تکنیک پومودورو ؛ برنامه ریزی به روش گوجه فرنگی

09 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 7 دقیقه
 تکنیک پومودورو ؛ برنامه ریزی به روش گوجه فرنگی

مشکل برخی از داوطلبان و دانش‌آموزان این است که نمی‌توانند برای مدت طولانی درس بخوانند، این دانش‌آموزان معمولا بعد از مدتی مطالعه کردن، خسته می‌شوند یا تمرکزشان را از دست می‌دهند و در نهایت قید درس خواندن را می‌زنند.

شاید شما هم چنین مشکلی داشته‌باشید و نتوانید چند ساعت پشت سرهم مطالعه کنید یا بعد از مدتی تمرکزتان را از دست بدهید؛ هیچ اشکالی ندارد! کلید حل مشکل شما برنامه‌ریزی به روش گوجه فرنگی یا تکنیک پومودورو است.

در این محتوا قصد داریم به صفر تا صد تکنیک پومودورو بپردازیم و به شما یاد دهیم که چطور به کمک این روش جادویی ساعت مطالعه و کیفیت مطالعه‌تان را بالا ببرید.

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو را برای نخستین بار فرانچسکو چیریلو در اواخر دهه 1980 میلادی معرفی کرد. این روش برنامه‌ریزی به حدی کاربردی و موثر بوده که تا به امروز از آن به صورت گسترده برای مدیریت زمان استفاده شده است. دلیل ابداع تکنیک پومودورو این بود که اکثر افراد نمی‌توانند برای مدت طولانی روی کاری تمرکز کنند، این موضوع قطعا شامل مطالعه برای کنکور یا امتحانات هم می‌شود.

تخفیف یهویی

در تکنیک پومودورو هر بازه زمانی طولانی را به چند بازه کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم و به نوعی مغزمان را گول می‌زنیم!

فرض کنید می‌خواهید دو ساعت ریاضی بخوانید، این کار از نظر مغزتان بسیار دشوار است و حتی ممکن است باعث شود نتوانید کارتان را شروع کنید؛ اما 25 دقیقه مطالعه چطور؟ قطعا با این زمان کوتاه راحت‌تر کنار می‌آیید!

چطور به روش پومودورو برنامه‌ریزی کنیم؟

برای اجرای این تکنیک فقط به یک تایمر نیاز دارید تا با آن بازه‌های زمانی مطالعه را به چند بازه 25 دقیقه‌ای مطالعه و 5 دقیقه‌ای استراحت تقسیم کنید. اجازه دهید برنامه‌ریزی به روش پومودورو را به کمک یک مثال برایتان توضیح دهم:

فرض کنید می‌خواهید به مدت دو ساعت درس بخوانید، این دو ساعت را به چهار بازه نیم ساعته تقسیم کنید که هر بازه نیم ساعته هم خودش شامل یک 25 دقیقه و یک 5 دقیقه است. حالا باید 25 دقیقه مطالعه کنید و بعد 5 دقیقه استراحت و باز هم 25 دقیقه مطالعه و 5 دقیقه استراحت تا دو ساعت تکمیل شود.

به این ترتیب شما دو ساعت با کیفیت و تمرکز بالا درس خوانده‌اید بدون اینکه خیلی خسته شوید یا تمرکزتان را از دست بدهید!

چند نکته مهم

برای اینکه بتوانید از تکنیک پومودورو بهترین نتیجه را بگیرید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • در مدت زمان 25 دقیقه‌ای فقط مطالعه کنید و حق ندارید که در این بازه کار دیگری انجام دهید.
  • در بازه 5 دقیقه‌ای ترجیحا از اتاقتان خارج نشوید چون احتمال اینکه 5 دقیقه استراحت به 50 دقیقه تبدیل شود وجود دارد!
  • می‌توانید بازه‌های مطالعه و استراحت را کمی تغییر دهید؛ مثلا ممکن است داوطلبی بتواند 45 دقیقه با تمرکز بالا درس بخواند و 10 دقیقه استراحت کند.
  • هر بازه زمانی مطالعاتی بهتر است کمتر از 15 دقیقه یا بیشتر از 45 دقیقه نشود.
  • بعد از هر سه یا چهار پومودورو حتما یک استراحت درست و حسابی در حد 20 دقیقه داشته باشید.

فواید تکنیک پومودورو برای کنکوری‌ها

فواید تکنیک پومودورو برای کنکوری‌ها
یکی از فواید تکنیک پومودورو گول زدن مغز و افزایش مدت زمان مطالعه است.

حتی نمی‌توانید فکرش را بکنید که این تکنیک جادویی چه نظمی به زندگی‌تان می‌دهد و چه بسا شما را از یک داوطلب بی‌انگیزه با ساعت مطالعه پایین به یک داوطلب پرانرژی و درس خوان تبدیل کند. فواید تکنیک پومودورو برای کنکوری‌ها عبارت اند از:

  • راحت استارت کار را می‌زنید؛ در واقع شما همان دو ساعت را درس می‌خوانید اما مغزتان را با بازه‌های 25 دقیقه‌ای گول می‌زنید!
  • وقتی از عهده تکمیل بازه‌های مطالعاتی کوتاه برمی‌آیید ناخودآگاه انگیزه و اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.
  • تمرکزتان بیشتر شده و احتمال حواس پرتی کاهش پیدا می‌کند.
  • زمان را بهتر مدیریت می‌کنید و از همه ساعت‌های روز استفاده خواهید کرد.
  • بازدهی کارتان بالا می‌رود چون دیگر اتلاف وقتی ندارید.
  • زندگی‌تان نظم می‌گیرد و استرس‌تان کاهش پیدا می‌کند.

این تکنیک خوراک آن دسته از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری است که عادت به ساعات مطالعه طولانی ندارند و معمولا بعد از مدتی درس خواندن خسته می‌شوند. برای مثال دانش‌آموزان یا داوطلبانی که به تازگی درس خواندن را شروع کرده‌اند، ممکن است هر بار برنامه‌ریزی‌هایشان با شکست مواجه شود؛ چون نمی‌توانند یکی دو ساعت پشت سر هم درس بخوانند.

همچنین هر داوطلبی که مشکل حواس‌پرتی و عدم تمرکز دارد، به کمک این تکنیک می‌تواند تمرکزش را بیشتر کند چون احتمال اینکه حواستان در عرض 25 دقیقه پرت شود بسیار کم است.

این تکنیک مناسب هر شخصی است که قرار است یک وظیفه تحصیلی یا شغلی را انجام دهد و به دنبال یک روش راحت و کاربردی برای برنامه‌ریزی کردن است.

آیا قانون 17-52 بهتر از تکنیک پومودورو است؟

یک جایگزین برای تکنیک پومودورو قانون 17-52 است، در این تکنیک شما باید 52 دقیقه درس بخوانید و 17 دقیقه استراحت کنید؛ چون مبتکر این تکنیک معتقد است که مغز ما نهایتا 52 دقیقه می‌تواند روی کاری تمرکز کند.

برخی افراد معتقدند مزایای این تکنیک نسبت به تکنیک پومودورو این است که اکثر افراد نمی‌توانند در 25 دقیقه پیشروی مناسبی داشته باشند و به مدت زمان بیشتری احتیاج دارند.

اما از طرفی برخی دیگر از افراد همان تکنیک پومودورو را ترجیح می‌دهند؛ چون هر چقدر زمان مطالعه کوتاه‌تر باشد، احتمال اهمال‌کاری و حواس‌پرتی کمتر می‌شود. توصیه می‌کنم حداقل یک بار هر دو روش را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام روش بیشتر به دردتان می‌خورد.

همان طور که گفتیم برای برنامه‌ریزی به روش پومودورو فقط به یک تایمر نیاز دارید اما اگر می‌خواهید استفاده از این تکنیک را راحت‌تر کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌‌های مخصوص این تکنیک استفاده کنید. اکثر اپلیکیشن‌‌های زیر زبان فارسی را هم پشتیبانی می‌کنند:

اپلیکیشن‌های پومودورو مخصوص سیستم عامل اندروید:

  • Pomodoro Smart Timer
  • Minimalist Pomodoro Timer
  • Pomodoro Timer Lite
  • Focusmeter | Productivity Timer

اپلیکیشن‌های پومودورو برای آیفون و سیستم عامل iOS :

  • Be Focused
  • Focus To-do
  • Pomodoro – Focus Timer

سخن آخر

یک داوطلب کنکوری باید ساعت‌های طولانی را در طول روز مطالعه کند و ممکن است برخی داوطلبان توانایی چند ساعت مطالعه بی‌وقفه را نداشته باشند. به علاوه شکایت بسیاری از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری این است که بعد از مدت کوتاهی دچار حواس‌پرتی می‌شوند و تمرکزشان به شدت افت می‌کند. شاه کلید حل این مشکل برنامه‌ریزی با کمک تکنیک پومودورو است.

در این محتوا در مورد نحوه برنامه‌ریزی به کمک این تکنیک و مزایا و فواید آن در بحث برنامه‌ریزی برای کنکور صحبت کردیم. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی برای کنکور را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید می‌توانید از مقالات مشاوره‌ای و انگیزشی وب‌سایت پایتخت کتاب استفاده کنید.

همه محتواهای وب‌سایت پایتخت کتاب کاملا رایگان هستند و هدف از تولید آن‌ها پیشرفت همه داوطلبان و دانش‌آموزان در سراسر کشور است.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب