برنامه ریزی در فرجه امتحانات؛ از تک تک دقایقت استفاده کن

16 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 10 دقیقه
برنامه ریزی در فرجه امتحانات؛ از تک تک دقایقت استفاده کن

شب امتحان فرصتی برای مرور است اما اکثر دانش‌آموزان دقیقه نودی و شب امتحانی هستند و این عزیزان بارها در فرجه امتحانات دست به دعا برمی‌دارند که خدایا این یک بار را به خیر بگذران از این به بعد در طول ترم درس می‌خوانم! اگرچه بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت این است که شما در طول سال تحصیلی درس بخوانید اما با رعایت یکسری نکات مهم می‌توانید در فرجه امتحانات طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید از تک تک دقایق بهره ببرید و نتیجه خوبی کسب کنید.

در این محتوا قصد داریم صحیح‌ترین نحوه برنامه‌ریزی در فرجه امتحانات را به شما یاد بدهیم و در واقع نقشه راه هر امتحان تا امتحان بعدی را برایتان مشخص کنیم.

معجزه در فرجه امتحانات!

می‌دانم دوست دارید بشنوید که می‌شود در فرجه امتحانات و با شب نخوابی و بی‌وقفه درس خواندن معجزه کرد؛ اما متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد. البته می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در فرجه امتحانات، کم کاری‌های طول سال تحصیلی را کمی جبران کرد و مثلا دانش‌آموزی را از مردود شدن در درسی نجات داد.

از آنجایی که از برگزاری یک امتحان تا امتحان بعدی معمولا یک بازه دو الی سه روزه داریم، باید با دقت و هوشمندانه برنامه ریزی‌کنیم تا حتی یک ساعت از این زمان ارزشمند را هم هدر ندهیم. در ادامه بهترین روش برنامه‌ریزی در فرجه امتحانات را به شما یاد می‌دهیم تا با کمک آن معجزه که نه اما تا حد زیادی پیشرفت کنید.

تخفیف یهویی

نکته حیاتی برنامه ریزی در فرجه امتحانات

دوستان بیایید واقع بین باشیم، هیچکس نمی‌تواند در عرض دو سه روز و حتی یک هفته کل مطلبی که یک سال در کلاس تدریس شده است را با جزئیات بخواند.

قبل از اینکه شروع به برنامه‌ریزی برای فرجه امتحانات بکنید این نکته مهم را در نظر بگیرید که برنامه شما باید معقول، منطقی و قابل اجرا باشد نه رویایی و ایده‌آل!

وقتی یک برنامه منطقی برای خودتان می‌چینید شاید نتوانید به همه مباحث برسید اما از مطالعه‌تان حداکثر نتیجه را می‌گیرید.یک برنامه رویایی و سنگین که با تایم شما هم‌خوانی ندارد، فقط باعث ناامیدی می‌شود. حالا بیایید با کمک هم قدم به قدم برای موفقیت در فرجه امتحانات برنامه‌ریزی کنیم.

قدم به قدم برنامه ریزی در فرجه امتحانات

اگر شما یک برنامه صحیح و استاندارد برای خودتان دارید، پیشنهاد می‌کنم از برنامه شخصی‌تان استفاده کنید اما اگر چنین برنامه‌ای ندارید، می‌توانید برای برنامه‌ریزی در فرجه هر امتحان گام‌های زیر را دنبال کنید:

گام اول، مباحث را مشخص کنید

این مرحله بسیار مهم است و به نوعی زیر بنای کار ما را تشکیل می‌دهد؛ ابتدا از روی نمونه سوالات امتحانات سال‌های گذشته مباحث مهم و پرسوال را مشخص کنید و مطالعه آن‌ها را در اولویت بگذارید. حالا حساب کنید که از یک امتحان تا امتحان بعدی چند ساعت زمان دارید، زمان‌های خواب و استراحت و صرف ناهار و شام را از کل زمانی که در اختیار دارید کم کنید.

بعد سراغ مباحثی که مشخص کرده‌اید بروید و تخمین بزنید که برای مطالعه هر مبحث تقریبا به چند ساعت زمان نیاز دارید، در مرحله آخر کل زمان فرجه را بین مباحث مختلف تقسیم کنید و حتما یک الی دو ساعت را برای حل نمونه سوال و مرور در نظر داشته باشید.

گام دوم، منابع مناسبی داشته باشید

شاید با خودتان بگویید من شب امتحان وقت کافی برای خواندن کتاب درسی هم ندارم چه برسد به کتاب کمک آموزشی! اشتباه نکنید، بدون کتاب کمک آموزشی هم درس خواندن برایتان سخت می‌شود و هم احتمال موفقیت‌تان پایین می‌آید.

از جمله فوایدی که منابع کمک آموزشی برای شما دارند، گردآوری نمونه سوالات امتحانی، خلاصه دروس برای مرور، ارائه بارم‌بندی و حتی گاهی چند ساعت فیلم آموزشی برای یادگیری بهتر و مرور در شب امتحان است.

سری کتاب‌های فرمول بیست گاج و شب امتحان خیلی سبز از جمله بهترین منابع برای مطالعه در فرجه امتحانات و شب امتحان هستند. این منابع و سایر کتاب‌های مخصوص شب امتحان با قیمت عالی و تخفیف ویژه در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب موجود هستند.

گام سوم، بازه‌های مطالعاتی را مشخص کنید

یکی از اشتباهات پرتکرار دانش‌آموزان این است که فکر می‌کنند هر چقدر بیشتر در فرجه یک امتحان به خودشان فشار بیاورند، نتیجه بهتری می‌گیرند و اصلا هیچ ایده‌ای برای تقسیم بازه‌های مطالعاتی و مشخص کردن بازه‌های استراحت ندارند. نگران نباشید در ادامه به شما می‌گوییم که چطور بازه‌های مطالعاتی را بچینید، چقدر استراحت کنید و چطور در فرجه محدود یک امتحان درس بخوانید.

گام چهارم، وسواس نداشته باشید

اگر روی 70 درصد مطالب یک تسلط 100 درصدی داشته باشید بهتر است تا همه مباحث را به صورت ناقص و با تسلط کمی بخوانید.

پس طمع نکنید و مباحث را بر اساس بارم آن‌ها در امتحانات اولویت‌بندی کنید. از طرفی در فرجه محدود یک امتحان زمان کافی برای کندخوانی یا وسواس مطالعاتی نداریم و نباید وقت و انرژی‌تان را با این دسته کارها به هدر بدهید.

برای رهایی از وسواس مطالعاتی می‌توانید مقاله چطور وسواس مطالعاتی را کنترل کنم؟ را مطالعه کنید.

چطور کند خوان نباشیم؟ راهنمای قدم به قدم رفع مشکل کند خوانی

مقاله مرتبط: چطور کند خوان نباشیم؟ راهنمای قدم به قدم رفع مشکل کند خوانی

گام پنجم، نمونه سوال حل کنید

مرگبارترین کاری که یک دانش‌آموز می‌تواند در فرجه امتحانات انجام دهد، مطالعه دروس بدون حل نمونه سوال امتحانی است! گاهی دانش‌آموزان فکر می‌کنند حل نمونه سوال فقط هدر دادن زمان است و می‌توانند با حذف این مرحله بیشتر درس بخوانند. در حالی که شما با حل نمونه سوال فرآیند یادگیری‌تان را تکمیل می‌کنید، با دیدگاه طراحان سوال آشنا می‌شوید و مباحث و نکات را مرور می‌کنید.

حتی گاهی به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم قبل از مطالعه هر مبحث ابتدا تعدادی نمونه سوال حل کنند بعد سراغ مبحث مورد نظر بروند، با انجام این کار شما متوجه می‌شوید کدام قسمت‌ها اهمیت بیشتری دارند و باید وقت خود را روی چه بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنید.

مرور در فرجه امتحان اجباری است!

مرور در فرجه امتحان اجباری است!
هنگام برنامه‌ریزی در فرجه امتحانات، حتما زمان‌هایی را برای مرور مطالبی که خوانده‌اید اختصاص دهید.

احتمالا با خودتان می‌گویید وقتی قرار است از مطالبی که می‌خوانم دو روز بعد امتحان بدهم و احتمالا مطالب در حافظه‌ام وجود دارند، چه ضرورتی دارد که مرور کنم؟

  • اولا ممکن است امروز مطلبی را بخوانید و فردا جزئیات آن را فراموش کنید پس ما هرگز از دست فراموشی در امان نیستیم.
  • دوما وقتی شما شب قبل از امتحان یک بار همه مطالب را مرور می‌کنید، در واقع دارید مباحث مختلف را در ذهنتان نظم می‌دهید و آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنید. به این ترتیب سر جلسه امتحان با کمترین فشاری می‌توانید همه چیز را به سرعت یادآوری کنید.

برای مرور در فرجه امتحانات می‌توانید از خلاصه نویسی‌هایتان یا درسنامه‌های فشرده برخی کتاب‌های کمک درسی استفاده کنید.

نحوه تقسیم‌بندی بازه‌های مطالعاتی در فرجه امتحان

این قسمت بخش مهم این محتوا است پس لطفا حواستان را حسابی جمع کنید! بعد از اینکه مشخص کردید چند ساعت تا امتحان بعدی زمان دارید و نیز این زمان را بین مباحث مختلف تقسیم کردید، نوبت آن می‌رسد که برنامه هر روز را دقیقا مشخص کنید. یعنی بازه‌های مطالعاتی هر روز و نیز زمان استراحت و خواب و… را باید دقیق بنویسید.

هر چقدر برنامه‌ریزی شما مرتب‌تر و واضح‌تر باشد، انگیزه شما برای اجرای آن بیشتر شده و کمتر احساس خستگی می‌کنید.

با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم.

  • فرض کنید تا برگزاری امتحان بعدی دو روز و نیم زمان دارید، مثلا امتحان شما ساعت 10 صبح تمام شده و تا ساعت 2 عصر ناهار خورده‌اید و استراحت کرده‌اید. حالا در جدول زیر برای ساعت به ساعت فرجه این امتحان برنامه‌ریزی کرده‌ایم:
نیم روز ابتدایی
ساعت 2 تا 3:30 یک بازه مطالعه3:30 تا 3:45 استراحت
3:45 تا 5:15 مطالعه5:15 تا 5:30 استراحت
5:30 تا 7 مطالعه7 تا 7:15 استراحت
7:15 تا 8:30 مطالعه و حل نمونه سوال8:30 تا 9:30 شام و استراحت
9:30 تا 11 مطالعه11 شب تا 6 صبح خواب

روز دوم

روز دوم
6 تا 7:30 صبح مطالعه7:30 تا 8 صبحانه
8 تا 9:30 مطالعه9:30 تا 9:45 استراحت
9:45 تا 11:15 مطالعه11:15 تا 11:30 استراحت
11:30 تا 12:30 حل نمونه سوال12:30 تا 2 ناهار، استراحت و چرت کوتاه
2 تا 3:30 مطالعه3:30 تا 3:45 استراحت
3:45 تا 5:15 مطالعه5:15 تا 5:30 استراحت
5:30 تا 7 مطالعه7 تا 7:15 استراحت
7:15 تا 8:30 مرور و رفع اشکال8:30 تا 9:30 شام و استراحت
9:30 تا 11 مطالعه11 شب تا 6 صبح خواب

روز آخر

روز آخر
6 تا 7:30 صبح مطالعه7:30 تا 8 صبحانه
8 تا 9:30 مطالعه9:30 تا 9:45 استراحت
9:45 تا 11:15 مطالعه11:15 تا 11:30 استراحت
11:30 تا 12:30 مطالعه12:30 تا 2 ناهار، استراحت و چرت کوتاه
2 تا 3:30 مطالعه3:30 تا 3:45 استراحت
3:45 تا 5:15  حل نمونه سوال امتحانی5:15 تا 5:30 استراحت
5:30 تا 7 حل نمونه سوال امتحانی7 تا 7:15 استراحت
7:15 تا 8:45 حل نمونه سوال امتحانی8:45 تا 9:45 شام و استراحت
9:45 تا 11:45 مرور خلاصه‌ها و نکات12 به بعد خواب

یک کلام حرف حساب!

در انتها می‌خواهم چند کلمه صحبت خودمانی و دوستانه داشته باشیم، من هم مثل شما عزیزان دانش‌آموز بودم و خیلی وقت‌ها تنبلی می‌کردم و درس‌هایم را تا شب امتحان تلنبار می‌کردم و بارها ضربه این کار را هم می‌خوردم. می‌دانم ابتدای هر نیمسال اشتیاق زیادی دارید، ممکن است هر روز مرتب درس بخوانید اما کم کم بی‌حوصله و خسته می‌شوید و درس‌ها را تا شب امتحان رها می‌کنید.

اما از آنجایی که هر روز تاثیر کنکور کمرنگ‌تر و تاثیر امتحانات تشریحی پررنگ‌تر می‌شود، بیایید برای نیمسال جدید یک تصمیم جدی برای مطالعه در طول ترم بگیرید.

برای مطالعه در طول ترم از روزی یک الی دو ساعت شروع کنید و به تدریج ساعت مطالعه‌تان را بالا ببرید. آن وقت در فرجه امتحانات با یک مرور سریع همه مطالب را یادآوری می‌کنید.

سخن آخر

هر چند یک دانش‌آموز متعهد و سخت‌کوش باید در طول سال درس بخواند و همه مطالب را تا شب امتحان تلنبار نکند؛ اما در این محتوا سعی کردیم نحوه صحیح برنامه‌ریزی در فرجه امتحانات را به شما یاد دهیم تا بتوانید از تک تک لحظاتتان بهره ببرید.

ابتدا گفتیم که چطور گام به گام در فرجه هر امتحان برنامه‌ریزی کنید، در ادامه در مورد ضرورت مرور در فرجه امتحانات صحبت کردیم و در انتها نحوه تقسیم‌بندی بازه‌های مطالعاتی در فرجه امتحانات را با ذکر مثال توضیح دادیم. اگر هنوز هم سوالی در مورد برنامه‌ریزی در فرجه امتحانات دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

چطور برای فرجه امتحانات برنامه ریزی کنیم؟

در متن محتوا گام به گام برنامه ریزی برای فرجه امتحان و شب امتحان را با جزئیات ارائه داده‌ایم.

نحوه تقسیم‌بندی بازه‌های مطالعاتی در فرجه امتحان چگونه است؟

هنگام برنامه ریزی برای فرجه امتحانات باید بازه‌های مطالعاتی و نیز زمان‌های استراحت و مرور به خوبی مشخص شوند، ما این کار را در متن محتوا با ذکر یک مثال انجام داده‌ایم.

نکته مهم در برنامه ریزی برای شب امتحان چیست؟

نکته بسیار مهم برای برنامه ریزی در فرجه امتحانات این است که باید برنامه شما معقول، منطقی و قابل اجرا باشد و مباحث را بر اساس بارم آنها در امتحانات اولویت‌بندی کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب