برنامه جمع بندی دهم و یازدهم ریاضی در تابستان

24 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه جمع بندی دهم و یازدهم ریاضی در تابستان

بزرگترین حسرت‌ کنکوری‌ها در چند هفته پایانی تا برگزاری کنکور این است که ای کاش برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور را زودتر شروع می‌کردم! به عنوان کسی که سال بعد قرار است در دو رقابت سرنوشت‌ساز کنکور و امتحانات نهایی شرکت کند، تا به اینجا چقدر از تابستان استفاده کرده‌اید؟ شاید هنوز قضیه را جدی نگرفته باشید و برنامه‌تان برای تابستان استراحت و تفریح باشد، در این صورت این محتوا را به عنوان یک هشدار جدی در نظر بگیرید!

من می‌خواهم در تابستان مطالعه کنم اما نمی‌دانم دقیقا باید چکار کنم، کدام پایه‌ها را بخوانم و چطور برنامه جمع بندی مناسبی برای تابستانم تنظیم کنم. در این محتوا می‌خواهیم به تک تک این سوالات پاسخ دهیم و نمونه‌ای از برنامه جمع‌بندی دهم و یازدهم رشته ریاضی در تابستان را در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت تابستان سال دوازدهم

سال دوازدهم قرار است پرمشغله‌ترین سال تحصیلی شما باشد، امتحانات نهایی از یک طرف و دغدغه کنکور سراسری از طرف دیگر! چرا سال دوازدهم متفاوت است؟ چون در سایر پایه‌های تحصیلی شما در طول سال فقط درس همان پایه را می‌خواندید اما امسال باید طوری برنامه ریزی کنید که علاوه بر یادگیری دروس دوازدهم، اشکالات پایه‌های قبلی را هم برطرف کنید و آن هم در عرض 9 ماه، سخت شد نه؟

سال دوازدهم برای رتبه برترها انقدر هم سخت نیست؛ چون آن‌ها از بازه تابستان استفاده می‌کنند و یک دور دروس پایه را مطالعه و رفع اشکال می‌کنند. در نتیجه در طول سال دوازدهم فقط کافی است از پایه‌ها تست بزنند و مطالب را مرور کنند.

تخفیف یهویی

تابستان کنکور؛ شروع از تابستان برای کنکور به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: تابستان کنکور؛ شروع از تابستان برای کنکور به سبک رتبه برترها

خلاصه‌ای از برنامه جمع بندی رشته ریاضی در تابستان

خب بیایید قبل از هر کاری ببینیم قرار است در برنامه جمع بندی رشته ریاضی در تابستان چه کارهایی انجام دهیم و چه دروسی را مطالعه کنیم:

  • اصول برنامه ریزی کردن را یاد بگیریم.
  • تعادل بین درس خواندن و استراحت کردن را تمرین کنیم.
  • پایبندی و تعهد به برنامه را یاد بگیریم.
  • دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم را رفع اشکال و مطالعه کنیم.
  • دروس تخصصی پایه‌ها را جمع‌ بندی کنیم و خلاصه نویسی کنیم.
  • اگر زمان اضافی داشتیم دو درس مهم تخصصی دوازدهم را پیش‌خوانی کنیم.
  • آزمون بدهیم.

چطور در تابستان دروس پایه را جمع بندی کنیم؟

در زمان نوشتن این محتوا، تا پایان تابستان چیزی حدود 6 هفته زمان دارید، برنامه ریزی شما باید طوری باشد که 5 هفته را به مطالعه و رفع اشکال دروس تخصصی دهم و یازدهم اختصاص دهید و یک هفته پایانی هر مطلبی که در این مدت خوانده‌اید را مرور کنید.

توصیه می‌کنم که در بازه تابستان صفر تا صد دروس مرتبط به ریاضیات کنکور را مطالعه کنید اما برای فیزیک و شیمی بیشتر تمرکزتان را روی مباحثی که اشکال دارید بگذارید. از کجا مباحثی که اشکال دارم را شناسایی کنم؟ قبل از اینکه برنامه جمع‌بندی تابستان را تنظیم کنید، از دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم یک آزمون بدهید و این آزمون را به دقت تحلیل کنید تا متوجه شوید که در ادامه وقتتان را بیشتر روی کدام مباحث بگذارید.

در بازه تابستان چند ساعت درس بخوانیم؟

پاسخ این سوال به وضعیت شما در دروس تخصصی پایه‌ها بستگی دارد، اگر اوضاعتان اصلا خوب نیست و لازم است بسیاری از مطالب را از صفر بخوانید، بهتر است روزی 8 الی 9 ساعت مطالعه کنید. اما اگر فقط در برخی مباحث ضعف دارید و می‌خواهید بیشتر تست کار کنید روزی 6 ساعت مطالعه هم کافی است. یک سوال پرتکرار دیگر در مورد مطالعه در بازه تابستان این است که در تابستان تستی درس بخوانیم یا تشریحی؟

اصل جمع بندی دروس پایه در تابستان با تست‌زنی است؛ اما اگر در مبحث یا درسی ضعف پایه‌ای دارید بهتر است بعد از مطالعه درسنامه تعدادی سوال تشریحی حل کنید بعد سراغ حل تست بروید.

روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

مقاله مرتبط: روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟

خلاصه نویسی و شرکت در آزمون در بازه تابستان

گفتیم که هدف ما از مطالعه در بازه تابستان این است که به حدی آماده شویم که در طول سال دوازدهم مطالب پایه را فقط مرور کنیم و برای آن‌ها تست بزنیم. یکی از بهترین منابعی که برای مرور دروس پایه به دردتان می‌خورد، خلاصه‌هایی است که برای این دروس تهیه کرده‌اید.

از آنجایی که در تابستان سرتان بسیار خلوت‌تر از طول سال تحصیلی است، توصیه می‌کنم خلاصه نویسی دروس پایه را حتما در برنامه جمع بندی تابستان داشته باشید.

در مورد شرکت در آزمون هم اگر می‌توانید به بودجه بندی آزمون‌های تابستان برسید، شرکت در این آزمون‌ها خالی از لطف نیست. در غیر این صورت می‌توانید هر چند هفته یکبار خودتان در منزل آزمون بدهید.

جدول معرفی منابع جمع بندی دهم و یازدهم رشته ریاضی

برای جمع بندی دروس پایه در تابستان می‌توانم از کتاب تست‌هایی که سال دهم و یازدهم مطالعه می‌کردم استفاده کنم؟ از آنجایی که درسنامه این کتاب‌ها بسیار طولانی است و تست‌ها در این منابع بسیار جزئی هستند و زمان شما در تابستان محدود است، توصیه می‌شود به جای این کتاب‌ها از کتاب‌های جامع‌تری استفاده کنید.

در جدول زیر بهترین منابع جمع بندی دروس دهم و یازدهم رشته ریاضی را معرفی کرده‌ایم، اکثر این منابع در وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب شامل تخفیف خوبی شده‌اند؛ پس فرصت را از دست ندهید!

اسم درسکتاب انتخابی از انتشارات خیلی سبز
هندسههندسه پایه دهم و یازدهم خیلی سبز
فیزیکفیزیک پایه دهم و یازدهم رشته ریاضی خیلی سبز
شیمیشیمی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز
حسابان و ریاضی پایهحسابان و ریاضی پایه جامع خیلی سبز

جدول برنامه جمع بندی رشته ریاضی در تابستان

برای اینکه با چهارچوب یک برنامه جمع بندی استاندارد برای تابستان آشنا شوید، در زیر نمونه‌ای از این برنامه را ارائه داده‌ایم اما لازم است طبق نقاط ضعف و قوتتان برنامه شخصی‌سازی شده خودتان را تنظیم کنید.

اسم درس/ ایام هفتههندسه 2 ساعتفیزیک 1/30 ساعتشیمی 1/30 ساعتحسابان و ریاضی پایه 1/30 ساعت
شنبهیازدهم فصل اول درس اول در دو جلسه 25 تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیحسابان 1 فصل3 درس 1 20تست آموزشی
یکشنبهیازدهم فصل اول درس اول در دو جلسه 25 تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیحسابان 1 فصل3 درس 1 20تست آموزشی
دوشنبهیازدهم فصل اول درس دوم در دو جلسه 25 تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیحسابان 1 فصل3 درس 2 20تست آموزشی
سه‌شنبهیازدهم فصل اول درس دوم در دو جلسه 25 تست آموزشیدهم فصل اول از ابتدا تا سر اندازه‌گیری و دستگاه بین‌المللی یکاها همراه 20 تست آموزشی در دو جلسهجبرانیحسابان 1 فصل3 درس 2 20تست آموزشی
چهارشنبهیازدهم فصل اول درس سوم در دو جلسه 25 تست آموزشیدهم فصل اول از ابتدا تا سر اندازه‌گیری و دستگاه بین‌المللی یکاها همراه 20 تست آموزشی در دو جلسهیازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشی 
پنج شنبهیازدهم فصل اول درس سوم در دو جلسه 25 تست آموزشیجبرانییازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشیمرور حسابان 1 فصل3 درس 1 و 2 با تست
جمعهمرور کل فصل اول با تستجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحت
برنامه ریزی کنکور ریاضی 1404 ؛ برنامه یکساله رایگان

مقاله مرتبط: برنامه ریزی کنکور ریاضی 1404 ؛ برنامه یکساله رایگان

توصیه رتبه برترها برای جمع بندی دروس پایه‌ در تابستان

اکثر رتبه برترها معتقدند که بهترین زمان برای شروع مطالعه برای کنکور، تابستان سال دوازدهم است و خود آن‌ها هم مطالعه برای کنکور را به صورت جدی از تابستان آغاز کرده‌اند. بیایید نظرات چند رتبه تک رقمی کنکور 1401 در مورد جمع بندی دروس دهم و یازدهم در تابستان را با هم بخوانیم:

  • سیدحسین سیدمهدی جاسبی، رتبه اول کنکور ریاضی 1401: از پایه دهم به صورت جدی درس مدرسه را می‌خواندم اما از تابستان دوازدهم برای کنکور شروع کردم و میانگین ۹ ساعت مطالعه داشتم.
  • محمدطاها رنجی، رتبه چهارم کنکور تجربی 1401: مطالعه برای کنکور را از تابستان سال دوازدهم آغاز کردم و در سال دوازدهم روزانه به صورت میانگین حدود ۱۰ ساعت مطالعه داشتم.
  • محمد بهرامی، رتبه اول کنکور انسانی 1401: مطالعه برای کنکور را از سال‌های پایه شروع کردم و به سال آخر موکول نکردم، توصیه می‌کنم داوطلبان به برنامه‌ریزی انجام شده برای خود پایبند باشند.

سوالات متداول

در تابستان سال دوازدهم چه درس‌هایی را بخوانیم؟

بهتر است دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم را مطالعه و رفع اشکال کنید.

در بازه تابستان به چند ساعت مطالعه نیاز داریم؟

قطعا نیاز داوطلبان مختلف متفاوت است اما سعی کنید روزانه میانگین 6 تا 8 ساعت مطالعه کنید.

در برنامه جمع بندی تابستان تست بزنیم یا تشریحی بخوانیم؟

مهم‌ترین کارهایی که باید در بازه تابستان انجام دهید، حل تست و تهیه خلاصه نویسی است.

بهترین منابع جمع بندی دروس دهم و یازدهم رشته ریاضی در تابستان کدامند؟

در این محتوا در قالب یک جدول این منابع را ارائه داده‌ایم، منابع معرفی شده را می‌توانید با تخفیف ویژه از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. WrmBlall شهریور 3, 1402

    Thanks for sharing your thoughts

آخرین مقالات پایتخت کتاب