کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟مدیریت بحران+راهکار جبران

05 بهمن 1402
سارا رسولی
زمان مطالعه : 9 دقیقه
کنکور را خراب کردم حالا چیکار کنم؟مدیریت بحران+راهکار جبران

بعد از اینکه در کاری شکست می‌خوریم معمولا اطرافیان جملاتی مثل دنیا که به آخر نرسیده، اشکالی ندارد دوباره تلاش کن یا هنوز فرصت داری را به ما می‌گویند اما کسی نمی‌تواند دقیقا درک کند که آن لحظه ما چه احساس بدی داریم! من شخصا چهار مرتبه کنکورم را خراب کرده‌ام و بالاخره بار پنجم توانستم به هدفم برسم پس معنی خراب کردن کنکور را با تمام وجود درک می‌کنم.

حالا به عنوان کسی که این اتفاق را بارها تجربه کرده‌ام به شما می‌گویم که جدا دنیا به آخر نرسیده، هنوز امید هست و یک بار شکست خوردن به معنی شکست همیشگی نیست. واقعا تصمیم گرفته‌اید جبران کنید؟ راهش را بلدید؟ قول بدهید همه تلاشتان را برای جبران شکست در کنکور بکنید تا در ادامه راهکار جبران این شکست را به شما نشان دهم.

خراب کردن کنکور واقعا به چه معنا است؟

هر کسی تعریف خودش را از خراب کردن و شکست خوردن دارد، ممکن است نتیجه‌ای که به نظر شما فاجعه است آرزوی شخص دیگری باشد! پس قبل از اینکه آشفته و ناامید شوید و خودتان را شکست خورده بدانید، یک تکه کاغذ بردارید و به چند سوال پاسخ دهید.

توقع من از کنکور چه رتبه‌ای بود؟ آیا در حد توقعم تلاش کرده بودم؟ آیا زمان و امکانات کافی برای رسیدن به هدفم را داشتم؟ آیا نتیجه‌ای که الان گرفته‌ام دقیقا نتیجه کارهای من است یا من واقعا کنکورم را خراب کرده‌ام و کمتر از لیاقتم نتیجه گرفته‌ام؟ اگر بعد از فکر کردن به این نتیجه رسیدید که واقعا کنکور را خراب کرده‌اید و حقتان بیشتر از این است، ادامه این محتوا را مطالعه کنید.

تخفیف یهویی

بعد از شکست در کنکور چیکار کنم؟

توصیه می‌کنم که ابتدا تا دریافت نتایج اولیه صبر کنید، کمی استراحت کنید و ذهنتان را از درس و کنکور خالی کنید، بعد از دریافت کارنامه اولیه مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید:

دلیل شکست در کنکور را مشخص کنید: بعد از اینکه کارنامه اولیه کنکور را دریافت کردید و مراحل ناراحتی و سوگواری اولیه را سپری کردید، به عنوان اولین قدم دلایل شکست در کنکور را مشخص کنید و بررسی کنید که اصلا چرا کنکور را خراب کرده‌اید. یادتان باشد که باید صادق باشید، تمام و کمال مسئولیت اشتباهات خودتان را بپذیرید و دیگران را مقصر شرایطتان ندانید.

رایج‌ترین دلایل خراب کردن کنکور عبارت اند از:

  • تنبلی کردن و ساعت مطالعه پایین
  • روحیه ضعیف و عدم اعتماد به نفس
  • روش مطالعه غلط
  • منابع نامناسب یا تعدد منابع
  • غرق شدن در فضای مجازی
  • مقایسه خود با دیگران
  • پایه علمی ضعیف و مشکلات فراوان از سال‌های قبل
  • برنامه‌ریزی غلط
  • تست نزدن
  • لایف استایل اشتباه
  • افکار منفی
  • ارتباط با افراد نا مناسب
  • زمان محدود به خصوص برای دوازدهمی‌ها

خودتان را ببخشید: قبول دارم که کنکور مرحله مهمی در زندگی یک دانش‌آموز است اما واقعا دنیا به آخر نرسیده و هنوز هم فرصت جبران کردن دارید. بعد از اینکه مسئولیت تمام و کمال اشتباهاتتان را قبول کردید، خودتان را به خاطر تمام اشتباهاتتان ببخشید. وقتی هر روز در حال سرزنش خودتان هستید، به تدریج اعتماد به نفستان را از دست می‌دهید و ناامید و افسرده می‌شوید. طبیعتا در این شرایط توان درس خواندن را هم نخواهید داشت!

لایف استایلتان را اصلاح کنید: شاید فکر کنید برای موفقیت در کنکور درس خواندن و برنامه‌ریزی کردن کافی است و چیز دیگری اهمیت ندارد؛ اما اگر می‌خواهید به هدفتان برسید باید سبک زندگی یک فرد کنکوری را داشته باشید. یعنی برای خواب و استراحت، تفریح، مطالعه، استفاده از فضای مجازی و ارتباط با دوستان هم برنامه ریزی داشته باشید.

شانس موفقیتتان را بالا ببرید: بعد از اینکه دلایل شکست در کنکور را شناسایی کردید، برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. نیازی نیست ناگهان از خواب بیدار شوید و یک شبه به آدم دیگری تبدیل شوید؛ بلکه قدم به قدم از فردی که قبلا بوده‌اید فاصله بگیرید و تبدیل به کسی شوید که آرزویش را دارید، کافی است عادات درست را جایگزین عادات غلط گذشته بکنید.

به خودتان انگیزه بدهید: بهترین حالت این است که منشا انگیزه هر کسی درونی باشد، هرگز انگیزه‌ و حال خوبتان را به یک عامل بیرونی گره نزنید. هر روز هدفتان را مجسم کنید و تصور کنید که به آن رسیده‌اید، چه احساسی دارد؟

منابع درستی انتخاب کنید: حتی اگر برنامه‌ریزی عالی داشته باشید، ساعت‌های زیادی مطالعه کنید و لایف استایلتان را اصلاح کنید باز هم یک عامل مهم دیگر باقی می‌ماند و آن هم انتخاب بهترین منابع است. چطور منابع مناسب خودم را پیدا کنم؟ برای یافتن بهترین منابع باید از هر منبعی چند صفحه را مطالعه کنید، در وب سایت پایتخت کتاب در صفحه خرید هر کتاب نمونه‌ای از کتاب مورد نظر وجود دارد که می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

افزایش روحیه پس از شکست در کنکور

سال گذشته مشاوره دو دانش‌آموز که با هم رقیب بودند را به عهده داشتم، هر دو ساعت مطالعه یکسانی داشتند، پایه علمی هر دو داوطلب خوب بود، با کیفیت درس می‌خواندند و حتی از منابع مشابهی استفاده می‌کردند. یکی از این دو داوطلب روحیه خوبی داشت؛ یعنی بعد از خراب کردن هر امتحان و آزمونی فقط به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف بود و هر لحظه به خودش امید و انگیزه می‌داد. داوطلب دیگر از این نظر ضعف داشت و کاری هم برای تقویت روحیه‌اش انجام نمی‌داد، در نهایت دو ماه مانده به برگزاری کنکور ساعت مطالعه‌اش افت کرد و نتیجه را هم خودتان می‌توانید حدس بزنید.

برای تقویت روحیه نوشتن را پیشنهاد می‌کنم، تمام استرس‌ها، نگرانی‌ها، نقاط ضعف و مشکلات خود را در یک دفتر یادداشت کنید و برای هر کدام راه‌حلی پیدا کنید. هر روز خطاب به خودتان جملات مثبتی یادداشت کنید و باور کنید که این ویژگی‌ها را دارید.

آیا سال بعد مجدد کنکور بدهم؟

یکی از سوالات رایجی که داوطلبان بعد از دریافت نتایج کنکور می‌پرسند این است که آیا سال بعد مجدد کنکور بدهم؟ کنکور مجدد راهکار بسیار خوبی برای جبران اشتباهات گذشته است اما به دو شرط جواب من به سوال این داوطلبان مثبت است. اول اینکه واقعا و از ته دل هدفشان را بخواهند و صرفا برای چشم و هم چشمی یا به اصرار خانواده در کنکور شرکت نکنند. دوم واقعا تصمیم بگیرند که در سال تحصیلی جدید آدم متفاوتی باشند.

اکثر افراد بعد از دیدن نتایج احساساتی می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که از این به بعد متحول شوند اما فقط افراد کمی بعد از چند ماه روی تصمیم‌شان می‌مانند!

اگر باز هم کنکورم را خراب کنم چه؟

همیشه وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید دو احتمال وجود دارد، یا در آن کار شکست می‌خورید یا موفق می‌شوید و به هدفتان می‌رسید. در مورد کنکور مجدد هم دقیقا همین موضوع وجود دارد، همیشه درصدی از احتمالات برای شکست مجدد هست اما این نباید مانع شما شود.

نمی‌توانید به طور قطع بگویید که سال بعد حتما موفق می‌شوم اما می‌توانید عوامل شکست را قدم به قدم از میان بردارید و شانس موفقیت را روز به روز بیشتر کنید. توصیه می‌کنم که اگر واقعا و از ته دل هدفتان را می‌خواهید و تصمیم گرفته‌اید یک شانس دوباره به خودتان بدهید، انرژی و وقتتان را با این جور فکرها هدر ندهید!

اهمیت منابع برای موفقیت در کنکور

یکی از دلایل بسیار مهم برای خراب کردن کنکور، انتخاب منابع اشتباه است. دو حالت وجود دارد؛ یا داوطلبان در کل منابعی که مناسب سطح خودشان هستند را خریداری نمی‌کنند یا از آن طرف بام می‌افتند و انقدر سرشان را با کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی مختلف گرم می‌کنند که نمی‌دانند کدام منبع را مطالعه کنند!

در وب سایت پایتخت کتاب و در مقالات مختلف آن، شما را برای انتخاب بهترین منابع راهنمایی کرده‌ایم. به علاوه در صفحه خرید هر کتاب توضیحات مفیدی در مورد آن کتاب و نیز نمونه‌ای از کتاب مورد نظر ارائه شده است. به علاوه اگر می‌خواهید استارت سال تحصیلی بعدی را درست بزنید و در طول مسیر بتوانید روحیه و انگیزه‌تان را حفظ کنید، می‌توانید از مقالات مشاوره‌ای و انگیزشی وب سایت پایتخت کتاب استفاده کنید.

اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

مقاله مرتبط: اگر امتحان نهایی را خراب کردم، چه کنم ؟ 5 گام اورژانسی

برخورد والدین با شکست فرزندانشان در کنکور

بعد از اینکه داوطلبی کنکورش را خراب می‌کند، انقدر که نگران عکس العمل والدینش هست نگران آینده‌ خودش نیست! مخاطب این بخش از محتوا والدین عزیز هستند. تلاش شما عزیزان برای خوشبختی فرزندانتان غیر قابل انکار است اما این را هم در نظر بگیرید که در این شرایط خاص فرزند شما بیشتر از هر زمانی به توجه و حمایتتان احتیاج دارد.

هر کسی خودش باید ضرورت تلاش کردن را درک کند؛ پس هرگز فرزندتان را مجبور به موفق شدن نکنید!

به او اطمینان دهید که چه در کنکور موفق شود و چه نشود فرزند عزیز شما است و این موضوع هیچ تغییری نمی‌کند. از او بخواهید اگر مشکلی دارد که نمی‌تواند روی درسش تمرکز کند آن را با شما در میان بگذارد و در انتها برای او توضیح دهید که مسئله دانشگاه رفتن تا چه حد جدی است و چقدر می‌تواند آینده او را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا شما تجربه شکست درکنکور را داشته اید؟ چگونه با این موضوع کنار آمدید؟ روحیه و انگیزه از دست داده خود را چگونه بدست آوردید؟ لطفا در قسمت نظرات برای مخاطبان این مقاله از تجربیات خود بگویید و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

چند سوال متداول

بعد از شکست در کنکور چیکار کنم؟

دلایل شکست در کنکور را مشخص کنید، خودتان را ببخشید، لایف استایلتان را اصلاح کنید، به خودتان انگیزه بدهید و منابع درستی را انتخاب کنید.

راه‌های افزایش روحیه پس از شکست در کنکور چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها نوشتن دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات و بعد پیدا کردن راهی برای رفع این مشکلات است.

آیا سال بعد مجدد کنکور بدهیم؟

اگر از ته دل هدفتان را می‌خواهید و صرفا برای چشم و هم چشمی یا به اصرار خانواده قصد کنکور مجدد ندارید و واقعا تصمیم گرفته‌اید که در سال تحصیلی جدید آدم متفاوتی باشید، به کنکور مجدد فکر کنید.

درباره نویسنده

سارا رسولی

نویسنده : سارا رسولی

دانشجوی پزشکی اراک، فارغ التحصیل پروتز دندان تبریز ، مشاور تخصصی کنکور تجربی و عضو تیم تولید محتوای بانک کتاب پایتخت

نظرات کاربران ثبت دیدگاه
نظر خود را ثبت کنید
نظرات ثبت شده
آخرین مقالات پایتخت کتاب