چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

29 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ {استراتژی پایه دوازدهم}

اخیرا دانش‌آموزی برای مشاوره با من تماس گرفت، از قرار معلوم این دانش‌آموز تا سال دوازدهم هیچ مطالعه‌ای برای کنکور نداشته، هدفش قبولی در رشته داروسازی است و اولین سوالش این بود؛ چطور از دوازدهم برای کنکور بخوانم؟ بعد با این سوالات ادامه داد که آیا دیر نیست؟ چون در مصاحبه رتبه‌ برترها خواندم که اکثرا مطالعه برای کنکور را از دهم شروع کرده بودند. امسال چطور برنامه‌ریزی کنم که هم در امتحانات نهایی موفق شوم و هم برای کنکور آماده شوم؟ اصلا من گیج شدم، لطفا بگویید دقیقا چکار کنم!

می‌دانم که در حال حاضر تعداد زیادی از داوطلبان وضعیتی مشابه این دانش‌آموز دارند، عزیزان جای نگرانی نیست موفقیت در کنکور امکان‌پذیر است اما کارتان امسال واقعا سخت است. پس خونسردی‌تان را حفظ کنید، کمربندها را ببندید و بیایید ببینیم در ادامه چه کارهایی را باید انجام دهیم و چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟

آیا سال دوازدهم برای شروع دیر نیست؟

اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم که بهتر بود زودتر از این‌ها شروع می‌کردید اما اشکالی ندارد فقط دیگر نباید زمان را از دست بدهید و یادتان باشد که امسال قرار است سال دشوار و پرزحمتی باشد؛ پس خودتان را برای آن آماده کنید. فلان داوطلب سه ماه برای کنکور خواند و موفق شد، دوستی را می‌شناسم که از بعد از عید شروع کرد و نتیجه گرفت؛ همه این‌ها درست است و می‌توان امیدوار شد که اگر این یک سال را درست برنامه‌ریزی کنید و به برنامه‌هایتان پایبند باشید، شما هم بتوانید به هدفتان برسید. ابتدا بیایید به دو سوال اساسی زیر پاسخ دهیم:

  • سال دوازدهم کنکوری بخوانیم یا برای امتحانات نهایی؟

فکر می‌کنم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ یعنی تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی در نتیجه کنکور، تکلیف ما را برای پاسخ دادن به این سوال روشن کرده است. در کنکور 1402 دروس دوازدهم تاثیر انکار ناپذیری در سرنوشت داوطلبان کنکوری داشتند:

تخفیف یهویی

40 درصد تاثیر قطعی معدل نهایی و تازه تعداد قابل توجهی تست که از دروس تخصصی دوازدهم هم طرح می‌شود.

امسال توجه ویژه‌ای به دروس دوازدهم داشته باشید تا هم خیر دنیا نصیبتان شود و هم خیر آخرت! دروس پایه را چکار کنیم؟ در ادامه به این هم می‌پردازیم.

  • سال دوازدهم چند ساعت مطالعه داشته باشیم؟

هر چقدر بیشتر بهتر! امسال سعی کنید از تک تک دقایق نهایت استفاده را ببرید و زمانی را بیهوده هدر ندهید؛ البته حواستان باشد که از آن طرف بام نیوفتید و به حد کافی استراحت هم داشته باشید! حالا برخی از داوطلبان اینطور راضی نمی‌شوند و اصرار دارند که دقیقا به آن‌ها ساعت بدهیم. خب:

بهتر است در روزهایی که مدرسه دارید 6 الی 7 ساعت و در روزهای تعطیل حداقل 10 ساعت مطالعه کنید.

سال دوازدهم چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

اساس برنامه‌ریزی برای پایه دوازدهم با دو پایه قبل بسیار متفاوت است، در این سال شما باید از تک تک روزهایتان بهترین استفاده را بکنید پس به یک برنامه دقیق و هوشمندانه نیاز دارید. برای برنامه‌ریزی در پایه دوازدهم می‌توانید:

  • از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنید: برنامه راهبردی آزمون‌ها می‌تواند به عنوان برنامه بلندمدت شما در نظر گرفته شود؛ چون برای طراحی آن از یک تیم مشاوره‌ای با تجربه استفاده شده است. من از برنامه آزمون‌ها عقب می‌مانم چه کار کنم؟ در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم.
  • خودتان برنامه‌ریزی کنید: هیچکس به اندازه خود داوطلب از نقاط ضعف و قوت او آگاهی ندارد و در نتیجه هیچکس بهتر از خود داوطلبان نمی‌تواند برایش برنامه‌ریزی کند. اگر اصول اولیه برنامه ریزی را نمی‌دانید، می‌توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تمام اطلاعات مورد نیازتان را در این زمینه کسب کنید.
  • از یک مشاور کمک بگیرید: اگر به هیچ وجه نمی‌توانید طبق برنامه راهبردی آزمون‌ها مطالعه کنید و خودتان هم نمی‌توانید یک برنامه بلندمدت طراحی کنید، می‌توانید از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

تقسیم ساعت مطالعه بین دروس پایه و دوازدهم

رسیدیم به بزرگترین چالش دوازدهمی‌ها؛ یعنی تقسیم ساعت مطالعه بین دروس پایه و دروس دوازدهم. یک پیشنهاد برای شما دارم:

در طول هفته و روزهایی که مدرسه می‌روید دروس عمومی و تخصصی دوازدهم را (تستی و تشریحی) مطالعه کنید و روزهای تعطیل را به مطالعه دروس تخصصی پایه اختصاص دهید.

یعنی پنج روز در هفته دروس دوازدهم و دو روز در هفته دروس پایه را مطالعه کنید؛ چون مطالعه دروس دوازدهم را به تازگی آغاز کرده‌اید اما دروس پایه را کم و بیش خوانده‌اید. البته این برنامه برای کسانی است که در تابستان دروس پایه را مرور و جمع‌بندی کرده‌اند اما اگر پایه ضعیفی دارید می‌توانید سه روز در هفته را به مطالعه دروس پایه اختصاص دهید.

دروس عمومی را از فراموش نکنید!

در کنکور سال 1402 هیچ سوالی از دروس عمومی نداشتیم و دفترچه سوالات دروس عمومی حذف شد؛ اما چیزی از اهمیت دروس عمومی کم نشده است. در سال دوازدهم در کنار مطالعه و تست‌زنی برای دروس تخصصی پایه، مطالعه تشریحی و حل نمونه سوال برای دروس تخصصی دوازدهم و حل تست و مطالعه کنکوری برای دروس تخصصی دوازدهم، باید برای مطالعه دروس عمومی دوازدهم هم برنامه‌ریزی کنید.

توصیه می‌کنم در برنامه روزانه‌تان یک آیتم ثابت و همیشگی دو ساعته برای مطالعه دروس عمومی داشته باشید.

چگونه در سال دوازدهم با برنامه آزمون‌ها هماهنگ شویم؟

بازه آزمون‌ها بسیار کوتاه است، حجم مطالب زیاد است و من تا به خودم بجنبم و چند مبحث را بخوانم روز آزمون فرا رسیده است! کاملا درست می‌گویید؛ آزمون‌های آزمایشی اکثرا دو هفته یک بار برگزار می‌شوند و تنها داوطلبانی کاملا به بودجه آزمون‌ها می‌رسند که حداقل روی مباحث پایه تسلط خوبی داشته باشند. حالا راه‌حل این قضیه چیست؟ دو راه داریم:

  • اکثر آزمون‌ها بازه‌های جبرانی دارند تا داوطلبان بتوانند مطالبی که جا مانده‌اند را در این بازه‌ها مطالعه کنند؛ پس برای هر آزمون هر چقدر از دروس را که می‌توانید بخوانید و بخشی را به آزمون‌های بعدی و بازه جبرانی موکول کنید.
  • در نیمه اول سال در آزمونی ثبت نام نکنید و هر دو هفته یک بار از مباحثی که خوانده‌اید در منزل از خودتان آزمون بگیرید. در نیمه دوم سال تحصیلی اکثر آزمون‌ها جامع هستند (مثلا جامع پایه دهم) می‌توانید در این آزمون‌ها ثبت نام کنید؛ چون تقریبا یک دور همه مباحث را خوانده‌اید.

اگر می‌خواهید از دوازدهم برای کنکور بخوانید، باید هدفتان را دقیقا مشخص کنید، برنامه‌ریزی داشته باشید، منابع مناسبی تهیه کنید، در آزمون آزمایشی ثبت نام کنید و از یک مشاور کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هدف‌گذاری، تهیه منابع، برنامه‌ریزی و… می‌توانید مقالات رایگان وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب را مطالعه کنید.

استراحت، تفریح و فضای مجازی در سال دوازدهم

من مخالف این هستم که داوطلبان در سال کنکور به بهانه درس خواندن قید خواب، استراحت و نظافت شخصی‌شان را بزنند! اگرچه در سال دوازدهم هر ثانیه برای شما ارزشمند است اما باید در هر زمینه‌ای تعادل را برقرار کنید. مغز شما به زمان‌هایی برای استراحت، تجدیدقوا و تجزیه تحلیل مطالب نیاز دارد؛ پس در سال کنکور علاوه بر استراحت‌های بین دو بازه مطالعاتی باید یک نصفه روز در هفته را به استراحت و تفریح اختصاص دهید.

موضوع مهم دیگر محدود کردن استفاده از فضای مجازی است؛ شاید بگویید من فقط روزی نیم ساعت را در این فضاها سپری می‌کنم. این ظاهر قضیه است چون مغزتان ساعت‌ها را صرف تجزیه تحلیل اطلاعات کسب شده از همان نیم ساعت خواهد کرد.

استفاده از زمان‌های مرده در سال دوازدهم

روزی چند ساعت را در سرویس مدرسه، اتوبوس یا حتی صف انتظار برای دریافت یکسری خدمات مثل خدمات پزشکی می‌گذرانید؟ مطمئنم که اگر حسابش را کنید خودتان هم متعجب خواهید شد. هدف ما در سال دوازدهم این است که چنین زمان‌های مرده‌ای را نجات دهیم.

برای استفاده از زمان‌های مرده می‌توانید یادداشت‌ برداری‌ها، خلاصه نویسی‌ها یا کتاب‌های لقمه و جیبی را مطالعه کنید و حتی صدای ضبط شده معلم‌تان را گوش دهید.

مرور و جمع‌بندی مطالب، راز موفقیت در پایه دوازدهم

اکثر داوطلبان تا پایه دوازدهم مرور و جمع‌بندی را جدی نمی‌گیرند اما تنها راهی که می‌توانید در سال کنکور حجم زیاد مطالب را با حداقل فراموشی مطالعه کنید، مرور کردن است. برای مرور کردن می‌توانید از خلاصه نویسی‌هایتان استفاده کنید یا به کمک حل تست مطالب را مرور کنید. مهم‌ترین وظیفه یک داوطلب در چند هفته پایانی کنکور، جمع‌بندی مطالب است.

بهترین روش برای جمع‌بندی حل آزمون‌های سه روز یک بار و تحلیل این آزمون‌ها است.

انواع کتاب‌های مخصوص دوران جمع بندی را می‌توانید از وب سایت فروشگاه پایتخت کتاب تهیه کنید.

انواع روش‌های تست‌زنی در سال کنکور

آزمون کنکور به صورت تستی است پس باید با انواع روش‌های تست‌زنی آشنا شوید:

  • تست آموزشی: بلافاصله بعد از مطالعه هر مبحث باید به سراغ حل تست آموزشی برای آن بروید. به این صورت که در حین حل تست‌های آموزشی زمان در نظر نمی‌گیرید، بعد از حل هر تست بلافاصله پاسخ آن را بررسی می‌کنید و هدف شما فقط و فقط یادگیری است.
  • تست سنجشی: بعد از مطالعه کامل یک فصل و حل تست‌های آموزشی آن، زمان حل تست سنجشی است. برای این دسته از تست‌ها باید زمان در نظر بگیرید، سوالات کلی‌تری را انتخاب کنید (نه سوالات ریز و خط به خط) و بعد از حل همه سوالات در زمان استاندارد پاسخ‌ها را بررسی کنید.
  • تست مروری: قبل از مرور هر درسی بهتر است ابتدا تعدادی سوال را در زمان استاندارد برای آن درس حل کنید، به این ترتیب متوجه می‌شوید که دقیقا کدام قسمت‌ها را فراموش کرده‌اید و کدام مطالب به مرور نیاز دارند.

اهمیت تابستان برای دوازدهمی‌ها

در زمان نوشتن این محتوا تقریبا 50 روز از تابستان باقی مانده است و اگر درحال حاضر هنوز تصمیمی برای استفاده از این ایام نگرفته‌اید، آب دستتان است زمین بگذارید و بی‌درنگ برنامه‌ریزی و مطالعه را شروع کنید! در این بازه مطالعه دروس تخصصی پایه را اولویت قرار دهید و بیشتر روی مباحثی که در آن‌ها مشکل دارید وقت بگذارید.

هدفتان این باشد که دروس تخصصی دهم و یازدهم را مرور و رفع اشکال کنید طوری که در آغاز سال تحصیلی، هیچ درس نخوانده یا هیچ ضعفی در دروس تخصصی پایه نداشته باشید.

توصیه رتبه برترها

رتبه برترها در سال دوازدهم چطور برای کنکور مطالعه می‌کردند؟ بیایید با هم بخشی از مصاحبه آن‌ها را بخوانیم:

  • علیرضا دهقانی تفتی رتبه دوم کنکور 1401 تجربی: در سال دوازدهم روزانه به طور میانگین بین 7 تا ۱۰ ساعت مطالعه می‌کردم و پس از مطالعه کامل کتاب‌های درسی از کتاب‌های کمک درسی و تست نیز استفاده کرده و در آزمون‌های آمادگی کنکور هم شرکت می‌کردم.
  • مائده ملکی رتبه دوم رشته علوم انسانی کنکور 1401: چون در مقاطع دهم و یازدهم خوب درس خوانده‌بودم در سال پایانی به مشکلی برنخوردم، در آزمون‌ها شرکت می‌کردم و روزانه تا ۱۲ ساعت برای کنکور درس می‌خواندم.
  • امیرهمایون شریفی‌زاده رتبه چهارم کنکور ریاضی 1401: از تابستان سال دوازدهم با مطالعه روزانه حدود چهار ساعت، درس خواندن برای کنکور را آغاز کردم و در دو ماه منتهی به برگزاری آزمون، مدت زمان مطالعه و مرور کتاب و منابع را به ۹ ساعت افزایش دادم.

سخن آخر

اگر در طول سال‌های دهم و یازدهم به هر دلیلی موفق به خواندن و مرور مطالب نشده‌اید، می‌توانید با عزمی راسخ و طبق یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق مطالعه را از همین امسال شروع کنید. نگران نباشید چرا که در این مقاله تمامی نکات و مسائل مهم برای موفقیت شما عنوان شده‌است و به سوال چگونه از دوازدهم برای کنکور بخوانیم؟ به طور کامل پاسخ داده‌ایم.

چند سوال متداول

آیا سال دوازدهم برای شروع کنکوری خواندن دیر نیست؟

خیر، اگر این یک سال را درست برنامه ریزی کنید و به برنامه‌هایتان پایبند باشید، احتمال موفقیت‌تان بسیار بالا خواهد بود.

سال دوازدهم کنکوری بخوانیم یا برای امتحانات نهایی؟

بهتر است در روزهای تعطیل دروس پایه را برای کنکور بخوانید و در سایر روزها مطالب دوازدهم را به صورت تستی و تشریحی مطالعه کنید.

چگونه در سال دوازدهم با برنامه آزمون‌ها هماهنگ شویم؟

بخشی از مباحث را در بازه‌های جبرانی آزمون‌ها مطالعه کنید یا از نیمه دوم سال به بعد در آزمون‌های جامع شرکت کنید؛ چون تا این زمان تقریبا یک دور مباحث را خوانده‌اید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب