پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

08 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
پردرآمدترین رشته‌های انسانی برای آقایان و خانم‌ها

یکی از تصورات غلطی که هنوز هم در جامعه وجود دارد این است که فقط دانش‌آموزان تنبل یا کسانی که از سایر رشته‌ها فراری هستند، سمت رشته انسانی می‌روند! خوشبختانه طی سال‌های اخیر فرهنگ جامعه ما به حد کافی پیشرفت کرده و دانش‌آموزان بیشتر علاقه و استعداد را ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌دهند. در گذشته اکثر دانش‌آموزان به امید دکتر یا مهندس شدن به سمت رشته‌های ریاضی و تجربی هجوم می‌بردند و رشته‌ جذاب، شیرین و پردرآمد علوم انسانی را نادیده می‌گرفتند.

رشته انسانی مناسب کدام داوطلبان است؟ پردرآمدترین رشته‌های انسانی کدامند؟ درآمد هر رشته چقدر است؟ بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت کردن کدامند؟ در ادامه این محتوا به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

رشته انسانی مناسب کدام داوطلبان است؟

یکی از کارهای مهم و ضروری هر داوطلب قبل از انتخاب رشته، تهیه لیستی از علایق و توانمندی‌هایش است. اگر شما در زمینه کارهای اجتماعی، برقراری ارتباط با دیگر افراد و در کل فعالیت‌هایی که بر پایه روابط انسانی هستند استعداد دارید و فردی پرانرژی و اجتماعی هستید، به احتمال زیاد برای تحصیل در رشته انسانی مناسب هستید.

اکثر دروس رشته انسانی حفظی و استدلالی هستند پس برای ورود به این رشته باید قدرت تجزیه و تحلیل و نیز حافظه خوبی داشته باشید.

تخفیف یهویی

درآمد و بازار کار رشته انسانی

رشته تجربی را انتخاب کن تا دکتر شوی، چرا رشته ریاضی را انتخاب نکردی؟ مهندسی خیلی با پرستیژ است، کسی با تحصیل در رشته انسانی به درآمد نمی‌رسد و… چند بار این جملات را شنیده‌اید؟ بگذارید خیالتان را راحت کنم، برای موفق شدن باید این حرف‌ها را از یک گوش وارد و از گوش دیگر بیرون کنید! در هر رشته‌ای اگر در کار خودتان بهترین باشید و دائم اطلاعاتتان را به روز کنید، بدون شک موفق خواهید شد.

کم نبودند داوطلبانی که با تحصیل در رشته انسانی به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند و درآمد بیشتری نسبت به برخی از پزشکان و مهندسان کسب کرده‌اند.

با پردرآمدترین رشته‌های انسانی آشنا شوید

هر داوطلبی می‌تواند رشته دانشگاهی‌اش را بر اساس علاقه و توانمندی‌هایش انتخاب کند، اما از آنجایی که نمی‌توانیم در این محتوا تک تک رشته‌های انسانی را بررسی کنیم فقط به برخی از پردرآمدترین رشته‌ها می‌پردازیم.

رشته پردرآمد و با پرستیژ حقوق

رشته پردرآمد حقوق
وکالت یکی از پردرآمدترین مشاغل رشته انسانی است

داوطلبان بعد از اتمام تحصیل در رشته حقوق می‌توانند در مشاغلی مثل وکالت، کارشناس حقوقی، مشاور حقوقی، قضاوت، کارشناس دادگستری و منشی دادگاه فعالیت کنند. درآمد این رشته‌ها با یکدیگر تفاوت دارد؛ برای مثال درآمد یک قاضی با یک مشاور حقوقی تفاوت زیادی دارد و حتی درآمد یک وکیل خبره و پایه یک هم با یک وکیل معمولی متفاوت است. به عبارت دیگر میزان درآمدتان در این رشته کاملا به خودتان بستگی دارد.

درآمد یک وکیل به چه چیزی بستگی دارد؟ به قدرت بیان و توانایی مدیریت موقعیت‌های مختلف و حتی نوع پرونده‌ای که یک وکیل قبول می‌کند؛ مثلا پرونده‌های طلاق دستمزد بیشتری دارند.

رشته آینده‌دار و شیرین دبیری

رشته آینده‌دار و شیرین دبیری
دبیری یکی از شغل‌های چالشی و جذاب رشته انسانی است

یکی از مشاغل جذاب و شیرین رشته انسانی رشته دبیری است، داوطلبان می‌توانند در رشته‌های دبیری ادبیات فارسی، تاریخ، عربی، فلسفه و علوم اجتماعی تحصیل کنند. نکته مثبت تحصیل در رشته دبیری این است که دانشجو معلم‌ها در طی دوران تحصیلشان حقوق دریافت می‌کنند و درآمد دارند. برخی از داوطلبان بعد از اتمام دوران کارشناسی ادامه تحصیل می‌دهند و بعدها به عنوان استاد دانشگاه مشغول می‌شوند و می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

درآمد یک دبیر به چه چیزی بستگی دارد؟ به قدرت بیان، صبر و اطلاعات دبیر. دبیرانی که در حوزه کنکور فعالیت می‌کنند درآمد بیشتری دارند.

رشته پردرآمد و هیجان انگیز روانشناسی

رشته پردرآمد و هیجان انگیز روانشناسی
روانشناسی یکی از رشته‌های چالش آمیز با درآمد بالا به شمار می‌رود

روانشناسی یک رشته جذاب و پویا است که از نظر شغلی جای پیشرفت زیادی دارد، روانشناسان بعد از اتمام دوره تحصیل می‌توانند در یک ارگان دولتی (مدارس، مهد کودک‌ها، خانه سالمندان و بیمارستان‌ها) یا یک کلینیک خصوصی مشغول به کار شوند و از این طریق درآمد قابل قبولی کسب کنند. اما اگر به درآمدهای معمولی قانع نمی‌شوید و می‌خواهید بزرگ فکر کنید، می‌توانید کلینیک روانشناسی خودتان را تاسیس کنید.

درآمد یک روانشناس به چه چیزی بستگی دارد؟ توانایی تعامل با افراد، هنر خوب گوش دادن، درک بالا و رازداری.

رشته پردرآمد حسابداری

رشته پردرآمد حسابداری
حسابداری از مشاغل پردرآمد رشته انسانی است

هر شرکت و سازمانی قطعا به یک تیم حسابداری نیاز دارد و حسابداران از جمله اعضای ثابت هر سازمان هستند؛ پس یک حسابدار کار بلد و با تجربه هرگز بیکار و بدون درآمد نمی‌ماند. وظایف یک حسابدار تجزیه و تحلیل امور مالی شرکت، تعیین سود و زیان، رسیدگی به امور مالیاتی و پرداخت حقوق کارمندان است. درآمد حسابداران هم متفاوت و متغیر است و طبیعتا به توانمندی‌های حسابدار و بودجه شرکت مورد نظر بستگی دارد.

درآمد یک حسابدار به چه چیزی بستگی دارد؟ شرکت در دوره‌های کارآموزی و به روز کردن اطلاعات، آشنایی با کامپیوتر و تسلط بر قوانین مالیاتی.

مشاغل مدیریتی پردرآمد رشته انسانی

با تحصیل در رشته مدیریت توقع نداشته باشید که بلافاصله به عنوان مدیر یک سازمان مشغول به کار شوید، چون برای رسیدن به چنین پستی باید تجربه و مهارت زیادی کسب کنید. داوطلبان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند ابتدا به عنوان یک کارشناس مشغول به کار شوند و بعد به تدریج به جایگاه‌ بهتری می‌رسند.

رشته مدیریت یازده گرایش دارد که برخی از پردرآمدترین آن‌ها عبارتند از مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه و مدیریت کسب‌وکار.

رشته پردرآمد هتلداری

رشته پردرآمد هتلداری
هتلداری یکی از پردرآمدترین شغل‌های مدیریتی رشته انسانی است

از آنجایی که کشور ما یک منطقه سر سبز و غنی از جاذبه گردشگری و بناهای تاریخی است، هتلداری می‌تواند جزء یکی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار در ایران محسوب شود. درست مثل رشته‌های مدیریتی شما بلافاصله بعد از اتمام تحصیل با اداره کردن یک هتل شروع نمی‌کنید؛ بلکه ممکن است ابتدا به عنوان مسئول امور پذیرش استخدام شوید و بعد پله‌های ترقی را به تدریج بالا بروید!

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در رستوران‌ها، سالن‌های تشریفات، کشتی‌های مسافرتی و موسسات ملی و جهانگردی مشغول به کار شوند.

جدول درآمد رشته‌های انسانی در ایران

درآمدها در این جدول به صورت حدودی بیان شده‌اند و میزان درآمد هر رشته بسته به توانمندی‌های شخصی هر فرد می‌تواند متغیر باشد:

اسم رشتهدرآمد در ماه
وکالت (یک وکیل خبره)میانگین 50 میلیون تومان
روانشناسیاز 10 میلیون تا 50 میلیون تومان
حسابداریاز 10 میلیون تا 70 میلیون تومان
هتلداریبسیار متغیر (بر اساس جایگاهی که دارید)
مدیر امور بازرگانیاز 10 میلیون تا 30 میلیون تومان
دبیری (متغیر بر اساس سابقه کاری)12 تا 20 میلیون تومان

پردرآمدترین رشته‌‌های علوم انسانی برای آقایان

رشته‌های پر چالش و دشواری مثل وکالت، مشاوره حقوقی، مدیریت صنعتی، مدیر امور مالی و مالیاتی، کارشناس علوم اقتصادی و حسابداری شرکت‌های بزرگ از جمله رشته‌‌های مناسب برای آقایان هستند. هر چند که در جامعه امروزی هر فردی صرف نظر از جنسیتی که دارد می‌تواند در هر رشته‌ای که بخواهد به موفقیت برسد.

پردرآمدترین رشته‌‌های علوم انسانی برای خانم‌ها

نقش خانم‌ها در مشاغل مختلف و فعالیت‌های اجتماعی روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و از این رو خانم‌ها می‌توانند پا به پای آقایان در رشته‌های مختلف فعالیت کنند و به موفقیت برسند. با این حال برخی از مشاغل و محیط‌های کاری با روحیه خانم‌ها سازگارتر هستند.

مشاغلی مثل دبیری، روانشناسی، مددکاری اجتماعی و برخی از شاخه‌های مدیریتی از جمله پردرآمدترین رشته‌‌های علوم انسانی برای خانم‌ها هستند.

بهترین رشته‌‌های علوم انسانی برای مهاجرت

اگرچه برای فارغ التحصیلان رشته انسانی راه برای پیشرفت و به درآمد رسیدن در کشور خودمان بسیار هموار است اما برخی افراد تمایل دارند برای ادامه تحصیل یا کار کردن به سایر کشورها مهاجرت کنند. برخی زیر شاخه‌های علوم انسانی به خصوص رشته‌هایی که به علوم سیاسی یا اجتماعی مربوط هستند، رشته‌های بهتری برای مهاجرت محسوب می‌شوند.

رشته‌های اقتصاد، فلسفه، روابط بین‌الملل، ادبیات، تاریخ و علوم سیاسی از جمله بهترین رشته‌‌های علوم انسانی برای مهاجرت هستند.

در ادامه توجه شما را به جدول درآمد چند رشته پرطرفدار انسانی در امریکا جلب می‌کنم:

اسم رشتهدرآمد به دلار
روزنامه نگاری68000 دلار
جامعه شناسی62000 دلار
علوم سیاسی60000 دلار
انسان شناسی58000 دلار
فلسفه55000 دلار
تاریخ52000 دلار
ادبیات انگلیسی50000 دلار

مقایسه درآمد رشته‌های انسانی در چند کشور مختلف

شاید مقصد و کشور برای کسی مهم‌تر از رشته باشد و بخواهد بداند که در کشور مورد نظرش کدام رشته‌های انسانی بازار کار بهتری دارند. برای این کار در ادامه درآمد رشته‌های مختلف را در سه کشور ترکیه، آلمان و کانادا مقایسه کرده‌ایم.

درآمد رشته‌های انسانی در کانادا:

رشتهدرآمد در سال
حسابداری56000 دلار
ادبیات انگلیسی52000 دلار
تاریخ54000 دلار
روانشناسی57000 دلار
علوم سیاسی57000 دلار
فلسفه50000 دلار
  • درآمد رشته‌های انسانی در آلمان:
رشتهدرآمد در سال
حسابداری30000 یورو
ادبیات انگلیسی33500 یورو
روانشناسی132000 یورو
فلسفه63000 یورو
علوم سیاسی72000 یورو
جامعه شناسی59000 یورو
  • درآمد رشته‌های انسانی در ترکیه:
رشتهدرآمد در سال
حسابداری96800 لیر
روانشناسی108000 لیر
حقوق192000 لیر
فلسفه96000 لیر
تدریس زبان انگلیسی74500 لیر

چند سوال متداول

رشته انسانی مناسب کدام داوطلبان است؟

داوطلبانی که مهارت برقراری ارتباطات قوی دارند، افراد اجتماعی هستند و قدرت تجزیه و تحلیل و حافظه خوبی دارند، برای تحصیل در رشته انسانی مناسب‌تر هستند.

پردرآمدترین رشته‌های انسانی در ایران و جهان کدامند؟

رشته‌های حقوق، دبیری، روانشناسی، حسابداری و مدیریت از جمله پردرآمدترین رشته‌های انسانی هستند.

پردرآمدترین رشته‌‌های علوم انسانی برای خانم‌ها کدامند؟

خانم‌ها در هر رشته‌ای می‌توانند فعالیت کنند و به موفقیت برسند اما رشته‌هایی مثل دبیری، مددکاری اجتماعی، روانشناسی و برخی از شاخه‌های مدیریتی برای آنها مناسب‌تر هستند.

کدام رشته‌‌های علوم انسانی برای مهاجرت بهتر هستند؟

رشته‌های اقتصاد، روابط بین‌الملل، ادبیات، فلسفه و علوم سیاسی در این مقاله درآمد حدودی رشته‌های مختلف، در چند کشور را با هم مقایسه کرده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب