برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

24 مرداد 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 11 دقیقه
برنامه ریزی کنکور تجربی 1403؛ برنامه یک ساله رایگان

بعد از برگزاری کنکور تجربی 1402 از تعدادی از داوطلبان پرسیدم که اگر به عقب برمی‌گشتید روی چه چیزی بیشتر کار می‌کردید تا شانس موفقیتتان بالاتر برود؟ جالب است که پاسخ اکثر آن‌ها یکسان بود؛ بهتر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی می‌کردم! تقریبا همه داوطلبان کنکوری برنامه مطالعاتی دارند اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به برنامه‌ریزی‌هایشان عمل می‌کنند؛ چون برنامه هر داوطلب باید به دقت برای او شخصی سازی شود.

یک برنامه مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ استارت مطالعه برای کنکور را از کی بزنم؟ آیا برای برنامه‌ ریزی کنکور تجربی 1403 حتما باید مشاور داشته باشم؟ در این محتوا می‌خواهیم به همه سوالات شما پاسخ دهیم و کمکتان کنیم که شخصا یک برنامه مناسب و کاربردی برای موفقیت در کنکور تجربی 1403 تنظیم کنید.

از کی برنامه ریزی برای کنکور تجربی را شروع کنم؟

حدس می‌زنم که قبل از هر چیزی می‌خواهید بدانید که اصلا کی مطالعه برای کنکور را شروع کنید؟ برای پاسخ به این سوال اجازه بدهید داوطلبان کنکور تجربی 1403 را به دو دسته زیر تقسیم کنیم:

  • دسته اول: داوطلبانی که به تازگی امتحانات پایه یازدهم را پشت سر گذاشته‌اند و قرار است برای اولین بار در کنکور شرکت کنند. اصلا زمان را از دست ندهید و از همین فردا استارت کار را بزنید؛ چون قرار است با شروع سال تحصیلی حسابی سرتان شلوغ شود و چه بهتر که از الان بخشی از کار را انجام دهید.
  • دسته دوم: پشت کنکوری‌ها که از آن‌ها می‌خواهم فعلا برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور را آغاز نکنند و در عوض یکی دو هفته بنشینند و با خودشان فکر کنند، دلایل شکست در کنکور را پیدا کنند و به دنبال راه‌حلی باشند که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

بهترین زمان برای برنامه ریزی پشت کنکوری‌ها، بعد از اعلام نتایج اولیه است.

تخفیف یهویی

چطور مطالعه برای کنکور تجربی 1403 را آغاز کنم؟

یکی دیگر از سوالات اساسی که قبل از برنامه ریزی برای کنکور تجربی 1403 باید به آن پاسخ دهید، این است که استارت مطالعه را با چه مباحثی بزنم؟ باز هم پاسخ این سوال برای داوطلبان پشت کنکوری و دوازدهمی‌ها متفاوت است:

  • دوازدهمی‌ها: بازه تابستان بهترین زمان برای رفع اشکال و جمع بندی دروس تخصصی پایه‌های دهم و یازدهم است؛ پس بهتر است برای مطالعه این دروس برنامه ریزی کنید. با آغاز سال تحصیلی، در زمان مطالعه نیم‌سال اول دوازدهم بهتر است پایه دهم و همزمان با مطالعه نیم‌سال دوم دوازدهم پایه یازدهم را مرور کنید.
  • پشت کنکوری‌ها: از بعد از اعلام نتایج اولیه تا آغاز سال تحصیلی جدید، سعی کنید برای مطالعه و رفع اشکال مباحثی که در آن‌ها ضعف دارید برنامه ریزی کنید. مثلا اگر همیشه در درس ریاضی ضعف داشته‌اید، این بازه زمانی تایم بسیار خوبی است که این درس را از اساس یاد بگیرید.
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

مقاله مرتبط: از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟ برای شروع دیر نیست؟

اهمیت برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور تجربی 1403

اگر نگاهی به سوالات کنکور امسال یا چند سال گذشته بی‌اندازید، متوجه می‌شوید که برای پاسخ دادن به این سوالات باید روی مباحث تسلط کامل داشته باشید. حالا چطور به این تسلط برسید؟ ابتدا باید مباحث را خوب یاد بگیرید، برای هر مبحث به تعداد کافی تست بزنید و بعد تا می‌توانید تمرین و تکرار کنید.

در واقع شما در سال کنکور با حجم زیادی از وظایف مواجه هستید که باید آن‌ها را در زمان محدودی به بهترین شکل انجام دهید. در برنامه ریزی‌تان باید مشخص کنید که هر مبحث را چه زمان مطالعه کنید، چه زمان مرور کنید و چه تعداد برای آن تست بزنید. ذهن اکثر داوطلبان در سال کنکور بسیار شلوغ و درهم و برهم است و برای رهایی از این حال هیچ راه نجاتی به جز برنامه ریزی کردن ندارید.

برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

مقاله مرتبط: برنامه ریزی برای کنکور 1403 به سبک رتبه برترها

فواید برنامه ریزی در سال کنکور

دوست دارید فواید برنامه ریزی کردن را از زبان نفرات برتر کنکور بشنوید؟ از نظر رتبه برترها، برنامه ریزی کردن فواید زیر را دارد:

  • خیالتان از بابت تمام شدن به موقع دروس راحت می‌شود.
  • فشار روانی و استرس‌تان کاهش پیدا می‌کند.
  • می‌توانید تا حد امکان به برخی کارهای جانبی‌تان هم رسیدگی کنید.
  • نیازی نیست از خواب و خوراک و حمام کردنتان بزنید!
  • به اندازه کافی استراحت می‌کنید.
  • از رقیبانتان سبقت می‌گیرید.
  • هم کیفیت مطالعه و هم ساعات مطالعه‌تان بیشتر می‌شود.
سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

مقاله مرتبط: سبک زندگی کنکوری ها، لایف استایل رتبه برترها چگونه است؟

انواع برنامه ریزی برای کنکور تجربی

حتما در طی سال‌های تحصیلتان بارها برنامه ریزی کرده‌اید. مثلا برای شرکت در امتحانات یک برنامه کوتاه مدت ریخته‌اید؛ اما به احتمال زیاد چیزی از برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت نمی‌دانید. در سال کنکور بازه‌های زمانی متفاوتی داریم و لازم است در هر بازه زمانی برنامه ریزی مخصوصی داشته باشید؛ برای مثال بازه مطالعاتی تابستان، بازه طلایی عید، دوران جمع‌بندی و… به همین منظور می‌خواهم شما را با انواع برنامه ریزی آشنا کنم:

  • برنامه بلند مدت: این برنامه یک نقشه راه کلی به داوطلبان می‌دهد و در آن مشخص می‌شود که قرار است در هر بازه از سال چه مطالبی مطالعه شوند. در واقع با یک نگاه به برنامه بلند متوجه می‌شوید که کل سال تحصیلی قرار است چه کارهایی انجام دهید.

چطور بنویسم؟ نوشتن برنامه بلند مدت کار یک داوطلب کنکوری نیست، برای تنظیم این برنامه از یک مشاور کمک بگیرید یا از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنید.

  • برنامه میان مدت: حالا باید کمی برنامه ریزی را ریزتر کنیم؛ یعنی مشخص کنیم که در طی یک ماه یا دو هفته قرار است کدام مباحث را مطالعه کنیم؛ برای این کار به برنامه میان مدت نیاز داریم.

چطور بنویسم؟ وقتی برنامه بلند مدت مشخص شد، نوشتن برنامه میان مدت کار سختی نیست. ابتدا مشخص کنید که در طول هفته چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید و بعد مباحثی که قرار است طی یک ماه یا دو هفته بخوانید را هم یادداشت کنید. حالا با توجه به ساعت مطالعه مورد نیاز برای هر مبحث و ساعت مطالعه کل هفته باید برنامه ریزی کنید.

  • برنامه کوتاه مدت: همان برنامه روزانه است و این برنامه ریزی را باید حتما خود داوطلب انجام بدهد.

چطور بنویسم؟ از شب قبل به برنامه میان مدت نگاه کنید و اسم دروسی که قرار است روز بعد مطالعه کنید را یادداشت کنید. بعد این دروس را به ترتیب اولویت مرتب کنید و روی کاغذ بنویسید، جلوی هر آیتم تایم تقریبی مطالعه و تعداد تقریبی تست‌ها را یادداشت کرده و یک مربع در کنار همه این‌ها بکشید. هر آیتم را که انجام دادید داخل مربع مربوط به آن تیک بزنید.

آیا برای برنامه‌ریزی کنکور حتما باید مشاور داشته باشم؟

شاید هنوز هم فکر می‌کنید که برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی 1403 کار دشواری است و شما از پس انجامش برنمی‌آیید و ممکن است بپرسید که آیا برای برنامه‌ریزی کنکور باید حتما مشاور داشته باشم؟ طبیعتا داشتن مشاور در سال کنکور مزایای زیادی دارد اما خیلی هم واجب نیست!

برای تنظیم برنامه بلند مدت و میان مدت می‌توانید از برنامه راهبردی آزمون‌ها استفاده کنید ولی نوشتن برنامه کوتاه مدت، در هر صورت وظیفه شما است.

برای یافتن پاسخ سوالاتتان در زمینه برنامه ریزی تحصیلی و روش مطالعه دروس، می‌توانید به وب سایت پایتخت کتاب (بانک کتاب پایتخت) مراجعه کنید و مطالب مفید و رایگان این وبلاگ را دنبال کنید.

موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

مقاله مرتبط: موفقیت در کنکور تجربی | راز موفقیت کنکور تجربی چیست؟

چطور برنامه شخصی خودم را تنظیم کنم؟

مطالب این پاراگراف و پاراگراف بعدی اصلی‌ترین مطالب این محتوا هستند.

  • قدم اول: برای تنظیم برنامه شخصی باید تکلیف چند مورد را دقیقا مشخص کنید؛ پس کاغذ و خودکار بردارید و این سوالات را بنویسید و مدتی روی پاسخ آن‌ها فکر کنید. هدف من از شرکت در کنکور چیست؟ روزانه چند ساعت می‌توانم مطالعه کنم؟ چند ساعت از روزم صرف شرکت در کلاس و مدرسه می‌شود؟ چه ساعت‌هایی از روز بهترین بازدهی را دارم؟ در کدام مباحث و دروس ضعف دارم؟ کدام مباحث و دروس نقطه قوت من هستند؟
  • قدم دوم: حالا طبق پاسخ این سوالات برنامه ریزی کنید؛ مثلا هدف من قبولی در رشته پزشکی است؛ پس لازم است در روزهای تعطیل حداقل 10 ساعت و روزهای مدرسه 6 ساعت درس بخوانم، اما در حال حاضر توانایی من در حد 4 ساعت مطالعه در روز است پس دو هفته با این ساعت درس می‌خوانم و طی هفته‌های بعد به تدریج ساعت مطالعه‌ام را بیشتر می‌کنم. عصرها بیشترین بازدهی را دارم پس دروس دشوار را در بازه عصر می‌خوانم. در درس ریاضی ضعف دارم پس ساعت مطالعه هفتگی این درس را بیشتر می‌کنم، نقطه قوت من زیست است پس بیشتر تایم این درس را به تست‌زنی اختصاص می‌دهم.

نمونه برنامه رایگان کنکور تجربی 1403

حالا چطور چهارچوب اصلی برنامه‌ام را تنظیم کنم؟ اصلا روی کاغذ چه بنویسم؟ برای اینکه ایده بگیرید و دستتان بیاید که چطور برنامه‌ریزی کنید، یک نمونه برنامه رایگان هفتگی برای کنکور تجربی 1403 را در ادامه ارائه می‌دهیم. برای مطالعه جزئیات بیشتر در زمینه مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور، به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید.

اسم درس/ ایام هفتهزیست شناسی 2 ساعتفیزیک 1/30 ساعتشیمی 1/30 ساعتریاضی 2 ساعتزمین شناسی 30 دقیقه هر روز
شنبهدوازدهم فصل اول گفتار اول در دو جلسه 20تست آموزشیدوازدهم فصل اول از ابتدا تا سر حرکت با شتاب ثابت همراه 20 تست آموزشی در چهار جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌ها) همراه 25 تست آموزشیدرس اول در 4 جلسه فقط مطالعه کتاب درسی
یکشنبهدوازدهم فصل اول گفتار اول در دو جلسه 20تست آموزشیدوازدهم فصل اول از ابتدا تا سر حرکت با شتاب ثابت همراه 20 تست آموزشی در چهار جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌ها) همراه 25 تست آموزشیدرس اول در 4 جلسه فقط مطالعه کتاب درسی
دوشنبهدوازدهم فصل اول گفتار دوم در دو جلسه 20تست آموزشیدوازدهم فصل اول از ابتدا تا سر حرکت با شتاب ثابت همراه 20 تست آموزشی در چهار جلسهدهم فصل اول مسائل موازنه در سه جلسه همراه 15 تست آموزشیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌ها) همراه 25 تست آموزشیدرس اول در 4 جلسه فقط مطالعه کتاب درسی
سه‌شنبهدوازدهم فصل اول گفتار دوم در دو جلسه 20تست آموزشیدوازدهم فصل اول از ابتدا تا سر حرکت با شتاب ثابت همراه 20 تست آموزشی در چهار جلسهجبرانیمطالعه مبحث تابع (کل پایه‌ها) همراه 25 تست آموزشیدرس اول در 4 جلسه فقط مطالعه کتاب درسی
چهارشنبهدهم فصل اول گفتار اول در یک جلسه 30تست آموزشیجبرانییازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشی جبرانی
پنج شنبهدهم فصل اول گفتار دوم در یک جلسه 30تست آموزشیمرور دوازدهم فصل اول از ابتدا تا سر حرکت با شتاب ثابتیازدهم فصل اول آلکن‌ها تا انتهای فصل 20 تست آموزشیتهیه خلاصه برای مبحث تابعحل 30 تست آموزشی برای درس اول
جمعهمرور گفتار اول و دوم زیست دوازدهمجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحت جبرانی و استراحت

اصول مهم برنامه ریزی کنکور تجربی 1403

با یک سری مطالب کلی در مورد برنامه ریزی برای کنکور تجربی آشنا شدید و یک نمونه از برنامه ریزی روزانه را هم مشاهده کردید. حالا وقت آن رسیده که دست به قلم شوید و برنامه شخصی‌تان را تنظیم کنید؛ برای نوشتن یک برنامه ایده‌آل از اصول زیر پیروی کنید:

  • لطفا طوفانی و سنگین شروع نکنید؛ چون 99 درصد مواقع سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
  • برنامه شخص دیگری را کپی نکنید؛ برنامه هرکسی باید دقیقا متناسب با هدف، نقاط ضعف و قوت و شرایط او تنظیم شود.
  • با حداقل ساعت مطالعه‌ای که در توان دارید آغاز کنید و به تدریج هر هفته ساعت مطالعه را بالا ببرید.
  • یک برنامه ایده‌آل باید انعطاف‌پذیر باشد و گاهی بتوانید برخی آیتم‌های آن را تغییر دهید.
  • در برنامه تایم‌های جبرانی برای اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که در پایان هر هفته و هر ماه حتما نحوه عمل کردن به برنامه‌ را ارزیابی کنید و هرجا لازم است برنامه را تغییر دهید.

سوالات متداول

از کی برنامه ریزی برای کنکور تجربی را شروع کنیم؟

دوازدهمی از تابستان و پشت کنکوری‌ها از بعد از اعلام نتایج اولیه برنامه ریزی برای کنکور تجربی را شروع کنند.

چطور مطالعه برای کنکور تجربی 1403 را آغاز کنیم؟

دوازدهمی‌ها در بازه تابستان دروس پایه را مطالعه و رفع اشکال کنند و پشت کنکوری‌ها روی نقاط ضعفشان کار کنند.

آیا برای برنامه‌ریزی کنکور حتما باید مشاور داشته باشم؟

بعد از مطالعه این مقاله و مقالات مشاوره‌ای مشابه در وب سایت پایتخت کتاب، احتمالا خودتان به تنهایی می‌توانید برنامه ریزی کنکور تجربی 1403 را انجام دهید.

چطور برنامه شخصی خودم را تنظیم کنم؟

در این محتوا در مورد این موضوع مفصل توضیح داده‌ایم، برای کسب مهارت در زمینه برنامه ریزی کردن، به تمرین و ارزیابی دائمی کارتان نیاز دارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. نجمه آبان 22, 1402

    سلام میشه همه برنامه رو بارگذار کنید
    متاسفانه من توان مالی ندارم مشاور بگیرم و برای این به یه برنامه 5 و حداقل 4ماهه نیاز دارم تا رتبه خوبی کسب کنم اما متاسفانه نمیشه اون برنامه رو هیچ جا پیدا کرد هزینه میخوان که زیاد برای من میشه کمک کنید
    برنامه ای که خودم مینویسم میگن اشتباه و اصولی نیست نتونستم کامل و خوب بنویسم

    • پایتخت کتاب آبان 23, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙 بله در مقالات آینده کاملا در رابطه با برنامه ریزی صحیح مقاله براتون مینویسیم.

  2. نجمه آبان 22, 1402

    سلام میشه همه برنامه رو بارگذار کنید
    متاسفانه من توان مالی ندارم مشاور بگیرم و برای این به یه برنامه 5 و حداقل 4ماهه نیاز دارم تا رتبه خوبی کسب کنم اما متاسفانه نمیشه اون برنامه رو هیچ جا پیدا کرد هزینه میخوان که زیاد برای من میشه کمک کنید

  3. گیلدا تیر 22, 1402

    سلام چقدر جامع و جالب و کافی راهنمایی کردید . ممنونم از مهرتون،

  4. Llama تیر 20, 1402

    خیلی هم کامل_

آخرین مقالات پایتخت کتاب