اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

17 دی 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 5 دقیقه
اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

بدترین اتفاقی که برای یک دانش‌آموز دوازدهم می‌تواند بیوفتد، خراب کردن امتحانات نهایی است؛ اما صبر کنید! این بدترین اتفاق نیست بدتر از آن از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه برای امتحانات بعدی و افتادن در دور باطل خراب کردن‌های پشت سر هم است. خیلی وقت‌ها دانش‌آموزان برای یک امتحان تلاش زیادی می‌کنند اما به دلایلی مثل مریض شدن، استرس و اضطراب یا روش مطالعه غلط در آن امتحان نمره خوبی کسب نمی‌کنند. حتی اگر تا امروز از نمره هیچ امتحانی راضی نبوده‌اید، بیایید بقیه نمراتتان را نجات دهیم، از قدیم گفته‌اند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است! در ادامه قصد داریم در پنج گام کارهایی که بعد از خراب کردن یک امتحان باید انجام دهید را بررسی کنیم.

اگر امتحان را خراب کردم، چه کنم ؟

گام اول، حفظ آرامش

فرض کنیم دانش‌آموزی امتحان فارسی را خراب کرده و دو روز بعد امتحان ریاضی دارد. حالا اگر همین دانش‌آموز تحت تاثیر عملکرد بدی که در امتحانش داشته آرامشش را از دست بدهد و نتواند این آرامش را زود به دست آورد چه می‌شود؟ کل نصفه روز بعد از امتحان را از دست می‌دهد، شب تا دیر وقت بیدار می‌ماند و از استرس نمی‌تواند بخوابد، فردا صبح هم دیر بیدار می‌شود و به خودش می‌آید و می‌بیند ظهر شده و او هیچ کاری برای امتحان ریاضی نکرده است! استرس و اضطرابش بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد امتحان بعدی را هم خراب می‌کند و توی یک دور باطل می‌افتد. بینید قبول دارم که بعد از یک امتحان بد طبیعی است آرامشتان را از دست بدهید ولی بیایید منطقی فکر کنیم؛ به هر حال اتفاقی است که افتاده و نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید. اما هنوز هم می‌شود با کسب نمره خوب در امتحانات بعدی، نمره این امتحان را جبران کرد.

کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟مدیریت بحران+راهکار جبران

مقاله مرتبط: کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟مدیریت بحران+راهکار جبران

گام دوم، پیدا کردن دلیل

بعد از اینکه آرام شدید چند دقیقه بنشینید و با خودتان فکر کنید که دلیل خراب کردن امتحانم چه بود؟ یک کاغذ و خودکار دم دستتان باشد تا دلایل را یاداشت کنید. اگر بتوانید دلیل را پیدا کنید و آن را رفع کنید به احتمال زیاد امتحانات بعدی رضایت بخش خواهند بود. بگذارید برای پیدا کردن دلیل کمی راهنمایی‌تان کنم؛ دلایل شایع خراب کردن امتحانات شامل لیست زیر است:

تخفیف یهویی

  • روش مطالعه غلط
  • ناقص خواندن مطالب
  • تنبلی و کوتاهی
  • مرور نکردن در صبح امتحان یا شب قبل
  • استرس و اضطراب سر جلسه امتحان
  • عدم مدیریت زمان و وقت کم آوردن
  • نخوردن صبحانه و افت قند سر جلسه امتحان
  • شب زنده‌داری و خواب آلودگی سر جلسه

گام سوم، برنامه ریزی برای امتحانات بعدی

حالا که دلیل خراب کردن امتحان را هم پیدا کردید بهتر است چند دقیقه زمان بگذارید و برای امتحانات بعدی برنامه ریزی کنید. اگر در درس خاصی ضعف دارید از الان تا فرجه آن امتحان هر روز نیم ساعت را به مطالعه آن درس اختصاص دهید، فرجه برخی امتحانات بیشتر است و این زمان زیاد تایم خوبی برای مطالعه بخشی از امتحاناتی است که فرجه کمی دارند. یک برنامه دقیق برای مطالعه امتحانات بعدی داشته باشید؛ برای مثال اگر برای امتحانی یک و نیم روز وقت دارید در نیم روز اول مطالب دشوار یا جدید را بخوانید، روز بعد درس به درس پیش بروید و در انتهای روز نمونه سوال حل کنید و آخر شب هم یادداشت‌ها و خلاصه‌هایتان را مرور کنید.

بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

مقاله مرتبط: بهترین دفتر برنامه ریزی کنکور

گام چهارم، تلاش بیشتر

ببینید خیلی وقت‌ها دلیل اصلی خراب کردن یک امتحان، تلاش ناکافی و تنبلی کردن است. با خودتان صادق باشید، اگر خوب فکر کنید رد پای کم کاری را به وضوح می‌بینید. حتی اگر فکر می‌کنید امتحان قبلی را می‌افتید باز هم ناامید نشوید بلکه بهتر و بیشتر از قبل تلاش کنید. ساعت مطالعه‌هایتان را یادداشت کنید تا متوجه شوید که واقعا در طول روز چقدر درس می‌خوانید و چند ساعت را به هدر می‌دهید. به عنوان یک اصل مهم یادتان باشد که تلاش درست و مداوم همیشه نتیجه می‌دهد. شما باید در روزهایی که امتحان می‌دهید 7 الی 8 ساعت و در روزهای دیگر 10 الی 12 ساعت مطالعه مفید داشته باشید؛ این ساعت مطالعه زیاد است؟ خسته می‌شوید؟ عادت به ساعت مطالعه بالا ندارید؟ پس دور موفقیت را خط بکشید!

گام پنجم، استفاده از تک ماده

قانون تک ماده چیست؟ این قانون به دانش‌آموزان کمک می‌کند که حتی با وجود افتادن در یک درس و گرفتن نمره کم در برگه امتحانی، بتوانند دیپلمشان را بگیرند. از قانون تک ماده می‌توان برای دو درس در امتحانات نهایی و دو درس غیرنهایی (پایه‌های دهم و یازدهم) استفاده کرد. در چه صورت قبولیم و در چه صورت می‌توانیم از تک ماده برای قبولی استفاده کنیم، در ادامه همه چیز را توضیح می‌دهیم:

  • اگر نمره سالیانه داوطلبی بالای 10 بود و نمره برگه امتحانی او بالای 7 باشد، این داوطلب قبول است.
  • اگر نمره سالیانه و نمره برگه هر دو زیر 7 باشند متاسفانه چنین داوطلبی مردود است و باید شهریور مجدد امتحان بدهد.
  • اگر نمره سالیانه داوطلبی بالای 7 باشد با هر نمره‌ای در برگه امتحانی‌اش قبول می‌شود و این همان استفاده از قانون تک ماده است. (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مطالعه مقالات و اخبار مربوط به امتحانات نهایی به وب سایت پایتخت کتاب مراجعه کنید).
امتحانات دی ماه را خراب کردم، از دل شکست پیروزی بساز

مقاله مرتبط: امتحانات دی ماه را خراب کردم، از دل شکست پیروزی بساز

خلاصه مقاله

قبول دارم یکی از بدترین احساسات دنیا، احساس ناامیدی و استرس بعد از خراب کردن امتحان مهمی مثل امتحانات نهایی است. اما در این مقاله گفتیم که جلوی ضرر را باید از هر جایی گرفت؛ یعنی حتی با وجود خراب کردن یک یا دو امتحان نباید خودتان را ببازید و تسلیم شوید؛ بلکه باید بهتر و بیشتر از قبل تلاش کنید تا نمرات بد قبلی را جبران کنید. در این محتوا در پنج گام در مورد کارهایی که بعد از خراب کردن یک امتحان باید انجام دهید صحبت کردیم. در انتها هم اشاره‌ای به قانون تک ماده و شرایط استفاده از این قانون برای قبولی در امتحانات نهایی کردیم.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
  1. کی ناز اردیبهشت 2, 1403

    سلام من پچم کلاس پنجمم خیلی درس می خونم هر وقت امتحان داریم تا سقف ۸ ساعت می خونم ولی امتحان میان ترم برای خرداد اجاتماعی را خوب شدم و علوم امتحان کلاسی بخاطر دو غلط ی از سوالات هم به ددلیل مفهوم ننوشت قابل شدم و خیلی خیلی خیلی ناراحتم

    • پایتخت کتاب اردیبهشت 2, 1403

      سلام پایتختی عزیز💙بستگی به درصد هاتون داره
      اگه بین ۱۰-۱۵ باشه بله

آخرین مقالات پایتخت کتاب