اند.

کار شما دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانید کمی سخت‌تر است، پس توصیه می‌کنم برای جبران کم کاری معلمان در مدرسه، از کتاب‌های کنکوری استاندارد و درسنامه محور استفاده کنید.

 با مراجعه به سایت فروشگاه پایتخت کتاب، می‌توانید کتاب‌های مورد نیاز سطح‌تان را با مناسب‌ترین قیمت و با تخفیف ویژه تهیه کنید.

سخن آخر

در این محتوا در مورد اهمیت تحصیل در مدارس ممتاز صحبت کردیم و گفتیم این موضوع نه تنها برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی بلکه حتی از دوران دبستان هم باید مورد توجه قرار گیرد. از قدیم گفته‌اند خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج!

در این محتوا ابتدا در مورد تاثیر مدرسه در موفقیت دانش‌آموزان صحبت کردیم، معیارهای انتخاب مدرسه خوب را بیان کردیم و تحصیل در مدارس دولتی و غیر دولتی را با هم مقایسه کردیم. در قسمت دیدگاه این محتوا به ما بگویید در چه مدرسه‌ای تحصیل می‌کنید و مزایا و معایب مدرسه محل تحصیلتان را هم بیان کنید تا سایر داوطلبان از تجربه شما استفاده کنند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. الوند خاموش آذر 11, 1402

    به نظر بنده در مملکت ما درس خواندن و پیشرفت فقط به پول و پارتی هرکسی بستگی دارد. کلا ما ایرانی ها نژادمان پارتی است.

آخرین مقالات پایتخت کتاب