برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

09 اسفند 1402
امیرحسین میری
زمان مطالعه : 8 دقیقه
برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 ؛ برنامه یکساله رایگان

اکثر دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیلشان برنامه ریزی درستی برای مطالعه دروس ندارند، از این رو در سال کنکور با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و شکایت اصلی آن‌ها این است که به همان اندازه که درس می‌خوانم نتیجه نمی‌گیرم! حجم دروسی که یک داوطلب کنکور انسانی باید مطالعه کند بسیار زیاد است و از طرفی این دروس ماهیت حفظی مفهومی دارند؛ پس اگر در سال کنکور بدون برنامه ریزی پیش بروید، احتمالا بعد از مدتی ناامید شده و دست از مطالعه برمی‌دارید.

اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی چیست؟ آیا خودم به تنهایی می‌توانم برنامه‌ام را تنظیم کنم؟ برای نوشتن برنامه شخصی سازی شده‌ام از کجا و چطور شروع کنم؟ اگر پاسخ اینگونه سوالات و همچنین اصول برنامه ریزی کنکور انسانی 1403 را نمی‌دانید، حتما ادامه این محتوا را مطالعه کنید.

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور انسانی

یکی از دغدغه‌های اصلی اکثر داوطلبان رشته انسانی این است که این حجم زیاد مطالب را چطور در عرض یک سال مطالعه کنم و چطور مطالب را مرور کنم تا احتمال فراموشی آن‌ها کمتر شود؟ هر داوطلبی باید بداند که در هر بازه از سال قرار است کدام دروس را مطالعه کند، مطالعه هر درس را کی به پایان برساند و در چه زمان‌هایی مطالب را مرور کند. به علاوه باید ساعت خواب و بیداری و استراحت او مشخص باشد تا در نهایت به یک آرامش و نظم ذهنی برسد؛ همه این‌ها اهمیت برنامه ریزی برای کنکور انسانی را نشان می‌دهد. به طور خلاصه فواید برنامه ریزی برای کنکور شامل:

  • کاهش استرس
  • استفاده بهینه از زمان
  • افزایش کیفیت و ساعت مطالعه
  • کاهش زمان‌های تلف شده
  • اتمام به موقع دروس
  • خواب، تفریح و استراحت کافی
  • بالا بردن احتمال موفقیت

اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی

یک برنامه اصولی چه خصوصیاتی دارد؟ آیا هر طور که دلمان خواست می‌توانیم برنامه ریزی کنیم؟ طبیعتا برای نوشتن برنامه باید از اصول خاصی پیروی کنید، در واقع اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشید نه تنها به موفقیت نزدیک نمی‌شوید بلکه زمان و انرژی‌تان را هم هدر می‌دهید. از جمله اصول برنامه ریزی برای کنکور انسانی:

تخفیف یهویی

  • قبل از نوشتن برنامه نقاط ضعف و قوت، هدف از شرکت در کنکور و برنامه‌های متفرقه را در نظر بگیرید.
  • برنامه شخصی خودتان را داشته باشید و هرگز برنامه دیگران را کپی نکنید.
  • سعی کنید هر روز 3 الی 5 درس را در برنامه‌تان قرار دهید و تنوع را رعایت کنید.
  • در برنامه زمان‌هایی برای جبران عقب افتادگی‌ها در نظر بگیرید.
  • حجم دروس (چند صفحه) و ساعت مطالعه هر درس (مثلا فارسی 2 ساعت) باید مشخص باشد.
  • در پایان هر روز و هر هفته برنامه را بازبینی کنید و هرجا لازم است آن را تغییر دهید.
  • با حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید شروع کنید و هر هفته نیم ساعت به برنامه اضافه کنید.
  • اگر در درسی ضعف دارید، می‌توانید هر شب نیم ساعت را به مطالعه آن اختصاص دهید.
  • تحت هر شرایطی به برنامه‌هایتان پایبند بمانید، اجازه دارید برنامه را تغییر دهید یا گاهی خسته شوید اما اجازه ندارید جا بزنید!
برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

از کی برنامه ریزی برای کنکور انسانی را آغاز کنم؟

پاسخ این سوال بستگی به دو نکته دارد، هدفتان از شرکت در کنکور چیست و در حال حاضر در کدام پایه تحصیل می‌کنید. پس:

  • اگر هدفتان قبولی در رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های بزرگ است، از سال دهم دروس هر پایه را به خوبی مطالعه کنید و یاد بگیرید و برنامه ریزی جدی برای کنکور را از تابستان سال دوازدهم آغاز کنید.
  • اگر دهمی یا یازدهمی هستید، از همین الان کم کم برنامه ریزی را آغاز کنید تا اصول اولیه آن را یاد بگیرید و به مطالعه بر اساس برنامه عادت کنید.
  • اگر دوازدهمی هستید، حتما در تابستان دروس پایه را جمع‌بندی و رفع اشکال کنید.
  • اگر پشت کنکوری هستید، بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور و مشخص کردن دلایل شکست در کنکور، برنامه ریزی برای کنکور انسانی را آغاز کنید.
چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

مقاله مرتبط: چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

انواع برنامه ریزی برای کنکور انسانی

برای موفقیت در رقابت نفس‌گیر کنکور به سه مدل برنامه ریزی نیاز دارید، در ادامه ابتدا توضیح کوتاهی در مورد هر مدل برنامه می‌دهیم و بعد برای نوشتن هر برنامه یک پیشنهاد ارائه می‌کنیم:

  • برنامه بلند مدت: در این مدل برنامه ریزی می‌خواهیم یک شمای کلی از سال تحصیلی پیش‌رو داشته باشیم، قرار است در این یک سال چه درس‌هایی را بخوانیم؟ در هر بازه از سال چه کارهایی انجام دهیم؟ کی مرور کنیم؟ کی آزمون بدهیم؟ کی وارد بازه جمع‌بندی شویم؟
  • پیشنهاد: نوشتن برنامه بلند مدت کار شما نیست، در عوض می‌توانید از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنید.
  • برنامه میان مدت: در این مدل برنامه می‌خواهیم مشخص کنیم که در یک بازه کوتاه‌تر، مثلا یک ماه یا دو هفته، قرار است چه کارهایی انجام دهیم.
  • پیشنهاد: از برنامه دو هفته‌ای آزمون‌ها استفاده کنید، در واقع از یک آزمون تا آزمون بعدی لیست دروس و حجم آن‌ها مشخص است، کافی است این دروس را در طول هفته تقسیم کنید و مشخص کنید که هر روز کدام دروس و چه مقدار از آن‌ها قرار است مطالعه شود.
  • برنامه کوتاه مدت: همان برنامه روزانه است که باید توسط خود داوطلب تنظیم شود. برای تنظیم این برنامه از شب قبل لیست کارهای فردا را تهیه کنید (از روی برنامه میان مدت) بعد کارها را به ترتیب اولویت روی کاغذ بنویسید و بعد از اتمام هر کار جلوی آن یک تیک بزنید.

چطور برنامه شخصی خودم را تنظیم کنم؟

ابتدا یک کاغذ و خودکار بردارید و روی آن هدفتان، دروسی که در آن‌ها ضعف دارید، نقاط قوتتان، تعداد ساعت‌هایی که می‌توانید در طول روز مطالعه کنید، برنامه مدرسه و کلاس‌ها و حداقل ساعت مطالعه‌ای که می‌توانید با آن استارت بزنید را یادداشت کنید. حالا بر اساس برنامه میان مدت مشخص کنید که در طول دو هفته قرار است چه درس‌هایی را با چه حجمی بخوانید، در نهایت این دروس را بین روزهای هفته تقسیم کنید.

حواستان باشد که برای دروسی که ضعف دارید ساعت مطالعه بیشتری در نظر بگیرید.

نمونه برنامه رایگان کنکور انسانی

در انتها برای اینکه با چهارچوب کلی یک برنامه هفتگی آشنا شوید و برای تنظیم برنامه شخصی خودتان ایده بگیرید، توجهتان را به  این نمونه برنامه کنکور انسانی جلب می‌کنم:

اسم درس/ ایام هفتهریاضی 2 ساعتعلوم و فنون 1/30 ساعتعربی 1/30 ساعتتاریخ 2 ساعتفلسفه و منطق 30 دقیقه هر روزروتین شبانه
شنبهریاضی و آمار ​دوازدهم، مبحث شمارش 25 تست آموزشی (در دو جلسه)یازدهم درس یکم حل 20 تست آموزشیدوازدهم، درس اول فقط مطالعه ترجمه و متندوازدهم درس اول در دو جلسه همراه تستهر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدحل دو درک متن عربی
یکشنبهریاضی و آمار ​دوازدهم، مبحث شمارش 25 تست آموزشی (در دو جلسه)یازدهم درس دوم حل 20 تست آموزشیدوازدهم، درس اول فقط مطالعه قواعددوازدهم درس اول در دو جلسه همراه تستهر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدحل 5 تست ریاضی و آمار
دوشنبه   یازدهم درس سوم حل 20 تست آموزشیحل 35 تست برای درس اول دوازدهم هر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدمرور خلاصه‌ها
سه‌شنبهریاضی و آمار ​دوازدهم، مبحث احتمال 25 تست آموزشی (در دو جلسه)مرور درس اول، دوم و سوم یازدهمجبرانیدوازدهم درس دوم در دو جلسه همراه تستهر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدحل دو درک متن عربی
چهارشنبهریاضی و آمار ​دوازدهم، مبحث احتمال 25 تست آموزشی (در دو جلسه)جبرانیدوازدهم، درس دوم فقط مطالعه ترجمه و متنجبرانیجبرانیحل 5 تست ریاضی و آمار
پنج شنبه یازدهم درس چهارم حل 20 تست آموزشیدوازدهم، درس دوم فقط مطالعه قواعددوازدهم درس دوم در دو جلسه همراه تستهر شب نیم ساعت مطالعه شود و بعد از پایان هر درس تست آموزشی بزنیدمرور خلاصه‌ها
جمعهمرور مباحث شمارش و احتمالجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحتجبرانی و استراحت

توصیه می‌کنیم که هنگام نوشتن برنامه واقع بین باشید و مسائل جسمانی و روحی خود را در نظر بگیرید؛ و زمانی که رعایت برنامه برایتان به حالت روتین درآمد، به مرور زمان آن را سنگین‌تر کنید.

جمع بندی

در این محتوا در مورد اصول و تکنیک های برنامه یزی کنکور انسانی 1403 صحبت کردیم و روش‌ صحیح برنامه‌ریزی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را رائه دایم تا دانش‌آموزان و پشت کنکوری‌ها بتوانند طبق برنامه و با خیال راحت و بدون نگرانی مسیر موفقیت خود را پشت سر بگذارند.

چند پرسش متداول

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور انسانی چیست؟

کاهش استرس روانی، اتمام به موقع دروس، استفاده بهینه از زمان، افزایش کیفیت و ساعت مطالعه، کاهش زمان‌های تلف شده.

از کی برنامه ریزی برای کنکور انسانی را آغاز کنم؟

این موضوع به هدف شما و پایه تحصیلی‌تان بستگی دارد، در این محتوا مفصل در این باره صحبت کرده‌ایم.

چطور برنامه شخصی خودم را تنظیم کنم؟

روی کاغذ هدفتان، نقاط ضعف و قوت و ساعت مطالعه‌ای که می‌توانید داشته باشید را یادداشت کنید، از روی برنامه میان مدت برنامه هفتگی‌تان را بچینید و طبق محتوای این مقاله برنامه روزانه‌تان را تنظیم کنید.

درباره نویسنده

امیرحسین میری

نویسنده : امیرحسین میری

دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه دانشگاه صنعتی شریف، دانش آموخته برتر المپیاد علمی دانشجویی کشور، عضو بنیاد ملی نخبگان، مدرس شیمی پایه و کنکور و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. زهرا آقایی آبان 24, 1402

    من چگونه برای کنکور برنامه تنظیم کنم

    • پایتخت کتاب آبان 24, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 در مقاله بالا قدم به قدم برای شما آموزش قرار داده شده است. لطفا با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید.

  2. Rad شهریور 20, 1402

    خیلی مفید بود تازه معنی برنامه متنوع فهمیدم

    • پایتخت کتاب شهریور 21, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

  3. حنانه شهریور 16, 1402

    خیلی ممنون من فهمیدم چجوری برنامه ریزی کنم و تنوع درس در طی روز داشته باشم

    • پایتخت کتاب شهریور 16, 1402

      خوشحالیم از این بابت 💙

آخرین مقالات پایتخت کتاب