برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

12 اسفند 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برای امتحان نهایی عربی چی بخونم؟ عربی 20 شو

عربی درسی نیست که مورد علاقه همه دانش‌آموزان باشد و راستش را بخواهید خیلی‌ها از عربی دل خوشی ندارند. همین موضوع باعث شده میانگین نمرات امتحان نهایی عربی چندان رضایت‌بخش نباشد و این دقیقا دلیل خوبی است برای اینکه شما برخلاف رقبایتان عمل کنید و سعی کنید به نمره‌ای کمتر از ۲٠ برای این درس قانع نشوید.

قول می‌دهم با انتخاب یک منبع مناسب برای درس عربی، نظرتان زمین تا آسمان نسبت به این درس مظلوم عوض شود؛ پس تا انتها همراه پایتخت کتاب باشید چون می‌خواهیم بهترین منابع برای ۲٠ گرفتن در امتحان نهایی عربی را معرفی کنیم.

بارم بندی امتحان نهایی عربی

برای اکثر دروس بارم‌بندی به این شکل است که سهم هر درس از کتاب را در امتحان نهایی به صورت جداگانه تعیین می‌کنیم؛ اما بارم‌بندی درس عربی متفاوت از سایر دروس است.

در واقع برای این درس ما بارم مربوط به هر درس از کتاب را به صورت جداگانه نداریم بلکه بارم‌ها مربوط به مهارت‌های زبانی، مهارت واژه‌شناسی، مهارت ترجمه به فارسی، مهارت شناخت و کاربرد قواعد و مهارت درک فهم است. سهم مربوط به هر کدام از این مهارت‌ها در امتحان نهایی عربی را در جدول زیر ارائه کرده‌ایم:

تخفیف یهویی

مهارت زبانینمره
واژه شناسی۳
ترجمه به فارسی۵/۸
شناخت و کاربرد قواعد۷
مهارت درک و فهم۵/۱
بارم بندی عربی دوازدهم
با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع دین و زندگی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

وقتی از دانش‌آموزان می‌خواهیم برای امتحان نهایی عربی کتاب درسی را مطالعه کنند، اکثر آن‌ها به این حرف توجهی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند انواع کتاب‌های کمک درسی را بخوانند اما سمت کتاب درسی نروند چون معتقدند کتاب درسی عربی کامل نیست.

البته تا حدی این موضوع صحت دارد و هیچ دانش‌آموزی صرفا با مطالعه کتاب درسی به جایی نمی‌رسد؛ اما خواندن خط به خط کتاب درسی و حل تک تک تمارین آن، برای گرفتن نمره ۲٠ عربی واجب است.

در واقع باید منبع اصلی شما کتاب درسی باشد و هرجا در کتاب درسی به مطلب گنگ یا نامفهومی برخوردید، به کتاب کمک‌ درسی خود مراجعه کنید. جدیدترین چاپ کتاب درسی عربی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی و همچنین کتاب درسی عربی دوازدهم رشته انسانی را می‌توانید از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

به این روش عربی بخوان

قبل از معرفی بهترین منابع عربی برای امتحان نهایی، قصد داریم ابتدا مروری روی روش صحیح مطالعه این درس داشته باشیم. عربی به دو قسمت اصلی یعنی ترجمه و لغات و قواعد و دستور زبان تقسیم می‌شود، روش مطالعه هر کدام از این بخش‌ها متفاوت است:

  • روش مطالعه لغات و ترجمه:

خب برای اینکه از پس حل سوالات این قسمت برآیید باید اولا لغات کتاب درسی را خوب حفظ کنید، دوما یکسری قواعد در مورد ترجمه را یاد بگیرید. برای حفظ کردن لغات یک روتین منظم داشته باشید و روزانه ۱۵ دقیقه را به حفظ لغات اختصاص دهید.

قواعد مربوط به ترجمه را در یک صفحه یادداشت کنید، بعد ابتدا سراغ متون کتاب درسی بروید و سعی کنید به کمک این قواعد و لغاتی که حفظ کرده‌اید، متن درس و حتی جملات موجود در تمارین را ترجمه کنید. در قدم بعد می‌توانید سراغ ترجمه متون خارج از کتاب مثل سوالات امتحانات سال‌های قبل بروید.

  • روش مطالعه قواعد:

ابتدا قواعد هر درس را از روی کتاب درسی بخوانید و تمارین کتاب را حل کنید تا یک دید کلی در مورد قواعد آن درس پیدا کنید. سپس، مطالب مربوطه را از روی کتاب کمک‌آموزشی بخوانید و چند تمرین خارج از کتاب حل کنید. وقتی روی قواعد هر درس به تسلط نسبتا خوبی رسیدید، کل مطالب را نهایتا در یک صفحه خلاصه نویسی کنید.

هر شب حداقل دو جمله عربی را از لحاظ قواعد و ترجمه بررسی کنید، یعنی بدون نگاه کردن به پاسخ سعی کنید اجزای جمله و نکات دستوری آن را تشخیص دهید و ترجمه آن را بنویسید.

با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع فارسی نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

با این کتاب‌ها عربی ۲٠ شو

برای فهم بهتر مطالب کتاب درسی و رفع ابهام از نکات گنگ و نامفهوم آن، همچنین حل تمرین و مثال بیشتر، شما به یک کتاب کمک‌درسی استاندارد عربی در کنار کتاب درسی نیاز دارید.

کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم همگی جزء بهترین منابع کمک درسی عربی هستند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و هر دانش‌آموز با توجه به سطح علمی خودش و زمان باقی‌مانده تا برگزاری امتحانات، می‌تواند مناسب‌ترین منبع را انتخاب کند.

خبر خوب اینکه شما می توانید برای خرید کتاب کمک درسی به پایتخت کتاب مراجعه کنید چرا که همه این منابع با تخفیف ویژه در این سایت موجود هستند . امکان ارسال به سراسر کشور فراهم شده است.

1- بانک نهایی عربی دوازدهم خیلی سبز

این کتاب یک منبع جمع‌وجور و استاندارد برای دانش‌آموزان سطح متوسطی است که روی مطالب کتاب عربی دوازدهم تا حدی تسلط دارند، چون درسنامه این کتاب مختصر و مفید است و در آن فقط به نکات مهم و اصلی اشاره شده است.

تمرکز کتاب روی قسمت سوالات است و نمونه سوالات امتحانی به صورت درس به درس چیده شده‌اند، بعد از مطالعه خلاصه هر درس و حل نمونه سوالات آن و البته مطالعه پاسخنامه تشریحی کامل این کتاب، می‌توانید به سراغ حل امتحانات نهایی چند سال اخیر بروید و به این ترتیب کسب نمره ۲٠ در امتحان نهایی عربی را تضمین کنید.

2- فرمول بیست عربی دوازدهم گاج

اگر تا برگزاری امتحان نهایی عربی دوازدهم زمان کمی دارید اما می‌خواهید بیشترین آمادگی را در این زمان اندک کسب کنید، کتاب فرمول بیست عربی دوازدهم گزینه مناسبی برای شما است.

بخش آموزش این کتاب شامل درسنامه‌های کوتاه و کاربردی در کنار بیش از ۶ ساعت فیلم آموزشی (از طریق اسکن QR کد) است. در قسمت سوالات شاهد پرسش‌های متنوعی برای قسمت‌های مختلف درس عربی از جمله فعل، ترجمه و درک مطلب، واژگان، قواعد و اعراب و تحلیل صرفی هستیم.

بعد از حل این سوالات و برای سنجش بیشتر، دانش‌آموزان می‌توانند نمونه سوالات امتحانات نهایی سال جدید را به همراه پاسخنامه تشریحی آن کار کنند.

3- غول امتحان عربی مبتکران

این کتاب هم همچون دو منبع قبلی، مناسب شب امتحان و بازه کوتاه امتحانات طراحی شده است و حجم معقول و منطقی دارد. درسنامه‌های کتاب خلاصه و کوتاه هستند و بیشتر برای مرور مطالب در شب امتحان و یادآوری سریع نکات کاربرد دارند. حجم زیادی از این منبع به سوالات امتحانی اختصاص یافته است.

دانش‌آموزان می‌توانند با حل تمارین درس به درس و اردوهای تدارکی که شبیه‌ساز امتحانات نهایی هستند، یادگیری خود را کامل کنند و با حل نمونه سوالات امتحانات چند سال گذشته، به تسلط کاملی روی مطالب درس عربی برسند.

4- آموزش شگفت انگیز عربی دوازدهم

برخی دانش‌آموزان در مدرسه آموزش مناسبی برای درس عربی دریافت نکرده‌اند و از این رو نمی‌توانند با عربی ارتباط برقرار کنند و به دنبال کتابی هستند که با زبان ساده این درس را برایشان تدریس کند. کتاب آموزش شگفت‌انگیز عربی دوازدهم خیلی سبز دقیقا برای استفاده این دسته از دانش‌آموزان طراحی شده است.

در درسنامه هر درس ابتدا توضیح مختصری در مورد آن درس داده شده، در ادامه نکات ترجمه‌ای را داریم و بعد تمارین کتاب درسی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در قسمت بعدی درسنامه، قواعد هر درس با لحنی ساده و روان توضیح داده شده است و در انتها جمع‌بندی واژگان هر درس را داریم.

سوالات این کتاب به صورت تستی_تشریحی هستند؛ یعنی ابتدا تعدادی سوال تشریحی و بعد تعدادی تست برای هر درس ارائه شده است. یادتان باشد که برای مطالعه این منبع به زمان کافی نیاز دارید؛ پس از ابتدای سال تحصیلی به فکر خرید این کتاب باشید.

5- عربی دوازدهم سیر تا پیاز گاج

عربی دوازدهم سیر تا پیاز گاج هم یکی از منابع کامل و عالی برای یادگیری پایه‌ای درس عربی است.

این کتاب شامل درسنامه‌های کامل و مفصلی است که خط به خط کتاب درسی را پوشش داده‌اند. در کنار درسنامه‌ها، آموزش مطالب از طریق فیلم‌های آموزشی که می‌توانید با اسکن QR کدهای ابتدای هر درس به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، تکمیل می‌شود.

همچنین این کتاب یک منبع غنی از نمونه سوالات تشریحی و سوالات امتحانات نهایی چند سال گذشته است، پاسخنامه‌ تشریحی این منبع سرشار از نکات آموزنده و مهم است. البته از چنین کتاب کاملی انتظار می‌رود که حجم قابل توجهی داشته باشد؛ پس برای مطالعه این کتاب باید زمان زیادی را در نظر بگیرید و آن را در اسرع وقت تهیه کنید.

علاوه بر کتاب های بالا، ما خرید کتاب های زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه محصول شوید:

با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

مقاله مرتبط: با این منابع امتحان زبان نهایی رو 20 بگیر؛ روش مطالعه

سخن آخر

اگر شما دانش‌آموزان دوازدهمی موفق شوید در کنار کتاب درسی، منبع کمک درسی مناسب خود را بیابید، آن وقت می‌فهمید که عربی نه تنها درس پیچیده و دشواری نیست بلکه یادگیری آن بسیار جذاب و لذت بخش است. در این محتوا ابتدا در مورد بارم‌بندی درس عربی در امتحان نهایی، اهمیت کتاب درسی و روش مطالعه صحیح این درس صحبت کردیم و در ادامه بهترین منابع کمک درسی عربی برای امتحان نهایی را بررسی کردیم.

شما می توانید به راحتی این منابع را از پایتخت کتاب خریداری کنید چراکه ما همیشه بهترین منابع امتحانات نهایی را برای شما فراهم می کنیم. اگر تجربه‌ای در مورد استفاده از منابع درس عربی دارید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت دیدگاه این محتوا با سایر دانش‌آموزان در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
ااااا دیدی چی شد؟ هیچ کس نظر نذاشته :(
آخرین مقالات پایتخت کتاب