چگونه تیزهوشان قبول شویم؟🧠رازهای هک قبولی تیزهوشان!

05 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
چگونه تیزهوشان قبول شویم؟🧠رازهای هک قبولی تیزهوشان!

یکی از مباحث داغی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده این است که آیا نفرات برتر کنکور در مدارس تیزهوشان تحصیل کرده‌اند یا در مدارس عادی؟ حقیقت این است که تحصیل در مدارس خاصی مثل تیزهوشان مزیت‌های زیادی دارد؛ از جمله سطح بالای تدریس معلم‌ها، امکانات آموزشی بهتر یا جو رقابتی موجود بین دانش‌آموزان!

به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان قبل از ورود به متوسطه اول (پایه هفتم) و متوسطه دوم (پایه دهم) در آزمون ورودی تیزهوشان شرکت می‌کنند اما از این میان فقط تعداد کمی از دانش‌آموزان پذیرفته می‌شوند. رمز موفقیت این دانش‌آموزان چیست؟ چگونه تیزهوشان قبول شویم؟ برای قبولی در آزمون تیزهوشان از چه کتاب‌هایی استفاده کنیم؟ در ادامه به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

قسمت‌های مختلف آزمون تیزهوشان

قبل از هر چیزی بیایید ببینیم دانش‌آموزان برای آمادگی در آزمون تیزهوشان باید چه مباحثی را مطالعه کنند و روی چه بخش‌هایی کار کنند. دانش‌آموزانی که می‌خواهند در آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم شرکت کنند باید به سوالات استعداد تحلیلی و هوش پاسخ دهند. این سوالات به صورت چهار گزینه‌ای هستند و هدف آن‌ها سنجش هوش دانش‌آموزان و میزان توانایی آن‌ها در زمینه‌های مختلف است؛ یعنی این سوالات صرفا از مطالب کتاب‌های درسی طرح نمی‌شوند.

دانش‌آموزانی که قصد دارند در آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرکت کنند، بیشتر باید روی محتوای کتاب‌های درسی هشتم و نهم تمرکز کنند؛ در نتیجه برای قبولی در آزمون تیزهوشان به خصوص تیزهوشان پایه هفتم باید از منابع خاصی استفاده کنید.

تخفیف یهویی

برای قبولی تیزهوشان از کی شروع کنیم؟

بازار رقابت برای قبولی در آزمون تیزهوشان به شدت داغ است و اگر تحصیل در مدرسه تیزهوشان برایتان اهمیت دارد، باید مطالعه برای آزمون تیزهوشان را به موقع شروع کنید. به دانش‌آموزان و والدین دانش‌آموزانی که می‌خواهند آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم را قبول شوند توصیه می‌کنیم:

مطالعه برای این آزمون را از کلاس چهارم ابتدایی شروع کنند و بیشتر تمرکزشان را روی حل و بررسی سوالات امتحانات تیزهوشان چند سال اخیر بگذارند.

همچنین دانش‌آموزانی که می‌خواهند در آزمون تیزهوشان نهم به دهم موفق شوند، باید کل دوره متوسطه اول با برنامه‌ریزی درس بخوانند و سعی کنند دروس هر پایه را در همان سال خوب بخوانند و در تابستان دروس هر سال را مرور کنند.

آمادگی برای آزمون تیزهوشان

آمادگی برای آزمون تیزهوشان صرفا شامل درس خواندن و آمادگی تحصیلی نیست بلکه دانش‌آموزان باید خودشان را از لحاظ ذهنی هم آماده کنند. چون جو رقابتی در مدارس تیزهوشان بالا است و حجم دروس و میزان سخت‌گیری معلمان هم بیشتر از مدارس عادی است؛ پس دانش‌آموزانی در این مدارس دوام می‌آورند که از لحاظ ذهنی آماده باشند.

آمادگی ذهنی

به عنوان کسی که قرار است در یک مدرسه خاص و زیر نظر معلمان برتر تحصیل کند باید از همان ابتدا ذهنیت برنده را در خودتان تقویت کنید؛ چون کم نبودند دانش‌آموزانی که از لحاظ درسی خودشان را برای این آزمون آماده کردند اما چون به توانایی خودشان ایمان نداشتند شکست خوردند.

سعی کنید از همین الان روش‌ها و تکنیک‌های کنترل استرس، تقویت اراده و افزایش تمرکز را یاد بگیرید و تمرین کنید.

آمادگی درسی

موفقیت هیچ وقت تصادفی به دست نمی‌آید و تمام دانش‌آموزانی که توانسته‌اند در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان موفق شوند با برنامه‌ریزی به هدفشان رسیده‌اند. بعد از صحبت کردن با دانش‌آموزان موفق متوجه شدیم که آن‌ها برای کسب آمادگی درسی یکسری کارهای خاص انجام داده‌اند. حالا چه کارهایی؟

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان
برنامه‌ریزی کردن اولین و مهم‌ترین کار برای قبول شدن در هر آزمونی است.

یکی از سوالات پرتکرار داوطلبان این است که برنامه‌ریزی برای قبولی در آزمون تیزهوشان را چطور و از کجا شروع کنم؟ اگرچه هر دانش‌آموزی روش‌های مطالعه و برنامه‌ریزی مخصوص به خودش را دارد؛ اما معمولا دانش‌آموزان موفق از دستورالعمل زیر استفاده می‌کنند:

  • ابتدا هدفتان را روی کاغذ بنویسید و روی میز مطالعه یا هرجا که جلوی چشمتان هست بچسبانید.
  • بهتر است روزهایی که مدرسه می‌روید در کنار انجام تکالیف، روزی دو الی سه ساعت و روزهای تعطیل حدود پنج یا شش ساعت برای قبولی در آزمون تیزهوشان مطالعه کنید.
  • یک برنامه هفتگی استاندارد تهیه کنید.
  • در برنامه هفتگی حتما اسم مباحث یا تعداد صفحات به اضافه ساعت مطالعه مورد نیاز برای هر درس را مشخص کنید.
  • سعی کنید از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید.
  • در برنامه‌هایتان تنوع را رعایت کنید و هر روز حداقل سه درس مختلف را مطالعه کنید.
  • بی‌وقفه درس نخوانید و به ازای یک الی یک و نیم ساعت مطالعه، ده تا بیست دقیقه استراحت کنید.
  • منابع کمک آموزشی مناسبی انتخاب کنید و در کنار مطالعه کتاب درسی از این منابع استفاده کنید.
  • حتما سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته را کار کنید.
  • در آزمون‌های آمادگی تیزهوشان شرکت کنید و دائم خودتان را بسنجید.

بهترین کتاب‌ها برای قبولی تیزهوشان

گفتیم که سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم صرفا از کتاب‌های درسی طرح نمی‌شود و برعکس به جای مطالب کتاب درسی، تمرکزشان روی سنجش توانمندی‌ها و سطح هوش دانش‌آموزان است؛ پس این دانش‌آموزان حتما باید منابع کمک درسی مناسبی تهیه کنند و فقط به خواندن کتاب‌های درسی اکتفا نکنند.

حتی دانش‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را دارند هم به کتاب‌های کمک درسی مناسب احتیاج دارند. اکثر دانش‌آموزانی که سال‌های گذشته توانسته‌اند از این آزمون سربلند بیرون بیایند از کتاب‌هایی زیر استفاده کرده‌اند:

بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

مقاله مرتبط: بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

اگر می‌خواهید بهترین کتاب‌ها برای قبولی در آزمون تیزهوشان را با قیمت مناسب و تخفیف ویژه خریداری کنید و آن‌ها را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید، حتما از قسمت کتاب‌های ویژه‌ آزمون تیزهوشان در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) دیدن کنید.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان باید روش درست برنامه‌ریزی را یاد بگیرید، روی دروس مهم‌تر هر رشته وقت بیشتری بگذارید و در کنار کتاب‌های درسی از کتاب‌های کمک درسی و نمونه سوالات آزمون‌های قبلی استفاده کنید.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان کدام درس‌ها را بیشتر بخوانم؟

اگر شرکت کننده آزمون تیزهوشان پایه دهم هستید، بعد از اینکه تصمیم گرفتید که می‌خواهید در کدام رشته قبول شوید، باید ابتدا ببینید که برای قبولی در آن رشته کدام درس‌ها مهم‌تر هستند و بیشتر زمانتان را روی مطالعه این درس‌ها بگذارید. برای مثال اگر رشته مورد نظر شما علوم تجربی است باید ترتیب اهمیت دروس مختلف به شکل علوم تجربی، ریاضیات، ادبیات، معارف و مطالعات اجتماعی باشد.

یعنی روی علوم تجربی و ریاضی بیشتر از مطالعات وقت بگذارید چون ضریب این دو درس بالاتر است. البته لازم است همه دروس را بخوانید و حق ندارید به بهانه کم اهمیت بودن درسی را حذف کنید. در جدول زیر ضریب اهمیت هر درس را برای قبولی در رشته‌های مختلف ارائه داده‌ایم:

اسم درسرشته ریاضی فیزیکرشته علوم تجربیرشته علوم انسانیسمپاد مهارتی
ریاضیات4223
علوم تجربی2423
مطالعات اجتماعی1112
زبان و ادبیات فارسی2242
قرآن و معارف اسلامی1111

جمع بندی

در این محتوا به سوال چگونه تیزهوشان قبول شویم؟به طور کامل پاسخ دادیم تا دانش‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون‌ تیزهوشان را دارند بتوانند با روش درست و اصولی درس بخوانند و قبولی خود را تضمین کنند. همچنین چند کتاب‌ کمک‌درسی معرفی کردیم و اهمیت هر کدام از درس‌ها را طبق یک جدول ارائه دادیم.

چند سوال متداول

برای قبولی در آزمون تیزهوشان از کی شروع کنیم؟

دانش‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان متوسطه اول را دارند باید از کلاس چهارم ابتدایی و دانش‌آموزانی که می‌خواهند در آزمون تیزهوشان متوسطه دوم موفق شوند لازم است از همان ابتدای متوسطه اول مطالعه برای این آزمون را شروع کنند.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان پایه دهم کدام درس‌ها مهم‌تر هستند؟

در این محتوا در قالب یک جدول ضرایب مربوط به دروس مختلف هر رشته را آورده‌ایم.

آیا سوالات آزمون تیزهوشان فقط از کتاب‌های درسی طرح می‌شود؟

خیر علاوه بر کتاب‌های درسی از مبحث هوش و استعداد تحلیلی هم سوالات زیادی در این آزمون خواهیم داشت، برای پاسخ‌گویی به این سوالات باید از کتاب‌های کمک موزشی آموزشی مناسبی استفاده کنید.

بهترین کتاب‌ها برای قبولی تیزهوشان کدامند؟

اگر به قسمت کتاب‌های ویژه‌ آزمون تیزهوشان در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید، می‌توانید با بهترین منابع برای قبولی در این آزمون آشنا شوید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. ترانه کشاورز فروردین 17, 1403

    سلام من پایه ی نهم هستم توی عید کل کتاب ۳۱ استان و سمپادیوم و کتاب هوش et رو تموم کردم و از اول سال هم تست تا حدودی کار میکردم و کتاب هوش کمپلکس رو هم کامل تموم کردم قلمچی آزمون میدم و تراز دروس عادی معمولا تراز دروس تیزهوشان هم ۶۳۰۰ هست نمرات بالاهم در مدرسه دارم ولی در آزمون های جامع کمی در دروس تحلیل مثل فیزیک و ریاضی اشکال دارم معمولا توی قلمچی ۵۰ درصد یا ۶۰ درصد میزنم امت باقی دروس رو خیلی خوب بالا ۷۰ درصد گاهی هم ۱۰۰ درصد میزنم به نظرتون با این اوصاف برای رسته ی تجربی چند درصد احتمال قبولی در فرزانگان ناحیه ی ۲ شیراز دارم ؟؟

    • پایتخت کتاب فروردین 17, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙بالای ۸۰٪

  2. *-+ فروردین 5, 1403

    سلام من کلاس نهم هستم برای تیزهوشان حداقل چقدر زمان لازمه؟
    بعد من فقط تست میزنم این خوبه؟

    • پایتخت کتاب فروردین 7, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙روزی ۴-۵ ساعت
      اول مفهوم رو یاد بگیرین بعد تست

  3. فاطمه اسفند 2, 1402

    سلام من ۴ ماه بیشتر تا آزمون تیز هوشان وقت ندارم کلاس ششم هم هستم ایا میتونم قبول شم

    • پایتخت کتاب اسفند 4, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙بستگی داره
      به نوع تلاشتون
      به کیفیت تلاشتون
      و استمرار تلاشتون

  4. رکسانا بهمن 15, 1402

    سلام
    من تا آزمون تیزهوشان که خرداد ماه هست چهار ماه وقت دارم برای آمادگی و از همین امسال شروع کردم به خواندن
    به نظر شما میتوان در چهار ماه خود برای آزمون آماده کرد ؟
    اگه آره چگونه ؟

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙بله میشود اما جواب چگونگی این موضوع کار اسونی نیست توی پیام
      منظم باشین
      کتاب مخصوص تیزهوشان رو تهیه کنید مثلا هوش کمپلکس مهروماه یا هوش فرازمینی فرزانگان

  5. غزل آذر 19, 1402

    سلام شما مشاوره برای ازمون تیز هوشان هم میدید؟

    • پایتخت کتاب آذر 19, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیر متاسفانه در حال حاضر مشاوره نداریم

  6. Benyamin آبان 7, 1402

    من از کلاس ششم شروع به مطالعه کردم بنظر شما الان باید چیکار کنم هنوز میتونم قبول بشم؟ 🥲😢😫

    • پایتخت کتاب آبان 8, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙
      بله، شما هنوز می‌توانید قبول شوید. اما برای داشتن فرصت بهتر در قبولی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
      1. برنامه‌ریزی مطالعه: برنامه‌ریزی منظم و مستمر برای مطالعه و تمرین درس‌های مختلف را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را به خوبی درک کنید و آمادگی لازم را برای آزمون داشته باشید.
      2. استفاده از منابع درسی: از منابع درسی مناسب استفاده کنید و به تمامی مباحث درسی توجه کنید. همچنین، می‌توانید از منابع خارجی مانند کتاب‌ها، منابع آنلاین و نرم‌افزارهای آموزشی استفاده کنید.
      3. حل تمرین‌ها و سوالات: حل تمرین‌ها و سوالات درسی به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنید و مهارت‌های لازم را برای حل مسائل تقویت کنید.
      4. مرور مستمر: برای حفظ و تثبیت مطالب، مرور منظم را در برنامه مطالعاتی خود در نظر بگیرید. می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند تهیه خلاصه‌ها، نمودارها و فلش کارت‌ها استفاده کنید.

آخرین مقالات پایتخت کتاب