صبح زود درس خواندن، 10 راز سحرخیز شدن کنکوری ها

05 بهمن 1402
سارا خاکسار
زمان مطالعه : 9 دقیقه
صبح زود درس خواندن، 10 راز سحرخیز شدن کنکوری ها

چگونه صبح زود بیدار شویم و درس بخوانیم؟ یکی از بزرگترین مشکلات کنکوری‌های عزیز مدیریت زمان و استفاده بهینه از آن است. هرچه زودتر از خواب بیدار شوید و شروع به درس‌خواندن کنید تا شب فرصت بیشتری خواهید داشت و می‌توانید به تمام برنامه‌ریزی‌هایتان برسید.

اگر برای صبح زود درس‌خواندن تصمیم جدی گرفته‌اید و از عوارض درس‌خواندن در شب اطلاع دارید من اینجا هستم تا به شما 10 روش کاملاً عملی برای اینکه صبح زود بیدار شوید را توضیح دهم، پس با این مقاله از پایتخت کتاب همراه باشید.

چرا سحرخیزی برای درس‌خواندن مهم است؟

اهمیت سحرخیزی برای درس‌خواندن از جمله مواردی است که اکثر کنکوری‌ها از آن اطلاع دارند اما به دلایلی نمی‌توانند خود را با این ویژگی وفق دهند و از قافله کسانی که در صبح زود درس می‌خوانند عقب می‌مانند. در اینجا 3 دلیلی که باید صبح زود درس بخوانید را به شما توضیح می‌دهم:

درس‌خواندن در صبح زود به سلامت بدن کمک‌می کند

بدن هر فرد یک ساعت دارد که  عملکرد طبیعی بدن را با توجه به محیط تنظیم می‌کند.  برای مثال هورمون ملاتونین یکی از هورمون‌هایی است که هنگام تاریکی هوا در بدن ترشح می‌شود این هورمون نقش مهمی در خواب دارد و در صورت بیدار‌ماندن و قرار‌گرفتن در معرض نور مصنوعی عملکرد آن به هم‌می‌خورد.

تخفیف یهویی

هورمون دیگری به نام کورتیزول نیز در نیمه شب شروع به کار می‌کند و صبح ها به حداکثر غلظتش در خون می‌رسد. اگر نیمه شب بیدار باشید و مانع عملکرد صحیح این هورمون شوید خستگی، بی‌حالی، ضعف و افت فشارخون را تجربه خواهید کرد. پس در همین ابتدا متوجه شدید که عملکرد طبیعی بدن به این صورت تنظیم شده که اگر سحرخیز باشید انرژی بیشتری خواهید داشت. اکثر افرادی  که درس‌خواندن در صبح زود را انتخاب می‌کنند بدن سالم‌تری دارند.

درس‌خواندن صبح زود کیفیت مطالعه را زیاد می‌کند

دلیل دیگری که اهمیت سحرخیزی برای درس‌خواندن را  به ما نشان می‌دهد افزایش کیفیت مطالعه و تمرکز بالا است.  قطعاً شنیده‌اید که هر یک از ما یک باک انرژی، باک انگیزه، باک اراده و یک باک توجه و تمرکز داریم.

همه این باک‌ها در اول صبح کاملاً پر هستند  و هر چقدر ما از آن‌ها در طول روز استفاده کنیم خالی می‌شوند و نیاز به شارژ مجدد دارند. یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها باک توجه و تمرکز است. از زمانی که بیدار می‌شویم عواملی مثل تلویزیون، تبلیغات پیامکی، پست‌های اینستاگرامی، چک کردن چت‌ها و گروه‌ها، تماس‌های تلفنی و غیره میزان موجودی باکمان را خالی می‌کنند.

پس با این حساب اگر صبح زود بیدار شویم درس بخوانیم میزان توجه و تمرکز بیشتری خواهیم داشت. از آن گذشته اگر صبح‌ها دیر از خواب بیدار شوید تا زمانی که هوشیار شوید و صبحانه بخورید ظهر شده و بعد از کمی مطالعه زمان ناهار می‌رسد  و نیمی از روزتان را از دست داده‌اید.

درس‌خواندن صبح زود و تقویت اراده

یکی دیگر از مواردی که سحرخیزی برای درس‌خواندن را مهم کرده است تقویت اراده است. هر چقدر هم که انسان منظم وپرتلاشی باشید صبح زود بیدار‌شدن و دل‌کندن از رختخواب کار آسانی نیست. به همین دلیل شما می‌توانید صبح زود بیدار‌شدن و درس‌خواندن را به عنوان یک تمرین برای تقویت اراده خود انتخاب کنید. اگر بتوانید این هدف را تیک بزنید ذهن شما برای کارهای غیر ممکن و سخت‌تر آماده خواهد شد و اراده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

در ادامه به مبحث کلیدی این مقاله که منتظرش هستید، خواهیم پرداخت و روش‌هایی برای اینکه چگونه صبح زود بیدار شویم درس بخوانیم را به شما یاد می‌دهیم.

10 روش برای اینکه صبح زود بیدار شویم

تا اینجا چرایی صبح زود بیدار‌شدن و درس‌خواندن را متوجه شدیم اما مسئله‌ای که وجود دارد چگونگی این کار است.  چگونه صبح زود بیدار شویم و سرحال باشیم؟ انگیزه برای صبح زود بیدار‌شدن خود را از کجا تامین کنیم؟ پاسخ این سوالات در قالب ۱۰ راهکار به شما معرفی شده که با خواندن و به کار‌گرفتن آن ها، شما هم جزو کسانی می‌شوید که راز سحرخیز‌شدن کنکوری‌ها را پیدا کرده‌اند.

خواب کافی داشته باشید

همه ما می‌دانیم که نه زیاد ‌خوابیدن خوب است و نه کم‌ خوابیدن.  نیازی نیست که برای موفقیت در سال کنکور سلامت خودتان را به خطر بیندازید. برای داشتن خواب کافی شب‌ها زودتر به رختخواب بروید، مثلاً اگر قرار است ۶ صبح بیدار شوید باید ساعت ۱۰ شب بخوابید.

فراموش نکنید که کنکور در صبح برگزار می‌شود و اگر عادت داشته باشید که شب ها تا دیر وقت بیدار بمانید و صبح ها بخوابید، در این روز مهم یا خواب می‌مانید یا با خواب آلودگی و عدم تمرکز سر جلسه حاضر می‌شوید.

شب ها دیر شام نخورید

خوردن شام سبک و زود هنگام باعث می‌شود که غذا راحت‌تر هضم شود.  اگر کمتر از ۲ ساعت قبل از خواب‌تان شام بخورید بدن شما درگیر هضم غذا می‌شود.  به همین دلیل دیرتر به خواب می‌روید و ممکن است خواب آشفته‌ای داشته باشید و حتی نصف شب از خواب بپرید.

همچنین مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار که دشمن اصلی خواب هستند در چند ساعت قبل از خواب اصلا توصیه نمی‌شود.  توجه داشته باشید که بدن شما یک ظرفیت مشخص دارد و هر چقدر قهوه و یا نوشیدنی‌های دیگر مصرف کنید تا کمتر بخوابید، بی‌فایده بوده و در نهایت ذهنتان یک جایی خسته می‌شود و نیاز به خواب دارد.

قبل از خواب گوشی موبایل را از خود دور کنید

شب قبل از خواب گوشی موبایل را از خود دور کنید. همه ما از مضرات اشعه گوشی موبایل با خبر هستیم. به هیچ وجه در رختخواب با گوشی موبایل کار نکنید چرا که نور صفحه گوشی چشمان شما را اذیت می‌کند و خواب را از سرتان می‌پراند. صبح‌ها هم بعد از بیدار‌شدن ممکن است به دلیل نداشتن انگیزه کافی به سراغ گوشی و شبکه‌های اجتماعی بروید و مدتی در رختخواب بمانید و وقتتان را بیهوده در این شبکه‌ها  تلف کنید.

همچنین هنگام صبح وقتی گوشی تلفن آلارم می‌زند و دستتان به آن نمی‌رسد مجبور می‌شوید که از رختخواب بیرون بیایید و آن را خاموش کنید و همین کار باعث می‌شود بدنتان هوشیار شود.

برنامه روز بعد‌تان را مشخص کنید

برنامه‌ریزی و یادداشت کردن کارهایی که باید فردا انجام دهید اراده شما را برای سحرخیزی قوی‌تر می‌کند.  هر روز صبح بعد از بیدار‌شدن مغز شروع به یادآوری اتفاقات روز گذشته می‌کند و اگر شما اهداف امروزتان را یادداشت کرده باشید می‌توانید روزتان را بی‌درنگ شروع کنید.

تا آخر شب درس نخوانید

شاید فکر کنید هرچه شب‌ها بیشتر بیدار بمانید و درس بخوانید بهتر است؛ اما اصلا اینطور نیست. ساعات انتهایی روز بازدهی ذهن به حداقل می‌رسد و از طرفی ساعت خواب شما به هم می‌ریزد. نگران از دست‌دادن ساعات انتهایی شب و مطالعه نکردن نباشید چرا که این ساعت‌ها را با سحرخیزی در فردا صبح می‌توانید جبران کنید.

به محیط اطراف توجه کنید

داشتن یک اتاق خواب مرتب و تمیز می‌تواند محرک شما برای صبح زود بیدار‌شدن و درس‌خواندن باشد. آشفتگی اطراف ناخودآگاه ذهن شما را آشفته می‌کند و اجازه نمی‌دهد به صورت منظم و دقیق بر دیگر برنامه‌هایتان پایبند باشید.

پرده اتاق را کنار بزنید

علاوه بر آن که هوای تازه باعث می‌شود خواب عمیق‌تر و آرام‌تری داشته باشیم،  نور خورشید هنگام صبح باعث گرم‌شدن رختخواب می‌شود و به شما می‌گوید که وقت بیدار‌شدن است.

تحقیقات نشان‌داده که نور خورشید در ابتدای صبح ترشح هورمون ملاتونین را قطع می‌کند و هم‌زمان هورمون آدرنالین شروع به فعالیت می‌کند و باعث می‌شود که شما راحت‌تر از خواب بیدار شوید.

با خودتان عهد ببندید

اگر تصمیم می‌گیرید که ساعت ۶ صبح بیدار شوید، شب قبل از خوابیدن آن را با صدای بلند با خودتان مرور کنید.  به خودتان بگویید که من باید ساعت ۶ صبح بیدار شوم، کمی نرمش کنم، صبحانه بخورم  و شروع به تلاش کنم تا رویاهایم را به واقعیت تبدیل کنم.

وقتی این حرف‌ها را با صدای بلند با خودتان مرور می‌کنید ذهنتان انگیزه‌ها و برنامه‌هایتان را درک می‌کند و برای صبح زود بیدار‌شدن آماده می‌شود.

دور خواب بعد از ظهر را خط بکشید

یکی از دشمنان بزرگ صبح زود بیدار‌شدن، خواب بعد از ظهر است.  هنگامی که شما بعد از ظهر می‌خوابید شب‌ها دیرتر به خواب می‌روید و در نتیجه صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شوید. 

اگر به این چرخه عادت کرده‌اید  فقط دو روز سختی نخوابیدن در بعد از ظهر را به جان بخرید و به جای آن شب‌ها زودتر به رختخواب بروید. خواهید دید که چقدر راحت مسئله چگونه صبح زود بیدار شویم درس بخوانیم برای شما حل شده است.

یک همراه پیدا کنید

برای شروع هر کاری داشتن همراه انگیز‌های بیشتری به هر دو طرف می‌دهد. اگر درس‌خواندن در صبح زود را انتخاب کرده‌اید، با دوستان و یا همکلاسی‌هایتان صحبت کنید و با کسی که هدفی مشابه شما دارد همراه شوید.

خود من در ایام کنکور هر روز صبح که بیدار می‌شدم با دوستم تماس می‌گرفتم و او را بیدار می‌کردم. اینکه دوتایی برای درس‌خواندن در صبح زود تلاش می‌کردیم انگیزه هر‌دویمان را زیاد می‌کرد.

چند نکته مفید برای درس‌خواندن در صبح زود

در ابتدای مقاله درباره اینکه چرا سحرخیزی برای درس‌خواندن مهم است صحبت کردیم اما در اینجا چند نکته مفید دیگر که برای درس‌خواندن در صبح زود به شما کمک می‌کند را آماده کرده‌ام.

  • درس‌خواندن در صبح زود را انتخاب کنید چون بازدهی مغز در صبح زود بیشتر است.
  • اگر بازه زمانی صبح را برای درس‌خواندن از دست بدهید عذاب وجدان زیادی در طول روز دارید.
  • بهترین زمان مطالعه در صبح زود است و اگر خواب بمانید از همکلاسی‌هایتان عقب می‌افتید.
  • درس‌خواندن در صبح را انتخاب کنید چون ذهن باز است و قدرت گیرایی بالاتری نسبت به ساعات دیگر روز دارد.
  • صبح زود انرژی محیط بالا است و افکار پریشان وجود ندارد شما می‌توانید با تمرکز بالا و آرامش شروع به درس‌خواندن کنید.
  • درس‌خواندن در ابتدای روز فراموشی کمتر و تثبیت بهتر مطالب در ذهن را به دنبال دارد.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل درباره صبح زود درس خواندن صحبت کردیم. همچنین در مورد اینکه چرا سحرخیزی برای درس‌خواندن مهم است به طور مفصل  بحث کردیم. 10 روش برای اینکه چگونه صبح زود بیدار شویم و درس بخوانیم به شما یاد دادیم و در نهایت درباره فواید درس‌خواندن در صبح زود به نکات ریزی اشاره کردیم.

شما از چه روش متفاوتی برای صبح زود بیدار‌شدن و درس‌خواندن استفاده می‌کنید؟  تجربه خودتان را برای ما و دیگر دوستانتان در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

درباره نویسنده

سارا خاکسار

نویسنده : سارا خاکسار

کارشناس ادبیات فارسی، مشاور تحصیلی کنکور و عضو تیم تولید محتوا پایتخت کتاب هستم. اینجا تجربه‌ها و نتایج تحقیقاتم در حوزه پیشرفت تحصیلی رو باهاتون به اشتراک می‌‌گذارم. آگاهی‌بخشی ازطریق نوشتن، کار مورد علاقه منه! نوشتن رسالت من است!

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. اسما آذر 29, 1402

    حسین خیلی باحال گفتی😂

    • پایتخت کتاب آذر 29, 1402

      💙

  2. حسین آبان 4, 1402

    سلام
    یکی دیگر از راهکار ها اینه که یه بطری آب کنارمون بزاریم که وقتی بیدار شدیم اولین کاری که می کنیم در همون حال صورتمون رو بشوریم

  3. کاربر شهریور 25, 1402

    چکیده و کامل

  4. عسل شهریور 19, 1402

    بسیار عالی

    • پایتخت کتاب شهریور 19, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  5. علی صادقی شهریور 17, 1402

    بسیار عالی

    • پایتخت کتاب شهریور 18, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  6. زهرا شهریور 2, 1402

    عالی

آخرین مقالات پایتخت کتاب