پانسیون مطالعاتی  در نوروز؛ تاثیر آن بر موفقیت کنکوری ها

28 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
پانسیون مطالعاتی  در نوروز؛ تاثیر  آن بر موفقیت کنکوری ها

 در ایام شلوغ و پرهیاهویی همچون تعطیلات نوروز، چه جایی خلوت‌تر و بهتر از پانسیون‌های مطالعاتی؟ داوطلبان زحمت‌کش کنکوری همیشه دنبال محیطی آرام و به دور از سروصدا هستند تا بتوانند درس‌هایشان را با تمرکز مطالعه کنند. خوشبختانه برخی داوطلبان می‌توانند در اتاق‌های شخصی‌شان درس بخوانند و مشکلی از این نظر ندارند؛ اما تعدادی از کنکوری‌ها بنا به دلایل مختلفی، نمی‌توانند در محیط خانه درس بخوانند و پیدا کردن یک محیط مطالعاتی مناسب برای آنها دغدغه بزرگی است، یکی از مکان‌های امن و آرام برای مطالعه، پانسیون‌ها هستند. در این محتوا قصد داریم در مورد پانسیون‌های مطالعاتی و تاثیر آنها در موفقیت کنکوری‌ها صحبت کنیم. با پایتخت کتاب همراه باشید.

از پانسیون مطالعاتی استفاده کن اگر…

اکثر شما عزیزان کم و بیش با پانسیون‌های مطالعاتی آشنایی دارید، در واقع پانسیون‌ها مکان‌هایی هستند که با هدف ایجاد یک محیط آرام و راحت برای مطالعه دانش‌آموزان به وجود آمده‌اند. داوطلبان می‌توانند برای مدتی به صورت شبانه روزی در این محیط بمانند و از امکانات آموزشی و نیز آرامش و سکوت آن برای درس خواندن و افزایش کیفیت مطالعه خود استفاده کنند. حالا ممکن است برای برخی داوطلبان این سوال پیش بیاید که کدام داوطلبان باید از پانسیون‌های مطالعاتی استفاده کنند؟ اگر یکی از شرایط زیر را دارید، درس خواندن در پانسیون می‌تواند تاثیر زیادی روی موفقیت شما در کنکور داشته باشد:

  • اگر اتاق شخصی ندارید و در خانواده شلوغ و پر جمعیتی زندگی می‌کنید.
  • اگر در آستانه تعطیلات نوروز هستید و خانواده نمی‌توانند در این ایام محیط ساکتی را در منزل برایتان فراهم کنند.
  • اگر به هر دلیلی در اتاق شخصی‌تان حواستان پرت می‌شود و تمرکز خوبی ندارید.
  • اگر پشت کنکوری هستید و مدت زیادی به دور از دیگر داوطلبان بوده‌اید و می‌خواهید با قرار گرفتن در جمع آنها انگیزه بگیرید.
نوروز کنکوری ها؛ نحوه برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید 1403

مقاله مرتبط: نوروز کنکوری ها؛ نحوه برنامه ریزی مطالعه کنکور در عید 1403

پانسیون و موفقیت کنکوری‌ها

طی سال‌هایی که به عنوان مشاور فعالیت کرده‌ایم به عینه شاهد تاثیر مثبت پانسیون‌های مطالعاتی روی موفقیت کنکوری‌ها بوده‌ایم، بسیاری از داوطلبانی که در منزل شرایط مناسبی برای درس خواندن ندارند، بعد از ثبت نام در پانسیون پیشرفت زیادی را تجربه می‌کنند. اما از آنجایی که داوطلبان همیشه کنجکاوند جزئیات هر موضوعی را بدانند، در ادامه تاثیرات مطالعه در پانسیون را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چطور این محیط‌های امن و آرام، روی موفقیت کنکوری‌های عزیز تاثیر می‌گذارند.

تخفیف یهویی

موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور ؛ 12 راز رتبه برترها + تمام رشته‌ها

تاثیر پانسیون بر تمرکز کنکوری‌ها

وقتی در محیطی قرار بگیرید که همه افراد آن تمام تمرکزشان روی موفقیت در کنکور است، سخت است شما بتوانید روی چیز دیگری تمرکز کنید! یکی از مزایای بزرگ استفاده از پانسیون این است که می‌توانید در محیطی به دور از هر عامل بیرونی درس بخوانید، در چنین شرایطی عوامل حواس پرتی بیرونی حذف می‌شوند و می‌توانید با خیال راحت روی یادگیری دروس تمرکز کنید. البته پانسیون نمی‌تواند حریف عوامل حواس پرتی درونی شود، برای رهایی از تمام دشمنان درونی و بیرونی تمرکز، می‌توانید مقاله “افزایش تمرکز در مطالعه” را در وب سایت پایتخت کتاب بخوانید.

پانسیون و پیشرفت تحصیلی داوطلبان

داوطلبانی که از پانسیون‌های مطالعاتی استفاده می‌کنند، اکثرا بعد از مدتی متوجه می‌شوند در درس‌هایشان پیشرفت کرده‌اند، موضوع چیزی فراتر از افزایش تمرکز داوطلبان است. از آنجایی که شما در جمعی از بچه‌های سخت‌کوش و درس خوان قرار می‌گیرید، به تدریج با دیدن آنها تشویق می‌شوید و شما هم سعی می‌کنید ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید. به علاوه می‌توانید گاهی با سایر داوطلبان گروه‌های مطالعاتی تشکیل دهید و دانسته‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید. در کنار همه اینها، در پانسیون‌های مطالعاتی معمولا مشاوران و دبیران حرفه‌ای حضور دارند تا اشکالات درسی داوطلبان را برطرف کنند و به سوالات آنها پاسخ دهند.

تاثیر پانسیون بر سلامت جسمی داوطلبان

خیلی وقت‌ها ممکن است داوطلبان هنگام مطالعه در اتاق شخص‌شان روی زمین دراز بکشند یا بنشینند و از میز مطالعه استفاده نکنند، همین موضوع باعث می‌شود داوطلب هر روز از سردرد یا کمردرد شکایت داشته باشد. همچنین، گاهی داوطلبان به خاطر ساعت خواب و بیداری نامناسب، در خطر بسیاری از مشکلات جسمانی قرار می‌گیرند. خوشبختانه در پانسیون‌های مطالعاتی داوطلبان تشویق می‌شوند زمان مطالعه از میز مطالعه استفاده کنند و ارگونومی مناسبی داشته باشند. نور و تهویه محیط پانسیون کاملا مناسب و ایده‌آل است و به علاوه ناظرانی که در پانسیون‌ها حضور دارند، روی خواب و بیداری و تغذیه منظم و باکیفیت داوطلبان نظارت می‌کنند.

همه اینها در نهایت باعث می‌شوند داوطلبی که در پانسیون درس می‌خواند، از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد و احتمال موفقیتش در کنکور بیشتر شود؛ از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم!

ارگونومی هنگام مطالعه؛ نشستن درست هنگام مطالعه چگونه است؟

مقاله مرتبط: ارگونومی هنگام مطالعه؛ نشستن درست هنگام مطالعه چگونه است؟

تاثیرات روانشناسی پانسیون روی کنکوری‌ها

حضور در یک محیط شلوغ و پرتنش باعث ترشح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود، این هورمون‌ها مسئول ایجاد استرس و اضطراب هستند. حالا تصور کنید این هورمون‌ها در بدن داوطلب کنکوری که ذهنش به شدت درگیر مسائل مختلف است و به خودی خود هر روز استرس آینده را دارد، ترشح شوند! خوشبختانه با قرار گرفتن در یک محیط آرام و به دور از تنش همچون پانسیون‌های مطالعاتی، ترشح این هورمون‌ها و به دنبال آن استرس داوطلبان کاهش پیدا می‌کند. به علاوه داوطلبان بعد از مدتی حضور در پانسیون مطالعاتی، با مشاهده پیشرفت خود و قرار گرفتن در جمع داوطلبان باانگیزه و هدفمند اطرافشان، اعتماد به نفس و آرامش خاطر پیدا می‌کنند.

آرامش ذهن؛ رازهای ایجاد آرامش در هنگام درس‌خواندن

مقاله مرتبط: آرامش ذهن؛ رازهای ایجاد آرامش در هنگام درس‌خواندن

پانسیون مطالعاتی

نکات مهم در مورد استفاده از پانسیون مطالعاتی

ممکن است قبلا از پانسیون‌های مطالعاتی استفاده کرده باشید و نتیجه خوبی نگرفته باشید یا کسانی را سراغ داشته باشید که با مطالعه در پانسیون، نه تنها به موفقیت در کنکور دست پیدا نکردند، بلکه حتی از هدفشان دور شدند. دوستان دلیل این اتفاقات، رعایت نکردن یکسری نکات مهم هنگام استفاده از پانسیون‌های مطالعاتی است. لطفا به نکاتی که در ادامه ارائه می‌دهیم خوب دقت کنید تا در ایام نوروز از مطالعه در پانسیون نهایت استفاده را ببرید:

  • برخی داوطلبان در پانسیون‌های مطالعاتی گروه‌های غیر درسی تشکیل می‌دهند و این محیط را به مکانی برای تفریح و خوش گذرانی تبدیل می‌کنند، یادتان نرود که هدف شما و همه افرادی که در این محیط جمع شده‌اند، تنها یک چیز است، موفقیت در کنکور. در صورتی که علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه در کنکور موفق شویم” را بخوانید.
  • اگر واقعا هدفتان درس خواندن و مطالعه در یک محیط آرام است، از پانسیون استفاده کنید. برخی داوطلبان برای فرار از فشارها و سخت گیری خانواده به پانسیون پناه می‌برند تا با خیال راحت و به دور از چشم والدینشان تنبلی کنند!
  • حتما قوانین پانسیون مطالعاتی را مو به مو اجرا کنید، با اجرای این قوانین به آرامش و پیشرفت خودتان و دیگران کمک بزرگی خواهید کرد.
  • قبل از انتخاب یک پانسیون مطالعاتی، حتما خوب در مورد شرایط و امکانات آن تحقیق کنید چون قرار است برای این کار هزینه کنید و از همه مهم‌تر، زمان ارزشمندتان را در این محیط سپری کنید.
  • از جروبحث با ناظران یا سایر داوطلبان و ایجاد حاشیه و دغدغه فکری برای خودتان خودداری کنید، یادتان باشد شما قرار است در پانسیون مطالعاتی آرامش داشته باشید و با تمرکز درس بخوانید.
افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

مقاله مرتبط: افزایش کیفیت مطالعه؛ چگونه کیفیت مطالعه را بالا ببریم؟

سوالات متداول

چه کسانی باید از پانسیون‌های مطالعاتی استفاده کنند؟

داوطلبانی که در منزل شرایط مناسبی برای درس خواندن ندارند، داوطلبانی که در تعطیلات نوروز به دنبال یک محیط خلوت هستند و در کل تمام کسانی که نمی‌توانند در منزل با تمرکز درس بخوانند.

پانسیون‌های مطالعاتی چه تاثیری روی موفقیت کنکوری‌ها دارند؟

در این محتوا تاثیر استفاده از پانسیون را روی افزایش تمرکز، پیشرفت درسی، سلامتی جسمی و روانی داوطلبان بررسی کردیم.

چطور از محیط پانسیون حداکثر استفاده را برای موفقیت در کنکور ببریم؟

با رعایت پنج نکته‌ای که در انتهای محتوا ارائه کردیم، می‌توانید تاثیر مثبت مطالعه در پانسیون را در موفقیت تحصیلی‌تان ببینید.

سخن آخر

کمترین خواسته هر کنکوری سخت کوش و هدفمندی یک محیط مطالعاتی آرام و خلوت برای مطالعه است، در این محتوا در مورد پانسیون‌های مطالعاتی به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای فرار از شلوغی و تنش‌های محیط بیرون صحبت کردیم. ابتدا گفتیم کدام دسته از داوطلبان بهتر است از پانسیون برای درس خواندن استفاده کنند و در ادامه تاثیرات مطالعه در پانسیون را روی افزایش تمرکز کنکوری‌ها، پیشرفت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی آنها بررسی کردیم. در نهایت نکاتی برای استفاده بهتر از این محیط‌های مطالعاتی امن با شما در میان گذاشتیم.

اگر سوالی در مورد پانسیون مطالعاتی در ایام نوروز دارید یا خودتان تجربه استفاده از پانسیون را دارید، خوشحال می‌شویم آن را در دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب