برنامه جمع بندی دهم و یازدهم انسانی در تابستان

25 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه جمع بندی دهم و یازدهم انسانی در تابستان

بر خلاف تصور اکثر داوطلبان، سال کنکور از ابتدای سال تحصیلی دوازدهم آغاز نمی‌شود بلکه باید استارت مطالعه برای کنکور را از تابستان سال دوازدهم بزنید. نیمی از تابستان گذشته و خوشا به حال کسانی که از این زمان به خوبی استفاده کردند! تجربه سال‌ها فعالیت من به عنوان مشاور کنکور نشان می‌دهد که اکثر داوطلبان به بهانه اینکه از اول مهر جدی شروع می‌کنم، بازه مهم تابستان را از دست می‌دهند و بعدها مدام حسرت این زمان از دست رفته را می‌خورند.

بهانه اکثر داوطلبان این است که من اصلا نمی‌دانم از کجا شروع کنم، در تابستان چه دروسی را بخوانم و اصلا بلد نیستم برای جمع‌بندی در تابستان برنامه‌ریزی کنم. در این محتوا به همه دغدغه‌های شما پرداخته‌ایم و در انتها یک نمونه برنامه جمع بندی دهم و یازدهم انسانی در تابستان را ارائه کرده‌ایم.

تابستان را دریاب تا در کنکور کامروا باشی!

اگر با خودتان صادق و روراست باشید متوجه می‌شوید که در دروس پایه‌های دهم و یازدهم کلی ضعف و اشکال دارید، برای این مطالب تست چندانی کار نکرده‌اید و تازه مطالبی که زمانی خوب بلد بودید را هم فراموش کرده‌اید، این یعنی به یک برنامه اساسی برای مطالعه و رفع اشکال دروس پایه نیاز دارید!

اگر مطالعه و رفع اشکال دروس پایه را به سال دوازدهم موکول کرده‌اید سخت در اشتباهید؛ چون در این سال به اندازه کافی دغدغه یادگیری مطالب پایه دوازدهم و شرکت در امتحانات دشوار و مهم نهایی را دارید. تابستان امسال آخرین تایم آزاد شما تا روز کنکور خواهد بود پس حتی اگر تا امروز کوتاهی کرده‌اید، اشکالی ندارد باقی مانده تابستان را دریابید.

تخفیف یهویی

دورنمای کلی برنامه جمع بندی دهم و یازدهم انسانی در تابستان

باید از زمان باقی مانده بیشترین استفاده را ببرید پس لازم است یک برنامه استاندارد برای این بازه داشته باشید، قبل از هر چیزی می‌خواهیم بدانیم در برنامه جمع بندی تابستان قرار است چه کارهایی انجام دهیم:

  • ایجاد عادت‌های مفیدی مانند هدف داشتن، برنامه ریزی، تست‌زنی، تعهد به برنامه و…
  • عادت به یک لایف استایل صحیح کنکوری؛ مثلا تنظیم ساعت خواب، حذف تدریجی فضاهای مجازی و…
  • مطالعه و رفع اشکال دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم.
  • جمع بندی و خلاصه نویسی برای دروس تخصصی پایه.
  • شرکت در آزمون.
  • پیش خوانی دو درس تخصصی پایه دوازدهم. (در صورت داشتن زمان اضافی)

چطور دروس پایه را در تابستان جمع بندی کنیم؟

 طبیعتا میزان تسلط شما در همه دروس یکسان نیست و ممکن است در برخی مباحث ضعف بیشتری داشته باشید. اولویت ما در برنامه جمع بندی تابستان، مطالعه و رفع اشکال چنین مباحثی است. پس قبل از اینکه استارت کارتان را بزنید، بهتر است یک آزمون از دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم بدهید، این آزمون را به دقت تحلیل کنید و مشخص کنید که کدام مباحث به مطالعه بیشتری نیاز دارند.

در برنامه جمع بندی تابستان، ساعت مطالعه هر درس را با توجه به ضریب و میزان اهمیت آن درس و نیز سطح علمی‌تان در آن درس تعیین کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بر فرض تا پایان تابستان 6 هفته فرصت دارید، 5 هفته را به مطالعه و رفع اشکال و یک هفته را به مرور و جمع بندی مطالب اختصاص دهید.

جدول برنامه جمع بندی رشته انسانی در تابستان

برنامه زیر یک نمونه برنامه جمع بندی رشته انسانی در تابستان است و هدف از ارائه آن در این محتوا، آشنایی شما با چهارچوب و کلیات یک برنامه استاندارد است. هر داوطلبی باید این برنامه را شخصی‌سازی کند؛ یعنی ساعات مطالعه را بر اساس نقاط ضعف و قوتش تغییر دهد:

جامعه شناسی 30 دقیقهفلسفه و منطق 1 ساعتتاریخ و جغرافیا 1 ساعتریاضی و آمار 1 ساعتعربی 1/30 ساعتعلوم و فنون 1/30 ساعتساعت مطالعه/ ایام هفته
هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدمنطق دهم درس اول 20 تست آموزشی یازدهم فصل اول درس اول 25 تست آموزشی(در دو جلسه)دهم درس اول فقط مطالعه ترجمه و متندهم درس اول حل 20 تست آموزشیشنبه
هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدمنطق دهم درس دوم 20 تست آموزشیتاریخ دهم درس اول همراه تست دهم درس اول فقط مطالعه قواعددهم درس دوم حل 20 تست آموزشییکشنبه
هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدفلسفه یازدهم درس اول 20 تست آموزشی یازدهم فصل اول درس اول 25 تست آموزشی(در دو جلسه)یازدهم درس اول فقط مطالعه ترجمه و متنیازدهم درس اول حل 20 تست آموزشیدوشنبه
هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدفلسفه یازدهم درس دوم 20 تست آموزشیتاریخ دهم درس دوم همراه تست یازدهم درس اول فقط مطالعه قواعدیازدهم درس دوم حل 20 تست آموزشیسه‌شنبه
هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدمرور درس اول و دوم منطق دهم یازدهم فصل اول درس دوم 25 تست آموزشی(در دو جلسه) یازدهم درس سوم حل 20 تست آموزشیچهارشنبه
 مرور درس اول و دوم فلسفه یازدهمجغرافیا دهم درس اول همراه تست مرور درس اول دهم و درس اول یازدهممرور درس 1و2 دهم و درس 1و2 یازدهمپنج شنبه
جبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجمعه

جدول معرفی منابع جمع بندی دهم و یازدهم انسانی

چطور می‌توانم در عرض چند هفته مطالب پایه‌های دهم و یازدهم را جمع بندی کنم؟ شاید این کار در ابتدا دشوار به نظر برسد تا حدی که برخی از داوطلبان کلا قید جمع بندی مطالب را در تابستان بزنند؛ اما خبر خوب اینکه با تهیه منابع جمع بندی دهم و یازدهم انسانی، کارتان در تابستان بسیار راحت می‌شود.

در این منابع به دروس پایه‌های دهم و یازدهم به صورت یکجا پرداخته شده، درسنامه‌ها بسیار جمع‌وجورتر از درسنامه کتاب‌های تک پایه هستند و تست‌ها بیشتر حال و هوای کنکوری دارند.

منابع معرفی شده در جدول زیر را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید:

اسم درسکتاب جمع بندی پایه
ریاضی و آمارریاضی و آمار پایه کنکور دهم و یازدهم تست مرشد مبتکران
فلسفه و منطقفلسفه و منطق پایه دهم و یازدهم خیلی سبز
علوم و فنون ادبیعلوم و فنون ادبی جامع کنکور تست خیلی سبز
عربیعربی پایه کنکور رشته انسانی دهم و یازدهم میکرو گاج
تاریخ و جغرافیاتاریخ و جغرافیا جامع کنکور سه سطحی قلم چی
جامعه شناسیجامعه شناسی جامع کنکور مشاوران آموزش

خلاصه نویسی مطالب پایه در تابستان

حجم مطالب حفظ کردنی دروس رشته انسانی بسیار زیاد است و بزرگترین شکایت داوطلبان این رشته فراموشی مطالب است؛ حالا راه‌حل این مشکل چیست؟ مرور و تکرار منظم. اما چطور؟ حتما برایتان پیش آمده که در زمان مرور کتاب درسی یا درسنامه کتاب‌های تستی، ساعت‌ها وقت صرف کنید و در نهایت بیخیال مرور کردن شوید. دلیل این اتفاق انتخاب نادرست منابع مرور است،

بهترین منبع شما برای مرور مطالب پایه در سال کنکور، خلاصه نویسی‌هایی است که در بازه تابستان تهیه می‌کنید.

باور کنید که در طول سال تحصیلی زمان کافی برای خلاصه نویسی کردن ندارید؛ پس تا دیر نشده دست به کار شوید!

در تابستان چقدر درس بخوانیم چقدر استراحت کنیم؟

دسته‌ای از داوطلبان کل بازه تابستان را به تفریح و استراحت اختصاص داده‌اند و دسته دیگر فکر می‌کنند هر نوع استراحتی در تابستان کنکور حرام است! دسته دوم هم به اندازه دسته اول در اشتباهند چون شما برای استراحت مغز و جسمتان، تثبیت مطالب و بازیابی قوا برای ادامه دادن برنامه به استراحت نیاز دارید.

در طول روز به ازای هر بازه مطالعاتی یک و نیم ساعته بهتر است بیست دقیقه استراحت کنید و در طول هفته یک روز یا نصف روز را کاملا به تفریح و استراحت اختصاص دهید.

توصیه می‌کنم در تایم‌های استراحت به جای غرق شدن در فضای مجازی، کارهایی مثل پیاده‌روی، شرکت در جمع خانواده، تماشای یک فیلم کمدی  یا رفتن به طبیعت را جایگزین کنید.

چند سوال متداول

در تابستان سال کنکور کدام دروس را مطالعه کنیم؟

در برنامه جمع بندی رشته انسانی در تابستان اولویت با مطالعه دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم است.

در تابستان به صورت تستی درس بخوانیم یا تشریحی؟

بهتر است دروس را به صورت تستی و کنکوری بخوانید اما برای قسمت‌هایی که ضعف اساسی دارید، تعدادی سوال تشریحی هم کار کنید.

در تابستان سال دوازدهم چند ساعت درس بخوانیم؟

بستگی به میزان آمادگی شما دارد اما 6 الی 8 ساعت مطالعه در تابستان مناسب است.

بهترین منابع برای جمع بندی دروس دهم و یازدهم انسانی در تابستان کدامند؟

در این محتوا در قالب یک جدول به این سوال پاسخ داده‌ایم، در وب سایت پایتخت کتاب منابع جمع‌بندی پایه‌ها با تخفیف شگفت انگیزی موجود هستند.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب