چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 9 دقیقه
چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟

یکی از سؤالات رایجی که بسیاری از دانش‌آموزان با آن درگیر هستند این است که چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟ شاید برای شما هم پیش آمده است که پس از چندین ساعت مطالعه یک درس، نمی‌توانید نتیجه خوبی از امتحان خود بگیرید. احتمالاً این موضوع به دغدغه شما تبدیل شده است و می‌خواهید بدانید که مشکل از کجاست؟

 اجازه بدهید که این موضوع را در ابتدای بحث شفاف کنیم؛ اگر نتیجه دلخواه خود را از امتحانات نمی‌گیرید، تصور نکنید که شاید فردی کم‌هوش هستید یا در آن درس خاص، استعداد ندارید. در واقع علت این مشکل بیشتر به شیوه مطالعه کردن و یادگیری شما برمی‌گردد. ما در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

به معنی کلمه یادگیری دقت کنید؛ یادگیری یعنی فهمیدن و درک کردن یک مطلب، نه از حفظ شدن. با اینحال شما اینطور یاد گرفته‌اید که هر آن چیزی که در مدرسه به شما یاد می‌دهند را برای امتحان حفظ کنید. یادگیری تفاوت زیادی با حفظ کردن دارد؛ زمانی که شما یک درس را حفظ می‌کنید پس از مدت زمان کوتاهی ۹۰ درصد مطالب آن را فراموش می‌کنید، در نتیجه می‌فهمید که به خوبی آن را یاد نگرفته‌اید.

در ادامه این مطلب قصد داریم به نگرانی‌های شما برای خیلی درس خواندن، پایان دهیم و دلایل این سوال دانش‌آموزان که می‌پرسند چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟ را برشماریم. ما به شما راهکار‌هایی پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید آن‌ها را به صورت عملی انجام دهید.

تخفیف یهویی

ایرادات درس خواندن خود را پیدا کنید!

حتماً می‌خواهید بدانید که چرا خیلی درس می‌خوانید ولی نتیجه نمی‌گیرید؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پاسخ به این سؤال، به دنبال ایرادات درسی خود بگردید. زمانی که شما ایراد درسی خود را پیدا می‌کنید، در حقیقت به نقاط ضعف خود پی می‌برید. دقیقاً در همین زمان می‌توانید برای قوت بخشیدن به نقاط ضعف خود تلاش کنید.

اما چطور می‌توانید ایراد‌های درسی خود را پیدا کنید؟ ما معتقد هستیم که عواملی برای این مشکل وجود دارد، که باعث می‌شود دیگر به این سؤال که، چرا هرچی درس می‌خونم یادم میره و نتیجه نمی‌گیرم! حتی فکر هم نکنید. شما با شناخت همین عوامل می‌توانید متوجه شوید که چه نقاط ضعفی در درس خواندن خود دارید و به جای اینکه مسیر‌های مختلفی را برای بهبود این شرایط بپیمایید، فقط به رفع ایراد‌ها می‌پردازید.

این عوامل را در دو گروه دسته‌بندی کرده‌ایم؛

  • نواقص و ایرادات در زمان مطالعه
  • نواقص در زمان پاسخ دهی

از نواقص و ایرادات در زمان مطالعه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نداشتن تمرکز

یکی از مشکلات بسیاری از داوطلب‌ها نداشتن تمرکز است. زمانی که شما به مطالعه می‌پردازید، مخصوصا اگر مدت زمان زیادی مطالعه کرده باشید، در مواجهه با هر موضوعی تمرکز خود را از دست می‌دهید.

عدم تمرکز راندمان کاری شما را کاهش خواهد داد و میزان مطالعه مفید شما بسیار کم خواهد شد.

تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

مقاله مرتبط: تمرکز هنگام مطالعه ؛🎯 چگونه روی درس تمرکز کنیم؟

روش مطالعه نادرست

شما باید بدانید که هر درس روش مطالعه مخصوص به خود را دارد البته این حرف به این معنی نیست که همه افراد با یک روش به نتیجه می‌رسند بلکه به این معنی است که شما باید در مطالعه هر درسی باید‌ها و نباید‌ها را در نظر بگیرید و در کنار آن، قوانین خاص مطالعه آن درس را نیز در نظر بگیرید.

منبع درسی اشتباه

حتماً برای خرید و انتخاب منابع کمک‌درسی به نکات مهمی توجه کنید تا دچار اشتباه نشوید. منبعی که انتخاب می‌کنید باید از نظر توضیحات و درسنامه نه بیش از حد باشد نه کمتر از حد استاندارد. از طرفی منبع درسی باید مورد علاقه شما باشد تا تمایل به خواندن دروس را داشته باشید.

نحوه انتخاب بهترین منابع کمک درسی

مقاله مرتبط: نحوه انتخاب بهترین منابع کمک درسی

برنامه‌ریزی اشتباه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعه کردن مربوط به برنامه‌ریزی می‌باشد که باید به نحو جدی مورد بررسی قرار بگیرد تا دچار مشکل نشوید. در واقع شما هنگام برنامه‌ریزی مشخص می‌کنید که چه دروسی را بخوانم؟ چند ساعت مطالعه کنم؟ چه میزان استراحت کنم؟ و همچنین کدام درس‌ها در اولویت قرار دارند؟ وقتی که این سؤالات به درستی پاسخ داده شوند شما می‌توانید از برنامه‌ریزی خود بهترین نتیجه را بگیرید.

مشکلات و نواقص در زمان پاسخ دهی شامل این موارد است:

مدیریت زمان اشتباه

برای گرفتن نتیجه خوب باید بتوانید زمان خود را مدیریت کنید؛ زیرا اگر این توانایی را نداشته باشید نمی‌توانید به بسیاری از سؤالات پاسخ دهید و از درصد شما کم خواهد شد. برای دست‌یابی به این مهارت باید تمرین‌های مربوط به مدیریت زمان را در خانه انجام دهید تا به مهارت خوبی در این زمینه دست یابید.

نشناختن سؤالات سخت و آسان

اگر به کتاب‌های تستی توجه کرده باشید متوجه خواهید شد که سؤالات را براساس درجه سختی دسته‌بندی کرده‌اند، درصورتی که شما هنگام آزمون این توانایی را نداشته باشید، تایم زیادی را از دست خواهید داد و به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید.

اشتباهات محاسباتی

بعضی از دانش‌آموزان به دلایل مختلفی مانند عدم تسلط به مفاهیم پایه محاسباتی، نداشتن تمرکز، خستگی و… دچار خطای محاسباتی می‌شوند. برای برطرف کردن این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید بکار بگیرید و مشکل خود را حل کنید.

چگونه از درس خواندن بهتر نتیجه بگیرید؟
چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟ یک یا چند جای کارتان ایراد دارد، آن‌ها را شناسایی کنید تا از درس خواندن بهتر نتیجه بگیرید.

نوبت به این رسیده است که برای گرفتن یک نتیجه خوب از درس خواندن راه‌حل‌هایی را به شما پیشنهاد دهیم؛ تا بدانید که چطور درس بخوانید و نتیجه بگیرید!

هر درس را حداقل دو مرتبه بخوانید!

برای گرفتن نتیجه عالی از هر درس باید حداقل دو بار آن را مطالعه کنید؛ هرچه تعداد مرور دروس بیشتر باشد، به نتیجه بهتری دست خواهید یافت.

هر روز مطالعه داشته باشید!

سعی کنید هر روز درس بخوانید و مطالعه جزء روتین زندگی شما باشد؛ مطالعه روزانه باعث می‌شود که ذهن شما آماده پذیرفتن مطالب جدید و تثبیت مطالب قبلی باشد.

افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

مقاله مرتبط: افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟

از دروس سخت شروع کنید!

زمانی که شما درس‌های سخت را می‌خوانید می‌توانید با ذهن آرام‌تر و با خیال راحت‌تری به سراغ مطالب آسان بروید و در نتیجه تمرکز بیشتری دارید و در نهایت، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

خلاصه‌نویسی کنید!

یکی از بهترین کار‌های هر دانش‌آموز کنکوری، خلاصه‌نویسی کردن است؛ این کار باعث می‌شود که شما در زمان کمتری بتوانید مطالب را دوباره مرور کنید و به تسلط بهتری دست یابید.

خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

مقاله مرتبط: خلاصه نویسی چیست؟ سیر تا پیاز خلاصه نویسی

کوئیز بگیرید!

بعداز خواندن هر مطلب سعی کنید از خودتان کوئیز بگیرید تا متوجه شوید کدام مطلب نیاز به مطالعه بیشتر و کدام نیاز به خواندن دوباره ندارد؛ با این کار نقاط قوت و ضعف خود را می‌یابید و متوجه می‌شوید که روش مطالعه‌تان درست بوده یا غلط!

دو تکنیک طلایی برای نتیجه بهتر هنگام درس خواندن

اطمینان داریم شما دانش‌آموز تلاشگر و جدی هستید، اما اگر می‌خواهید دچار سردگمی نشوید و عاقبت داوطلب‌هایی که می‌گویند؛ چرا هرچه درس می‌خوانم نتیجه نمی‌گیرم؟ را نداشته باشید؛ این دو نکته طلایی را برای خود یادداشت کنید و از آن برای درس خواندن استفاده کنید.

تکنیک فاینمن

حتما این جمله انیشتین را شنیده‌اید که می‌گوید: “اگر نمی توانید مطلبی را برای یک کودک شش ساله توضیح دهید، خودتان آن را درک نکرده‌اید.” تکنیک فاینمن، با گفته انیشتین کاملا قابل درک است.بنابراین:

اگر شما بتوانید مطلبی را که خوانده‌اید، به کسی آموزش دهید، یعنی آن مطلب را یاد گرفته‌اید.

اما چطور از این تکنیک استفاده کنیم؟ تکنیک فاینمن به شما می‌گوید هرآن چیزی را که آموخته‌اید، تلاش کنید تا به هر روشی به شخصی آموزش دهید. اما ما به شما می‌گوییم برای خودتان معلم باشید!

شما می‌توانید روی کاغذ یا تخته‌ای برای خودتان همان طور که درس را درک کرده‌اید توضیح دهید. می‌توانید تصور کنید در کلاس هستید و به عنوان یک معلم در حال آموزش آن مطلب هستید.

  • نکته: این تکنیک بسیار کاربردی و قدرتمند است، بنابراین برای حواس‌پرتی از درس، از آن سواستفاده نکنید! می‌توانید این تکنیک را برای دروس یا مطالب بسیار دشوار استفاده کنید.

تکینیک تایم باکسینگ یا پومودورو

دقت کرده‌اید زمان برای پختن یک پیتزا یا کیکی که در فر قرار می‌دهید، چقدر اهمیت دارد؟ چون ممکن است کم یا زیاد شدن این زمان، خوراکی خوشمزه ما را بسوزاند یا نپخته تحویل ما دهد. مغز ما انسان‌ها هم همینطور است، وقتی زمان زیادی برای مطالعه یک مطلب می‌گذاریم، شروع می‌کند به داغ شدن. زمانی که از درس‌ها فاصله می‌گیریم، نسبت به آن‌ها سرد و خسته می‌شویم.

ما همیشه نیاز به یک ابزار برای تعادل خود در زندگی داریم، برای مثال همین تکنیک پومودورو یک ابزار جالب است که به شما برای متعادل‌سازی زمان درس خواندن کمک می‌کند.  هدف این تکنیک این است که شما مطالعه دروس خود را برای اثربخشی بیشتر، از لحاظ زمانی به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

با پومودورو می‌توانید 25 دقیقه متمرکز درس بخوانید و 5 دقیقه استراحت کنید. بنابراین ساعت ها درس بخوانید، بدون آنکه مغز شما داغ کند یا از درس خواندن کسل شوید.

  •  نکته: تکنیک پومودورو برای تمام درس‌ها و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید با حداقل زمان 25 دقیقه شروع کنید و در صورتی که احساس کردید به زمان بیشتری برای مثال 40 دقیقه نیاز دارید، آن را افزایش دهید.

سخن آخر

برای تمام دانش‌آموزان پیش می‌آید که درس می‌خوانند و زحمت می‌کشند، اما نتیجه دلخواه را نمی‌گیرند. شاید تا اینجا متوجه شدید که علت اینکه برخی از دانش‌آموزان می‌گویند چرا درس می‌خونم ولی نتیجه نمی‌گیرم؟ از کجا می‌آید.

اما هنوز مشکلی را حل نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا دست بکار شوید و موارد گفته شده در این مطلب را یادداشت کنید و روی آن‌ها فکر کنید. از شما می‌خواهیم که برنامه‌ریزی دقیقی انجام بدهید، تا زمان خواب خود را به درس خواندن و تست زدن اختصاص ندهید و در نهایت نتیجه بهتری بگیرید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. نخودچی مرداد 30, 1402

    عالی بود ممنونم👍❤

    • پایتخت کتاب بهمن 16, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

آخرین مقالات پایتخت کتاب