نوشیدنی انرژی زا برای درس خواندن؛🥤آموزش 7 نوشیدنی خانگی

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
نوشیدنی انرژی زا برای درس خواندن؛🥤آموزش 7 نوشیدنی خانگی

 من هم بعد از چند ساعت درس خواندن احساس می‌کنم انرژی‌ام افت کرده و دیگر توان ادامه دادن ندارم! اینجور مواقع کمی استراحت می‌کنم و یک خوراکی انرژی‌زا می‌خورم. شما برای رفع خستگی و افزایش انرژی از چه خوراکی‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا از آن دسته داوطلبانی هستید که بدون نوشابه انرژی‌زا یا قهوه نمی‌توانید درس بخوانید؟ می‌دانید مصرف طولانی مدت نوشابه‌های انرژی‌زا چه ضررهایی دارد؟

خب اگر قهوه و نوشابه انرژی‌زا نخورم پس چه چیزی را جایگزین آن‌ها کنم؟ می‌توانید با استفاده از میوه‌ها و ادویه‌ها نوشیدنی‌های انرژی‌زای خوشمزه و مفیدی درست کنید. محتوا را تا انتها مطالعه کنید تا با دستور تهیه انواع نوشیدنی انرژی‌زا برای درس خواندن آشنا شوید.

آیا برای درس خواندن نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کنم؟

زمانی که پدر مادرهای ما کنکور می‌دادند اینجور سوسول بازی‌ها مد نبود و آن‌ها بدون توجه به خستگی فقط درس می‌خواندند؛ البته این روش هم درست نیست چون در این صورت کیفیت مطالعه افت می‌کند. حتی زمانی که در حال فکر کردن به یک موضوع درسی هستید، مغز شما با سرعت در حال مصرف انرژی است و منبع انرژی مغز به هیچ وجه نامحدود نیست و بالاخره ته می‌کشد.

پس هیچ اشکالی ندارد که بخواهید روزی یکی دو مرتبه دوپینگ کنید و یک نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کنید. اینجا یک امای بزرگ داریم؛ اما نه هر نوشیدنی و نه نوشابه‌های انرژی‌زا!

تخفیف یهویی

نوشیدنی‌های انرژی‌زای ممنوعه برای کنکوری‌ها!

بعد از سر کشیدن یک قوطی نوشابه انرژی‌زا تبدیل به یک بمب انرژی شاد و سرحال می‌شویم و بهتر می‌توانیم تمرکز کنیم؛ پس چرا این نوشیدنی‌ها برای کنکوری‌ها ممنوع است؟ بیایید نگاهی به ترکیبات اصلی این نوشابه‌های انرژی‌زا بی‌اندازیم؛ کافئین و قند دو ترکیب اصلی نوشابه انرژی‌زا هستند.

در هر قوطی نوشابه انرژی‌زا معادل 16 حبه قند وجود دارد و اگر در نوشیدن آن‌ها زیاده‌روی کنید، بعد از کنکور از اضافه وزنتان حسابی شوکه می‌شوید!

همچنین کافئین یک ماده محرک است و در کوتاه مدت سطح انرژی را بالا می‌برد، تمرکز را بیشتر کرده و باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنید. متاسفانه این اثرات کاملا موقتی هستند، پس مجبورید برای تمدید آن‌ها باز باید یک نوشابه دیگر باز کنید و کم کم به این نوشیدنی معتاد می‌شوید!

بایدها و نبایدهای نوشیدن قهوه در سال کنکور

بایدها و نبایدهای نوشیدن قهوه در سال کنکور
نوشیدن قهوه تا جایی که به مصرف آن معتاد نشوید ایرادی ندارد.

خب قبول کردم که نوشابه انرژی‌زا را حذف کنم، آیا می‌توانم مصرف قهوه را جایگزین آن کنم؟ خب باید بگویم که باز هم با همان جناب کافئین سروکار داریم؛ چون قهوه، کافی میکس و نسکافه هم سرشار از کافئین هستند. یادتان نرفته که کافئین یک ماده محرک و اعتیادآور است!

از آنجایی که خود دانه قهوه ماده بسیار مفیدی است و تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی و مغز دارد، مصرف قهوه در سال کنکور اشکالی ندارد.

اما با رعایت شرایط زیر:

  • حداکثر روزی یک یا دو فنجان قهوه بنوشید.
  • از دانه قهوه آسیاب شده بدون شکر استفاده کنید.
  • اول صبح و با معده خالی قهوه ننوشید.
  • شما مجاز هستید نهایتا تا ساعت 2 بعدازظهر قهوه بخورید چون در غیر این صورت خواب شبانه شما مختل می‌شود.
  • اعتیاد به هیچ چیزی خوب نیست، حواستان باشد که به نوشیدن قهوه معتاد نشوید.

ویژگی‌های نوشیدنی انرژی‌زای مجاز برای کنکوری‌ها

سال کنکور وظیفه دارید از جسم و ذهنتان به بهترین شکل مراقبت کنید. پس حسابی حواستان به خورد و خوراکتان باشد، اصلا یکی از اصول مهم لایف استایل رتبه برترها انتخاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم است. در این شرایط هیچ گزینه‌ای بهتر از نوشیدنی‌های انرژی‌زای خانگی نیست، نوشیدنی انرژی‌زای مجاز برای کنکوری‌ها این ویژگی‌ها را دارند:

  • حاوی مواد مغذی و انرژی‌زای طبیعی هستند.
  • در تهیه آن‌ها تا حد امکان از قند مصنوعی و شکر استفاده نشده است.
  • فاقد هر گونه ماده اعتیاد آور و محرکی هستند.
  • برای داوطلبان مشکلات گوارشی ایجاد نمی‌کنند.
  • باعث افزایش وزن و چاقی نمی‌شوند.
  • به تامین آب بدن و هیدراته ماندن آن کمک می‌کنند.

آموزش 7 نوشیدنی انرژی‌زای خانگی

آستین‌ها را بالا بزنید و همراه من بیایید 7 نوشیدنی خوشمزه و مفید انرژی‌زا را درست کنیم! این نوشیدنی‌ها نه مضر هستند و نه اعتیادآور اما در مصرف این نوشیدنی‌های خانگی هم اعتدال را رعایت کنید.

توصیه می‌کنم روزی یک الی دو لیوان از این نوشیدنی‌های انرژی‌زا را مصرف کنید نه بیشتر.

  • انرژی‌زای لیمو فلفلی: مقداری برگ نعناع را خوب بشویید و به همراه چند برش لیمو ترش تازه و کمی فلفل قرمز در یک بطری آب معمولی یا آب گازدار بریزید و کمی تکان دهید، اجازه دهید این ترکیب حداقل 6 ساعت در یخچال بماند.
  • بمب انرژی زنجبیلی: زنجبیل یک بمب انرژی مفید است که به تقویت سیستم ایمنی و لاغر ماندن کمک می‌کند، برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زا دو قاشق چای خوری عسل را در کمی آب گرم حل کنید، زنجبیل تازه را بشویید و چند قطعه از آن را در یک بطری آب بریزید و بعد عسل و آب گرم را اضافه کنید، می‌توانید به این ترکیب کمی پودر هل هم اضافه کنید. بگذارید نوشیدنی چند ساعت در یخچال بماند و حسابی خنک شود.
  • اسموتی خوشمزه و انرژی‌زا: بهترین زمان مصرف این اسموتی خوشمزه و انرژی‌زا صبح‌ها است و برای تهیه آن لازم است یک عدد موز، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، کمی پودر دارچین و یک لیوان شیر کم چرب را در مخلوط کن بریزید. می‌توانید به این ترکیب یک قاشق پودر پروتئین اضافه کنید یا اگر شیر دوست ندارید می‌توانید به جای آن از ماست استفاده کنید.
  • انرژی‌زای لذیذ سیب و موز: دو عدد سیب متوسط را پوست گرفته و قطعه قطعه کنید، دو عدد موز را در فریزر بگذارید تا یخ کنند، هسته چهار عدد خرما را خارج کنید و همراه میوه‌ها داخل مخلوط کن بریزید، به این ترکیب نصف لیوان شیر کم چرب، کمی پودر دارچین، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و نصف پیمانه یخ خرد شده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را می‌توانید بعد ازظهرها مصرف کنید تا در ادامه روز انرژی کافی داشته باشید.
  • با هندوانه انرژی‌ات را به سقف بچسبان: برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زای خوشمزه تابستانی شما به یک لیوان شربت آبلیموی خانگی، دو لیوان هندوانه خرد شده، یک پیمانه توت فرنگی یخ زده و آب نصف یک لیموترش تازه احتیاج دارید. همه این ترکیبات مفید و انرژی‌زا را در مخلوط کن بریزید و بعد میل کنید.
  • نوشیدنی انرژی‌زای سرشار از ویتامین سی: بهتر است این نوشیدنی انرژی‌زای مفید را در زمستان مصرف کنید؛ چون سرشار از ویتامین سی است و به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی انرژی‌زای مفید شما به هشت فنجان آب سرد، سه قاشق چای خوری عسل، یک لیوان سر خالی آب پرتغال طبیعی،کمی نمک و فلفل و سه عدد لیمو ترش بزرگ نیاز دارید. برای تهیه این نوشیدنی ابتدا یک فنجان آب را در قابلمه بریزید و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید، بعد قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید تا مواد حل شوند. زیر قابلمه را خاموش کنید تا محتوایات آن به دمای اتاق برسد بعد آب پرتغال و آب لیموهای تازه را در آن بریزید. هفت فنجان آب باقیمانده را هم به این نوشیدنی اضافه کنید و اجازه دهید در یخچال خنک شود.
  • نوشیدنی انرژی‌زای توت‌فرنگی: با تهیه این نوشیدنی حسابی لذت ببرید و پر انرژی شوید! ما به یک کاسه توت‌فرنگی خرد شده، یک هلوی پوست کنده شده و خرد شده و یک قاشق غذاخوری عسل به همراه کمی پودر شیرخشک بدون چربی احتیاج داریم. همه این مواد خوشمزه را در مخلوط کن خوب میکس کنید سپس اجازه دهید در یخچال خنک شوند و بعد میل کنید. می‌توانید به جای پودر شیرخشک بدون چربی از ماست کم چرب استفاده کنید.
نوشیدنی انرژی‌زای توت‌فرنگی
نوشیدنی‌های خانگی جایگزین خوبی به جای نوشابه‌های انرژی‌زا برای درس خواندن است.

سخن آخر

یک کنکوری حرفه‌ای همانطور که کتاب‌ها و منابعش را گلچین می‌کند، حواسش هست که از چه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کند چون می‌داند که سال کنکور باید مراقب سلامت جسم و ذهنش باشد. اما متاسفانه برخی از داوطلبان کنکور برای رهایی از خستگی و افزایش انرژی به نوشیدنی‌های انرژی‌زایی مثل نوشابه‌های انرژی‌زا پناه می‌برند و به تدریج به نوشیدن آن‌ها اعتیاد پیدا می‌کنند.

در این محتوا ابتدا کمی در مورد ضرر مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در زمان درس خواندن صحبت کردیم و بعد گفتیم که بهترین نوشیدنی‌ها برای یک داوطلب کنکوری چه ویژگی‌هایی دارند. در انتها دستور تهیه انواع نوشیدنی انرژی‌زا برای درس خواندن را آوردیم، امیدواریم از این به بعد با تهیه این نوشیدنی‌ها بتوانید با تمرکز و پیشرفت بهتری درس بخوانید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب