چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ با این روش سخت ترین درس‌ها را بخوان

28 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ با این روش سخت ترین درس‌ها را بخوان

داوطلبی میگفت در یادگیری فلان درس مشکل دارم تا حدی که برایم تبدیل به معضل شده، تلاش می‌کنم در این درس پیشرفت کنم اما نمی‌دانم از کجا شروع کنم. راستش من هم در دوران دبیرستان از درس فیزیک نفرت داشتم چون اولین باری که سعی کردم یک مسئله فیزیک را حل کنم معلمم بدجور توی ذوقم زد و از آن به بعد دیگر میانه من با این درس خوب نشد.

برای هر داوطلبی درسی وجود دارد که به اندازه سایر دروس برای خواندنش اشتیاق ندارد و اصلا خودش را مجبور می‌کند سمت آن درس برود. اما شما هدفتان را دوست دارید و برای رسیدن به آن باید با یکسری چیزها کنار بیایید. حالا من با درس فیزیک چطور کنار آمدم؟ چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ در ادامه این محتوا قرار است با هم دیدگاهمان را نسبت به این قضیه تغییر دهیم تا بتوانیم از پس سخت‌ترین درس‌ها هم برآییم.

دیدگاهت را نسبت به آن درس تغییر بده

شاید توقع داشته باشید یک فرمول جادویی برای یادگیری درس مورد نظرتان به شما یاد بدهم؛ اما باور کنید همه چیز از ذهن خودتان شروع می‌شود. یعنی یک روزی یک جایی شما باور کرده‌اید مثلا در درس ریاضی ضعف دارید یا اصلا زبان انگلیسی را یاد نمی‌گیرید! من منکر این نمی‌شوم که برخی داوطلبان در درس خاصی به طور ویژه استعداد دارند اما دروس شما طوری تنظیم و تدوین شده‌اند که یک داوطلب با یک هوش و توانایی معمولی هم بتواند از پس فهم آن‌ها برآید.

پس همین ابتدای کار بیایید با هم صادق باشیم، هیچ فرمول جادویی وجود ندارد، فقط باید دیدگاه خود را نسبت به یک درس تغییر دهید آن وقت متوجه می‌شوید آنقدرها هم درس سختی نیست.

تخفیف یهویی

درس سخت وجود ندارد!

دوستان راستش را بخواهید اصلا چیزی به اسم درس سخت وجود ندارد، حتما برایتان پیش آمده که مثلا چون معلم فلان درس خوش‌اخلاق است یا چون یک بار نمره شما در درسی بیشتر از بقیه شده است، ناخودآگاه علاقه بیشتری به آن درس خاص نشان داده‌اید.

برعکس این قضیه هم صدق می‌کند؛ یعنی زمانی که سال اول دبیرستان معلم فیزیکم راه‌حل من را مقابل همکلاسی‌هایم مسخره کرد من فکر کردم هیچ استعدادی در فیزیک ندارم و این درس برای من خیلی سخت است. چند سال بعد روزی کاملا تصادفی یک تست فیزیک را درست پاسخ دادم که گویا تست سختی بود، به همین سادگی من از آن به بعد اعتماد به نفس مطالعه درس فیزیک را به دست آوردم.

حالا چطور دیدگاهم را نسبت به درسی تغییر دهم؟ چطور اعتماد به نفس یادگیری آن را پیدا کنم؟ برای اینکه درسی که در آن ضعیف هستید را یاد بگیرید، باید ابتدا ذهنیت خود را نسبت به آن درس تغییر دهید، مربی‌های حرفه‌ای از شاگردان خود می‌خواهند ابتدا یک بار رقیبشان را در ذهنشان شکست دهند!

بیایید از ریشه مسئله را بررسی کنیم و ببینیم اصلا چرا در درس خاصی ضعف داریم؟

  • اولین و مهم‌ترین دلیل: من از پایه‌های قبلی در این درس ضعف داشته‌ام و بدون برطرف کردن آن، تا به اینجا این ضعف را همراه خودم حمل کرده‌ام؛ مثلا من سال‌ها است در ریاضی ضعف دارم و پایه‌ای‌ترین مطالب آن را بلد نیستم.
  • دلیل دوم: دیدگاه غلط ما؛ مثلا کسی قبلا به ما گفته تو در این درس هیچ استعدادی نداری و ما باور کرده‌ایم.
  • دلیل سوم: روش ما برای مطالعه این درس اشتباه است یا در مدرسه آموزش مناسبی برای آن دریافت نکرده‌ایم.
  • دلیل چهارم: از منابع مناسبی برای این درس استفاده نمی‌کنیم.
  • دلیل پنجم: تنبلی می‌کنیم و زمان کافی برای مطالعه این درس در نظر نمی‌گیریم.

راه‌حل

قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید چند دقیقه با خودتان فکر کنید، از بین دلایلی که گفتیم به نظرتان کدام دلیل باعث شده شما در درس خاصی ضعف داشته باشید؟ بعد از اینکه علت را مشخص کردید حالا بیایید راه‌حل را به شما نشان دهم:

دلیل ضعف در یک درسراه‌حل آن
ضعف پایه‌ایهرکجا متوجه شدید مطالبی از پایه‌های قبل بلد نیستید، قبل از هرکاری ابتدا مطالب پایه‌ای را بخوانید
دیدگاه غلطهر فکری از قبل داشتید را کنار بگذارید و بدون هیچ پیش زمینه ذهنی سراغ آن درس بروید
روش مطالعه اشتباهدر وبلاگ پایتخت کتاب روش مطالعه دروس مختلف را ارائه کرده‌ایم
منابع مناسبی ندارید یا آموزش درستی دریافت نکرده‌ایددر صفحه خرید هر محصول پایتخت کتاب، توضیحاتی برای راهنمایی شما عزیزان ارائه شده، با مطالعه این توضیحات منابع مناسب خود را خواهید یافت
تنبلی می‌کنیدهر روز یک الی دو ساعت برای مطالعه این درس وقت بگذارید و به این تصمیم پایبند باشید

درسی که دوست ندارم را چطور بخوانم؟

درسی که دوست ندارم را چطور بخوانم؟
چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ بهترین زمان یادگیری خود را در روز به آن درس اختصاص بده.

همه حرف‌های شما درست است اما من اصلا دست و دلم به خواندن فلان درس نمی‌رود، اصلا بگویید چکار کنم که بتوانم سمت آن درس بروم! بعد از طی کردن 7 قدم زیر دیگر درس سختی برایتان وجود نخواهد داشت:

  • قورباغه‌ات را قورت بده!

شاید کتاب قورباغه‌ات را قورت بده را خوانده باشید و بدانید منظور من این نیست که صبح به صبح یک قورباغه را قورت دهید تا به فلان درس علاقه‌مند شوید! منظور از قورت دادن قورباغه این است که در آغاز برنامه‌تان درسی که در آن ضعف دارید را مطالعه کنید؛ چون وقتی مطالعه این درس را پشت گوش می‌اندازید به خودتان می‌آیید و می‌بینید شب شد و حتی یک کلمه هم از آن درس نخوانده‌اید.

وقتی به کاری حس خوبی نداریم مغز ما به عمد انجام آن را به تعویق می‌اندازد؛ پس بیایید بر خلاف عادت همیشگی‌تان رفتار کنید و شما هم از عمد ابتدا سراغ درسی که دوستش ندارید بروید.

  • بهترین بازه روز را به آن درس اختصاص بده

چه ساعتی از روز احساس بهتری دارید و سطح یادگیری‌تان بالاتر است؟ دقیقا در همان زمان درسی که دوستش ندارید را مطالعه کنید چون برای درسی که دوستش دارید بالاخره با کمال میل زمانی پیدا خواهید کرد.

وقتی با آمادگی جسمی و ذهنی کافی سراغ درسی می‌روید، یادگیری بهتری خواهید داشت و این احساس به شما القا می‌شود که بالاخره از پس فهمیدن این درس برآمدم، پس آنقدرها هم سخت نبود و به این ترتیب برای مطالعه بیشتر آن تشویق می‌شوید.

حالا فرض کنید از صبح درس خوانده‌اید، گرسنه و خسته هستید و انرژی ندارید، قطعا اگر در این شرایط سراغ درسی که دوست ندارید بروید هیچ پیشرفتی در آن نخواهید داشت و با خودتان می‌گویید ببین من از اول هم استعدادی در فیزیک نداشتم!

  • قانون ده دقیقه

فرض کنیم شما از درس عربی متنفرید و طبیعتا اگر از شما بخواهم دو ساعت عربی بخوانید، دنبال راهی برای فرار از این موقعیت می‌گردید؛ اما اگر بگویم فقط ده دقیقه عربی بخوان چطور؟ با خودتان می‌گویید جهنم و ضرر ده دقیقه که چیزی نیست!

در واقع من دارم شما را گول می‌زنم؛ چرا؟ وقتی قرار است فقط ده دقیقه درسی را بخوانید مغزتان آن را کاری راحت و شدنی ارزیابی می‌کند و تمایل بیشتری برای انجام آن دارد. حالا بعد از آن ده دقیقه، اگر واقعا تمام مدت مشغول مطالعه عربی باشید، کم کم به ادامه کار علاقه‌مند می‌شوید و می‌خواهید یک بازه ده دقیقه‌ای دیگر هم ادامه بدهید. به این ترتیب می‌توانید خودتان را گول بزنید و حتی دو ساعت درس مورد نظر را مطالعه کنید.

  • دفعات زیاد با حجم کم

هر موقع انجام کاری به نظرتان سخت بود یا علاقه‌ای به انجام دادنش نداشتید، کافی است آن کار را به قسمت‌های کوچکتر و قابل انجام‌تر تقسیم کنید.

می‌توانید به جای دو ساعت مطالعه، چهار بازه نیم ساعته درس بخوانید و این همان تکنیک پومودورو است که اکثر داوطلبان از انجام آن نتایج خوبی گرفته‌اند. این تکنیک مخصوص داوطلبانی است که هنگام درس خواندن خیلی زود خسته می‌شوند یا تمرکز خود را از دست می‌دهند. در مقاله تکنیک پومو دورو به طور مفصل در مورد این تکنیک توضیح داده‌ایم.

 تکنیک پومودورو ؛ برنامه ریزی به روش گوجه فرنگی

مقاله مرتبط:  تکنیک پومودورو ؛ برنامه ریزی به روش گوجه فرنگی

  • استفاده از منابع بهتر

من همیشه گفته‌ام یک کتاب کمک درسی خوب و استاندارد اگر دقیقا متناسب نیازهای داوطلب انتخاب شود، می‌تواند از شرکت در کلاس‌های کنکوری خفن و آنچنانی هم تاثیر بهتری بگذارد.

گاهی فقط به این دلیل که معلم خوبی برای یک درس نداشته‌اید و آموزش ناقصی برای آن دریافت کرده‌اید تصور می‌کنید در آن درس استعدادی ندارید. در حالی که مشکل شما نیستید، مشکل منابع آموزشی شما هستند که باید با منابع بهتری جایگزین شوند.

  • برای یک دانش‌آموز فرضی توضیحش بده

برای اینکه به درس خاصی علاقه‌مند شوید و آن را مفهومی و عمیق یاد بگیرید، فرض کنید یک دانش‌آموز فرضی مقابل شما قرار دارد و شما می‌خواهید آن درس را برای او توضیح دهید.

هیچ اشکالی ندارد که اشتباه کنید یا مجبور شوید بارها به کتاب و منبعتان مراجعه کنید، مهم این است که در جایگاه یک معلم می‌توانید ارتباط بهتری با درس مورد نظر برقرار کنید و حتی رفته رفته برای مطالعه آن درس اشتیاق و اعتماد به نفس پیدا می‌کنید.

  • روتین داشته باش

من سال‌ها است برای تقویت دروس ضعیف یک راهکار ساده اما به شدت موثر را دنبال می‌کنم، آن هم داشتن یک روتین روزانه ثابت برای درس مورد نظر است. برای مثال فرض کنید من در درس زیست ضعف دارم، هر روز 30 الی 40 دقیقه را به مطالعه و حل تست برای درس زیست اختصاص می‌دهم.

این زمان 30 الی 40 دقیقه‌ای چیزی جدا از برنامه‌ریزی هفتگی من است؛ یعنی ممکن است من در برنامه‌ام یک روز در میان و هر بار دو ساعت مطالعه زیست را داشته باشم و خودم علاوه بر این برنامه روزانه یک روتین جداگانه برای مطالعه این درس دارم.

صبر داشته باشید و روش‌های گفته شده را تمرین کنید، برای رسیدن به نتیجه باید حداقل دو ماه مرتب تلاش کنید.

بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

سخن آخر

درک می‌کنم وقتی در یک درس خاص لنگ می‌زنید، این موضوع همه فکر و ذهنتان را درگیر می‌کند که چطور درسی که در آن ضعیف هستم را یاد بگیرم؟ مربی‌های کار بلد به شاگردان خود توصیه می‌کنند ابتدا رقبا را در ذهنشان شکست دهند؛ پس اگر در درسی ضعف دارید ابتدا دیدگاهتان را نسبت به آن تغییر دهید.

در این محتوا ابتدا در مورد دلایلی که باعث می‌شوند در درسی ضعف داشته باشیم صحبت کردیم و بعد راهکارهایی ارائه دادیم تا به کمک آنها بتوانیددرسی که در آن ضعیف هستید را یاد بگیرید. اگر هنوز هم سوالی در ذهنتان دارید یا از راهکاری برای تقویت دروس ضعیف استفاده کرده‌اید و از آن نتیجه گرفته‌اید، خوشحال می‌شویم آن را در دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب