برنامه جمع بندی دهم و یازدهم تجربی در تابستان

24 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه جمع بندی دهم و یازدهم تجربی در تابستان

بگذارید این محتوا را با یک سوال مهم شروع کنیم، لطفا به این سوال صادقانه پاسخ دهید؛ تا به اینجا از تابستان چقدر استفاده کرده‌اید؟ حدس می‌زنم پاسخ اکثر شما به این سوال چندان رضایت‌بخش نیست! یکی از نتایجی که بعد از چند مرتبه کنکور دادن و چند سال فعالیت به عنوان مشاور به آن رسیده‌ام این است که بین موفقیت داوطلبان در کنکور و مطالعه در بازه تابستان سال دوازدهم یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

احتمالا در حال حاضر کلی سوال در ذهنتان دارید؛ در تابستان چه درس‌هایی را بخوانم؟ از کجا شروع کنم؟ چطور برنامه جمع بندی تابستان را تنظیم کنم؟ این محتوا شامل پاسخ همه این سوالات به علاوه نمونه برنامه جمع بندی دهم و یازدهم تجربی در تابستان است، پس به هیچ وجه آن را از دست ندهید.

تابستان سال دوازدهم را دریاب!

اکثر داوطلبان به بهانه اینکه سال دوازدهم حسابی درس می‌خوانم و الان نیاز به استراحت دارم، بازه مهم تابستان را از دست می‌دهند. سرنوشت چنین داوطلبانی این است که در طول سال تحصیلی دوازدهم به حدی سرشان شلوغ می‌شود که بعد از مدتی ناامید می‌شوند و کلا قید قبولی در کنکور را می‌زنند.

در سال دوازدهم مهم‌ترین اولویت شما دروس پایه دوازدهم هستند چون برای اولین بار است که این دروس را می‌خوانید و تازه قرار است در امتحانات دشوار و سرنوشت‌ساز نهایی شرکت کنید. یک داوطلب باهوش از فرصت تابستان برای مطالعه و رفع اشکال دروس دهم و یازدهم استفاده می‌کند تا سال بعد با خیال راحت دروس دوازدهم را مطالعه کند و در کنار آن دروس پایه را مرور کند و برای آن‌ها تست بزند.

تخفیف یهویی

برنامه جمع بندی تابستان دهم و یازدهم تجربی در یک نگاه

بیایید ابتدا به اولین سوالمان پاسخ دهیم، در تابستان قرار است دقیقا چه کارهایی انجام دهیم و چه مطالبی را مطالعه کنیم:

  • قرار است دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم را بخوانیم و رفع اشکال کنیم. (مهم‌ترین اولویت)
  • دروس تخصصی پایه را جمع‌ بندی کرده و برای آن‌ها خلاصه تهیه کنیم.
  • دو درس تخصصی پایه دوازدهم، ترجیحا زیست و ریاضی را پیش خوانی کنیم. (اولویت نیست و فقط در صورت داشتن تایم اضافه انجام می‌شود.)
  • آزمون بدهیم و خودمان را بسنجیم.
  • عادت‌هایی مثل هدف‌گذاری، برنامه ریزی، تعهد به برنامه، تنظیم ساعت خواب، محدود کردن استفاده از فضای مجازی و… را در خود به وجود آوریم.

اصول جمع بندی دروس پایه در تابستان

از آنجایی که بازه تابستان کوتاه است و حجم دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم زیاد است، باید تمرکزتان را بیشتر روی دروس مهم‌تر و مباحثی که اشکال دارید بگذارید. اهمیت هر درس در کنکور سراسری به ضریب آن در کنکور بستگی دارد؛ مثلا ضریب درس زیست در کنکور 12 است، پس این درس مهم‌ترین درس رشته تجربی است و باید در برنامه ریزی‌هایتان زمان بیشتری را به مطالعه زیست اختصاص دهید.

از کجا بفهمم در کدام مباحث ضعف دارم یا کدام مباحث را فراموش کرده‌ام؟ قبل از اینکه استارت مطالعه در تابستان را بزنید، از دروس تخصصی پایه یک آزمون بدهید تا متوجه شوید که کدام بخش‌ها به مطالعه بیشتری نیاز دارند.

در برنامه جمع بندی تابستان باید روزانه حداقل 3 درس مختلف گنجانده شود و حداقل 6 الی 8 ساعت مطالعه داشته باشید.

خلاصه نویسی برای جمع بندی دروس پایه تجربی در تابستان

از آنجایی که در بازه تابستان زمان کافی در اختیار دارید، بهتر است بعد از اتمام هر مبحث برای آن خلاصه نویسی تهیه کنید. کاربرد خلاصه نویسی چیست؟ در طول سال دوازدهم هرگاه بخواهید درسی را مرور کنید، به جای خواندن کل مطالب آن درس، با استفاده از خلاصه‌ها می‌توانید در عرض چند دقیقه همه مطالب را مرور کنید و بعد از آن تست بزنید.

از کل بازه تابستان باید حداقل یکی دو هفته پایانی را به مرور مطالبی که در این مدت خوانده‌اید اختصاص دهید، اینجا است که اهمیت خلاصه نویسی را درک می‌کنید.

جدول معرفی منابع جمع بندی دهم و یازدهم تجربی

برای موفقیت در کنکور باید در هر بازه از سال منابع مناسب آن بازه را تهیه کنید. احتمالا شما در سال دهم و یازدهم کتاب‌های تست تک پایه را مطالعه کرده‌اید. از آنجایی که درسنامه این کتاب‌ها بسیار مفصل و طولانی است و تست‌ها بسیار جزئی و از خط به خط کتاب درسی طرح شده‌اند، این کتاب‌ها منابع خوبی برای مطالعه در تابستان نیستند؛ چون در بازه تابستان زمان ما محدود است!

در جدول زیر بهترین منابع جمع بندی دهم و یازدهم تجربی برای مطالعه در تابستان را معرفی کرده‌ایم، برای خرید اقتصادی و به صرفه این منابع و تحویل سریع و درب منزل، می‌توانید به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب مراجعه کنید.

اسم درسکتاب جمع بندی پایه
زیست شناسیزیست شناسی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز
ریاضیریاضی رشته تجربی جامع کنکور خیلی سبز
فیزیکفیزیک پایه کنکور دهم و یازدهم رشته تجربی ویندوز الگو
شیمیشیمی پایه دهم و یازدهم خیلی سبز

جدول برنامه جمع بندی رشته تجربی در تابستان

هر داوطلبی باید برنامه شخصی سازی شده خودش را داشته باشد؛ یعنی ساعت مطالعه دروس را بر اساس نقاط ضعف و قوت خودش تنظیم کند. اما از آنجایی که اکثر داوطلبان تا کنون برنامه ریزی نکرده‌اند و احتمالا اصلا بلد نیستند که چطور برنامه جمع‌بندی تابستان را بنویسند، تصمیم گرفتیم نمونه‌ای از برنامه جمع بندی پایه‌های دهم و یازدهم تجربی در تابستان را ارائه دهیم:

اسم درس/ ایام هفتهزیست شناسی 2 ساعتفیزیک 1/30 ساعتشیمی 1/30 ساعتریاضی 2 ساعت
شنبهدهم فصل اول گفتار اول 20تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌) همراه 25 تست آموزشی
یکشنبهدهم فصل اول گفتار دوم 20تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌) همراه 25 تست آموزشی
دوشنبهدهم فصل اول گفتار سوم 20تست آموزشییازدهم فصل اول از ابتدا تا سر میدان الکتریکی همراه 20 تست آموزشی در سه جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌) همراه 25 تست آموزشی
سه‌شنبهیازدهم فصل اول گفتار اول 20تست آموزشیدهم فصل اول از ابتدا تا سر اندازه‌گیری و دستگاه بین‌المللی یکاها همراه 20 تست آموزشی در دو جلسهجبرانیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌) همراه 25 تست آموزشی
چهارشنبهیازدهم فصل اول گفتار دوم 20تست آموزشیدهم فصل اول از ابتدا تا سر اندازه‌گیری و دستگاه بین‌المللی یکاها همراه 20 تست آموزشی در دو جلسهیازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشی 
پنج شنبهمرور فصل اول دهمجبرانییازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشیتهیه خلاصه برای مبحث تابع
جمعهجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحت

لایف استایل یک کنکوری در تابستان

تابستان سال دوازدهم بهترین زمان برای عادت کردن به یک لایف استایل صحیح کنکوری است، لایف استایل صحیح کنکوری شامل تنظیم ساعت خواب، مدیریت زمان، برقراری تعادل بین زمان مطالعه و استراحت، تغذیه مناسب، محدود کردن استفاده از فضای مجازی و ورزش و فعالیت بدنی است. قرار نیست در بازه تابستان از آن طرف بام بیوفتید و بی‌وقفه و بدون استراحت کردن درس بخوانید!

توصیه می‌شود که به ازای هر بازه مطالعاتی یک و نیم ساعته 15 الی 20 دقیقه استراحت کنید و در پایان روز هم یک استراحت چند ساعته داشته باشید.

همچنین لازم است در طول هفته یک نصفه روز را به تفریح و تجدید قوا اختصاص دهید.

آفت‌های مطالعاتی تابستان کنکور!

قرار است از بازه تابستان بهترین استفاده را ببرید؛ پس ما اشتباهات پرتکرار داوطلبان در برنامه جمع بندی تابستان را در قالب لیستی از آفت‌های مطالعاتی تابستان کنکور جمع‌آوری کرده‌ایم تا با دوری از این اشتباهات از زحماتتان نتیجه بگیرید:

  • اتلاف وقت در فضاهای مجازی
  • وسواس مطالعاتی
  • مطالعه بدون حل تست
  • شب بیداری و خواب نامنظم
  • روابط عاطفی
  • استفاده از منابع قدیمی
  • بدون برنامه درس خواندن
  • خلاصه نویسی نکردن
  • آزمون ندادن

چند سوال متداول

چرا تابستان سال کنکور اهمیت دارد؟

چون شما در طول سال کنکور زمان کافی برای مطالعه و رفع اشکال مطالب پایه در اختیار ندارید.

هدف از برنامه جمع بندی دهم و یازدهم تجربی در تابستان چیست؟

مطالعه دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم و اگر زمان اضافی داشتید، پیش خوانی دو درس تخصصی پایه دوازدهم.

در طول تابستان سال دوازدهم چند ساعت درس بخوانیم؟

به طور میانگین لازم است 6 الی 8 ساعت مطالعه روزانه داشته باشید؛ اما در صورت نیاز می‌توانید این زمان را افزایش دهید.

در تابستان سال کنکور تستی درس بخوانیم یا تشریحی؟

اولویت ما مطالعه دروس به روش کنکوری و حل تست است؛ اما در صورت لزوم می‌توانید برای دروس ریاضی و فیزیک سوال تشریحی هم کار کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. نانا بهمن 17, 1402

    عالی بود

    • پایتخت کتاب بهمن 17, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده

  2. مهدیه شهریور 14, 1402

    علی بود😍😍😍😍

    • پایتخت کتاب شهریور 15, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

آخرین مقالات پایتخت کتاب