تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

29 آبان 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
تغییرات کنکور 1403؛ 📢 آخرین تغییراتی که حتما باید بدانید

چه بر سر کنکور 1403 می‌آید؟ این سوالی است که ذهن داوطلبان را شب و روز درگیر کرده است! سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ کنکور سراسری تغییراتی را تجربه کردیم، تغییراتی که به عقیده اکثر داوطلبان به ضرر آن‌ها تمام شد. هر روز حجم زیادی پیام از سوی داوطلبان مضطرب و نگران دریافت می‌کردیم؛ اما خوشبختانه چند ساعتی است خبری مبنی بر لغو تغییرات کنکور منتشر شده و طبق تصمیمات مجلس قرار است اوضاع به قبل از اعمال این تغییرات برگردد!

این خبر به چه معنا است؟ آیا عمومی‌ها به کنکور بازمی‌گردند؟ تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به چه صورت است؟ در این شرایط ما چطور برنامه‌ریزی کنیم؟ خونسردی خود را حفظ کنید و به ادامه این محتوا توجه کنید تا شما را از کلیه تغییرات کنکور 1403 مطلع کنیم.

جدیدترین خبر در مورد کنکور 1403

در پی اعتراضات فراوان داوطلبان در خصوص تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور، چند ساعت پیش جلسه‌ای برای بازنگری در محاسبه نمرات سوابق تحصیلی کنکوری‌ها در مجلس برگزار شد و هدف از آن لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که ظاهرا این اتفاق هم افتاد!

طبق آخرین اخبار منتشر شده، مجلس بندهای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کرده و این یعنی شرایط برگزاری کنکور به قبل از سال 1402 برمی‌گردد.

تخفیف یهویی

جان کلام اینکه تاثیر سوابق تحصیلی دیگر نه به صورت قطعی بلکه به صورت مثبت اعلام می‌شود. این خبر خوبی است چون داوطلبان زیادی در پی تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 ضربه خوردند.

اهمیت دروس عمومی برای کنکور 1403

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که چه بر سر دروس عمومی خواهد آمد؟ آیا دروس عمومی به کنکور بازمی‌گردند؟ این اتفاق مثبت است یا منفی؟ ببینید زمانی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لغو شود، شرایط به قبل از کنکور 1402 برمی‌گردد و این یعنی در کنکور 1403 عمومی‌ها را خواهیم داشت. احتمالا از شنیدن این خبر خوشحال نشدید و لابد می‌گویید من اصلا عمومی نخوانده‌ام.

خبر خوب اینکه شرایط سایر داوطلبان هم مشابه شما است و هیچکس تا امروز مطالعه دروس عمومی را در برنامه خود نداشته است. به علاوه دروس عمومی به نسبت دروس اختصاصی راحت‌تر هستند و بسیاری از داوطلبان در سال‌های گذشته به کمک این دروس در کنکور موفق می‌شدند!

بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

مقاله مرتبط: بازگشت دروس عمومی در کنکور 1403 + خبر فوری

سهم سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 1403

در کنکور 1403 سوابق تحصیلی تاثیر 50 درصدی اما مثبت دارند، تاثیر مثبت به چه معنا است؟ وقتی تاثیر سوابق تحصیلی قطعی باشد نمرات داوطلب چه تاثیر مثبتی بگذارند و چه منفی، اعمال می‌شوند. اما اگر تاثیر معدل مثبت باشد، سوابق تحصیلی تنها در صورتی تاثیر داده می‌شوند که رتبه و تراز داوطلب را بهتر کنند.

مجلس یک برنامه بلندمدت در این زمینه دارد؛ به این صورت که تا کنکور 1406 تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت اعمال شود اما از این تاریخ به بعد تاثیر معدل قطعی خواهد بود.

همچنین قرار بر این شده که تا کنکور 1406 امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار شوند.

آیا تغییرات کنکور 1403 به نفع داوطلبان است؟

هر داوطلبی از دیدگاه خودش به این قضیه نگاه می‌کند؛ اما در مجموع این تغییرات به چند دلیل به نفع داوطلبان خواهد بود.

اولا: در مورد تامین امنیت جلسه امتحانات نهایی شک و شبه زیادی وجود دارد و هنوز راهی پیدا نشده که تقلب در جلسه امتحانات را به صفر برساند؛ در نتیجه سوابق تحصیلی معیار عادلانه‌ای برای سنجش داوطلبان نیست.

دوما: سطح دشواری امتحانات نهایی امسال بالاتر از امتحانات چند سال گذشته بود و به این ترتیب داوطلبانی که قبلا در امتحانات راحت‌تر نمرات بیشتری کسب کرده بودند تراز بهتری هم داشتند.

در نهایت دغدغه ترمیم معدل و شرکت در امتحانات تشریحی یکی از معضلات بزرگ داوطلبان است که به لطف تغییرات جدید کنکور 1403 این دغدغه هم تا حد زیادی رفع می‌شود.

آیا تغییرات کنکور 1403 قطعی است؟

آیا تغییرات کنکور 1403 قطعی است؟
برای دریافت آخرین اخبار در مورد تغییرات کنکور 1403 وب سایت پایتخت کتاب را دنبال کنید.

اجرایی شدن این طرح منوط به تایید شورای نگهبان است و هنوز خبر رسمی در این زمینه منتشر نشده است؛ اما در جلسه امروز مجلس تاکید شده که این طرح برای کنکور 1403 اجرایی شود؛ یعنی فعلا تاثیر سوابق تحصیلی تا کنکور 1406 به صورت مثبت باشد و شرایط به قبل از کنکور 1402 بازگردد.

از آنجایی که احتمال می‌دهم اکثر شما پس از شنیدن این خبر مضطرب شده‌اید و احساس بلاتکلیفی می‌کنید، توصیه می‌کنم تا قطعی شدن این تغییرات طبق برنامه‌ریزی خودتان پیش بروید و برنامه‌هایتان را تغییر ندهید. به زودی اخبار رسمی در این زمینه منتشر خواهند شد؛ پس برای دریافت آخرین اخبار در مورد تغییرات کنکور 1403 وب سایت پایتخت کتاب را دنبال کنید.

نیازی به ترمیم معدل داریم؟

ببینید حتی در صورتی که تاثیر سوابق تحصیلی مثبت باشد هم داشتن یک معدل خوب قطعا به نفع شما خواهد بود؛ اما فشار و بار روانی ناشی از تاثیر قطعی معدل از روی داوطلبان برداشته می‌شود. با توجه به اینکه سال‌ها است صحبت حذف کنکور و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در میان است، توصیه می‌کنم دانش‌آموزان سعی کنند بهترین عملکرد را در امتحانات نهایی داشته باشند و داوطلبان پشت کنکوری اگر امکان ترمیم نمره را دارند برای این کار اقدام کنند.

با این حال ترمیم نمره برای پشت کنکوری‌ها اجباری نیست و این داوطلبان می‌توانند با خیال راحت زمان و تمرکزشان را روی مطالعه برای کنکور و تست‌زنی بگذارند.

آیا کنکور دی ماه حذف شده است؟

کنکور 1402 به صورت دو مرحله‌ای و در دی ماه و تیر ماه برگزار شد. کنکور دی ماه برای داوطلبانی بود که سال گذشته تا رسیدن به هدفشان فاصله کمی داشتند و می‌توانستند نقاط ضعفشان را تا دی ماه به طور کامل برطرف کنند. به این ترتیب نیازی نبود که یک داوطلب نسبتا آماده، برای رسیدن به هدفش یک سال صبر کند؛ اما شرکت در کنکور دی برای داوطلبانی که آمادگی کافی نداشتند و مثلا دوازدهمی بودند، بار روانی زیادی داشت.

امسال کنکور دی ماه را نخواهیم داشت و در عوض کنکور در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود.

تاریخ ثبت نام و برگزاری کنکور 1403 را در جدول زیر آورده‌ایم:

شرح فرآیندکنکور نوبت اولکنکور نوبت دوم
زمان ثبت نام5 آذر 1402 تا 11 آذر 14027 فروردین 1403 تا 12 فروردین 1403
زمان برگزاری آزمونپنجشنبه و جمعه، 6 و 7 اردیبهشت 1403پنجشنبه و جمعه، 7 و 8 تیر 1403

نتایج کنکور 1403 تا چند سال اعتبار دارند؟

شرکت در کنکورهای دو مرحله‌ای اختیاری است؛ یعنی یک داوطلب می‌تواند فقط در یکی از کنکورها شرکت کند یا خودش را برای هر دو کنکور آماده کند. نتیجه هر کنکور هم به مدت دو سال اعتبار دارد؛ یعنی هر داوطلب به مدت دو سال وقت دارد با نتیجه کنکور اردیبهشت یا تیر ماه انتخاب رشته کند.

آیا کنکور 1403 به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟

سخنگوی سازمان سنجش اعلام کرد برای برگزاری کنکور به صورت الکترونیکی، در حال مذاکره با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های پیام نور هستیم تا زیر ساخت و امکانات را برای این امر فراهم کنیم. او در ادامه صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش مصرف کاغذ را از جمله مزایای الکترونیکی شدن کنکور اعلام کرد و گفت: دولت برای هوشمندسازی فرآیند برگزاری کنکور بودجه خوبی در نظر گرفته و ما هم تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر بستر آن را فراهم کنیم.

نتیجه اینکه هنوز الکترونیکی شدن کنکور 1403 قطعی نشده اما احتمال آن وجود دارد.

با توجه به تغییرات کنکور 1403 چطور برنامه‌ریزی کنم؟

فکر می‌کنم این قسمت، مهم‌ترین قسمت این محتوا است چون قصد داریم در قالب یک جدول به داوطلبان یاد بدهیم که چطور برنامه‌ریزی کنند و خودشان را با تغییرات کنکور 1403 هماهنگ کنند.

تغییرات کنکور 1403کاری که بهتره انجام بدی…
بازگشت دروس عمومی به کنکوراز اول مهر عمومی‌ها رو وارد برنامه ریزیت کن، هر روز سه تا اختصاصی و دو تا عمومی بخون
تاثیر مثبت و 50 درصدی سوابق تحصیلیهمچنان معدل بالا به نفعته پس در کنار تست‌زنی برای درس‌های دوازدهم، از کتاب‌های شب امتحان یا جزوه‌های بنی هاشمی برای تشریحی خوندن استفاده کن
افزایش اهمیت دروس عمومیبرای اینکه بدونی چطور دروس عمومی رو بخونی و از چه منابعی استفاده کنی، وبلاگ پایتخت کتاب رو دنبال کن
کنکور دو مرحله‌ای در اردیبهشت و تیراگه دوازدهمی هستی، پایه‌ات ضعیفه یا آدم استرسی هستی، هدف اصلیت کنکور تیر باشه

سخن آخر

آخرین خبر در مورد برگزاری کنکور پرماجرای 1403 منتشر شد؛ تغییرات لغو شدند و قرار شد تاثیر سوابق تحصیلی برای کنکور 1403 مثبت باشد. بر اساس پیام‌هایی که روزانه در مورد تغییرات کنکور از سوی داوطلبان دریافت می‌کردیم حدس می‌زنم از شنیدن این خبر خوشحال شده‌اید! این خبر کوتاه و ناگهانی باعث شد یک بار دیگر تعداد زیادی سوال به ذهن داوطلبان مظلوم کنکوری هجوم آورد!

در این محتوا مهم‌ترین و جدیدترین تغییرات کنکور 1403 را بررسی کردیم، در مورد ضرر یا منفعت لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کردیم و راه هماهنگ شدن با این تغییرات را هم به شما نشان دادیم. اگر هنوز سوالی در ذهنتان باقی‌مانده، در قسمت نظرات این محتوا آن را با ما در میان بگذارید.

چند سوال متداول

آخرین و جدیدترین تغییرات کنکور 1403 کدامند؟

آخرین تغییرات کنکور 1403 عبارتند از تاثیر 50 درصدی اما مثبت سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی داوطلبان و بازگشت دروس عمومی به کنکور.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی به چه معنا است؟

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی به این معنا است که نمرات امتحانات نهایی تنها در صورتی در کنکور اعمال می‌شوند که روی نتیجه داوطلبان تاثیر مثبتی بگذارند و نتیجه را بهتر کنند.

آیا  تغییرات کنکور 1403 به نفع داوطلبان است؟

دیدگاه داوطلبان در این مورد بسیار متفاوت است اما طبق تجربیات کنکور 1402، این موضوع در مجموع به نفع داوطلبان خواهد بود.

آیا  تغییرات کنکور 1403 قطعی هستند؟

بر اساس جلسه‌ای که امروز در مجلس برگزار شد، این تغییرات برای کنکور 1403 قطعی خواهند بود؛ اما باید منتظر تایید شورای نگهبان باشیم. برای اطلاع از آخرین اخبار وب سایت پایتخت کتاب را دنبال کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. .. فروردین 20, 1403

    سلام من دیپلم کاردانش دارم و میخام کنکور انسانی شرکت کنم از مدرسع بزرگسالان سوال کردم گفتن ایجاد سابقه تحصیلی معدل نداره و همینطور دیپلم کاردانش هم معدل کتبی نهایی نداره برای ثبت نام کنکور معدل کتبی نهایی رو باید چی وارد کنم؟؟

    • پایتخت کتاب فروردین 25, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙معدل کاردانش رو بزنین ولی ثبت سوابق رو بزنین که نمراتتون بحاظ بشه

آخرین مقالات پایتخت کتاب