تک ماده چیست؟ شرایط تبصره تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم

24 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 3 دقیقه
تک ماده چیست؟ شرایط تبصره تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم

یکی از سوالات رایج دانش‌آموزان در ایام امتحانات نهایی این است که اگر درسی را بیوفتم باز هم می‌توانم دیپلمم را بگیرم؟ گاهی برای دانش‌آموزان اتفاقی در فرجه امتحانات می‌افتد و علی‌رقم تلاشی که در طول سال داشته‌اند نمی‌توانند در درسی نمره قبولی بگیرند و نگران این می‌شوند که نتوانند دیپلم بگیرند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد یک راه میان‌بر مهم برای نجات از مردود شدن در دروس صحبت کنیم و می‌خواهیم بدانیم که چطور می‌توان با تبصره امتحانی را قبول شد؟ قرار است در این محتوا در مورد تک ماده صحبت کنیم و شرایط تک ماده در امتحان نهایی دوازدهم و اینکه برای چند درس می‌توانیم از تک ماده استفاده کنیم را مورد بررسی قرار دهیم.

تک ماده چیست؟

با استفاده از قانون تک ماده می‌توانید تعدادی واحد را که در امتحانات نهایی افتاده‌اید را پاس کنید و موفق به اخذ دیپلم خود شوید، البته برای انجام این کار چند قانون وجود دارد. طبق تبصره‌ ۲ ماده ۸۲ آئین‌نامه‌ آموزش متوسطه دانش‌آموزی که نتوانسته است در امتحانات خردادماه نمره قبولی کسب کند، بنا به شرایطی می‌تواند از تک ماده استفاده کند و دیپلمش را بگیرد. سه حالت داریم:

  • حالت قبولی: اگر نمره سالیانه بالای 10 باشد و نمره برگه بالای 7 باشد، قبولید و هیچ دشواری نداریم!
  • حالت مردود: اگر نمره سالیانه و نمره برگه هر دو زیر 7 باشند متاسفانه مردود می‌شوید و باید در شهریورماه درس مورد نظر را پاس کنید.
  • شرط تک ماده: اگر نمره سالیانه بالای 7 باشد با هر نمره‌ای که در امتحانات اخذ کنید به راحتی قبول می‌شوید؛ اما فقط می‌توانید برای دو درس امتحان نهایی از تک ماده استفاده کنید و به شما دیپلم می‌دهند.
اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

مقاله مرتبط: اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

تخفیف یهویی

شرایط تک ماده در امتحانات نهایی دوازدهم چیست؟

شرایط تک ماده در امتحانات نهایی دوازدهم چیست؟
اگر بدانید تک ماده چیست شاید بتوانید از آن برای پاس کردن یک یا دو درس استفاده کنید.

طبق آیین ‌نامه‌ وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان پایه دوازدهم اگر نمره سالیانه بالای 7 داشته باشند، از نظر سیستمی می‌توانند از شرایط تک ماده استفاده کنند و فارغ التحصیل شوند.

نکته مهم در این مورد این است که دانش‌آموزان فقط برای چهار درس می‌توانند از تک ماده استفاده کنند:

  • دو درس در امتحان نهایی
  • دو درس غیرنهایی مربوط به پایه‌های دهم و یازدهم

دانش‌آموزان علاوه بر نمره برگه امتحانی یک نمره سالیانه هم دارند که نقش به سزایی در قبولی یا استفاده از تک ماده دارد.

نمره سالیانه با نمره برگه امتحان نهایی تفاوت دارد، حالا این دو چه تفاوتی دارند؟ نمره سالیانه چگونه محاسبه می‌شود؟ نمره برگه که همان نمره‌ای است که در امتحان نهایی کسب می‌کنید.

برای محاسبه نمره سالیانه از نمره مستمر نوبت اول، نمره برگه نوبت اول، نمره مستمر نوبت دوم و نمره برگه امتحانی نوبت دوم استفاده می‌شود. نمره سالانه به روش زیر محاسبه می‌شود:

نمره سالانه= ( نمره مستمر نوبت اول × 1 + نمره برگه نوبت اول × 2 + نمره مستمر نوبت دوم × 1 + نمره برگه نوبت دوم × 4) تقسیم بر 8

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در مورد تک ماده صحبت کردیم. این که اصلا تک ماده چیست و دانش‌آموزان در چه زمانی و تحت چه شرایطی می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر باز هم سوالی در این باره ذهنتان را مشغول کرده در قسمت نظرات این محتوا با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه

نظر خود را ثبت کنید

نظرات ثبت شده

  1. Shamim اسفند 18, 1402

    سلام وقت به خیر. من پایه دوازدهم تجربی هستم اگر نمرات سالیانم در ترم دوم کمتر از ۱۰ باشه و برگم هم کمتر از ۱۰ باشه قبول نمیشم؟ اگر اینجوری شد باید چیکار کنم؟ چجوری مستمر بگیرم وقتی کلن دوازدهمم تموم میشه

    • پایتخت کتاب اسفند 20, 1402

      سلام پایتختی عزیز💙باید شهریور امتحان بدین

آخرین مقالات پایتخت کتاب