از بهمن شروع کردم و پزشکی قبول شدم؛ تجربه شخصی نویسنده

22 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
از بهمن شروع کردم و پزشکی قبول شدم؛ تجربه شخصی نویسنده

دیر شده باید درس خواندن برای کنکور را از اول سال شروع می‌کردم، بهمن ماه زمان خوبی برای استارت مطالعه نیست، رقیبانم تا امروز یک دور همه کتاب‌ها را خوانده‌اند. برای اکثر داوطلبان ناامید شدن و غر زدن بسیار راحت‌تر از برنامه‌ریزی و تلاش است، این داوطلبان همیشه بهانه‌ای برای درس نخواندن دارند. اما مگر می‌شود درعرض چند ماه موفق شد؟

اگر بخواهیم یک پاسخ منطقی و واقع‌بینانه به این سوال بدهیم باید بگوییم بله افراد زیادی در عرض چند ماه توانسته‌اند به هدفشان در کنکور برسند. آیا می‌توانم مثالی از کسی که از بهمن ماه شروع کرده باشد و به هدفش رسیده باشد بزنم؟ بله خودم! من از بهمن شروع کردم و پزشکی قبول شدم اگر می‌خواهید بدانید چطور، ادامه محتوا را از دست ندهید.

قید کنکور امسال را زده‌ام!

این روزها این جمله را از زبان داوطلبان زیادی می‌شنوم؛ دیگر دیر شده من قید کنکور امسال را زده‌ام! وقتی از این داوطلبان علت تصمیم‌شان را می‌پرسم اکثر آن‌ها پاسخ می‌دهند، باید زودتر شروع می‌کردم، رقیبانم خیلی از من جلوتر هستند، زمان کافی برای موفق شدن ندارم…

اگر در کل متوجه شده‌اید که هدفتان درس خواندن و کنکور دادن نیست و می‌خواهید شانستان را در زمینه‌های دیگر امتحان کنید بحثش جدا است و موضوع این محتوا نیست. اما اگر تنها دلیل شما این است که حجم زیادی از دروس‌تان انباشته شده یا فکر می‌کنید تا کنکور زمان کافی ندارید، امیدتان را از دست ندهید.

تخفیف یهویی

بگذارید خیالتان را راحت کنم اگر از بهمن استارت مطالعه برای کنکور را بزنید، شانس زیادی برای موفقیت دارید.

رقیبان من در چه وضعیتی هستند؟

همه ما دانش‌آموزانی را می‌شناسیم که از پایه دهم مطالعه برای کنکور را آغاز کرده‌اند، داوطلبانی اطراف‌مان هستند که از مهرماه مرتب درس خوانده‌اند و شاید در بهمن بخش زیادی از دروس را تمام کرده باشند. اما آیا موفقیت این افراد مانعی برای رسیدن شما به اهدافتان است؟

دوستان به جای اینکه تمرکزتان را روی فلان دوست درس‌خوانتان بگذارید و فکر کنید او چند دور تا امروز دروسش را مطالعه کرده، ببینید خودتان چه می‌خواهید و بعد بر اساس هدفتان برنامه‌ریزی کنید.

تجربیات چند ساله من به عنوان مشاور نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از داوطلبان درس‌خوان و کسانی که از تابستان و مهر شروع کرده‌اند، در ماه‌های بهمن و اسفند خسته می‌شوند و کم کم افت می‌کنند. پس الان زمان خوبی است که شما ورق را به نفع خودتان برگردانید!

استارت مطالعه از بهمن، دیر شروع کردن بهتر از هرگز شروع نکردن!

واقعیت این است که هر چقدر مطالعه برای کنکور را دیرتر آغاز کنید مجبورید کمی هدفتان را کوچکتر کنید؛ مثلا اگر قبلا هدفتان قبولی فلان رشته در دانشگاه‌های تهران بود، به لیست اهدافتان قبولی همان رشته در سایر دانشگاه‌ها را اضافه کنید.

افراد کمال‌گرا تفکر همه یا هیچ دارند؛ چون دیر شروع کردم و فلان رتبه را نمی‌توانم کسب کنم، کلا در کنکور امسال شرکت نمی‌کنم. در حالی که سال به سال شرایط قبولی در کنکور متفاوت می‌شود و ممکن است سال بعد قانون جدیدی برای سنجش داوطلبان وضع شود که شرایط را پیچیده و دشوار کند.

خودتان را بابت تمام روزهایی که هدر داده‌اید سرزنش نکنید و یادتان باشد همیشه دیر شروع کردن بهتر از هرگز شروع نکردن است!

از بهمن شروع کردم و پزشکی قبول شدم!

بهمن سال 97 بود و من تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم، رشته تحصیلی‌ام را دوست نداشتم و آینده نامعلوم و ترسناکی در انتظارم بود و مثل اکثر شماها نمی‌دانستم قرار است با زندگی‌ام چکار کنم. ولی یک چیز را به خوبی می‌دانستم، من همیشه آرزو داشتم در رشته پزشکی تحصیل کنم و می‌دانستم جایگاهی که الان داشتم حقم نبود.

خوب می‌دانستم که قرار نیست کسی من را از آن وضعیت نجات دهد چون کسی اصلا درک نمی‌کرد چه اوضاع بهم ریخته‌ای دارم. باید خودم کاری می‌کردم و خودم معجزه‌ای که در انتظارش بودم را رقم می‌زدم. اواسط بهمن ماه بالاخره تصمیم قطعی گرفتم و به خودم گفتم مهم نیست چقدر دیر شروع کرده‌ام، مهم نیست چهار سال از درس دور بوده‌ام و الان چه وضعیتی دارم، من امسال بالاخره به هدفم می‌رسم.

چطور استارت مطالعه را در بهمن بزنم؟
بدون استرس و منفی‌نگری در مورد آینده، برای شروع مطالعه از بهمن برنامه‌ریزی کن.

داوطلبانی که می‌خواهند مطالعه برای کنکور را در بهمن ماه شروع کنند کمی سردرگم هستند و نمی‌دانند که اصلا از کجا و چطور باید شروع کنند. این موضوع طبیعی است و اشکالی ندارد، من هم وقتی تازه درس خواندن را شروع کرده بودم گیج و مضطرب بودم.

در آن زمان طی کردن مراحل زیر بسیار به من کمک کرد:

  • هدف‌گذاری واقع بینانه

ابتدا هدفم را روی کاغذ نوشتم، می‌خواستم پزشکی قبول شوم اما این هدف‌گذاری را واقع بینانه و با توجه به شرایطم انجام دادم. پایه درسی خوبی داشتم اما سال‌ها از درس فاصله گرفته بودم و تا کنکور 98 که تیر ماه برگزار می‌شد چیزی حدود پنج ماه فرصت داشتم.

پس هدفم تحصیل پزشکی در دانشگاه تهران یا دانشگاه‌های بزرگ نبود، در واقع فقط خود رشته برایم اهمیت داشت. وقتی هدف‌گذاری شما دور از واقعیت است ناخودآگاه مغز فاصله شما را تا هدفتان بسیار دور تخمین می‌زند و بعد از مدتی هیچ امیدی برای رسیدن به هدفتان ندارید و تسلیم می‌شوید.

  • بررسی وضعیت

در گام بعدی وضعیت درسی‌ام را به دقت بررسی کردم، همیشه در درس فیزیک ضعف داشتم، به دروس عمومی و زیست علاقه زیادی داشتم و در ریاضی و شیمی وضعیت متوسطی داشتم. بررسی وضعیت به شما این امکان را می‌دهد که با دید باز برنامه‌ریزی کنید.

به هیچ وجه نباید از برنامه سایر افراد پیروی کنید بلکه بر اساس بررسی وضعیت خودتان ببینید چه نقاط ضعف و قوتی دارید و بر آن اساس برنامه‌ریزی و اقدام کنید.

  • برنامه ریزی

در این مرحله ابتدا فصولی که می‌خواستم بخوانم را انتخاب کردم، بخش‌هایی از ریاضی و فیزیک را به ناچار حذف کردم، وقت بیشتری برای عمومی‌ها و زیست در نظر گرفتم چون نقطه قوتم بودند.

بعد برای هر درس و هر کتاب اسم مباحث را نوشتم و بعد تخمین زدم که برای مطالعه هر فصل به چند ساعت زمان نیاز دارم. تعداد هفته‌هایی که تا کنکور وقت داشتم را نوشتم و مباحث را بین هفته‌ها تقسیم کردم.

به این نتیجه رسیدم که باید روزانه 12 الی 14 ساعت درس بخوانم تا بتوانم این مباحث را به اتمام برسانم و ماه آخر را هم به جمع‌بندی اختصاص دادم. 12 ساعت مطالعه زیاد است؟ اگر هدفی را می‌خواهید باید بدون تعارف بهای آن را بپردازید!

  • تعهد و نظم

اگر بخواهم در دو کلمه راز موفقیتم را بیان کنم آن دو کلمه تعهد و نظم است. اشتباه رایج داوطلبان و دانش‌آموزان این است که دائم دنبال انگیزه و حال خوب هستند، اجرای برنامه‌هایشان را تا روزی که انگیزه درس خواندن پیدا کنند به تعویق می‌اندازند، در حالی که من در هر حالی به برنامه‌هایم تعهد داشتم.

واقعیت این است که حال روحی شما در طی یک ماه ممکن است بارها تغییر کند، یک روز آنقدر انرژی دارید که تصور می‌کنید می‌توانید یک کوه را جابه‌جا کنید و روز بعد ممکن است انگیزه برداشتن یک مشت خاک را هم نداشته باشید.

یک کنکوری موفق نظم را در تک تک بخش‌های زندگی‌اش مستقر می‌کند و در هر شرایطی به برنامه‌هایش تعهد دارد.

  • ارزیابی منظم

از آنجایی که در بهمن استارت مطالعه برای کنکور را زده بودم به بودجه‌بندی هیچ آزمونی نمی‌رسیدم؛ اما در هر صورت باید به روشی عملکردم را مورد ارزیابی قرار می‌دادم به این ترتیب اگر در مسیر غلطی بودم سریع متوجه می‌شدم و تغییر مسیر می‌دادم.

من هر دو هفته یک بار از مباحثی که خوانده بودم یک آزمون از خودم می‌گرفتم، آزمون را به دقت تحلیل می‌کردم و تا آزمون بعدی سعی می‌کردم اشتباهاتم را جبران کنم.

پس حتی اگر شرایط شرکت در آزمون را ندارید، حتما روشی برای ارزیابی منظم وضعیت‌تان پیدا کنید و در مورد اشتباهات و اشکالاتتان با خودتان صادق باشید.

  • استراحت کافی

شاید فکر کنید چون زمانم کم بود اصلا استراحت نمی‌کردم، در حالی که من به ازای هر یک و نیم ساعت 20 دقیقه استراحت می‌کردم، ظهرها یک و نیم ساعت را به ناهار و چرت کوتاه اختصاص می‌دادم و جمعه عصرها را تفریح می‌کردم.

به این ترتیب تمام طول هفته با انرژی تلاش می‌کردم چون قرار بود جمعه عصر تا شب بیرون بروم یا فیلم ببینم. بدون استراحت کردن حتی قوی‌ترین و باانگیزه‌ترین داوطلبان هم از درس زده می‌شوند.

اگر امسال کنکور قبول نشم…

این فکر که اگر امسال کنکور قبول نشوم چه می‌شود مختص داوطلبانی نیست که از بهمن مطالعه برای کنکور را آغاز کرده‌اند؛ بلکه همه داوطلبان گاهی از این جور فکرها به سراغشان می‌آید. من همیشه گفته‌ام انرژی و وقت یک داوطلب کنکوری بسیار محدود و ارزشمند است و نباید آن را با فکر کردن به نتیجه هدر بدهد.

می‌توانید صبح که از خواب بیدار شدید با فکر اینکه من امسال قبول نمی‌شوم همه روزتان را خراب کنید یا هر بار که این فکر به سرتان زد با خودتان بگویید همه کارهایی که من را به هدفم می‌رسانند انجام می‌دهم و دلیلی برای شکست ندارم.

در واقع ما باید روی مسیر تمرکز کنیم نه مقصد، باید هر روز که از خواب بیدار می‌شوید به این فکر باشید که برنامه همان روزتان را درست انجام دهید.

حذفیات کنکور 1403، کدام مباحث را برای کنکور نخوانیم؟

مقاله مرتبط: حذفیات کنکور 1403، کدام مباحث را برای کنکور نخوانیم؟

زمانی که شما کنکور دادید خبری از سوابق تحصیلی و تاثیر 50 درصدی معدل نبود، ما کنکوری‌های 1403 باید علاوه بر کنکور به فکر امتحانات نهایی هم باشیم. شاید شرایط شما عزیزان سخت‌تر به نظر برسد؛ اما باور کنید اوضاع آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست!

من اگر جای شما بودم روی کنکور تیر سرمایه‌گذاری می‌کردم، دو سوم زمانم را به مطالعه دروس دوازدهم، حل تست و نمونه سوال تشریحی برای این پایه اختصاص می‌دادم. در کنار آن مباحث مهم پایه دهم و 40 درصد از مباحث مهم و پرسوال یازدهم را هم می‌خواندم.

شما با معدل 19 و میانگین درصد 30 الی 40 می‌توانید اکثر رشته‌های تاپ و پرطرفدار گروه آزمایشی خودتان را قبول شوید.

از بهمن مطالعه برای کنکور را شروع کنی موفقی به شرط اینکه

  • به جای شک کردن و دودل شدن زودتر تصمیمت را بگیری.
  • به جای فکر کردن به ضعف‌هایت دنبال راهی برای رسیدن به هدفت باشی.
  • به جای فکر کردن به نتیجه به فکر اجرای درست و متعهدانه برنامه باشی.
  • به جای کار کردن با گوشی و غرق شدن در فضای مجازی درس بخوانی.
  • به جای مقایسه خودت با دیگران خودت را با ورژن قبلی خودت مقایسه کنی.
  • به جای غر زدن انرژی‌ات را برای یادگیری مطالب جدید ذخیره کنی.
  • به جای گوش دادن به کنایه اطرافیان به حرف عقل و منطق خودت گوش کنی.
  • به جای انتظار کشیدن برای حال خوب و معجزه، تحت هر شرایطی که هستی ادامه بدهی.
دقیق‌ترین بودجه بندی دروس کنکور 1403

مقاله مرتبط: دقیق‌ترین بودجه بندی دروس کنکور 1403

سخن آخر

تعداد داوطلبانی که دیر به خودشان آمدند و تلاش برای کنکور را از بهمن و اسفند آغاز کردند و در کمال ناباوری به هدفشان رسیدند کم نیستند. شاید فکر کنید این داوطلبان ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای داشتند یا در زندگی‌شان معجزه‌ای رخ داد، در حالی که همه آن‌ها وقتی تازه استارت مطالعه برای کنکور را زده بودند مانند شما مضطرب و سردرگم بودند.

در این محتوا در مورد شروع مطالعه از بهمن صحبت کردیم و برای اینکه داوطلبان به اینکه موفقیت در مدت زمان باقی‌مانده امکان‌پذیر است ایمان بیاورند و روش درست برنامه‌ریزی و مطالعه را یاد بگیرند از تجربه شخصی نویسنده در کنکور سال 98 استفاده کردیم.

اگر هنوز هم سوالی در ذهنتان دارید یا به موفقیت در زمان باقی‌مانده شک دارید، دعوت می‌کنم نظراتتان را در قسمت دیدگاه محتوا ثبت کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب