منابع کنکور فرهنگیان 1403؛ دروس تخصصی کنکور تربیت معلم چیست؟

07 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 6 دقیقه
منابع کنکور فرهنگیان 1403؛ دروس تخصصی کنکور تربیت معلم چیست؟

ترکش تغییرات طوفانی کنکور 1403 بالاخره به رشته فرهنگیان هم برخورد کرد و نحوه پذیرش این رشته متفاوت از سال‌های قبل شد! از آنجایی که چند ماهی تا برگزاری کنکور اختصاصی فرهنگیان باقی مانده، عاشقان شغل مقدس معلمی باید هر چه سریع‌تر یک برنامه منسجم برای رسیدن به هدفشان بچینند و ضروری‌ترین کار این است که ابتدا منابع کنکور فرهنگیان 1403 را بشناسند.

دروس تخصصی دفترچه فرهنگیان کدامند؟ هر کدام از این دروس چه ضریبی دارند؟ منابع کنکور فرهنگیان برای رشته‌های مختلف چیست؟ چه نوع سوالاتی از این منابع طرح می‌شود؟ بهترین روش مطالعه منابع کنکور فرهنگیان 1403 چیست؟ تا انتهای این محتوا همراه ما باشید تا به پاسخ تک تک این سوالات برسیم.

فرمول موفقیت در کنکور فرهنگیان

تعداد زیادی از متقاضیان کنکور فرهنگیان هنوز هم سردرگم هستند چون نمی‌دانند که بالاخره چه دروسی را بخوانند، روی چه کارهایی تمرکز کنند و اصلا چطور برای موفقیت در کنکور فرهنگیان برنامه‌ریزی کنند! موفقیت در کنکور فرهنگیان به چند عامل بستگی دارد:

  • سوابق تحصیلی (معدل کتبی نهایی پایه دوازدهم) 50 درصد
  • نتیجه کنکور اردیبهشت 15 درصد
  • آزمون اختصاصی فرهنگیان 10 درصد
  • مصاحبه عملی فرهنگیان 25 درصد

هوشمندانه‌ترین کار این است که از الان تا اردیبهشت‌ماه تمرکزتان را روی کنکور و مطالعه منابع کنکور فرهنگیان بگذارید و بعد از کنکور اردیبهشت تا خرداد ماه خودتان را برای امتحانات نهایی و مصاحبه عملی آماده کنید.

تخفیف یهویی

بیایید ابتدا دروس تخصصی دفترچه فرهنگیان را به همراه ضرایب آن‌ها بررسی کنیم.

دروس تخصصی دفترچه فرهنگیان

اکثر داوطلبان می‌پرسند آیا کنکور فرهنگیان چیزی جدا از کنکور اردیبهشت ماه است؟ بر خلاف تصور اکثر داوطلبان، در واقع ما چیز جداگانه‌ای تحت عنوان کنکور فرهنگیان نداریم بلکه سر جلسه کنکور، بعد از اینکه به دفترچه سوالات تخصصی رشته خودتان پاسخ دادید، دفترچه اختصاصی فرهنگیان را دریافت می‌کنید.

بیایید با هم ببینیم در این دفترچه چه دروسی داریم و ضریب هر درس چقدر است؟ به جدول زیر توجه کنید:

اسم دروس دفترچه تخصصی فرهنگیانضریب هر درس
هوش و استعداد معلمیضریب 3
تعلیم و تربیت اسلامیضریب 2

با اینکه درس هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 بالاترین ضریب را برای قبولی در کنکور اختصاصی فرهنگیان دارد؛ اما هیچ منبع رسمی از سمت سازمان سنجش به عنوان منابع کنکور فرهنگیان برای این درس اعلام نشده‌است. توصیه می‌کنم داوطلبان سوالات هوش و استعداد آزمون‌های استخدامی چند سال قبل را دانلود کرده و آن‌ها را تمرین کنند.

برای درس تعلیم و تربیت اسلامی سه فصل اول کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی و نیز چند فصل از کتاب‌‌های دين و زندگی متوسطه دوم به عنوان منبع معرفی شده است. البته نیازی به مطالعه همه فصل‌های کتاب‌های دین و زندگی نیست، فصل‌هایی از کتاب‌های دین و زندگی که باید برای آزمون اختصاصی فرهنگیان مطالعه کنید را در جداول زیر آورده‌ایم:

  • برای رشته‌‌های رياضی و فيزيک، علوم تجربی و فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش
دين و زندگی پايه دهماز درس هشتم تا درس دوازدهم ( صفحه 98  الی 152)
دين و زندگی پايه يازدهماز درس يازدهم تا درس دوازدهم ( صفحه 134 الی 158)
  • برای رشته‌ علوم انسانی
دين و زندگی پايه دهماز درس نهم تا درس چهاردهم ( صفحه 96  الی 158)
دين و زندگی پايه يازدهماز درس شانزدهم تا درس هجدهم ( صفحه 196 الی 230)

کتاب های مناسب برای کنکور فرهنگیان

چه نوع سوالاتی از این منابع طرح می‌شود؟

از آنجایی که امسال برای اولین بار چیزی به اسم دفترچه اختصاصی فرهنگیان داریم، به احتمال زیاد سوالات آن پیچیدگی خاصی نخواهند داشت؛ پس اصلا نگران اینکه چه نوع سوالاتی از منابع کنکور فرهنگیان طرح می‌شود نباشید. البته این اصلا به این معنی نیست که بیخیال مطالعه این منابع شوید یا خواندن آن‌ها را به تعویق بیندازید.

طبیعتاً لازم است از همین الان با برنامه‌ریزی پیش بروید و دروس تخصصی رشته فرهنگیان را به صورت اصولی و با جزئیات مطالعه کنید. حالا ممکن است این سوال برای داوطلبان پیش بیاید که من دروس رشته تحصیلی خودم را باید بخوانم و امتحانات نهایی را هم پیش رو دارم، چطور برای مطالعه منابع اختصاصی فرهنگیان برنامه‌ریزی کنم؟

بهترین روش مطالعه منابع کنکور فرهنگیان 1403

بهترین روش مطالعه منابع کنکور فرهنگیان 1403
با 2 ساعت زمان بیشتر و مطالعه منابع کنکور فرهنگیان 1403، می‌توانید در کنکور فرهنگیان موفق شوید.

گفتیم مهم‌ترین کاری که داوطلبان تا برگزاری کنکور اردیبهشت باید انجام بدهند این است که تمرکزشان را روی مطالعه و تست‌زنی دروس تخصصی رشته تحصیلی‌شان بگذارند و در کنار آن برای مطالعه دروس دفترچه اختصاصی فرهنگیان هم برنامه‌ریزی کنند.

ببینید اصلا چیز پیچیده‌ای نیست؛ شما در برنامه روزانه‌تان باید دو آیتم اضافه کنید:

  • اولین آیتم: مطالعه روزانه یک الی یک و نیم ساعت کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی است که تا روز کنکور قطعا می‌رسید مباحث مشخص شده از این کتاب را چند مرتبه دوره کنید.
  • دومین آیتم: حتما روزی دو بازه نیم ساعته را برای مطالعه دروس مشخص شده از کتاب‌های دین و زندگی و نیز حل سوالات هوش در نظر بگیرید.

به این ترتیب تنها با اضافه کردن روزانه دو ساعت به ساعت مطالعه‌تان، تا کنکور اردیبهشت چند مرتبه منابع اختصاصی کنکور فرهنگیان را مطالعه کرده و روی آن‌ها به تسلط کامل می‌رسید.

آیا مطالعه منابع دفترچه تخصصی فرهنگیان نتیجه‌بخش است؟

از آنجایی که در سال 1403 مشخص شد بیش از 100 هزار نفر کمبود معلم داریم و نیز سالانه حدود 35 هزار نفر معلم از وزارت آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند، مجلس شورای اسلامی تصمیم بر افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان گرفته‌است.

خبر خوب برای عاشقان رشته معلمی اینکه امسال پذیرش دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده‌است. این هم یک انگیزه بزرگ برای داوطلبانی که تا امروز درس خواندن را به بهانه اینکه وقت کمی باقی‌مانده یا من موفق نمی‌شوم به تعویق انداخته‌اند.

امسال بهترین سال برای قبولی در رشته فرهنگیان است؛ پس حتما همه تلاشتان را بکنید و سوالاتتان را در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب با ما در میان بگذارید.

آخرین تغییرات کنکور دانشگاه فرهنگیان؛ آیا کنکور 1403 فرهنگیان جداگانه برگزار می‌شود؟

مقاله مرتبط: آخرین تغییرات کنکور دانشگاه فرهنگیان؛ آیا کنکور 1403 فرهنگیان جداگانه برگزار می‌شود؟

سخن آخر

وقتی خبر عجیب کنکور اختصاصی فرهنگیان منتشر شد، عاشقان شغل مقدس معلمی تصور می‌کردند برای قبولی در رشته فرهنگیان باید از هفت خان رستم بگذرند؛ اما بعد از اینکه جزئیات این خبر مشخص شد، متوجه شدیم اوضاع به هیچ وجه پیچیده و دشوار نیست.

در این مطلب ابتدا در مورد فرمول قبولی در رشته فرهنگیان صحبت کردیم، در ادامه در مورد دروس دفترچه اختصاصی فرهنگیان، ضریب هر درس و نیز منابع این دروس صحبت کردیم و در انتها بهترین روش مطالعه منابع کنکور فرهنگیان 1403 را ارائه کردیم. اگر هنوز هم سوالی در مورد منابع کنکور فرهنگیان 1403 در ذهنتان دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این مطلب با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب