آیا امتحانات دهم و یازدهم نهایی است؟ تضمینی 20 بگیر

23 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
آیا امتحانات دهم و یازدهم نهایی است؟ تضمینی 20 بگیر

موضوع نهایی شدن امتحانات همه پایه‌های متوسطه دوم موضوع عجیب غریب و جدیدی نیست، با این حال خبر نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم باعث شده تعدادی از داوطلبان آشفته و مضطرب شوند! چطور خودمان را برای امتحانات نهایی دهم و یازدهم آماده کنیم؟ از چه کتاب‌ها و منابعی استفاده کنیم؟ چطور برنامه‌ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم؟

اصلا آیا نهایی شدن امتحانات سه پایه دبیرستان و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی کار درستی است؟ این‌ها سوالاتی هستند که قصد داریم در این محتوا به آن‌ها پاسخ دهیم. تا انتها با ما همراه شوید تا صفر تا صد امتحانات نهایی دهم و یازدهم را با هم بررسی کنیم.

قضیه نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم چیست؟

تعدادی از داوطلبان به نهایی شدن امتحانات دهم و یازدهم اعتراض می‌کنند یا وقتی به این موضوع فکر می‌کنند، دچار اضطراب و سردرگمی می‌شوند. دوستان قضیه نهایی شدن امتحانات دوره متوسطه دوم اصلا موضوع جدیدی نیست که بخواهید به خاطر آن استرس بگیرید.

از همان سال 1402 که تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی مطرح شد، سازمان سنجش اعلام کرد به تدریج هم سهم سوابق تحصیلی را بیشتر می‌کنیم و هم نمرات سایر پایه‌ها را در نتیجه کنکور تاثیر می‌دهیم.

تخفیف یهویی

چیزی که در حال حاضر مهم است این است که چطور در امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم موفق شویم و بتوانیم از الان خیالمان را تا حدی برای آینده راحت کنیم.

امتحانات چه دروسی از دهم و یازدهم نهایی است؟

برای موفقیت در امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم ابتدا باید یکسری اطلاعات اولیه داشته باشیم؛ برای مثال امتحانات کدام دروس به صورت نهایی برگزار می‌شوند یا تاریخ برگزاری این امتحانات چه زمانی است. در جدول زیر لیست دروس امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم را برای همه رشته‌ها ارائه داده‌ایم:

رشته تحصیلیپایه تحصیلیلیست دروس امتحانات نهایی
ریاضیدهمامتحان همه درس‌ها نهایی است بجز دروس نگارش، جغرافیا، سواد رسانه‌ای و آزمایشگاه علوم
یازدهمامتحان همه دروس نهایی برگزار می‌شود بجز نگارش، کارآفرینی و آزمایشگاه علوم
تجربیدهمامتحان همه درس‌ها نهایی است بجز دروس نگارش، جغرافیا، سواد رسانه‌ای و آزمایشگاه علوم
یازدهمامتحان همه دروس نهایی برگزار می‌شود بجز نگارش، کارآفرینی و آزمایشگاه علوم
انسانیدهمامتحان همه درس‌ها نهایی است بجز دروس نگارش، جغرافیا، سواد رسانه‌ای
یازدهمامتحان همه دروس نهایی برگزار می‌شود بجز نگارش، کارآفرینی و آزمایشگاه علوم

تاریخ و برنامه امتحانات نهایی دهم و یازدهم

امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم مانند امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه برگزار خواهند شد.

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تاریخ دقیق برگزاری این امتحانات یا برنامه امتحانات نهایی دهم و یازدهم منتشر نشده است. معمولا این اطلاعات از چند هفته قبل از برگزاری امتحانات نهایی از طرف اداره آموزش و پرورش اعلام می‌شود، توصیه می‌کنیم وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب را دنبال کنید؛ چون به محض اعلام تاریخ و برنامه امتحانات نهایی دهم و یازدهم، در این وب سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جدول تاثیر معدل در سال‌های مختلف

از وقتی که یادم می‌آید قرار بر این بود که آزمون کنکور حذف شود و پذیرش دانشجویان صرفا بر اساس معدل باشد؛ اما رسما این اتفاق از سال گذشته شروع شد و قرار است همچنان روندی صعودی داشته باشد. مسئله‌ای که هست این است که تا چند سال آینده همچنان کنکور حذف نمی‌شود اما سال به سال سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا می‌کند.

جدول زیر بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سازمان سنجش طراحی شده است.

سال کنکورپایه‌های شامل سوابق تحصیلیسهم سوابق تحصیلیسهم آزمون کنکور
1403دوازدهمدر مجموع 50 %50 %
عمومی‌ها 28 %
اختصاصی‌ها 22 %
1404یازدهم و دوازدهمدر مجموع 60 %40 %
عمومی‌ها 30 %
اختصاصی‌ها 30 %
1405دهم، یازدهم و دوازدهمدر مجموع 60 %40 %
عمومی‌ها 30 %
اختصاصی‌ها 30 %

چطور امتحانات نهایی را 20 بگیریم؟

حالا رسیدیم به دغدغه اصلی بچه‌های دهم و یازدهم! اول از همه موفقیت در امتحانات نهایی کار سختی هست اما با برنامه‌ریزی و استفاده از منابع مناسب شدنی است؛ پس در قدم اول نترسید و به خودتان اعتماد داشته باشید.

قدم بعدی این است که امسال متفاوت از سال‌های قبل عمل کنید؛ یعنی اگر سال‌های قبل تا شب امتحان سراغی از کتاب نمی‌گرفتید یا عادت به تست زدن و حل نمونه سوال نداشتید، امسال باید برنامه‌هایتان را تغییر دهید.

برای یادگیری روش برنامه ریزی، تکنیک‌های تست‌زنی و مطالعه هر درس می‌توانید مقالات وبلاگ فروشگاه پایتخت کتاب را مطالعه کنید. در ادامه چند راز موفقیت در امتحانات نهایی را با شما در میان می‌گذاریم.

برای موفقیت در امتحانات نهایی…

برای موفقیت در امتحانات نهایی...
نظم و برنامه‌ریزی اصولی و استفاده از منابع مناسب و استاندارد راز موفقیت در امتحانات نهایی دهم و یازدهم است.

قول می‌دهم که اگر به تک تک توصیه‌های زیر عمل کنید، خودتان هم از نتایج عالی که در امتحانات می‌گیرید شگفت‌زده خواهید شد:

  • قبل از هر کلاس ده دقیقه پیش خوانی کن. (فقط سر تیترها و جداول را نگاهی بی‌انداز)
  • سر کلاس خوب درس معلم را گوش کن و سوالاتت را بپرس.
  • بعد از مدرسه دروس همان روز را بخوان. (هر درس نیم الی یک ساعت)
  • به تک تک جزئیات و تمرینات کتاب درسی دقت کن.
  • تا جایی که می‌توانی نمونه سوال تشریحی حل کن. (سوالات امتحانات قبلی، سوالات تیزهوشان و نمونه دولتی)
  • از کتاب‌های کمک درسی مناسب و استاندارد استفاده کن.
  • نظم داشته باش؛ برای خواب و بیداری، استراحت و مطالعه برنامه‌ریزی کن.
  • استفاده از تلفن همراه را محدود کن. ( استفاده از موبایل هر چه کمتر بهتر)

چقدر تستی بخوانیم و چقدر تشریحی؟

یکی دیگر از دغدغه‌های دهم یازدهمی‌ها این است که چقدر تستی بخوانیم و چقدر تشریحی؟ چند ساعت دروس عمومی را مطالعه کنیم و چند ساعت دروس اختصاصی را؟ اصلا چند ساعت در طول روز درس بخوانیم؟ پاسخ همه سوالات شما در جدول زیر آمده است.

توصیه می‌کنیم برای دروس تخصصی بعد از مطالعه کتاب درسی و جزوه معلم، ابتدا تعدادی تست کار کنید و بعد سراغ نمونه سوالات تشریحی بروید.

یادتان باشد دروس عمومی اهمیت زیادی دارند و نباید به هیچ بهانه‌ای مطالعه این دروس را به تاخیر بی‌اندازید. برای دروس عمومی فعلا نیازی به حل تست نیست و باید تمرکزتان را روی مطالعه کتاب درسی و حل سوالات تشریحی بگذارید.

پایه تحصیلیساعت مطالعه دروس تخصصیساعت مطالعه دروس عمومی
دهم3 ساعت (تستی و تشریحی)1 ساعت (فقط تشریحی)
یازدهم4 ساعت (تستی و تشریحی)2 ساعت (فقط تشریحی)

بهترین منابع امتحانات نهایی دهم و یازدهم

برای کسب نمره 20 در امتحانات نهایی، مطالعه دقیق کتاب درسی لازم است اما کافی نیست و باید حتما برای هر درسی حداقل یک کتاب کمک درسی مناسب تهیه کنید.

در ادامه بهترین کتاب‌های کمک درسی برای موفقیت در امتحانات نهایی دهم و یازدهم را معرفی می‌کنیم. همه منابع مورد نیازتان را می‌توانید با قیمت عالی و تخفیف شگفت انگیز از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب سفارش دهید و در اسرع وقت دری منزل تحویل بگیرید.

بهترین منابع برای دروس عمومی

بهترین منابع برای دروس تخصصی

سخن آخر

به نظر می‌رسد که نقش سرنوشت‌ساز و تعیین کننده کنکور سال به سال کمرنگ‌تر می‌شود و قرار است در سال‌های آینده سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها و تعداد پایه‌های دخیل در سوابق تحصیلی افزایش پیدا ‌کند. در همین راستا امتحانات دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار خواهند شد.

در این محتوا به صفر تا صد این موضوع پرداختیم، سعی کردیم به سوالات رایج دانش‌آموزان در این زمینه پاسخ دهیم و چند توصیه برای موفقیت در این امتحانات مهم و حساس ارائه دادیم. اگر هنوز هم سوالی در مورد امتحانات نهایی دهم و یازدهم در ذهن دارید، می‌توانید آن را در قسمت دیدگاه این محتوا برای ما ارسال کنید.

چند سوال متداول

آیا امتحانات دهم و یازدهم امسال نهایی برگزار می‌شوند؟

بله طبق آخرین اخبار امسال امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شوند. هنوز خبر دقیقی در مورد زمان برگزاری و برنامه این امتحانات منتشر نشده است.

امتحانات کدام دروس نهایی هستند؟

در این محتوا در قالب یک جدول لیست دروسی که امتحانات آنها به صورت نهایی برگزار می‌شوند را برای رشته‌ها و پایه‌های مختلف ارائه داده‌ایم.

تاثیر معدل در کنکورهای آینده به چه صورت است؟

برای کنکور 1403 معدل تاثیر 50 درصدی و برای کنکورهای 1404 و 1405 این تاثیر به 60 درصد می‌رسد، در یک جدول مفصلا در این مورد صحبت کرده‌ایم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب